بالگردبرترین ها

نه بالگرد برتر تهاجمی جهان

نه بالگرد برتر تهاجمی جهان

این مقاله به رده بندی نه بالگرد برتر تهاجمی جهان می پردازد. این گونه رده بندی ها  معمولا ده تایی هستند ولی همکنون تنها نه بالگرد برتر تهاجمی جهان که شناخته شده هستند  در سطح جهان وجود دارد . این مقاله بر اساس رده بندی سایت  مشهور  میلیتاری تودی  انجام شده که رده بندی های  مشهور زیادی دارد و رده بندی ده تانک برتر جهان در همین  سایت نیز از این سایت برداشته شده است و در چند سایت دیگر نیز رده بندی مشابه ای انجام شده که  تنها در پایین جدول از جایگاه پنجم  به بعد جایگاه تفاوت های کمی دارد

شماره 1: AH-64 لانگ بو اپاچی

خوبجایگاه نخست متعلق  به این بالگرد است این جایگاه 35 سال است متعلق به  اپاچی است یعنی از زمانی که وارد خدمت شده. اپاچی نیازی به تبلیغ ندارد نامش   خود یک برند است . این بالگرد در سال 1982 عملیاتی شد و جای کبرا را در نیروی زمینی  امریگا گرفت. این بالگرد نخستین  بالگرد تهاجمی جهان با توان حمل  موشک ضد  تانک لیزری بود  و اولین بالگرد جهان با سامانه  های ناوبری اپتیک حرارتی برای رزم شبانه.ترکیب هشت موشک لیزری هلفایر که همیشه از کارایی ان به نیکی یاد شده و خود مبنای طراحی بسیاری از موشک  های ضد تانک لیزری  جهان شد و ترکیبی این موشک و یک بالگرد قدرتمند ساخته شد.در دهه 1990 نسخه ارتقا یافته اپاچی  با نام لانگ بو اپاچی ساخته شد که با توان حمل رادار نخستین  بالگرد عملیاتی جهان شد که توان حمل رادار و همچنین موشک میلی موجی را داشت.این بالگرد توان حمل تا 16 موشک هلفایر و یا دو راکت انداز با هشت موشک هلفایر  و چهار موشک استینگر  را دارد و از توپ متحرک  30 م م بهره میبرد. تا کنون بیش از 2000 فروند از این بلگرد تولید شده و همچنان تولید  ان ادامه دارد. جدید ترین نسخه  این بالگرد نسخهE است که دارای  توان هدایت پهپاد از کابین جلو، الکترونیک پیشرفته تر  و موتور بهبود یافته است. همکنون ارتش امریکا بین 750 تا 800 بالگرد ای اچ 64 دی لانگ بو اپاچی دارد که در حال ارتقا انها با AH-64E می باشد . همکنون قیمت این بالگرد 35 میلیون دلار است و در  15 ارتش جهان خدمت میکند

download-boeing-ah-64-apache-hd-wallpaper1

شماره 2: AH-1Z ویپر

از دید این سایت ویپر در جایگاه دوم است. ویپر فرزند به حق بالگرد کبرا است. کبرا نخستین  بالگرد تهاجمی جهان است که بر اساس نیازی ارتش  امریکا در ویتنام به یک بالگرد تهاجمی ساخته شد و عملا تمامی بالگردهای تهاجمی بعدی جهان از این بالگرد الگو گرفتند مانند دو خدمه پشت سر هم با ترکیبی خلبان در عقب و افسر اسلحه  در جلو، توپ متحرک  در دماغه و بالچه کوچک در کنار بدنه از این رو به نوعی تمامی بالگرد های  تهاجمی امروزه جهان و یا دست  کم اکثر انها میراث خور  کبرا هستند. در دهه 1980 نیروی زمینی  اپاچی را با کبرا جایگزین کرد ولی تفنگداران دریایی  با ارتقا سی کبرا های دو موتوره خود به سوپر کبرا (با نصب  موتوری مشابه اپاچی و سامانه اتش جدید) و در دو دهه بعد با ارتقا سوپر کبرا به ویپر همچنان به این پرنده وفادار ماندند. ویپر دارای  یک ملخ چهار تیغه برای نرمی  پرواز بهتر است و از یک سامانه اپتیکی برای نشان گیری لیزری  و نظارات در دماغه بهره میبرد  و دارای  ترکیب تسلیحاتی  مشابه   اپاچی است . ویپر اولین نسخه  کبرا است که برای همیشه از موشک تاو خداحافظی کرد و تنها هلفایر شلیک میکند. این بالگرد از سال 2010 وارد خدمت شده و طی دو سال گذشته یک رادار میلی موجی قابل نصب در زیر بالچه نیز روی ان نصب شده است. ارتقاء  یک بالگرد  کبرا قدیمی  به نسخه جدید 27 میلیون دلار و  هزینه ساخت یک فروند نو ان 31 میلیون دلار اب میخورد .  همکنون سپاه تفنگداران  دریایی امریکا و ارتش پاکستان  از سفارش  دهندگان  ویپر هستند  که تفنگداران  دریایی  تعداد را سفارش داده اند. در نهایت 180 ویپر تحویل تفنگداران دریایی می شود

air_ah-1z_fully_armed_1oc_lg

شماره 3: کاموف 52

 کاموف 52 در جایگاه سوم است.  این بالگرد اولین بالکرد تهاحمی ساخت کاموف است که به دلیل داشتن دو پروانه اصل که خلاف هم می چرخند  و دو خدمه کنار هم از باقی بالگرد های این لیست متفاوت است. این بالگرد  در مرحله اول با نام کاموف 50 شناخته میشود که یک بالگرد تک نفره شناسایی مسلح  بود ولی ان بالگرد در رقابت  با میل 28 شکست خورد   ولی نسخه دو سرنشینه ان یعنی کاموف52 وارد خدمت شد. کاموف 52 بالگرد با موتور قدرمند و الکترونیک مناسب است ولی  میتواند تا 12 موشک لیزری ویخر و یا 12موشک هدایت رادیویی  اتکا  و دو راکت انداز 80 م م را حمل کند و دارای  توپ 30 م م است. دو ایراد اساسی به این بالگرد وارد است . اول اینکه دو خدمه کنار هم دید کمی دارند و هر دو اصلا به یک سمت دید ندارند  اگرچه کنار هم نشستن هم ویژگی خود را دارد(میتونن برای هم چای بریزن ) و همچنین توپ 30 م م این بالگرد تحرک بسیار کمی دارد  و تنها درجه بسیار محدودی  را سمت راست بالگرد پوشش میدهد  و اصلا طرف چپ چپ بالگرد پوشش ندارد و این یک ضعف بزرگ است زیرا توپ   متحرک باعث می شود تا افسر اسلحه به سرعت هدف را کشف و با ان در هر جهاتی  در روبرو و کنار درگیر  شود. این بالگرد  دارای صندلی پرتاب شونده که تنها بالگرد با چنین قابلیتی است   اگرچه تا کنون سه حادثه داشته و خدمه ان کشته شده اند  بدون اینکه کسی از صندلی استفاده کند. یکی از ویژگی های این بالگرد داشتن یک رادار ثابت در دماغه است اگرچه ایراد خود را هم دارد و تنها جلوی بالگرد را پوشش میدهد در حالی که بالگردی های که دارای رادار روی توپی ملخ خود هستند 360 درجه را پوشش میدهند . تاکنون کمتر از صد فروند این بالگرد ساخته شده و روسها و مصر مشتری این بالگرد هستند. قیمت هر فروند این بالگرد  22 میلیون دلار به سال 2015 است

ka-52-158692-1

شماره 4:میل 28

این بالگرد در جایگاهی چهارم است. این بالگرد بیشتر  به نظر می رسد به دلیل الکترونیک ضعیفتر در این جایگاه قرار کرفت(نسبت به کاموف )  . این بالگرد به شکل عملیاتی  در سال 2009 عملیاتی شد اگرچه اولین پ رواز خود را در سال 1982 انجام  داد. این بالگرد قرار بود رقیب اپاچی باشد  ولی سه دهه بعد وارد خدمت شد. این بالگرد اولین بالگرد  روسی است که دارای یک رادار میلی موجی شد و  میتواند تا 16 موشک  اتکا و دو راکت انداز و یک توپ 30 م م متحرک را حمل کند. شاید  موشک اتکا ضعیترین بخش این بالگرد است . موشک اتکا  با سامانه هدایت رادیویی نسخه ارتقاء  یافته  موشک اشتروم  است که کارایی بدی داشت  و البته قابل جم شدن است . از تصاویر ارسالی  از سوریه توسط روسها اتکا دقت پایینی  دارد اگرچه  در اینده موشک ویخر جایگزین  اتکا می شود. میل28 با داشتن یک توپ متحرک و کابین پشت  سر هم و البته از قرار زره  بیشتر کارایی بهتری به شکل عملیاتی  از کاموف  دارد( من خودم این نسخه را به کاموف ترجیه  میدهم) ولی  در جایگاه چهارم قرار گرفته است.تاکنون بیش از 120 فروند از این بالگرد ساخته  شده است که در روسیه، و عراق خدمت کرده است روسها از این بالگرد در سوریه و عراقی ها در برابر داعش از ان  بهره بردند و ونزوئلا و الجزایر  نیز از دیگر مشتریان ان هستند.قیمت این بالگرد 20 میلیون دلار به سال 2014 بوده است

pwvoy7l

شماره 5:تایگر

این بالگرد  برای جایگزین گازل ساخته شد و اولین بالگرد  تخصصی تهاجمی ساخت فرانسه است. بالگرد دارای  الکترونیک و تسلیحات  توسعه یافته در فرانسه  است اگرچه اسپانیا  و المان نیز در این طرح مشارکت داشته اند. بالگرد توان حمل دو غلاف راکت انداز و هشت موشک ضد تانک از انواع هات، هلفایر و یا پارس را دارد و برخی نسخه ها دارای توپ 30 م م متحرک هستند . این بالگرد همکنون  به شکل عملیاتی فاقد رادار است ولی تنوع تسلیحاتی  خوبی دارد زیرا میتوان در صورت سفارش انواع موشک های اروپایی و امریکایی  را با ان هماهنگ  کرد . تاکنون بیش از 200 فروند ان برای فرانسه ، المان، اسپانیا  و استرالیا ساخته شده و قیمت هر فروند  حدود 30 میلیون دلار است

2193575

شماره 6: Z-10

این بالگرد اولین بالگرد تهاجمی چین است که تا  حدی از اپاچی الگو برداری شده است از جمله در ناحیه سامانه های اپتیکی  . این بالگرد دو موتوره دارای هشت موشک هدایت لیزری  و دو راکت اندارز و یک توپ متحرک 23 م م است ولی میتواند بسته به سفارش  توپ 25 و 30 م م نیز روی ان نصب کرد. این بالگرد روی کاغذ در بالگرد های  بعدی لیست برتری است ولی نمی توان در مورد کیفیت ان اظهار نظر گرد . در کل از نظر سامانه دید حرارتی ناوبری  مستقل برای خلبان  و HMD(کلا پرواز خلبان) ان را حتی از دو بالگرد روسی نیز برتر کرده . این  بالگرد غیر چین توسط پاکستان نیز به خدمت خواهد گرفته شد و همکنون 100 فروند ان ساخته شده ست. قیمت هر فروند این بالگرد 17 میلیون دلار است

5p3ypcl

شماره 7: دنل رویوالک

این بالگرد تهاجمی ساخت افریقای جنوبی  شاید بدشانس ترین بالگرد تهامی جهان باشد  که با وجود قابلیت های بسیار مشتری  نیافت. این بالگرد دو موتوره با قابلیت  حمل هشت موشک لیزری  ماکوپا ساخت خود افریقای جنوبی  است و از یک توپ متحرک  20 م م بهره می برد و از سامانه دید حرارتی و نشان  گذاری لیزری در دماغه  و سامانه ناوبی  دید حرارتی مستقل  برای خلبان بهره می برد  . تنها 12 فروند از این بالگرد توسط افریقای جنوبی ساخته شد و به دلیل شکست در چند  مناقصه جهانی تعداد بیشتری از ان تولید نشد. این بالگرد 40 میلیون دلار قیمت در سال 2007 خورده است(برای باز کردن  خط تولید باید هزینه بیشتری داد بدون شک قیمت بالاتر هم می رود)

2171232

شماره 8: A-129

ای 129 مانگوستا اولین بالگرد تهاجمی  تخصصی اروپا است  که در شرکت اگوستا توسعه یافت . این بالگرد تا حدی تحت تاثیر کبرا ساخته شد و درسال 1983  عملیات شد. این بالگرد در  دارای  ترکیب تسلیحاتی مشابه  کبرا بود که شامل هشت  موشک تاو، یک توپ  20 م م سه لول و راکت 70 م م است  ولی در نسخه های ارتقای یافته  به موشک هلفایر نیز مجهز شد. این بالگرد نسبت به نسخه های  قبلی کبرا(غیر ویپر) پرواز نرم تری داشت و دارای موتور انگلیسی  بود.59 فروند از این  بالگرد برای ایتالیا   ساخته شد ولی بعد مدتها ترکیه این بالگرد را با نام تی 129 خرید که قرار است 60 فروند ان در داخل کشور تولید شود که دارای  الکترونیک ساخت ترکیه است . نسخه ترکی  از نسخه ایتالیای نیز پیشرفته تر است. نسخه صادراتی این بالگرد 22 میلیون دلار قیمت دارد

agusta_a129a_mangusta_italy_-_army_jp6364823

شماره 9: میل35 ام هایند

 میل 35 ام هایند فرزند میل24 هایند  نخستین بالگرد تهاجمی  روسی است . این بالگرد در دهه گذشته ارتقاء یافت  بالچه های ان کوتاه تر شده و مجهز به کابین دیجیتال  و سامانه ای الکترونیک پیشرفته همانند  سامانه دید حرارتی در دماغه شده و میتواند تا 16 موشک اتکا و دو راکت انداز 80 م م و یک توپ 23 م م دو لول  را در دماغه حمل  کند. هایند بالگرد فوق العاده  ای است اگرچه بزرگ است ولی سرعت مناسب و زره کافی دارد و از توان استثنایی حمل 8 سرباز مسلح درون بدنه خود برخوردار است از این رو حتی  در نقش یک بالگرد لجستیک نیز قابل استفاده است تا کنون بیش از   2300 فروند  ان ساخته شده است که امروزه نسخه میل 35 ام از بالگرد کاموف 52 و میل28 فروش بیشتر دارد که دلیل ان اشنا بودن بسیار از ارتش های  از قبل با این بالگرد است این بالگرد همکنون با قیمت 15 میلیون دلار بازار یابی می شود

2440858

برای پیوستن به کانال تلگرام سایت جنگاوران اینجا را کلیک کنید

مقالات مشابه

ده جنگنده برتر جهان

ده تانک برتر جهان

ده بالگرد گشت دریایی برتر جهان

هفت بمب افکن برتر جهان 

نه بالگرد برتر تهاجمی جهان

ده ناوشکن برتر جهان

ده زیر دریایی تهاجمی برتر جهان

گرداوری: عبدالحمید تارخ

منبع:

http://www.military-today.com/helicopters/top_9_attack_helicopters.htm

نوشته های مشابه

‫4 نظرها

  1. با درود و سپاس از زحمات بی دریغ شما از گردآوری این مطالب ارزنده و سلیس ک برای افراد غبرنظامی چون من که علاقه ی زیادی به دنیای جت های جنگی داره بسیار لذت بخش و دلنشین هستند
    ولی در نوشتار شما یک نگرش منفی نسبت به پرنده های بلوک شرق هست،مثلا در مورد قیاس فلانکر با همتاهای عربی یا نعرفی جنگنده های برتر و یا حتی روایت داستان انهدام بوئینگ کره ی جنوبی به دست سوخو15 شوروی.
    واقعا اگر نسخ اصلی کاربردی و دانگرید نشده ساخت شوروی و یا روسیه و خلبانان کارکشته ی روسی یا شوروی در نبردهای رزمی با مرنده های عربی حتی تامکت یا سوپرهورنت آیا باز هم چنین پیروزی نسیب غربی ها می شد؟مسلما خیر
    سیاست نادرست شوروی و روسیه مبنی بر فروش جنگنده های بسیار دانگرید شده مثل میگ بیست و سه صادراتی به عراق و همینطور اموزش بسیار ضعیف خلبانان و همینطور اکثریت غالب خلبانان عرب،نقطه ی ضعف یسیار بزرگی در سیاست های غلط شوروی بوده و الانم دارن چوبشو میخورن مثل میگ 35 که هلیرغم اینکه فوق العاده ست بخاطر کارایی بسیار ضعیف فالکروم در کشورهای هم پیمان شوروی بخاطر نسخ صادراتی پایه ی A خود گواهی روشن بر این دلیل هست.
    میگ 25 که نسل سه بود ور برابر تامکت بسیار میشرفته ی نسل جهار چه ها کرد؟
    میگ 31 که SR 71 رو خونه نشین کرد
    یا درگیری هایی ک کم و بیش بین خلبانان روسی و ناتو یا هود امریکایی هست میبینیم ک اصلا جنگنده های اصیل روسی بی دست و پا نیستن،فقط شوروی و روسیه ظاهرا واسش مهم نیست ک حرف و حدیث ها راحع به فناوریشون جی هست و فقط قصد فروش و سود مالی دارن.
    همین الان میگ 29 آ که در دست خلبانای ایرانی هست ،با اینکه در حنگی شرکت نکرده ولی خوب رتبه ی دوم بین خلبانا رو داره یا فنسرها که خیلی الکترونیک قوی دارن و دو اف 18 در جنگ امریکا و عراق از پس یک فنسر عراقی برنیومدن و تونست از دستشون فرار کنه
    اینا رو هم مد نظر قرار بدین خیلی به نظر این حقیر نوشته هانون پرمخاطب تر خواهد شد ،بالاخره هستن کسانی مثل من ک تکنولوژی شرقی رو دوس دارن،هرچند که در بی نظیر بودن فایترهای غربی شکی نیست،ولی خوبی جنگنده اای شرقی رو نباید زیر سوال برد،کاش میگ 31 بی ام،یا نسخه ی قوی فلاگر 23 ک الان خاطرم نیست در رزم ها شرکت میکردن و قطعا میدیدم ک یک تیر فینیکس نمیتونست سه میگ 23 رو ناک اوت کنه،چون ضعیف ترین نسخه ی فلاگر رو به عراق داده بودن و بهترین حنگندا ی جهان تامکت در اختیار خلبنان زبده ی دوره دیده ی آمریکا بود
    با تشکر از شما استاد گرامی

    1. ما با اما و اگرها کار نداریم، تجربه واقعی عملیات جنگی جهان، ثابت کردند که تولیدات غربی از شرقی بسیار بهتر جواب دادند

    2. نظر کلی من این هست که سوخو 57 و میگ 1،44 بهترین هواپیما های روسیه هست و به نظر بنده بهتر از لاکهید مارتین اف 22 رپتور و اف 35 لایتنینگ 2 هست

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن