ایرانپدافند هوایی

موشک های پدافندی خانواده صیاد

موشک های پدافندی خانواده صیاد

موشک‌های خانواده صیاد و سامانه های خانواده تلاش

نویسندگان

مجتبی حسین زاده

برگرفته شده از صفحه اینستاگرام

https://www.instagram.com/iranian_defensive_power

برای خواندن مقاله ای در مورد موشک پدافند هوایی رعد اینجا را کلیک کنید

تلاش نام پروژه های همگام سازی، سامانه های قدیمی تر (اس-200)، با سامانه های جدیدالورود است، که بنا به گفته برخی منابع، سه پروژه تلاش-1، تلاش-2 و تلاش-3 تاکنون معرفی شده اند. “صیاد” نام خانواده‌ای از موشکهای جدیدالورود به سیستم پدافندی کشور است که تاکنون در 4 مدل معرفی شده اند، عضو ناهمگون این خانواده موشک صیاد-1 است، زیرا برخلاف نسلهای بعدی، عضوی از سامانه های خانواده “تلاش” محسوب نمی‌شود و در ادامه بررسی می‌شود.

گفته شده است که تلاش-1 برای پوشش ارتفاع پست تا متوسط، تلاش-2 برای پوشش ارتفاع متوسط و بالا و تلاش-3 برای پوشش ارتفاع بسیار بالا، اعلام شده است.

درباره تلاش1، اطلاعات کمی منتشر شده، تنها مورد که توسط یک خبرگزاری رسمی کشور، اعلام شده و صحت گفته اش، جای تردید دارد، این است که موشک صیاد2 یکی از اجزای تلاش1 است، ولی چون موشک صیاد 2 موشک ارتفاع متوسط و بالا محسوب میشود، قاعدتا در تلاش1 باید موارد دیگری هم برای مقابله تخصصی با اهداف ارتفاع پست، در کنار صیاد2 در پروژه تلاش1 ایفای نقش کنند.

موشک صیاد-1

تاریخچه:

همانطور که گفته شد، عضو ناهمگون موشکهای خانواده صیاد، موشک صیاد-1 است، که برخلاف بقیه اعضا، نقشی در سامانه های خانواده تلاش ندارد.

صیاد-1، در واقع نمونه بومی سازی و ارتقاء یافته سامانه چینی HQ_2 میباشد که سابقه ورودش به سازمان رزم پدافند هوایی به دوران دفاع مقدس بازمیگردد.
بنا بر اعلام رسمی انجام شده، نامگذاری این پروژه به پاس رشادتهای امیر سپهبد علی صیاد شیرازی به نام “صیاد” نامگذاری شده است.

موشک اچ کیو2, خود نمونه چینی شده، موشک روسی سام-2 یا همان اس_75 ملقب به S75 DVINA است.

تاریخچه ورود و بومی سازی، این سامانه بدین شرح است که، در زمان دفاع مقدس، رژیم بعث عراق با خرید جنگنده میگ-25 فاکسبت، با قابلیت پرواز در ارتفاع بالا، عملا از تیررس سامانه های پدافندی کشور در امان مانده، و حملات عمقی را علیه کشورمان انجام میداد، که علاوه بر خسارات مادی، اثرات منفی بر روحیه مردم و رزمندگان داشت.

برای مقابله با این جنگنده، برخی اقدامات موفق و ناموفق انجام شد که یکی از این اقدامات، مذاکره با کشور چین، برای خرید سامانه پدافندی HQ2 بود.
در اواسط دهه شصت، و بدنبال این مذاکرات، تعداد نامشخصی سامانه پدافندی HQ2 وارد کشور شد.

ابتدا موشکها خریداری، سپس تاسیسات مونتاژ این موشک، در کشور ایجاد شد، سپس تکنولوژی ساخت این سامانه به کشور منتقل و نمونه های بومی سازی شده و ارتقاء یافته، این سامانه در دو مدل صیاد-1 و صیاد-1-آ به تولید رسیدند، که در ادامه معرفی میشوند.

این سامانه پدافندی، با قابلیت دستیابی به ارتفاع 27 کیلومتری (88000 پا)، نخستین سامانه پدافندی ارتفاع بلند کشور محسوب میشود. برد این سامانه هم حدود 34 کیلومتر اعلام شده، پس این سامانه در دسته سامانه های برد متوسط و ارتفاع بلند قرار میگیرد.

در کارنامه این سامانه، حداقل یک مورد شکار موفق ، توسط سایت پدافندی “یا بن الزهرا(س)” مستقر در منطقه فلاورجان در استان اصفهان، ثبت شد.

در تصویر بالا که مربوط به باغ موزه دفاع مقدس تهران است، یک فروند موشک HQ2, نصب شده بر روی پرتابگر را مشاهده میکنید. عبارت HQ-2 روی بدنه موشک دیده میشود.

اچ کیو2
تصویر منتسب به شکار فاکسب توسط سایت اچ کیو-2 اصفهان
رادارهای سامانه اچ کیو-2:

در سامانه HQ_2 همانند نمونه روسی سام-2، برای انجام پروسه شلیک، سه رادار در نظر گرفته شده است.

در تصویر پایین، رادار P12 ملقب به spoon-rest که وظیفه کشف هدف را بر عهده دارد، مشاهده میکنید. این رادار در باند وی اچ اف عمل و برد بالای 200 تا 275 کیلومتری دارد.

رادار سمت راست، هم رادار PRV_11 هست، که رادار ارتفاع یاب هست.

رادار سمت چپ، هم رادار Fan_Song هست، که وظیفه رهگیری هدف را بر عهده داشته، در مدلهای مختلف در باند E, دارای برد 120 کیلومتر هست، این رادار در مدلهای مختلف تک آنتن و سه آنتن ساخته شده است.

در سالهای اخیر، نشانه هایی دیده میشود که سامانه های HQ-2 کشور به مرور در حال خارج شدن از چرخه پدافندی کشور میباشند، مثل آغاز دو پروژه برای تبدیل موشکهای اچ_کیو2 به موشک زمین به زمین، زمین به دریا که در ادامه معرفی میشوند. و همچنین گفته میشود که اکثر پایگاه های پدافندی اچ کیو-2، تغییر کاربری داده و یا غیرفعال شده اند.

با توجه به ورود سامانه های جدید پدافندی، منطقی به نظر میرسد که سامانه ای مثل اچ کیو-2 که دارای ضعف های بزرگی هست و اطمینان پذیری پایینی دارد از رده خارج بشود.

تصویر قدیمی از رادار fan song در کشور
کاتالوگ مربوط به موشک‌های صیاد-1 و صیاد-1-آ

نمونه‌ بومی و ارتقاء یافته HQ_2، صیاد-1 نام گرفت که پس از چندی، نمونه جدیدتر آن با نام صیاد-1-آ به معرفی شد.

با توجه به کاتالوگ منتشر شده، موشک صیاد-1 و مدل A آن، در واقع یک موشک هستند با روش هدایتی متفاوت.

موشک صیاد-1 در هر دو مدل، موشکی است دومرحله ای، که موتور مرحله اول (بوستر)، سوخت جامد با مدت عملکرد 3 تا 4.3 ثانیه و موتور مرحله دوم، سوخت مایع با مدت عملکرد 60 ثانیه میباشد.

برخی منابع برد صیاد-1 را 60 کیلومتر اعلام کرده‌اند که درصورت صحت این مطلب، افزایش چشمگیری نسبت به برد 34 کیلومتری اچ کیو-2 دارد.

موشک صیاد-1 در هر دو مدل، دارای قابلیت مانور 12جی است که نسبت به نمونه اولیه چینی آن، دو برابر شده است.

وزن هر دو مدل 2.32 تن و دارای سرجنگی 195 کیلوگرمی، فیوز از نوع مجاورتی رادیویی با ترکش زایی حدود 50 متری میباشند.

هر دو مدل، دارای سرعت 1200 متر بر ثانیه یعنی بیش از 4 ماخ میباشند که سرعت مناسبی هست.

طول موشک در هر دو مدل، 10842 میلیمتر، قطر موشک 500 میلیمتر و قطر بوستر 654 میلیمتر میباشد.

با توجه به کاتالوگ منتشر شده، نوع هدایت در صیاد-1 همانند اچ کیو-2، از نوع فرمان به خط دید راداری است ولی در مدل A هدایت به هدایت ترکیبی اینرسایی و مادون قرمز تغییر پیدا کرده و اجازه مقابله با اهداف ارتفاع پست را به موشک میدهد. طبق اعلام رسمی، توانایی مدل راداری موشک در درگیری با اهداف با سطح مقطع راداری پایین و همچنین اقدامات جنگال دشمن، بهبود یافته است، پس میتوان نتیجه گرفت که در مدل اولیه صیاد-1، گرچه مکانیسم هدایت مشابه اچ کیو-2 و سام-2 است، ولی احتمالا تغییرات خوبی در این حوزه ایجاد شده باشد.

موشک صیاد-1 بصورت مخفف بصورت نیز “SD1” نامگذاری میشود.

موشک صیاد2

موشک صیاد-2 نخستین عضو، از موشک‌های مورد استفاده در سامانه های پدافندی خانواده تلاش میباشد.

موشک صیاد-2 در ابتدا برای استفاده در سامانه تلاش متعلق به قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ارتش ارائه شد ولی در ادامه، این موشک در سامانه پدافندی سوم خرداد و سامانه پدافندی صياد متعلق به نیروی هوافضای سپاه بکار گرفته شد.

اعلام رسمی وجود پروژه موشک صیاد-2، اولین بار در فروردین 90 و با اعلام تست موفق این موشک، رسانه ای شد، ولی هیچگونه اطلاعات و تصویری از آن منتشر نشد. با توجه به اینکه قبلا موشک صیاد-1 معرفی شده بود، گمانه زنی ها احتمال ارتقای صیاد-1 را در پروژه صیاد-2 محتمل میدانستند.

پس از مدتی و در شهریور ماه سال 92، باز هم خبری منتشر شد، مبنی بر اینکه، موشک صیاد-2 با سامانه اس-200، همگام سازی شده و با این اقدام، توانایی سامانه اس200، برای مقابله با اهداف ارتفاع متوسط ارتقاء یافته است.

چند ماه بعد و در آبان ماه سال 92، خط تولید موشک صیاد-2، افتتاح و این موشک رسما رونمایی شد. با رونمایی موشک مشاهده شد، که برخلاف گمانه‌زنی‌های قبلی، این موشک هیچ ربطی به موشک صیاد-1 ندارد. در نگاه اول شباهت‌هایی بین این موشک و موشک استاندارد به چشم می‌خورد ولی در کنار این شباهت‌ها، تفاوت‌های چشمگیری وجود دارد. مثلا به لحاظ سایز این موشک بزرگتر هست، همچنین در طراحی برخی بخش‌های آن از جمله بالک های انتهایی موشک، شباهت‌هایی با موشکهای خانواده طائر که در سامانه های پدافندی خانواده رعد استفاده میشود، به چشم می‌خورد.

در هنگام رونمایی این موشک، اعلام شد که موشک صیاد-2 در دسته سامانه های پدافندی میانبرد و ارتفاع بلند، قرار میگیرد و در آینده قابلیت ضد بالستیک را نیز کسب خواهد کرد.

همچنین در هنگام رونمایی و افتتاح خط تولید این موشک، گفته شد که سامانه پدافندی مربوط به این موشک که “تلاش” نام دارد هنوز آماده نشده و موشک برای شلیک از رادارهای مربوط به سامانه اس-200 بهره میبرد.

همانطور که مشاهده میکنید روی بدنه موشک عبارت “SD2M” درج شده است، SD2 مربوط به صیاد-2 و M احتمالا نشاندهنده عبارت “مدرنیزه شده” و یا “اصلاح شده”، میباشد.

صیاد2

در هنگام رونمایی و افتتاح خط تولید موشک صیاد-2 در سال 93، اعلام شد که قرار هست این موشک در قالب سامانه پدافندی تلاش، در خدمت قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ارتش قرار بگیرد ولی موضوع جالب توجه این بود که در آن مراسم، بدون انتشار اطلاعات خاصی، یک پرتابگر چهار فروندی موشک صیاد-2 با پلاک سپاه مشاهده شد. این موضوع بصورت مبهم باقی ماند تا اینکه مدتی بعد، موشک صیاد-2 بصورت همگام سازی شده با سامانه سوم خرداد سپاه نیز مشاهده شد و سپس در رژه 31 شهریور سال 95، برای اولین خبر وجود پروژه ای تحت عنوان “سامانه صیاد” در نیروی هوافضای سپاه اعلام رسمی شد. با اعلام این خبر ابهامات مربوط به مشاهده پرتابگر صیاد-2 با پلاک سپاه نیز رفع شد. سامانه صیاد در دو مساله یعنی موشک مورد استفاده که صیاد-2 هست و همچنین پرتابگر مورد استفاده ، با سامانه تلاش مشترک بوده ولی در بحث راداری کاملا متفاوت از سامانه تلاش هست و در ادامه توضیح داده خواهد شد.

موشک صیاد-2 همگام سازی شده با سامانه پدافندی سوم خرداد
در تصویر بالا ترتیب قرارگیری زیرسیستم های موشک صیاد-2 را مشاهده میکنید.

نزدیکترین بخش به دماغه، مربوط به جستجوگر موشک است. درباره مکانیسم هدایتی در این موشک گفته شده است که دارای هدایت ترکیبی با قابلیت ردیابی خودکار و مستقل میباشد.

با توجه به ترکیبی اعلام شدن نوع هدایت و همچنین خودکار و مستقل بودن ردگیری هدف، میتوان احتمالاتی مثل استفاده از هدایت راداری فعال یا ترکیب هدایت راداری نیمه فعال با هدایت خودکار از نوع آشیانه یابی منبع اخلال (H.O.J) را محتمل دانست.

بعد از جستجوگر، بخش هدایت و کنترل میباشد، که در واقع همان پردازشگر موشک است که با توجه به اطلاعات دریافتی از جستجوگر، فرامین لازم را به بالکهای هدایتی، و موتور ارسال میکند.

بخش بعدی، سرجنگی موشک است که سنسورهای خطی و احتمالا لیزری مربوط به فیوز مجاورتی نیز قابل مشاهده است.

بخش بعدی هم موتور و محفظه سوخت جامد موشک میباشد.

در تصویر پایین هم موتور استفاده شده در موشک صیاد-2 را مشاهده میکنید. .

در هنگام رونمایی و افتتاح خط تولید موشک صیاد-2 ، ویدویی از تست این موشک منتشر شد که در این ویدئو تصویری از نمایشگری نشان داده شد که قاعدتا مربوط به رادار کنترل آتش بکار رفته در این تست بوده است.

نکات قابل توجه در این نمایشگر این است که در بخش دایره‌ای شکل آن تا عدد 120km درج شده است که احتمالا نشان دهنده رهگیری اهداف در این فاصله می‌باشد که با توجه به برد 70 کیلومتری اعلام شده برای موشک صیاد-2، این عدد برای رهگیری اهداف، منطقی هست.

همچنین در قسمت پایین، عبارت Launcher1,2,3 مشاهده میشود که با توجه به آن می‌توان گفت که سه پرتابگر چهار فروندی یک واحد آتشباری سامانه تلاش را تشکیل می‌دهند. هر واحد آتشبار باید دارای یک رادار کنترل آتش یا رهگیر و یک رادار اکتساب یا کشف هدف باشد.

تاکنون وضعیت رادار کنترل آتش در سامانه تلاش مشخص شده و رادار کنترل آتش افق به عنوان رادار رهگیر در این سامانه اعلام شده ولی وضعیت رادار کشف هدف کاملا مشخص نیست. برخی گمانه‌زنی‌ها رادار حافظ را به عنوان رادار کشف هدف در این سامانه معرفی می‌کنند و برخی گمانه‌زنی‌های دیگر با توجه به اعلام موضوع ارتباط سامانه تلاش با سامانه اس200، رادار کشف هدف سامانه اس200 را به عنوان رادار کشف هدف در سامانه تلاش معرفی میکنند.

رادار کنترل آتش افق که وظیفه رادار رهگیر را در سامانه تلاش بر عهده دارد. این رادار نخستین بار در رزمایش مدافعان آسمان ولايت-7 رونمایی شد.تعداد اهدافی که این رادار بطور همزمان می‌تواند با آنها درگیر شود مشخص نیست ولی با توجه به ساختار رادار و آرایه فازی نبودن آن، تعداد اهداف قابل درگیری همزمان عدد چشمگیری نمی‌تواند باشد.

تعداد اهدافی که این رادار بطور همزمان می‌تواند با آنها درگیر شود مشخص نیست ولی با توجه به ساختار رادار و آرایه فازی نبودن آن، تعداد اهداف قابل درگیری همزمان عدد چشمگیری نمی‌تواند باشد.

در مراسمی که به مناسبت روز پدافند هوایی در شهریور 94 برگزار شد، تصویری از پوستر مشخصات سامانه تلاش مشاهده شد که تایید کننده موضوع اشاره شده مبنی بر لینک شدن سه پرتابگر با رادار کنترل آتش و تشکیل یک واحد آتشباری از سامانه تلاش بود
مشخصات سامانه تلاش در نمایشگاه راهیان نور و بیان موضوع لینک و استفاده از سامانه کنترل اتش اس ۲۰۰
رادار کنترل آتش افق در جریان رزمایش قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء
در پس زمینه تصویر رادار کنترل آتش سامانه اس-200 یعنی رادار 5N62 ملقب به SquarePair نیز مشاهده میشود. در مشخصات اعلام شده برای سامانه تلاش اعلام شده است که این سامانه قابلیت لینک شدن با واحد کنترلی رادار 5N62 یا همان واحد راداری K1 را دارد.

انواع مدلهای موشک صیاد 2
با توجه به تصاویر منتشر شده از موشک صیاد-2 تاکنون این موشک در سه مدل صیاد-2 مدل ‌M با شناسه SD2M، صیاد-2 مدل A با شناسه SD2A و صیاد-2 مدل C با شناسه SD2C مشاهده شده است. درباره تفاوت‌های مشخصات این سه مدل از موشک صیاد-2 اطلاعاتی در دست نیست.

موشک صیاد-3
.
.
موشک صیاد-3 دومین موشک مورد استفاده در سامانه تلاش هست که برای اولین بار در نمایشگاه جلوه های خودباوری و مدیریت جهادی وزارت دفاع در شهریورماه 93 مشاهده شد.

خط تولید این موشک در تیرماه سال 96 در مراسمی افتتاح شد. در این مراسم برد این موشک 120 کیلومتر و ارتفاع عملیاتی آن 27 کیلومتر عنوان شد. همچنین گفته شد که این موشک دارای هدایت ترکیبی و مجهز به جستجوگرهای پیشرفته فعال، نیمه فعال و همچنین مادون قرمز می‌باشد.

با توجه به اشاره به استفاده از جستجوگر مادون قرمز و این مطلب که خود موشک فاقد جستجوگر مادون قرمز می‌باشد، می‌توان گفت که که جستجوگرهای زمینی مدنظر بوده که با کشف و رهگیری حرارتی اهداف به نوعی مکمل سیستم‌های راداری و یا در شرایط عملیاتی خاص، جایگزین سیستم‌های راداری در عملیات پدافندی میشوند.

موشک صیاد-3 تاکنون فقط در مدل C مشاهده شده است.

موشک صیاد-3 مدل C در رژه
تصویر صیاد ۳ به هنگام رونمایی

با توجه به اطلاعات روی تیوب پرتاب، که درج شده است که وزن کنیستر با موشک 1835 کیلوگرم و وزن کنیستر خالی 804 کیلوگرم هست، می‌توان گفت که وزن موشک صیاد-3 حدود 1 تن میباشد.


یکی از موضوعات قابل توجه درباره موشک صیاد-3 این هست، که در هنگام افتتاح خط تولید این موشک تصاویری از تستهای این موشک منتشر شد که همانند موشک صیاد-2، با پرتابگری در حال تست بود که متفاوت از پرتابگر اصلی این موشک بوده و همانطور که قبلا نیز گفته شد، دماغه موشک پیش از شلیک از تیوب پرتاب بیرون زدگی داشت. دلیل استفاده از این پرتابگر برای تستهای پیش از عملیاتی شدن در موشک‌های صیاد-2 و صیاد-3 همچنان مجهول مانده است.

برخی گمانه زنی ها تماس بیشتر سیکر موشک با بازتابهای سیگنال‌های راداری را دلیل این موضوع می‌دانند.

مساله بعدی درباره پرتابگر اصلی موشک صیاد-3 این هست، که این پرتابگر مشترک با پرتابگر صیاد-2 بوده و سه پرتابگر چهار فروندی که یک واحد آتشباری سامانه تلاش را تشکیل می‌دهند، متشکل از هر دو نوع موشک صیاد-2 و صیاد-3 بوده و بسته به شرایط هدف، نوع موشک مورد استفاده علیه آن، انتخاب می‌شود.

پرتابگر متعلق به سامانه صیاد در رژه

سامانه صیاد

همانطور که گفته شد، موشک صیاد-2 صرفا در سامانه تلاش متعلق به قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ارتش مورد استفاده نیست، بلکه این موشک هم بصورت همگام سازی شده با سامانه سوم خرداد و هم در قالب سامانه پدافند هوایی صیاد متعلق به نیروی هوافضای سپاه عملياتی شده است.

سامانه صیاد را درواقع می‌توان مدل سفارش داده شده توسط سپاه دانست که ترکیب راداری متفاوت از سامانه تلاش دارد. سامانه سامانه صیاد برای اولین بار با حضور در رژه 31 شهریور ماه سال 95 رونمایی شد.

سامانه صیاد تاکنون فقط با موشک صیاد-2 استفاده شده است. افزودن موشک صیاد-3 به این سامانه در آینده مورد انتظار هست.

سامانه صیاد در زمینه راداری از دو رادار بهره می‌برد. اولین رادار، رادار نجم-802 هست که با ماموریت اصلی کشف اهداف در این سامانه مورد استفاده هست، این رادار قادر هست در کنار جستجو برای کشف اهداف جدید به رهگیری تعداد نامشخصی از اهداف نیز بپردازد (TWS).
دومین رادار با نام رادار صیاد وظیفه رهگیری اهداف را در آتشبارهای سامانه صیاد بر عهده دارد.

رادار صیاد

این رادار وظیفه رهگیری اهداف را در آتشبارهای سامانه صیاد بر عهده دارد. تاکنون اطلاعاتی درباره این رادار منتشر نشده است و وضعیت عملیاتی آن نامشخص هست.

سامانه صیاد تاکنون بطور رسمی در یک رزمایش حاضر بوده است که در بهمن ماه 95 توسط یگان‌های پدافندی نیروی هوافضای سپاه برگزار شده بود. در تصاویر منتشر شده از آن رزمایش تصویری از رادار صیاد مشاهده نشد.

در ادامه توضیح داده می‌شود که به احتمال زیاد در آن. رزمایش، رادار نجم-805 به تنهایی هر وظیفه کشف و رهگیری را انجام داده بود و رادار صیاد تا آن تاریخ عملیاتی نبوده است.

رادار صیاد
تصویری از نمای بالای آنتن رادار صیاد

رادار ارایه فازی نجم

این رادار دومین رادار مورد استفاده در سامانه صیاد هست، که وظیفه اصلی آن کشف و اکتساب اهداف میباشد.

این رادار از نوع آرایه فازی با 5120 المان با چینش 64*80 تشکیل شده است.

این رادار با توجه به داشتن قابلیت رهگیری همزمان با کشف (TWS)، قابلیت این را دارد که همزمان با کشف اهداف جدید تعداد نامشخصی هدف را نیز رهگیری کند.

رادار آرایه فازی نجم-802 اولین بار در تیرماه سال 90 و در جریان نمایشگاهی که توسط وزارت دفاع برگزار شده بود، مشاهده شد.

جند ماه بعد و در بیست و پنجمین دوره از جشنواره خوارزمی، پروژه رادار نجم-802 رتبه اول پژوهشهای کاربردی را کسب کرد.

برد رادار نجم-802 تاکنون اعلام نشده است.

رادار نجم و سامانه صیاد
مشخصات ارائه شده برای رادار نجم-802 در جشنواره خوارزمی سال 90
رادار نجم-802 در نمایشگاه وزارت دفاع در تیرماه سال 90

پس از رونمایی رادار نجم-802 خبری از این رادار نبود تا اینکه در رزمایش پدافندی سپاه در بهمن ماه 95 این رادار در قالب آتشبار سامانه پدافندی صیاد مشاهده شد.

همانطور که گفته شد این رادار قابلیت کشف و رهگیری همزمان داشته و با توجه به اینکه در تصاویر منتشر شده از آن رزمایش، حضور رادار صیاد مشاهده نشد پس می‌توان گفت که احتمالا در رادار نجم-802 هم به عنوان رادار کشف هدف و هم به عنوان رادار رهگیر ایفای نقش داشته است.

آتشبار صیاد در رزمایش پدافندی سپاه، دو پرتابگر 4 فروندی با یک رادار نجم-802 لینک شده‌اند.

دو تصویر بالا تصاویری از نمای داخلی اتاق فرماندهی رادار نجم-802 و نمای نزدیک از یکی از نمایشگرهای این رادار

نکته قابل توجه در این دو تصویر این است که با توجه به نشانگرهای قسمت پایین نمایشگر، اینطور به نظر می‌آید که هر رادار نجم-802 قابلیت لینک شدن به 6 پرتابگر 4 فروندی را دارد (خطوط قرمز دارای شماره های 1 تا 4، احتمالا بیانگر موشک‌های بارگذاری شده در پرتابگر هستند. همانطور که گفته شد این رادار قابلیت رهگیری و کشف همزمان را داشته و لینک شدن با این پرتابگرها بمنظور مقابله با اهداف رهگیری شده میباشد.

مساله بعد اینکه همانطور که مشاهده کردید در رزمایش پدافندی سپاه، دو پرتابگر 4 فروندی به یک رادار نجم-802 لینک شده بودند. با دقت در نشانگرهای مشاهده شده در تصاویر بالا، از 6 نشانگر، دو 4 نشانگر عدد صفر و دو نشانگر عددی را نشان می‌دهند که این موضوع نشان دهنده لینک دو پرتابگر با آن هست.

در مشخصات اعلام شده درباره سامانه صیاد در رزمایش پدافندی سپاه، قابلیت رهگیری همزمان 3 هدف با شلیک 6 موشک با برد 50 و ارتفاع 27 کیلومتر بیان شده است. این احتمال وجود دارد که این مشخصات مربوط به حالتی باشد که همانند رزمایش، سامانه صیاد فقط از رادار نجم-802 استفاده می‌کند و درصورت عملیاتی شدن رادار صیاد که وظیفه اصلی آن رهگیری اهداف هست، این مشخصات ارتقاء یاید. برای قضاوت قطعی در این باره باید منتظر عملیاتی شدن رادار صیاد باشیم.

به عنوان جمع بندی می‌توان گفت که ترکیب راداری انتخاب شده برای سامانه صیاد بطور چشمگیری بهتر از رادارهای مورد استفاده در سامانه تلاش هست،از این رو منطقی هست که صیاد-2 تنها موشک مورد استفاده در این سامانه نباشد و در آینده موشک‌های دیگری از جمله صیاد-3 به سامانه صیاد افزوده شود.

موشک صیاد4

چهارمین عضو از اعضای خانواده موشک‌های صیاد، “صیاد-4” نام دارد.

این موشک نیز همانند موشک صیاد-3 برای اولین بار در نمایشگاه وزارت دفاع در شهریور ماه سال 93 مشاهده شد.

این موشک برخلاف موشکهای صیاد-2 و صیاد-3، ارتباطی با سامانه تلاش نداشته و مربوط به سامانه پدافند هوایی باور-373 میباشد.

تاکنون اطلاعاتی درباره این موشک منتشر نشده است.

این موشک نسبت به موشک‌های صیاد-2 و صیاد-3 سایز بزرگتری داشته، از این رو پرتابگر اختصاصی با سایز بزرگتر و از نوع عمودپرتاب دارد.

پرتابگر مربوط به سامانه پدافند هوایی باور-373 که به احتمال زیاد موشک صیاد-4 از این پرتابگر استفاده خواهد کرد. به نظر می‌آید که این پرتابگر گونه با سایز بزرگتر و عمودپرتاب شده پرتابگر صیاد-2و3 هست. همچنین با توجه به وجود منفذهایی در روی تیوب این پرتابگر که احتمالا بمنظور تنظیم شعله های خروجی از موشک هست، پرتاب از نوع گرم میباشد.
پرتاب عمودی مزیتی مه دارد این هست که نیازی به جهت‌گیری پرتابگر در جهت هدف نبوده و سرعت عمل سامانه بالاتر می‌رود، این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که اهدافی در جهت‌های مختلف بطور همزمان کشف و رهگیری شوند.

با توجه به اینکه سامانه باور-373 تاکنون تست رسانه‌ای نداشته، در نتیجه اطلاعاتی از مشخصات موشک صیاد-4 در دست نیست.

نمونه تکمیل شده رادار آرایه فازی فعال معراج4 در هنگام افتتاح خط تولید افزودن سیستم تشخیص دوست از دشمن در بالای رادار و گلبرگهای اشاره شده در سمت جانبی رادار قابل مشاهده است.

اخیرا اطلاعات جدیدی درباره رادار معراج-4 منتشر شده است. اول اینکه این رادار تحت عنوان رادار متحرک تاکتیکی دوربرد هشدار زودهنگام سه بعدی و آرایه فازی فعال “M-4” توسط شرکت صاایران معرفی شده و باند کاری این رادار باند S معرفی و قابلیت شبکه شدن با رادارهای برد متوسط و برد کوتاه از مشخصات این رادار اعلام شده است.

گرچه تاکنون بطور رسمی اعلام نشده است ولی به احتمال زیاد این رادار یکی از اجزای سامانه پدافندی باور-373 میباشد. درصورت صحت این موضوع احتمالا این رادار نقشی همانند رادار بیگ بیرد خواهد داشت. یعنی هر آتشبار دارای یک رادار رهگیر و کشف هدف اختصاصی بوده و رادار معراج-4 در سطح گردان و نه آتشبار فعالیت خواهد داشت و نقش کمکی برای رادارهای کشف و رهگیر آتشبارها خواهد داشت.

از دیگر مشخصات این رادار عبارتند از:

قابلیت Burn through: در این متد بمنظور مقابله با اخلالگرها، توان رادار در جهت مقابله با اخلالگر متمرکز می‌شود.

قابلیت SLB و SLC: این دو ویژگی باعث حذف سیگنال‌های اخلالگر میشود که بصورت جانبی به آنتن تابیده شده‌اند. نحوه ایجاد این قابلیت در رادار به این صورت است که تعدادی آنتن جانبی به آنتن اصلی افزوده می‌شود تا سیگنال‌های مزاحم را حذف کند. به این آنتن های جانبی اصطلاحا گلبرگ گفته می‌شود. در تصویر بالا رادار فاقد این گلبرگها هست.

قابلیت پرش فرکانسی بمنظور مقابله با اخلالگرهای فعال و ادوات جنگال غیرفعال

قابلیت JATS یا انتخاب هوشمندانه فرکانس کاری، اين ویژگی باعث می‌شود تا رادار با آنالیز امواج اخلالگر حاضر در محیط بهترین فرکانس کاری را انتخاب کند.

قابلیت فشرده سازی پالسها، این ویژگی باعث می‌شود تا کشف و آنالیز سیگنال‌های رادار برای اخالگرهای دشمن دشوارتر شده و در نتیجه این رادار در دسته رادارهای با احتمال کشف پایین یا همان LPI قرار می‌گیرد.

قابلیت CFAR و Clutter Map بمنظور حذف تاثیرات حاصل از نویزهای زمینه و تغییرات در این نویزها

قالبیت SLL پایین، این ویژگی که تحت عنوان رادار با تراز گلبرگ کناری پایین هم معرفی میشود به این مفهوم است، که پراکندگی انتشار رادار به زاویه های جانبی کم بوده و ور نتیجه مقاومت رادار در برابر تسلیحات ضدتشعشع و همچنین ادوات جنگ الکترونیک پسیو بیشتر میشود.

قابلیت فعالیت در حالت پالس داپلر بمنظور مقابله با اخلالگرهایی مثل چفها

موارد ذکر شده، مجموعه اطلاعات منتشر شده توسط شرکت سازنده این رادار بود که ارائه شد.

تصویر سمت راست رادار رهگیر و جستجو وسمت چپ رادار رهگیر سامانه باور ۳۷۳
موشک صیاد4

درمشخصات سامانه باور ارتفاع درگیری تا سقف ۲۷ کیلومتر اعلام شده و برد ۱٫۵ برابری اس ۳۰۰. حال منظور ازین برد دقیقا معلوم نیست اشاره به برد راداری سامانه است یا برد موشکی.تاکنون بردراداری سامانه باور اعلام نشده ولی با توجه اینکه رادار معراج توسعه یافته رادار قمر است برد رادار قمر ۴۵۰ کیلومتر اعلام شده است بردرادار معراج نیز همین مقدار به نظر میرسد وبا توجه به برد ۱٫۵ برابری نسبت به رادار بیگ برد رادار اس ۳۰۰ ( برداین رادار۳۰۰ کیلومتر میباشد)به نظر منظور از برد ۱٫۵ برابری نسبت به اس ۳۰۰ همین موضوع میباشد. همچنین قابلیت مبارزه با موشک های بالستیک نیز‌برای این سامانه اعلام شده. وزیر دفاع دربرنامه نوروزی اعلام کردن که اخرین تست این سامانه با موفقیت انجام شده و کار ساخت این سامانه به اتمام رسیده

 

 

نوشته های مشابه

‫5 نظرها

  1. سلام جناب تارخ ، روزتون بخیر

    با توجه به اینکه صیاد 2 و 3 بدون شک بزرگتر از Rim 66 هستن ، اطلاعاتی راجع به ابعادی همچون طول یا وزن ریم 66 دارید؟

    و اینکه با توجه به رونمایی از سیستم مرصاد 16 ، به نظرتون موشک این سامانه هم اندازه ی ریم 66 هست یا کوچکتر؟

  2. سلام جناب تارخ وقت بخیر
    در تصاویر گوگل مپ به نظر میاد سه تا چهار آتش بار سامانه 15 خرداد در تورقوز اباد و نزدیک ندامتگاه کهریزک در رینگ پدافند هوایی مستقر شده به نظرتان چه چیزی اونجا بوده که چنین سطح حفاظتی براش ایجاد کردن چون نتانیاهو هم صحبت هایی در مورد تورقوز اباد انجام داده بود
    به نظرتان 15خرداد در حد پاتریوت هست یا میتونه تنه بهش بزنه

  3. سلام.بخش نظامی ایران قبل از هرکاری باید یه سیستم برا نام گذاری تسلیحات و پروژه هاش درست کنه .خدا وکیلی این چه اسم گزاریه.آخه بجز صیاد هیچ اسمی نیست .موشک گزاشتن صیاد .رادار هم گزاشتن صیاد خود سامانه هم صیاد تازه هر کدومش هم ۱ز یک تا چهار داره به جز اون سلاح آنتی متریال صیاد یا خودرو زرهی صیاد .یا ذالفقار. قایق هست .تانک هست اونم ۳ مدل .سامانه موشک بالستیک هم هست .یا رعد فکر کنم فقط قابلمه رعد نساختن وگر نه هر نوع سلاحی حدقل یکی به اسم رعد داریم.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن