ارتش هاجنگ ها و عملیات های نظامی

نیرو های دلتا

نیرو های دلتا

نیرو های دلتا

یگان اول  عملیات های ویژه نیروهای دلتا  (1st SFOD-D)، که معمولا با نام نیروی دلتا، یا در  فرماندهی مشترک عملیات ویژه( JSOC) نیروی ویژه سبز   شناخته می شود،  یک واحد عملیات ویژه نخبه و برگزیده در ارتش ایالات متحده امریکا است که زیر نظر  عملیاتی  فرماندهی مشترک عملیات ویژه قرار دارد. این نیرو برای رهایی گروگان و ضد تروریسم و هم چنین اقدام عملی و شناسایی بر علیه اهداف با اهمیت بالا نیز به کار برده می شود. نیروهای دلتا و  گروه توسعه جنگاوری ویژه نیروی دریایی  (DEVGRU) مشهور به تیم شش در نیروی دریایی، واحد های ضد تروریسم اصلی ارتش امریکا هستند که زیر نظر فرماندهی مشترک عملیات ویژه فعالیت می کنند. دلتا فورس و تیم شش اغلب ماموریت های پیچیده و خطرناک در ارتش امریکا را که اغلب به شدت محرمانه نیز هستند انجام می دهند. این واحد ها اغلب از سوی دولت امریکا با نام  یگان ماموریت ویژه  شناخته می شوند.

اغلب نیروهای  دلتا فورس از  برگزیدگان هنگ 75 تکاوران  ستاد فرماندهی عملیات ویژه ارتش ایالات متحده آمریکا (USASOC )   و هم چنین از  گروه های نیروی ویژه از  دیگر واحد های عملیاتی  شاخه های ارتش همچون تفنگداران دریایی  وارد ان می شوند و به ندرت از نیروی های عادی فردی وارد این نیروی ویژه می شود.

تاریخچه

دلتا فورس بعد از یک سری حوادث متعدد تروریستی تبلیغاتی در دهه 70 میلادی تشکیل شد. این حوادث باعث شد تا امریکا به یک واحد ضد تروریسم تمام وقت را ایجاد کند.

شخصیت های نظامی و دولتی کلیدی در مورد مدل چنین گروهی در اوایل دهه 60 میلادی توجیه شدند. چارلی بکویث، افسر  نیروی ویژه و کهنه سرباز جنگ ویتنام، به عنوان افسر  نظامی که مامور  به خدمت در کشور دیگری است در سرویس هوایی ویژه ( S A S ) بریتانیا در  بحران مالایا (Malayan Emergency-یک نبرد چریکی که قبل و بعد از استقلال فدراسوین مالایا از 1948 تا 1960 طول کشید.) بوده،  بعد از بازگشت خود از این ماموریت،  در گزارشی مفصل، اسیب پذیری ارتش امریکا از اینکه واحدی شبیه به نیروی SAS ندارد ارائه کرد. در ان زمان،  نیروی ویژه در ارتش   بر  جنگ غیرمتعارف تمرکز داشت اما بکویث نیاز به نه تنها مربیان بلکه اجرا کنندگان عملیات ویژه را  شناسایی کرد. بکویث تیم های کوچک بسیار انعطاف پذیر و  کاملا مستقل و خودمختار با طیف وسیعی از مهارت و تخصص های ویژه را برای اقدام عملی  و ماموریت های ضد تروریسم پیش بینی و تصور  می کرد. وی شخصیت های نظامی و دولتی را که مخالف ایجاد یک واحد جدید خارج از نیروهای ویژه یا تغییر روش های موجود  بودند را  توجیح کرد.

نیرو های دلتا

در نهایت، در اوایل دهه 70، زمانی که خطر تروریسم افزایش یافت، فرماندهی عالی پنتاگون به بکویث ماموریت داد تا واحد جدید را ایجاد کند.  بکویث پیش بینی کرد که 24 ماه زمان نیاز است تا واحد جدید وی اماده عملیات شود.  براورد بکویث از گفتگوی وی با ژنرال جان واتز ، زمانی که تجربه خود در مورد SAS را در 1946 به روز می کرد، نشات می گرفت. واتز برای بکویث توضیح داد که 18 ماه تولید می کشد وی اسکادران جدید خود را ایجاد کند اما به وی توصیه کرد تا به مقامات ارتش بگوید که دو سال طول می کشد تا واحد جدید ایجاد شود و با کسی در این مورد صحبت نکند. برای توجیه اینکه چرا ایجاد نیروی دلتا دو سال طول می کشد، بکویث و افسرانش سندی را تهیه کردند  و نام ان را “سند رابرت ردفورد” نهادند. در  این سند دلتا نیازها و  سابقه تاریخی خود را برای فرایند چهار مرحله ای انتخاب/ ارزیابی خود طرح ریزی کرد.

نیروی دلتا در 19 نوامبر 1977 توسط بکویث و کلنل توماس هنری تاسیس  شد. در همین زمان، کلنل باب مانتل از  گروه نیروی ویژه پنجم  ماموریت یافت تا واحدی را ایجاد کند تا فضای خالی کوتاه مدت از نبود نیروی دلتا را پر کند، این واحد Blue Light نام گرفت.

در چهارم نوامبر 1979، 53 دیپلمات و شهروند امریکایی  در  شهر تهران پایتخت کشور ایران اسیر  و زندانی شدند. عملیات پنجه عقاب (یا عملیات طبس) به دلتا فورس محول شد تا  مخفیانه وارد  ایران شده  و گروگان ها را از سفارت امریکا در شب های 24 و 25 اپریل 1980 نجات دهند. این عملیات به دلیل خرابی و از کار  افتادگی بالگردهای نیروی دریایی شکست خورد.  کمیته بازرسی که عملیات را بررسی کرد، 23  مشکل را حین انجام عملیات شناسای کرد، که از جمله انها هوای غیر قابل پیش بینی که هواگرد ها با ان مواجه شدند، مشکلات فرماندهی و کنترل   بین  فرماندهان  بخش های چند گانه، یک تصادف و برخورد بین یکی از بالگردها و هواپیمای سوخت رسان زمینی،  مشکلات  فنی که تعداد بالگردهای در دسترس را از 8 بالگرد به 5 بالگرد موجود کاهش داد (یکی کمتر از حداقل مورد نیاز) بود تا نیروهای عملیات بتوانند محل سوخت گیری را ترک کنند.

بعد از شکست در عملیات، دولت امریکا متوجه شد که تغییرات بیشتری باید انجام شود.  هنگ 160 عملیات های ویژه هوانیروز (Night Stalkers, تعقیب گران شب)  برای عملیات های ویژه ایی که نیازمند حمایت هوایی هوانیروز بود تشکیل شد. تیم شش سپاه تفنگداران دریایی، صورت خارجی فعلی  گروه توسعه جنگاوری ویژه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا،  برای عملیات های ضد تروریستی دریایی تشکیل شد. فرماندهی مشترک عملیات  ویژه  (JSOC) برای فرماندهی و کنترل واحد های متنوع ضد تروریستی ارتش ایالات متحده نیز تشکیل گردید.

نیرو های دلتا

سازماندهی و ساختار

دلتا فورس زیر نظر  ستاد فرماندهی عملیات ویژه ارتش ایالات متحده آمریکا (USASOC ) قرار دارد اما توسط فرماندهی مشترک عملیات ویژه کنترل می شود. فرمانده دلتا فورس یگ سرهنگ ویژه است. تقریبا تمامی اطلاعات در مورد این واحد فوق محرمانه و طبقه بندی شده است و جزییات مرتبط با ماموریت ها یا عملیات های  ویژه در دسترس عموم قرار نمی گیرد.

ساختار دلتا فورس شبیه سروییس ویژه هوایی 22 بریتانیا که از ان الهام گرفته شد است. در مقاله روز بدی برای مردن: داستان ناگفته عملیات اناکوندا، نویسنده مجله تایمز  Sean Naylor  می نویسد که دلتا فورس حدود 1.000 سرباز در اختیار دارد که از این تعداد 250 تا 300 نفر  برای اقدام عملی عملیات ها اموزش دیده اند.  بقیه افراد نیز خدمه پشتیبان به شدت اموزش دیده هستند که در حوزه خود جزء بهترین بهترین ها هستند.

نیلر در کتاب خود با نام حمله بی امان (Relentless Strike ) جزئیات ساختار دلتا فورس را شرح می دهد. وی تعداد اندکی از  ترتیب نیروی  دلتا-عمدتا گردان های عملیاتی- را شرح می دهد”

  • گردان A (تهاجمی)
  • گردان B (تهاجمی)
  • گردان C(تهاجمی)
  • گردان D(تهاجمی)
  • گردان E  (هوانیروز)
  • گردان G(سربازان پشتیبان عملیاتی سابق،  این واحد به اندازه گردان ارتقا یافت و در  عملیات های نظامی پیشرفته، شناسایی و جاسویی مشهور است و اغلب زنان را به خدمت می گیرد)
  • گردان پشتیبانی رزمی ( شامل کارشناسان تسلیحات کشتار جمعی WMD، عوامل نفوذی در خطوط دشمن و دیگر متخصصین می شود)

در هر گردان رزمی سه سرباز وجود دارد: دو سرباز تهاجمی که متخصص اقدام عملی هستند و یک سرباز شناسایی و نظارت اطلاعاتی برای نفوذ به داخل خطوط دشمن، شناسایی و  دیده بانی مواضع دشمن و تک تیراندازی می شود.

استخدام

از دهه 90، ارتش امریکا اگهی های استخدام  در دلتا فورس را منتشر ساخته است. اما ارتش هرگز اطلاعیه ای رسمی برای استخدام در تیم سربازان برگزیده منتشر نساخته است. اگهی استخدام در روزنامه فورت برگ با این متن منتشر می شود: “واحد عملیات ویژه ارتش امریکا برای انجام ماموریت های خود  نیازمند افرادی با طیف گسترده ای از مهارت های عملیاتی ویژه در کمترین زمان است”. اگهی می گوید که داوطلبان باید مرد بوده و  از  رده E-4 تا E-8 (سرجوخه تا گروهبان یکم) باشند،  حداقل دو سال و نیم سابقه خدمت در واحد خود داشته باشند، حداقل 21 سال سن داشته، و در ازمون شغلی نیروهای مسلح  (ASVAB ) نمرات خوبی را کسب کنند تا در مصاحبه ورودی پذیرفته شوند.

دلتا فورس از دیگر واحد های ارتش همچون سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده  نیز نیرو جذب می کند. در حمله 2012 بنغازی (در  ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۲،  به مجموعهٔ دیپلماتیک آمریکا در بنغازی، لیبی حمله شد، سفیر آمریکا کریستوفر استیونز و شان اسمیت مسئول مدیریت اطلاعات سرویس خارجی آمریکا کشته شدند.) دو مامور دلتا فورس (یکی از ارتش و دیگری از سپاه تفنگداران دریایی) مدال شجاعت صلیب خدمات برجسته  (DSC) و صلیب شجاعت سپاه تفنگداران دریایی  (NC)  را دریافت کردند.

در 29 جون سال 2006 و در طی جلسه  کمیته نیروهای مسلح، ژنرال وین دونینگ در برابر   مجلس نمایندگان ایالات متحده  گواهی داد که 70 درصد از تمامی خدمه دلتا فورس از هنگ 75 تکاوران هستند.

فرایند گزینش

اریک هینی (Eric Haney ) در کتاب خود Inside Delta Force، دوره گزینش و شروع کار خود را با جزئیات تمام شرح می شدهد. هینی توضیح می دهد که دوره گزینش با ازمون های استاندارد همچون شنا، دراز نشست، دوی 2 مایلی (3.2 کیلومتری)، شنای کرال به پشت و شنای 100 متر با لباس و تجهیزات کامل می شد.  بعد از این داوطلبان وارد دوره جهت یابی زمینی 18 مایلی و جهت یابی شبانه زمینی در حالی که یک کوله پشتی 18 کیلوگرمی بر پشت دارند می شوند. با هر مسابقه وزن کوله پشتی و مسافت هر دوره زیاد تر شده و  و زمان استاندارد پایان ان نیز کاهش می یابد. ازمون فیزیکی با یک پیاده روی 64 کیلومتری با بار 20 کیلویی در عوارض سخت زمین که در مدتی نامعلوم باید تمام شود به پایان می رسد. هینی می نویسد که تنها افسر ارشد یا افسر غیر کادر مسئول گزینش اجازه دارند تا محدودیت های زمانی را ببیند، اما تمامی وظایف  ارزیابی و گزینش و شرایط برگزاری گزینش توسط کادر اموزشی دلتا مشخص می شود.

بخش فکری-روانی گزینش با چندین ازمون روان شناسی اغاز می شود. سپس داوطلبان در برابر گروهی از  مربیان دلتا، روان شناسان واحد و فرماندهان دلتا قرار می گیرند و هر کدام از انها سوالات متفاوتی را پرسیده و هر پاسخ و شکل رفتاری فرد را تجزیه و تحلیل و ارزیابی می کنند تا داوطلب را از نظر ذهنی خسته کنند. سپس فرمانده واحد با داوطلب وارد گفتگو شده و به وی اعلام می کند که پذیرفته شده است یا خیر. اگر فردی برای ورود انتخاب شده باشد، وارد دوره اموزشی فشرده ( OTC) 6 ماهه می شود تا تکنیک های ضد تروریستی و ضد اطلاعاتی را یاد بگیرد.طی دوره،  برای سختی و فشار بیشتر؛ فرد ارتباط بسیار بسیار کمی با خوانواده و دوستان خود دارد.

نیروی سابق دلتا  “پاول هاو” در مصاحبه ای در مورد نرخ بالای فرسایش دوره گزینش دلتای خود سخن گفت. وی گفت که از  دو کلاس 240 نفری وی، تنها 12 تا 14 نفر موفق به پایان دوره شدند.

بخش فعالیت های ویژه  سازمان سیا  ( SAD-بخش عملیات های مخفی و جاسوسی) و خصوصا گروه ماموریت های ویژه این سازمان (SOG)، اغلب با نیروی دلتا کار کرده و از داخل نیرو عضو گیری می کند.

اموزش

طبق کتاب اریک هینی، دوره اموزش نیرو حدودا 6 ماه طول می کشد. در حالی که طول دوره دائما در حال تغییر است، مهارت های اموزش داده شده در ان بسیار متنوع است که شامل موارد زیر می شود:

  • مهارت در تیراندازی

کاراموزان شروع به تیراندازی به اهداف ثابت بدون هدف گیری از فاصله نزدیک کرده تا تقریبا دقت کاملی به دست اورند، سپس تیراندازی به سمت اهداف متحرک را تمرین می کنند.

زمانی که این مهارت های تیراندازی تقویت شد، کاراموزان به سمت ساختمان شبیه سازی شده که به ان شلیک می کنند حرکت کرده و اتاق های ساختمانی   را که دشمن در ان مستقر است پاک سازی می کنند- ابتدا این کار یک نفره، سپس دو نفره، سه نفره و نهایتا در تیم های چهار نفره انجام می شود.  زمانی که تمامی کاراموزان مهارت کافی  خود را اثبات کنند، گروگان ها به تمرینات اضافه می شوند.

  • نفوذ و تخریب

کاراموزان چگونگی باز کردن انواع قفل ها، همچون خودرو و  گاو صندوق ها را یاد می گیرند.

تخریب پیشرفته و ساختن بمب با استفاده از مواد در دسترس و ساده نیز تعلیم داده می شود.

  • مهارت ها و تخصص های ترکیبی. از پلیس فدرال امریکا (FBI) و  اداره هوانوردی فدرال ( FAA) و دیگر اژانس های دولتی  استفاده می شود تا در این قسمت از دوره ی اموزشی به کاراموزان اموزش های لازم داده شود.

کاراموزان جدید دلتا از مهارت های تیراندازی و تخریب خود  در  ساختمان های  تمرین شبیه سازی شده (shoothouse  ) یا دیگر ساختمانها و تهیزات اموزشی  استفاده می کنند تا عملیات های ضد تروریستی و رهایی گروگان را همراه با تیم های هجوم و تک تیراندازان تمرین کنند. انها موقعیت های تروریسیت یا گروگان گیری را در ساختمان ها، هواپیماها یا دیگر موقعیت های تمرین می کنند.

همه کاراموزان یاد می گیرند تا چگونه به عنوان یک تک تیرانداز اطراف یک ساختمان موضع بگیرند. انها راه های صحیح ایجاد یک مرکز  عملیاتی تاکتیکی (TOC ) ارتباط با دیگر واحد ها در حالت برنامه ریزی شده را فرا می گیرند. اگر چه نیروی دلتا تک تیراندازان تخصصی خود را دارد اما تمامی سربازان این دوره را می گذارنند.

بعد از این کاراموزان به ساختمان های اموزشی برگشته و گروگانها با دیگر کاراموزان و اعضای دلتا تعویض می شوند. مهمات واقعی در این تمرین ها استفاده می شود تا کاراموزان ارزیابی شوند و بین انها اعتماد ایجاد شود.

  • اشنایی با تکنیک ها، روش ها و تکنولوژی های جاسوسی، ضد جاسوسی و خرابکاری و اطلاعاتی. در طول اولین دوره اموزشی دلتا و شکل گیری این نیرو، کارکنان سیا مسئولیت اموزش این بخش را بر عهده داشتند.

کاراموزان مهرات های مختلف مرتبط با  خرابکاری همچون تبادل سری اطلاعات، جمع اوری اطلاعات، ارسال انواع مختلف علامت ها و اطلاعات، نظارت و ضد نظارت را فرا می گیرند.

  • محافظت از اشخاص. در طی اولین دوره اموزشی دلتا و تشکیل دلتا، سرویس امنیتی دیپلماتیک ایالات متحده (DSS) و سرویس مخفی ایالات متحده (USSS)، مشاور دلتا در این بخش بودند.

کاراموزان وارد دوره پیشرفته رانندگی و اشنایی با وسایل نقلیه مختلف به عنوان سلاح دفاعی یا تهاجمی می شوند.

سپس کاراموزان تکنیک های محافظت از دیپلمات ها و اشخاص مهم که توسط سرویس امنیتی دیپلمتیک و سرویس مخفی توسعه داده شده را یاد می گیرند.

  • تمرینات نهایی.

این تمرینات و ازمون ها شامل تمرین و به کارگیری همزمان و عینی تمام مهارت های مختلفی  که کاراموزان یاد گرفته اند می باشد.

یونیفرم و لباس

وزارت دفاع امریکا به شدت اطلاعات مربوط به دلتا فورس را کنترل می کند و اجازه نمی دهد تا اطلاعاتی در مورد یگان مخفی و فعالیت های ان منتشر شود. انعطاف پذیری و ازادی عملی زیادی به نیروهای دلتا اعطا شده است.  نیروهای دلتا برای مخفی نگه داشتن هویت خود،به دندرت یونیفرم می پوشند و چخ زمانی که حین ماموریت باشند یا نه لباس غیر نظامی می پوشند. زمانی هم که یونیفرم نظامی می پوشند، مشخصات، علامت یا علامت واحدی نصب نمی کنند.  به انها اجازه داده شده تا چهره ها و مدل های موی معمولی و مختلف داشته باشند تا مانع از شناسایی انها به عنوان نیروی نظامی شود.

عملیات  و ماموریت ها

اطلاعات ماموریت ها و عملیات های این یگان فوق محرمانه بوده و تا کنون هیچ نوع اطلاعاتی از ان منتشر نشده است. وزارت دفاع و دولت ایالات متحده سختگیری شدید بر نظارت بر این اطلاعات دارند.

مترجم: محمد رجبعلی

منبع: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Delta_Force

 

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. با تشکر.
    مفید و‌ خواندنی بود.
    مقالاتی هم در مورد نیروی S.A.S بریتانیا و همچنین نیروهای ویژه اسرائیل دارید؟!

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن