خودرو های نظامی و نفربرهای زرهی

نفربر زرهی مسلح ماردر

نفربر زرهی مسلح ماردر

در سال 1960 ارتش المان غربی به شدت به دنبال ساخت یک نفربر  برای نیروی زمینی بود. در ان زمان تنها چند سال از تشکیل ارتش نوین المان بعد از پایان جنگ دوم جهانی میگذشت و ارتش المان توجه ویژه ای به بحث زرهی  از جمله تولید تانک و نفربر داشت.

نیروی زمینی المان خواهان یک نفربر زرهی با توان حمل 12 سرباز ، توان حمل  تسلیحات  سنگین از جمله توپ 20 م م،  توان شلیک سربازان از درون خودرو به بیرون  و همچنین دارا بودن حفاظت شیمیایی و رادیوی اکتیو در برابر حملا غیر متعارف بود . همچنین  در سال 1961 اعلام شد که شاسی این خودرو باید بتواند تسلیحات سنگین همچون خمپاره 120 م م، سامانه های پدافندی را نیز حمل کند و حتی در نقش یک خودرو ریکوری نیز وارد میدان  شود

شرکت  Rheinstahl group  توسعه این طرح را در دست گرفت و قرار شد یک طرح با وزن 16 تن را توسعه دهد ولی در سال 1963 به دلیل اینکه به نظر حفاظت زرهی طرح قبلی کم بود نسخه سنگینتری با وزن 20 تن مورد مطالعه قرار گرفتن . از سال 1963 هفت پیش نمونه را تحویل ارتش المان برای ازمایش  داد که شامل  خودروی با یک برجک توپ20 م م و یک موتور دیزل در جلوی بدنه بود . تا سال 1967، ده عراده  تولید شد و بعد از ازمایشات مختلف در سال 1969 نیروی زمینی   قراردادی برای خرید 2136 عراده  نفربر جدید که به شکل رسمی ماردر نامیده شده امضا شد(ماردر یک خودروی زرهی پیاده نظام  است عملا در دسته نفربرها قرار نمی گیرد)

ماردر یکی از زره پوش ترین نفربر های دوران خود بود هنوز هم یکی از زره بهترینها  است. این نفربر برای انجام هر نقشی از حمل سلاح  سبک تا  سنگین  در نظر گرفته  شده و میتواند هر نقشی را در میدان جنگ بازی کند

وزن این خودرو بسته  به مدل بین 28 تا 35 تن است که بیشتر به کیت های زرهی نصب شده روی ان بر میگردد . نفربر دارای  سه خدمه شامل رانند ، توپچی و فرمانده است. راننده در جلو سمت چپ قرار دارد و توسط یک درچیه با سه پیرسکوپ روی ان به بیرون  دید دارد. فرمانده و توپچی هر دو در درون خودرو قرار میگرند زیرا ماردر دارای  برجک بدون سرنشین است . برجک  در میانه خودرو  قراردارد و  در پشت برجک روی نفربر دارای  سه دریچه  برای دسترسی سربازان به روی خودرو است.

فرمانده و توپچی زیر برجک بدون سرنشین قرار میگریند . توپچی  در سمت چپ و فرمانده  در سمت راست. فرمانده دارای یک دریچه بروی برجک کم ارتفا خود است که دارای هشت  پیرسکوپ ساده برای نگاه به بیرون است  والبته یک پیرسکوپ  با توان درشت نمایی شش ایکس نیز در جلو دارد. توپچی نیز دارای یک سایت نشان روی  با مسافت یاب لیزری  و سامانه دید حرارتی  است که تا هشت ایکس توان درشت نمای دارد .یک درب در عقب خودرو برای سوار شدن سربازان تعبیه شده است که  به طرف پایین باز می شود و حالت یک سطح شیب دار  را دارد که باعث تخلیه و سوارش شدن بهتر سربازان می شود. در پشت محل قرار گیری فرمانده و توپچی دو ردیف نیمکت پشت در پشت قرار  دارد که روی هر یک از نیمکت ها  سه سرباز در مجموع شش سرباز قرار میگیرند و سرباز هفتم  نیز روبروی درب مینشیند

نفربر زرهی مسلح ماردر
برجک بدون سرنشین ماردر به خوبی مشخص است. در بر روی برجک به خوبی لوله توپ20 م م، مسلسل 7.62 م م ونارنجک اندازهای دود زا مشخص است

شاسی دارای شش چرخ در هرس سمت است و  خورشیدی در جلو قرار دارد و سیستم تعلیق از نوع میله چرخشی است . خودروی دارای یک موتور دیزل ساخت ام یو تی المان از نوع  MUT MB833 با توان 591 اسب بخار و گشتاور 2000 دور در دقیقه  است. این موتور شش سیلندر در جلوی خودرو سمت راست  کنار راننده است و با مایع  خنک می شود و رانش به وزن 21.1 اسب بخار بر تن را فراهمی میکند و میتواند خودرو را با سرعت  65 کیلومتر بر ساعت پیش ببرد  و برد ان با  سوخت داخلی  در جاده به 500 کیلومتر میرسد. ماردر دارای  گیربوکس اتوماتیک  و دارای  چهار دهنده به جلو و دو  دنده به عقب به شکل دستی است و سیستم گیربوکس این خودرو با دیگر خودروی های مشابه متفاوت  است

درب عقب

خودرو دارای زره فولادی جوشکاری  شده است که به شکل سنتی توان مقابله با گلوله های 20 م م را نیز به خوبی دارد  ولی بعدها طی ارتقائاتی این خودرو مجهز به زره اضافی در جلو و دو طرف بدنه شد تا بتواند از جلو در برابر گلوله های 30 م م نیز  مقاومت کند . این زره پاسخی  به نصب توپ 30 م م در دهه 1980 روی بی ام پی 2 بود

ماردر دارای  یک توپ 20 م م رای متال MK 20 Rh202 ساخت خود المان  است که روی برجک بدون سرنشین قرار دارد و از درون خودرو هدایت می شود . این توپ خودکار گلوله 20 م م با پوکه های 139 م م شلیک میکند که دارای  سرعت اتش 880 تا 1000 گلوله بر دقیقه است  و برد اتش ان بین 2000 تا 2500 متر است .این توپ میتواند مهمات های اتش ساز و انرژی جنبشی را شلیک میکند  و میتوان با ان حتی با بالگرد ها نیز درگیری شود . این توپ 17 درجه رو  به پایین و 63 درجه رو به بالا را پوشش داره و برجک توان چرخش 360 درجه را دارد. 1250 گلوله برای توپ 20 م م حمل میشود . سمت چپ برجک  یک مسلسل 7.62 م م ام جی 3 قرار دارد که تا برد 1200 متری موثر است و 5000 گلوله برای ان حمل میکند. همچنین در سمت راست برجک میتواند یک موشک ضد تانک هدایت شونده نیم خودکار سیمی میلان با برد  3000 متر  و توان نفوذ در 650 م م زره را دارد. این موشک به شکل تکی روی خودرو نصب می شود ولی شش موشک  دیگر درون خودرو برای  لود دوباره قرار دارد

همچنین شش نارنجک انداز دود زا نیز روی برجک نصب شده است

مد لهای مختلف

ماردر1 مدل  1971: نخستین  نمونه تولید  که تا سال 1977 تولید شد

ماردر1  میلان: این نسخه  در سال 1977 تا 1979  ساخته شد و دارای  توان  حمل و شلیک موشک ضد تانک میلان بود

ماردر1 A1+ :این نسخه بین سال ها  1979 تا 1982 تولید شد که دارای یک سیستم تغذیه  دو گانه برای توپ 20 م م بود که از یک سمت  مهمات ضد زره و از سمت دیگر مهمات اتش زا وارد توپ می  شود و بسته  به هدف میشد گلوله را انتخاب کرد. همچنین این نسخه دارای  سامانه دید حرارتی نسل دوم برای توپچی بود. 674 فروند از این مدل ساخته شد

ماردر A1-:این نسخه شامل ارتقا 1979 تا 1982  برای نسخه های قبلی البته بدون سامانه  دید حرارتی است. 350 عراده نسخه قبلی به نسخه جدید ارتقا یافت

ماردر1A1A4:نسخه ارتقاء یافته  با سامانه ارتباطی جدید

ماردر1 A2 : این نسخه شامل ارتقا تعداد از نسخه های قبلی بین سال های  1984 تا 1991 شامل نصب سامانه دید حرارتی نسل دوم، سامانه تعلیق  بهتر،مخازن سوخت اصلاح شده و سامانه هدفگیری جدید  بود.674 فروند ماردر به این سنخه ارتقا یافت

ماردر1 A3: این نسخه ارتقاء بیشتری از جمله در ناحیه زیرین و سامانه هدفگیر و رایانه اتش  به خود دیده است .بین سال ها  1988  تا 1998 تعدادی از ماردر ها به این نسخه ارتقا یافتند

همچنین  دو مدل دیگر با نام ای 4 و ای 5 نیز از ارتقا برخی ماردر های قبلی به دست  امد

مادر 2:  یک نسخه برای همراهی  تانک لئوپارد2 در میدان نبرد  که دارای  زره بیشتر توپ خودکار بود. این نسخه  تا 43 تن وزن داشت و میتواند حتی گلوله های 125 م م تانک های شوروی را دفع کند و در دهه 1980 توسعه یافت  . این نسخه  میتواند  توپ های مختلی از توپ 30 ،35 تا 50 م م را حمل کند و میتوانست موشک های هدایت لیزری را حمل و شلیک ند  و دارای  یک موتور 600 اسب بخار بود این نسخه  کار به جای نبرد و تولید نشد

2136 عراده ماردر تولید شد. ماردر  از بهترین نفربر های جنگ سرد بود بدون شک از بی ام پی 1 و 2 روسها بهتر بود از جمله اینکه زره بسیار بهتری داشتند  و داشتن برجک بدون سرنشین ایمنی بیشتری به ان داده بود   تنها نفربری  چون برادلی قابل قیاس  با ان  در ان دوران بود. همچنان با ارتقا زره کارایی  بسیار خوبی دارد اگرچه در نهایت با نفربر المانی پوما جایگزین خواهد شد.المان همکنون 390 عراده ماردر در خدمت دارد ولی شیلی با 280 عراده، اندونزی با 80 عراده و اردن با 50 عراده از دیگر مشتریان این نفربر هستند . دست کم 1000 ماردر نیز به شکل ذخیره نگهداری می شوند

مشخصات

سازنده راین‌متال
تاریخ تولید ۱۹۷۱
تعداد تولید شده ۲۱۰۰ دستگاه
خصوصیات
وزن ۲۸٫۵ تن
طول ۶.۷۹ متر
عرض ۳٫۲۴ متر
ارتفاع ۲٫۹۸ متر
خدمه ۳ نفر (فرمانده، راننده و توپچی)
سرنشینان ۷ سرباز
تسلیحات
اولیه
توپ مسلسل ۲۰ م‌م
تسلیحات
ثانویه
پرتابگر موشک میلان
تیربار ۷٫۶۲ ام‌ژ۳
موتور موتور دیزلی ام‌تی‌یو MB 833 Ea-500
۶۰۰ اسب بخار
قدرت/وزن ۲۱.۱ اسب بخار به تن
سوخت ظرفیت ۶۲۵ لیتر
برد
موثر
۵۲۰ کیلومتر
ارتفاع پرواز ۲٫۹۸ متر
سرعت جاده: ۷۵ کیلومتر

ترجمه: عبدالحمید تارخ

منابع

https://www.armyrecognition.com/germany_german_army_light_armoured_vehicle_uk/marder_1a3_ifv_tracked_armoured_infantr

http://www.military-today.com/apc/marder.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Marder_(IFV)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن