تانکمقایسه

قیاسی تانک های آبرامز و آرماتا

قیاسی تانک های آبرامز و آرماتا

ترجمه و تنظیم: محمد علیپور
 

آرماتای روسیه و آبرامز آمریکایی دو تا از پیشرفته ترین و مرگبار ترین تانک های جنگی جهان هستند. کدام یک از آنها بهتر است و چرا؟ و حتی اگر چیزی در مورد این تانک ها مانند ترکیبات زره پوش محرمانه نگه داشته شود، ما در مورد این ماشین ها خیلی می دانیم.

?تاریخچه:
آبرامز M1A2 فعلی به طور قابل توجهی محصول ارتقاء دوران جنگ سرد است. قبل از آن،استفاده از آبرامز M1، توسط ارتش ایالات متحده در سال 1980 به تصویب رسید. این تانک به افتخار ژنرال آبرامز، فرمانده نیروهای آمریکایی در جنگ ویتنام نامگذاری شد. این تانک جایگزین تانک های قدیمی  M60 پاتون شد. در نهایت این پروژه موفق به نظر می رسد و تعداد زیادی از ان تولید شد . در طول سال ها این تانک به طور مداوم بهبود یافته، ارتقا یافته است . M1A2 SEP v2 نسخه فعلی است که ستون فقرات نیروهای زرهی ارتش ایالات متحده را تشکیل می دهد. تعدادی از تانک های قدیمی تر آبرامز به این استاندارد تبدیل شدند. برنامه ریزی شده است که تانک های سری M1A2 ارتقاء داده شده در ارتش آمریکا تا سال 2050 عملیاتی خواهند ماند .((برای اشنایی با ام1 ابرامز اینجا را کلیک کنید )).

ابرامز

تانک T-14 Armata روسیه طراحی مدرن تری دارد. در جنگهای اخیر نظامی، روس ها متوجه شدند که تانک T-90 قادر نیست برتری ای بر تانک های مدرن غربی داشته باشد. جایگزین مورد نیاز بود.((✍البته بدون توجه به بحث جنگ و صرفا با توجه به آمار و ارقام هم میتوان به نتیجه مشابه رسید.)). توسعه تانک جدید در سال 2011 آغاز شد و بصورتی محرمانه نگه داشته شد. اولین بار پیش نمونه تانک در سال 2015 تحویل شد . تولید کامل در سال 2020-2021 آغاز خواهد شد. برنامه ریزی شده است که Armata به تدریج جایگزین تانک های T-72، T-80 و T-90 بشود.((✍ البته روس ها هیچ چیزی را دور نمی اندازند و قطعا این تانک ها در آینده در حالت رزرو قرار خواهند گرفت. مطلب بعدی اینکه تانک آرماتا بدلیل هزینه ی بالایش بیشتر روی پایتخت متمرکز خواهد بود و قطعا سایر نقاط با حساسیت کمتر همچنان از تانک های مذکور استفاده خواهند کرد)).

برای اشنایی با ارماتا اینجا را کلیک کنید

تی 14 ارماتا

?محتوا ی تانک ها
در طول قرن گذشته، تفاوت های قابل توجهی بین تانک های روسیه و غرب وجود داشته است، چیدمان آنها و نحوه عملکرد سیستم های آنها. آبرامز جزو تانک های اصلی غربی در دوران جنگ سرد است.((✍در خط مقدم جنگ در نظر گرفته می شده است)) با زره کامپوزیت، شبیه به Chobham بریتانیا. زره جلو با اورانیم ضعیف شده برای سطح بالاتری از حفاظت تقویت شده است. علاوه بر این، آبرامز را می توان با افزودن زره های واکنشی انفجاری تقویت کرد. بیشتر مهمات در برجک با پانل های محافظتی ذخیره می شوند. تانک نسبتا بزرگ است، با این حال در برابر بسیاری از سلاح ضد تانک مقاوم است.((✍اخیرا هم سامانه دفاع فعال روی آن نصب شده که شکارش را سخت تر هم می کند))

تانک M1A2 با توپ 120 میلیمتری بدون خان به صورت دستی بارگیری می شود. تانک دارای سیستم کنترل آتش مدرن است به طوری که با اولین مشاهده، تانک دشمن را هدف قرار می دهد.
تانکAbrams توسط یک خدمه 4 نفره، شامل توپچی، راننده، فرمانده و بارگذار هدایت می شود.
ویژگی منحصر به فرد تانک آبرامز موتور توربین گازی آن است. این موتور چند سوخته است که می تواند از انواع سوخت های بنزینی، دیزلی، سوخت هواپیما یا نفت سفید استفاده کند. موتور عملکرد قابل توجهی دارد و بسیار بی صدا است. با این وجود تعمیر و نگهداری آن مشکل است و مصرف سوخت بسیار بالاتری نسبت به موتورهای دیزلی سنتی دارد.

بنابراین اساسا ایالات متحده به سوی یک تانک پیشرفته، با ظرفیت بسیار بزرگ و بسیار پر جنب و جوش رفت.

از سوی دیگر Armata یک تانک نسل جدید است. این یک طراحی زره جدید با تعدادی از ویژگی های پیشرفته است. این در مورد تانک T-90 فعلی و سایر تانک های سابق شوروی، کمتر است. در واقع این اولین تانک تولیدی جدید روسی از زمان T-72 است که در سال 1973 به خط تولید رسید. طراحی Armata بر روی زره ​​های سنگین تر و خستگی خدمه تمرکز می کند.((✍ و البته حفظ جان و امنیت بیشتر خدمه. موردی که در تانک های نمونه ی قبلی وجود ندارد. مخصوصا با بارگذاری چرخ و فلکی مهمات)). مشخصات دقیق فنی Armata همچنان محرمانه اند.

تانک Armata دارای یک برجک بدون سرنشین است و توسط خدمه 3 اداره می شود. البته تانک آرماتا ابعاد بسیار بزرگتری نسبت به سایر تانک های روسی دارد. برجک نیز بزرگ تر است.با این وجود این تانک جدید دارای طرح جدید است. همه اعضای خدمه در جلوی بدنه در یک کپسول زرهی محافظت شده به خوبی محافظت می شوند. توپ به طور خودکار بارگذاری می شود و مهمات از محفظه خدمه جدا است.

بخش اول

طراحی Armata بر روی زره ​​های سنگین و قابلیت وایمنی خدمه تمرکز دارد.((✍بنده اولین باره که می بینم در سلاحی روسی به استفاده کننده اهمیت داده می شود. هم در شوروی سابق و هم در روسیه، به علت کمبود بودجه، عدم مدیریت درست منابع مالی، بروکراسی اداری و همچنین طرح های موازی برای هر سلاح، ارگونومیک بودن، امنیت و کارایی سلاح، معمولا نادیده گرفته می شود که در این مورد خاص ظاهرا در روی کاغذ البته رفع شده است.))

? محافظت
تانکهای آبرامز دارای سیستمی هستند که مانع هدایت اشعه ی مادون قرمز و لیزر موشک ضد تانک می شود.
زره تانک Armata از فولاد، سرامیک و مواد کامپوزیتی ساخته شده است. همچنین Armata دارای یک زره واکنش انفجاری جدید است که ادعا می شود نسل جدید است. سطح حفاظت Armata همچنان محرمانه می باشد. این تانک ممکن است یکی از محافظت شده ترین ها در جهان باشد. گزارش شده است که Armata قرار است با سیستم جدید حفاظت مجهز شود. با این حال در سال 2018 به نظر می رسد که پیشرفت سیستم دفاع فعال، با مشکلاتی روبرو شده است. تا سال 2018 نمونه های اولیه این سیستم کامل نشده و آماده آزمایش نشده است. این تانک همچنین دارای یک سیستم دفاع مقابله ای جدید است که احتمال حمله موشک های ضد تانک را کاهش می دهد. به طور کلی از نظر حفاظت هیچ کدام از این دو تانک مزیتی نسبت به یکدیگر ندارند.اگرچه داشتن سیستم دفاع فعال برای ارماتا یک برتری بود ولی در سال 2017 ارتش امریکا نیز تصمیم به نصب سیستم دفاع فعال اسرائیلی تروفی روی ابرامز گرفت.این سیستم برتر از نسخه روسی است زیرا 360 درجه را پوشش میدهد ولی نسخه روسی تنها جلوی برجک را

در تصویر ابرامز را مجهز به سیستم دفاع فعال ترفوی میتوان دید. در این تصویر سیاه رادار و زرد پرتاب کننده ساچمه است(مثل یک شاتگان بزرگ عمل میکند)
لوله پرتابگر های سامانه دفاع فعال در ارماتا

 

?محافظت از خدمه
خدمه ی آبرامز به خوبی محافظت شده اند. بیشتر مهمات در برجک با پانل های محافظتی ذخیره می شوند. بخش مهمات از بخش خدمه جدا شده است. اگر موشک یا راکتی برخورد کند، مهمات بدون کشتن خدمه منفجر می شوند. داخل آبرامز با پوشش کووالار برای محافظت در برابر مهمات ضد زره پوشش داده شده است.
تانک Armata روسیه نیز با توجه به امنیت خدمه در نظر گرفته شده است. همه اعضای خدمه آن در یک سلول زره پوش محافظت می شوند. این اولین تانک تولیدی جهان با برجک کاملا بدون سرنشین و با چنین طرح خدمه ای است(البته پیش از این نسخه های بدون برجک ابرامز و چلنجر ازمایش شد ولی عملیاتی نشد..دست کم در این زمینه ارماتا جلوتر است). خدمه به طور کامل از لودر و مهمات جدا شده اند. به طور کلی، ارماتا  از لحاظ قابلیت بقاء خدمه به دلیل سلول خدمه محافظت شده و مهمات جداگانه، کمی بهتر از آبرامز آمریکایی باشد.

? اسلحه
آبرامز با یک توپ 120 میلیمتری / L44 بدون خان مسلح می شود. اگر چه امروزه پیشرفته ترین توپ تانک موجود در بازار نیست، اما قدرت آتش بسیار زیادی دارد ((✍قدرتمند ترین توپ L55 است)). این توپ دقیق است و طیف وسیعی از مهمات استاندارد ناتو را استفاده میکند. برد این توپ بیش از 4 کیلومتر است. محدوده موثر آن در طول جنگهای متعدد نظامی در سراسر جهان با موفقیت نشان داده شده است. اسلحه به صورت دستی توسط توپچی بارگیری می شود. M1A2 Abrams یکی از اولین تانک ها با قابلیت شکارچی قاتل است. فرمانده از یک منظره پانورامایی برای جستجوی اهداف استفاده می کند. هنگامی که هدف انتخاب می شود توپ به طور خودکار بر روی هدف قفل می شود و توپچی فرآیند هدف و شلیک را تکمیل می کند. در آن زمان فرمانده هدف بعدی را دنبال می کند. چنین روش تعامل اجازه می دهد تا سریعتر به اهداف دست پیدا کند. این سیستم در بیشتر تانک های اصلی جنگ وجود دارد.
تانک Armata روسیه با یک اسلحه 125 میلیمتری بدون خان جدید مسلح شده است. این توپ محدوده طولانی تر و دقیق تری را نسبت به توپ های قدیمی تانک های روسی پوشش می دهد. اسلحه جدید تانک از تانک T-90 سرچشمه می گیرد. قدرت این توپ بیش از توپ آبرامز است. با این حال در محدوده های دیگر توپ های تانک های روسیه به طور سنتی به اندازه اسلحه های تانک های غربی دقیق نیستند. Armata می تواند موشک های هدایت شده ضد تانک را همانند پرتابه های معمولی راه اندازی کند. این موشک دارای برد 5 کیلومتری می باشد و همچنین می تواند به هلیکوپتر هایی که در ارتفاع کم پرواز می کنند حمله کند. این اسلحه با یک بارگذاری اتوماتیک تکمیل شده است. این ویژگی اجازه می دهد تا خدمه به 3 نفر کاهش یابد. Armata دارای یک سیستم کنترل آتش سوزی با نام تجاری جدید است.
تا کنون مشخص نیست که توپ روسی دقیق تر از توپ آمریکایی باشد.((✍آبرامز تانک امتحان پس داده ای است ولی آرماتا هنوز به چالش نکشیده شده است)).

توپ نصب شده روی ابرامز در واقع توپ المانی است که برای لئوپارد 2 طراحی شد(تصویر لئوپارد2)
نحوه قرار گیری مهمات و خدمه درون تانک ارماتا

بخش دوم

?تحرک
تانک آمریکایی آبرامز دارای یک موتور توربین گازی است که 1500 اسب بخار قدرت تولید میکند. اساسا این یک موتور هلی کوپتر اصلاح شده است که برای استفاده در تانک سازگار شده است. حتی اگر Abrams سنگین و بزرگ باشد، این تانک به علت موتور قدرتمندش شگفت آور است. این بسیار سریعتر از بسیاری از تانک های دیگر است و دارای عملکرد عالی بوده است. علاوه بر این، واحد توربین گاز دارای مزایای بیشتری نسبت به موتور دیزلی سنتی است که معمولا در تانک ها استفاده می شود. این یک موتور چند سوخته است که می تواند از نفت سفید، دیزلی، بنزین یا سوخت هواپیما استفاده کند. این موتور می تواند در صورتی که دمایش بسیار بالا هم باشد به سرعت سرد شود. همچنین موتور کاملا آرام است. با توجه به این ویژگی، آبرامز حتی زمزمه کننده ی مرگ نامیده می شود.((✍لقب تانک است. بخاطر خطرناکی و مرگبار بودن)). موتور توربین گاز دارای فواصل سرویس دهی به مراتب طولانی تر از موتورهای دیزلی است. با این حال موتور توربین گاز دارای تعدادی از نقاط ضعف است. به طور قابل توجهی برای تعمیر و نگهداری و مصرف سوخت بسیار بیشتر از موتور دیزلی مشکل دارد.
تانک Armata روسیه با موتور دیزلی توربوشارژر جدید طراحی شده و 1200 اسب بخار قدرت تولید می کند. این یک موتور نسل جدید است که بسیار فشرده و قدرتمندتر از موتورهای قدیمی تانک های روسی است. این موتور هنوز ثابت نشده است و ممکن است تعدادی مشکل داشته باشد((✍با بودن در میدان جنگ است که کارآیی واقعی مشخص می شود. مثلا روسیه از فرصت پیش آمده در سوریه نهایت استفاده را در این چند ساله برده و تجهیزات جدیدش را در آنجا آزمایش می کند. آخرین نمونه اش هم حضور پاکفا یا همان سوخو 57 پرنده ی نسل پنجم روسی در سوریه بود)). با این حال این دیزل روسی ارزان تر و کارآمدتر از توربین گاز آمریکایی است.((✍کارآمد به این معنی که پیچیدگی کمتری دارد)).
آبرامز سریعتر از Armata و اکثر تانک های اصلی میدان نبرد عمل می کند. با این حال به طور کلی از نظر قدرت موتور و تحرک هر دو تانک دارای نقاط قوت و ضعف هستند.((✍تقریبا در یک حد هستند))
?تعداد تولید شده
آمریکایی ها هزاران عراده آبرامز تولید کرده اند. تعدادی از این تانک ها به متحدان آمریکا و کشورهای دوست مانند استرالیا، مصر، عراق، کویت، عربستان سعودی صادر شده است. Abrams یک تانک ثابت شده است. این اقدام در نقاط مختلف جهان دیده می شود. علاوه بر این، تنها تعداد کمی از این تانک ها نابود شده اند((✍با در نظر گرفتن شدت، گستردگی و تعداد جنگ هایی که این تانک حضور داشته است حتی می توان از این چند مورد هم چشم پوشی کرد. موارد انهدامی بیشتر مربوط به نسخه ی M1 بوده و آبرامز در آن زمان فاقد سامانه ی دفاع فعال بوده است)). بنابراین آبرامز سزاوار شهرت به عنوان یکی از بهترین تانک های جهان است.
از سوی دیگر Armata یک طراحی جدید با زرهی جدید است که هنوز در حال توسعه، بهبود و تست است. فقط یک دسته کوچک از تانک ها پیش تولید شده اند. این تانک ها هرگز جنگ را ندیده اند. نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد روسیه در حال آماده سازی تولید کامل این تانک ها است. تولید سری این تانک ها می تواند در سال 2020-2021 آغاز شود. این احتمال وجود دارد که Armata چندین مشکل داشته باشد، زیرا بسیاری از اجزای آن جدید بوده و اثبات نشده است.
بنابراین اساسا آبرامز دارای مزیت طراحی و اثبات شده ای است که در حین جنگ های مختلف به خوبی عمل کرده است.جمع بندی
به طور کلی، تانک جدید روسی با تانک آبرامز آمریکا برابر است. در بعضی موارد، کمی بالاتر از آبرامز است، اما برتری مطلق ندارد.
تانک Abrams دارای برتر فنی در تحرک و عملکرد است. این تانک یک طراحی اثبات شده است که خود را در طول جنگ های متعدد نظامی ثابت کرده است. Armata دارای مزیت محافظت از خدمه است. اگرچه این تانک همچنان یک طراحی خام است، اما احتمالا مشکلات متعددی را خواهد داشت((✍وجود مشکل در تمام سلاح های تولیدی در جهان وجود دارد و این مهم فقط با آزمایش های متعدد، حضور در میدان نبرد واقعی، بازخورد گرفتن از سربازان استفاده کننده از آن و رفع مشکلات گزارش شده و در نهایت انجام به روز رسانی های استاندارد، گسترده و مطابق با نیاز های روز، باعث می شود که سلاح مشکلاتش بسیار کمتر بشوند)).
مقالات مشابه

منبعhttp://www.military-today.com/tanks/armata_vs_abrams.htm

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. آیا این مقایسه ای که انجام داده اید در مورد مدل جدید آبرامز (یوما) نیز صادق است؟ و یک سوال کلی تر که ربطی به این مقاله ندارد: کدام تانک برای نبردهای کوهستان مناسب تر است؟

    1. سلام والا ما ابرامز یوما نداریم….
      والا نمیدونم کدام تانک در کوهستان برتر است بدون شک این مسئله بر میگرده به تاکتیک رزمی

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن