جنگ ها و عملیات های نظامی

عملیات نجات و رسکیو خلبانان در جنگ ویتنام

عملیات نجات و رسکیو خلبانان در جنگ ویتنام

نویسنده : محمد اشتری
Jolly Green
عملیات نجات و رسکیو خلبانان در جنگ ویتنامجالی گریین ها مورد احترام ترین گروه نظامی در جنگ ویتنام بودند که بیشترین مدالها در این جنگ را هم گرفتند و اگر حساسیتهای ضد امریکایی را کنار بگذاریم ، شاید انها شجاعترین سربازانی بودند که خطرناکترین عملیاتهای جنگی را انجام می دادند!!!!ا
جالی گریین ها برای هر خلبانی که هواپیمایش سقوط می کرد اسکرمبل می کردند مگر اینکه ۱۰۰٪ تایید می شد که از هواگرد خارج نشده!!!! این یعنی حتی اگر خلبان هیچ تماسی نمی گرفت به هر علتی مثل کشته و زخمی و از حال رفتن بعد از خروج ، از بین رفتن بی سیم و یا اسیر شدن خلبان و تبدیل شدن به یک تله ، باز هم جالی گریین ها برای نجات خلبان می رفتند
انها باید گاهی در عمق کشور ویتنام ، قبل از ویتنامی ها به خلبان می رسیدند و انها را نجات می دادند!!!ا
معروف بود که می گفتند جالی گریین ها باید در مسیری که جنگنده ها با سرعت بالای ۵۰۰ نات پرواز کرده بودند با سرعت ۱۰۰ نات پرواز می کردند و بعد در منطقه ای که هدف قرار گرفته بودند ، سرعتشان را به صفر می رساندند!!! ( هاور کنند)
عملیات جالی گریین ها یک عملیات تیمی و بسیار دقیق بود که جان ۴۱۲۰ نفر را نجات داد!!!ا
که در این مقاله بصورت مرحله به مرحله تمام مراحل این عملیات را خدمتون عرض خواهم کرد(از اونجایی که این اولین باری هست که عملیات نجات جالی گریین ها بصورت فارسی نوشته می شود و منابع زیاد و گاهی متناقض بودند ، این حقیر سعی کردم تا حدامکان خلاصه کنم و خوشحال می شوم که اگر اشکالی و یا اطلاعات اضافه هست، به اطلاع این حقیر برسانید)

ترکیب بالگرد اچ اچ و هواپیمای اسکای ریدر جان بسیاری از خلبانان ارتش امریکا را نجات داد

Pedro
گروه نجات به صورت رسمی از ژوئن ۱۹۶۴ ، عملیات نجات خلبانها را با هاسکی اچ اچ۴۳ در مرز جنوبی لاعوس شروع کردند که اسم عملیاتی انها “پدرو” بود. ولی هاسکی ها با اون شکل عجیب ، برد بسیار کمی داشتند برای همین بعضی وقتها ۵۰ گالن سوخت و پمپ دستی را همراه می بردند که در حالت حرکت سوخت ریزی می کردند تا برد را افزایش دهند
هاسکی ها چهار سرنشین داشتند و تنها سلاح شون ام۱۶ بود و بدنه هلکوپتر هیچ محافظتی نداشت
خیلی زود کار به جایی رسید که ۱۳ هلکوپتر از ۶ مرکز نظامی در تایلند و ویتنام اماده عملیات نجات بودند

اسکای ریدر کم سرعت بود و مصرف سوخت کمتری از جتها جنگ ویتنام داشت از این رو میتوانست مدت زمان بیشتری روی سر هدف دست به گشت زنی بزند. این پرنده برای جنگ جهانی دوم ساخته شد ولی مدتی بعد از پایان جنگ عملیاتی شد

 

شدیدتر شدن جنگ
از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۷ هم حملات هوایی امریکا افزایش پیدا کرد و هم بیشتر به عمق ویتنام شد و از انطرف هم ویتنامی ها به انواع و اقسام موشک و توپ و پدافند مجهز شده بودند و امریکا دیگر صاحب اختیار اسمان نبود تا جایی که هانویی یکی از قوی ترین پدافندهای دنیا را داشت و بهش می گفتند
Sam City
از ۱۹۶۲ تا ژوئن ۱۹۶۵ فقط ۷۱ هواگرد امریکایی سرنگون شد ولی از جولای ۱۹۶۵ تا هفت ماه ، بیشتر از ۱۰۰ هواگرد را از دست داد
ولی همه چیز در حال عوض شدن بود و در دسامبر ۱۹۶۵ سیکورسکی اچ اچ ۳ از راه رسید که به ان جالی گریین می گفتند با دو موتور قوی با رزه تایتانیوم ، دو تانکر سوخت داخلی و دو تانکر خارجی و البته یک وینچ بسیار قوی هم داشت
هلکوپتر های جال گرین بدون پرچم و خلبانها هم بدون اسم و درجه پرواز می کردند
سلاح جالی گریین ها ام۶۰ بود و بدون پرچم و شماره پرواز می کردند و خلبانان هم بدون اسم و درجه
در ضمن اسم جالی گریین هم از یک عکس تبلیغاتی غذای یخزده که کامیفلاژ سبز و قهوه ای داشت ، امده بود و کسی واقعا فلسفه این انتخاب را نمی داند!!!ا

 

SAR
از این به بعد دیگر یک عملیات نجات ساده نبود و یک عملیات بسیار پیچیده و همانگ با اعضای مختلف بود که به ان عملیات سار ( اس ای ار) می گفتند

C130
در بالای سر همه در ارتفاع بالا یک سی۱۳۰ تمام هواگردها و منطقه را با جدید ترین تکنولوژی روز زیر نظر داشت و خلبانها بصورت مرتب مسیر و جهت و خود و پدافند منطقه را به هرکولس بالای سر خود خبر می دادند
و به محض سقوط یک هواگرد که معمولاً بوسیله وینگمن ان گزارش می شد ، هواپیمای فرماندهی به دو هلکوپتر جالی گریین ها دستور اسکرامبل می داد

Sandy
چهار عدد داگلاس ای۱اسکای ریدر  که به انها هم سندی می گفتند به همراه جالی گریین ها به پرواز در می امدند.
وظیفه سندی ها اسکورت جالی گریین ها و زیر اتش گرفتن
منطقه تا جالی گریین ها بتوانند عملیات نجات بدهند
سندی ها با حمل ۷۰۰۰ پوند مهمات ، بدنه محافظ ، دو جفت کنون و با قدرت مانورپذیری بالا و یکی از بهترین هواپیماها برای اینجور عملیاتها بودند
سندی یکی از هواگردهایی بودند که بیشترین نسبت تلفات را در جنگ داشتند و البته یکی از محبوب ترین هم بودند

Facs (Forward Air Control) O-1 , OV-10
اولین هواگردی که منطقه نجات می رفت را فکس صدا می کردند که یک هواپیمای مانورپذیر و سبک بود و وظیفه داشت با خلبان در تماس باشد و او را حدالمقور پیدا کند و کلیه نقل و انتقال های منطقه را زیر نظر داشته باشد. اولین هواپیمایی که این معموریت را انجام می داد ، او۱ بود
O-1
ولی بعدها جای خود را به هواپیمای برانکو داد ( نه مربی پرسپولیس) که بهترین هواپیما برای اینجور عملیاتها بود

تیم جستجو و نجات در سال 1968….هواپیما سوخت رسان سی130، اچ اچ3، و هواپیماهای اسکای ریدر

او وی -10 در کنار جت اف100طریقه عملیات
تا اینجا تمام اطلاعات به سی۱۳۰ داده می شد و اون هم همه را در اختیار سندی ها و جالی گریین ها می گذاشت و سندی ها که زود تر پرواز کرده بودند در یک منطقه با جالی گریین ها ملاقات می کردند
از این به بعد به دو گروه تقسیم می شدند ، سندی ۱و۲ با جالی گریین ۱ – سندی ۳و۴ با جالی گریین۲ که سندی ۱و۲ جلوجلو به منطقه می رفتند تا محل را اماده ورود جالی گریین۱ کنند و البته جالی گریین۱ در یک منطقه امن در نزدیکی منتظر می ماند و جالی گریین۲ و سندی ۳و۴ در منطقه ای امن تر منتظر می ماندند که در صورت لزوم جایگزین بشوند و مثلا اگر جالی گریین شماره ۱ هدف قرار گرفته بود ، حالا شماره۲ باید جان خلبان و خدمه دیگر را نجات می داد
در اینجا سندی۱ کارگردان این شو بود و بعد از زیر اتش گرفتن منطقه، باید یکی از سخت ترین تصمیمات را می گرفت و ان تشخیص داندن امنیت منطقه و دستور ورود جالی گریین ۱ را به منطقه بود

PJ ( Pararescue jumper)
حالا وقت جالی گریین بود که به منطقه برود و در بهترین حالت با وینچ (بالا بر) خلبان را بالا بکشند! ولی همیشه به این راحتی نبود و اگر خلبان مجروح و یا بیهوش بود ، باید یک نفر را پایین می فرستادن که به ان “پی جی” می گفتند
پی جی باید ازنظر روحی بسیار اماده بود بخاطر اینکه باید یکی از خطرناکترین کارهای جنگ را انجام می داد که جان خود ، خلبان و کلیه خدمه جالی گریین به انها بستگی داشت
پی جی ها که بیشترین مدال شجاعت را هم در جنگ دریافت کرده بودند باید تنها در جنگل رها می شدند تا خلبان بی هوش و یا مجروح را پیدا کنند و به هلکوپتر برسانند تا از منطقه خارج بشوند
حتی در چند مورد خلبان نجات پیدا کرد و اونی که جا گذاشته شد پی جی بدبخت برگشته بود!!!!ا

اچ اچ3 نسخه جستجو و نجات برای نیروی هوایی بود که دارای یک لوله سوختگیری در دماغه برای سوختگیری هوایی و یک بالابر برای کشیدن خلبان از روی زمین به طرف بالا بود

برگشت به خانه
اگر همه چیز خوب پیش می رفت جالی گریین ها خلبانهای نجات داده را اول در داخل هلکوپتر مورد معاینه و مداوا قرار می دادند و بعد به مرکز خود منتقل میکردند. این عملیات اونقدر مرتب و طبق سیستم انجام می شد که بعضی وقت ها خلبان نجات پیدا کرده فردای ان روز دوباره پرواز می کرد!!ا
این هم باید اضافه کنم که خلبان های سندی ، جالی گریین و پی جی ها بسیار مورد توجه و احترام نیروی هوایی مخصوصا خلبانها بودند

Lima
یکی از مشکلات اصلی جالی گریین ها سرعت انها بود و نصف عدم موفقیت انها بخاطر دیر رسیدن به محل خلبان بود !!!!ا
برای همین که سرعت را بالا ببرند و قبل از ویتنامی ها به خلبان برسند ، جالی گریین ها تا جای ممکن در مناطق نزدیک منطقه های عملیات بصورت موقت مستقر می شدند که به انها “لیما سایت” می گفتند و حتی در روزهای شلوغ عملیات هوایی ، در مناطق مرزی پرواز می کردند تا سرعت اسکرامبل را بهتر کنند!!!ا
بعضی وقتها جالی گریین ها در یک کشیک سه روزه در لیما سایتها می ماندند

HH53
تا سال ۱۹۶۷ ده تا جالی گریین در ویتنام مستقر بود!!!!ا
ولی از سپتامبر ۱۹۶۷ همچی در حال بهتر تر شدن بود چون سکوروزی اچ اچ ۵۳ وارد شد که به ان سوپر جالی می گفتند که بسیار مجهر تر بود ، اندازه ان دو برابر بود ، سرعت و رنج ان بیشتر بود ، مجهز به سه تا ۷.۶ میلیمتر مینی گان (با ۴۰۰۰ گلوله دردقیقه) بود ، موتور بهتری برای لیفت بهتر در هوای ویتنام داشت ، زره تایتیوم بیشتر محافظ موتور داشت ، فضای داخلی بیشتر بود و می توانست افراد بیشتر را حمل کند که از همه مهمتر، یک ” پی جی” اضافه بود که بسیار موثر واقع می شد
سوپر جالی گریین تبدیل به بهترین هلکوپتر رسکیو و نجات دنیا شدتشریح بعضی از عملیاتهادر یکی از عملیاتها در اول جولای ۱۹۶۸ که هواپیمای سرهنگ جک ماداگا ساقط شده بود و بر اثر ایجکت بیهوش ، سه عملیات نجات ناموفق انجام شد ولی در نهایت مجبور شدند سرهنگ را برای شب رها کنند!!!ا

 

اچ اچ53

روز بعد وقتی منطقه بسیار خطرناک بود ، وارد منطقه شدند و “پی جی” پایین فرستاند و اون بعد از ۱۸ دقیقه بالاخره خلبان مجروح و معلول را پیدا کرد و به هلکوپتر اورد ولی وقتی انها را بالا می کشیدند ، اونقدر اتش در منطقه بالا بود ( مخصوصا پرتاپ راکت) که خلبان مجبور شد وقتی هنوز انها ( خلبان مجروح و پی جی) ۵۰ پا با هلکوپتر فاصله داشت ، حرکت کند و تا خروج از منطقه خطر و تا ارتفاع ۳۰۰۰ پای همچنان از هلکوپتر اویزان باشند. بعد از برگشت متوجه شدند که هلکوپتر کاملا سوراخ سوراخ شده و حتی یک راکت عمل نکرده هم به تانکر سوخت خورده !!! افسر پی جی این عملیات بالاترین نشان جنگی امریکا را دریافت کرد!!!

افتخارات این یگان تا اوائل سال 1969 بر روی یک تابلو هک شده است.همچنین نماد ادم سبز رنگ جالی گریین را میتوان دید

Bat 21 Bravo
یکی دیگر از معروفترین عملیاتهای نجات مربوط به نجات یک ژنرال امریکایی هست با اسم رمز بت دو یک که یک فیلم بسیار زیبا از روی ان ساخته شده که خوشبختانه فیلم کامل هنوز در یوتیوب موجود هست که می توانید طریقه کمک رسانی جالی گریین ها را ببینید
Bat 21 bravo

https://m.youtube.com/watch?t=3404s&v=lNo2Alcs7vc

منابع:

http://www.nationalmuseum.af.mil/Visit/Museum-Exhibits/Fact-Sheets/Display/Article/195919/combat-search-and-rescue-in-southeast-asia/

https://weaponsandwarfare.com/2015/11/09/the-united-states-helicopter-in-vietnam-v/

http://jollygreen.info/rescue-stories/

https://en.m.wikipedia.org/wiki/37th_Aerospace_Rescue_and_Recovery_Squadron

https://en.m.wikipedia.org/wiki/United_States_Air_Force_Pararescue

http://www.historynet.com/pararescue-jumpers-daring-rescue-of-downed-fighter-pilot-deep-inside-north-vietnam.htm

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rescue_of_Bat_21_Bravo

http://m.warhistoryonline.com/military-vehicle-news/fateful-last-mission-jack-rittichier-coast-guard-rescue-pilot-vietnam.html

http://vietnamwar-database.blogspot.co.uk/2010/11/aircraft-losses-during-vietnam-war.html?m=1

https://www.thisdayinaviation.com/tag/sikorsky-hh-3e-jolly-green-giant/

امار هواگرده

http://vietnamwar-database.blogspot.co.uk/2010/11/aircraft-losses-during-vietnam-war.html?m=1

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن