جنگ ها و عملیات های نظامی

عملیات جاسوسی زیردریایی کره شمالی در سپتامبر 1996

عملیات جاسوسی زیردریایی کره شمالی در سپتامبر 1996

ترجمه ،گردآوری  و تحریر :هادی عطازاده

زیردریایی جاسوس

(عملیات جاسوسی زیردریایی کره شمالی در سپتامبر 1996)

سپتامبر سال 1996 سرویس اطلاعاتی کره شمالی (دفتر اطلاعات ستاد ارتش خلق کره)یکی از بحث برانگیزترین چالش های خود را تجربه کرد.

ساعت 5 بامداد 14 سپتامبر 1996 زیردریایی جاسوسی کره شمالی به فرماندهی کاپیتان چو یانگ کو پایگاه خود را در Toejo Dong ترک کرد.

این زیردریایی از کلاس sang_ o_ class بود و 34 متر طول داشت:

این کلاس زیردریایی به طور معمول 15 نفر خدمه دارد اما در این ماموریت خاص مهمانان  ویژه ای داشت:تیم شناسایی و اسکادران 22 ام دریایی سرویس اطلاعاتی کره شمالی(دفتر اطلاعات ستاد ارتش خلق کره).

زیردریایی SANG_o_class در گوآنجو

ساعت 9، 15ام سپتامبر  3 نفر از اعضای تیم عملیات ویزه شناسایی  و دو غواص شروع به حرکت از زیردریایی که در کنار ساحل شرقی کره جنوبی در نزدیکی دهکده jeongdongjin و 20 کیلومتری شهر گوآنجو  بود ،کردند.

ماموریت این تیم عکسبرداری و شناسایی از پایگاه های نظامی نیروی دریایی  کره جنوبی در اطراف شهر گوآنجو بود.

درست یکسال قبل یک زیردریایی دیگر نیز چنین ماموریتی را انجام داده بود.بین دهه 60 تا 70 میلادی کره شمالی دست به هزاران عملیات اطلاعاتی علیه کره جنوبی و ژاپن   زد. از ترور رهبران و سیاستمداران کره جنوبی تا ربودن شهروندان ژاپنی  (که کم  و بیش تا چند سال پیش هم ادامه داشته است).

تیم شناسایی  سه نفره به همراه دو غواص دیگر به سمت ساحل کره جنوبی حرکت کرده و پس از رسیدن به ساحل دو غواص به زیردریایی برگشتند و تیم عملیات ویژه شناسایی به سمت محل ماموریت خود رفت.

زیر دریایی در نزدیکی ساحل کره جنوبی ماند تا از ساحل عکسبرداری کند.صبح روز بعد زیر دریایی برای سوار کردن اعضای تیم عملیات ویژه شناسایی و برگشت به خانه به سمت ساحل کره جنوبی حرکت کرد اما مشکلی پیش آمد که تمام رشته های شمالی ها را پنبه کرد:

.زیردریایی  در کنار ساحل به گل نشست.تلاش ها برای رها کردن زیردریایی  از گل و لای شروع شد اما هیچ فایدهای نداشت.فرمانده چو یانگ کو دستور نابودی تجهیزات حساس زیردریایی و رها کردن آن را داد.

زیر دریایی گری کرده در گل در دست نظامیان کره جنوبی

ساعت 1:30 بامداد راننده تاکسی که از کنار ساحل می گذشت زیردریایی و خدمه آن را در کنار ساحل دید و به مقامات و پلیس محلی اطلاع داد.نیروهای نظامی کره جنوبی برای مقابله با این نفوذ بسیج شدند.پلیس محلی یکی از خدمه  زیردریایی را در ساعت 16:40 اسیر کرد LEE KwangSoo  31 ساله که میگفت زیردریاییش یکی از موتورهایش را از دست  داده.نیم ساعت بعد نیروهای نظامی کره جنوبی با صحنه وحشتناکی  مواجه   شدند

اجساد 11 نفر از 26 سرنشین زیردریایی.تمامی این 11 نفر بعد از اینکه از نجات زیردریایی از گل و لای بازماندند توسط فرماندهشان و افسران دیگر اعدام شدند.

خدمه زیردریایی به چندین گروه تقسیم شدند و شروع به حرکت به سمت مرز کره شمالی کردند تا شاید بتوانند خود را به کشورشان برسانند.

تعقیب جاسوسان از 18 سپتامبر تا 5 نوامبر 49 روز طول کشید که در این تعقیب و گریز در 18 سپتامبر یک نفر اسیر شد،نیم ساعت بعد جنازه های اعدامی ها پیدا شد.

جناره  اعدامیان پس از کشف توسط ارتش کره جنوبی

۱۹سپتامبر 3 نفر از خدمه توسظ کماندوهای ارتش کره جنوبی کشته شدند.۶ ساعت بعد 1 نفر دیگر توسظ ارتش کره جنوبی کشته شد و دو روز بعد ساعت 20:00 ، 1 نفر دیگر کشته شد و 22 ام سپتامبر 1 نفر دیگر کشته شد و در نهایت در 30ام سپتامبر 2 نفر دیگر از نفوذی ها به دام نیروهای ویژه ارتش کره جنوبی افتاده و به کام مرگ رفتند.در کل از 26 نفر خدمه زیردریایی 24 نفر کشته شده و یک نفر به اسارت درآمد:

LEE KwangSoo اطلاعات زیادی را در اختیار جنوبی ها گذاشت و بعد ها به نیروی دریایی کره جنوبی پیوست .

اما سرنوشت 1 نفر از سرنشینان زیردریایی نا معلوم است که احتمال میرود موفق به برگشت به کشور خود شده است.

اعدامیان لباس غیرنظامی به تن داشند و کفش تنیس پوشیده بودند و از فاصله نزدیک هدشات شده بودند.

جنازه اعدامیان و کفش تنیس

اما دیگر سرنشینان که در طول درگیری به کام مرگ رفتند لباس ارتش کره جنوبی را پوشیده و سلاح m16A1 به همراه داشتند.

جنازه  کشته شدگان توسط ارتش کره جنوبی (یونیفرم ارتش کره  جنوبی مشخص است)
سلاح ام۱۶(این سلاح کپی کره ای از ام ۱۶ آمریکایی است که برای نیروهای ویژه کره شمالی ساخته شده) و دیگر تجهیزات نفوذی ها که به دست نیروهای ارتش کره جنوبی افتاده
تجهیزات نظامی و شناسائی که به دست نیروهای ارتش کره جنوبی افتاده

کره شمالی در ابتدا از قبول مسئولیت جاسوسی سرباز زد و اعلام کرد که زیردریایی به دلیل نقص فنی به گل نشسته بود،اما در اقدامی ناباورانه در بیانیه رسمی (پشیمانی عمیق)خود را از حادثه زیردریایی اعلام کرد.کره جنوبی در پاسخ به این اقدام مثبت کره شمالی اجساد نفوذی ها را به کره شمالی تحویل داد.

زیردریایی پس از به غنیمت افتادن به یک پایگاه نظامی برای تحقیقات برده شد اما پس از مدتی به پارکی ساحلی در گوآنجو منتقل شده و تبدیل به یک جاذبه گردشگری شده .

این اولین و آخرین عملیات جاسوسی شمالی ها نبود و چندین عملیات دیگر در سال های بعد انجام  شد.

منابع:

https://en.wikipedia.org/wiki/1996_Gangneung_submarine_infiltration_incident

https://nationalinterest.org/blog/the-buzz/1996-dead-north-korean-spy-submarine-armed-commandos-nearly-19750

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن