ارتش ها

نیروی هوایی هند

نیروی هوایی هند

اگرچه نیروی هوایی هند در سال 1932 شکل گرفت ولی تا پیش از استقلال این کشور  و تشکیل نیروی هوایی نوین هند در سال 1947، این نیرو در واقع شعبه  نیروی هوایی انگلستان در شبه جزیره هند بود.در 8 اکتبر سال 1932 نیروی هوایی هند به عنوان یک نیروی هوایی کمکی برای نیروی هوایی انگلستان شکل گرفت .در یک اوریل سال 1933 با ورود پنج خلبان هندی اموزش دید توسط انگلیسیها نیروی هوایی هند تشکیل شد

این نیرو اگرچه توسط فرماندهان انگلیسی اداره میشد ولی خدمه عملا  هندی بودند از خلبان  رفته تا خدمه زمینی  همه هندی  بودند و با شروع جنگ جهانی دوم بر ضد ژاپنیها وارد عمل شد و نقش بسیار مهمی در نبرد برمه داشت و دست به بمب باران  ژاپنیها زد. در ان زمان این نیرو از جنگنده های  پیستونی هاوکر استفاده میکرد

زمانی که هند در سال 1947 استقلال خود را به دست  اورد و پاکستان از این کشور جدا شد،به سرعت نیروی هوایی تازه استقلال یافته هند با دشمن جدید  در شرق خود یعنی پاکستان  روبرو شد که بر سر کشمیر با هم مشکل داشتند.در ان زمان نیروی هوایی هند دارای 10 اسکادران جنگنده بود که سه اسکادران به مرزهای پاکستان منتقل شد .در ان زمان هندیها چندین  جنگنده که همگی انگلیسی و مربوط به جنگ جهانی دوم بودند در اختیار  داشتند که میتوان از بین انها به هاوکر،اسپید فایر و یا ماسکویتو اشاره کرد

نیروی هوایی هند از اوائل دهه 1950 وارد عصر جت شد و دست به خرید جت های چون ونپیر از انگلستان زد. این نیرو در دهه 1950 خریدهای زیادی از انگلستان داشت و به سرعت صدها جنگنده جت را دریافت کرد. در همان زمان  پاکستان نیز خریدهای مشابه ای از انگلستان داشت

در سال 1962  تنش بین هند و پاکستان بالا گرفت و دو کشور در کشمیر با هم درگیرشوند ولی به دلیل  شکل نبرد و محدود  بودن ان نیروی هوایی هند وارد میدان نشد تا اینکه  در سال 1965 جنگ بزرگتری شکل رفت که اولین  تجربه فراگیر نیروی هوایی هند بود .در این جنگ نیروی هوایی هند  به فناورای نوین غربی مجهز به از نیروی هوایی پاستان برتر بود و دست به حملات هوایی حتی در عمق خاک پاکستان زد  ولی با ورود  این ارتش پاکستان نیز دست پا بسته نبود. انها جنگنده اف86 سیبر امریکایی را داشتند که بسیار هم خوش درخشید  و طی جنگ موفق به سرنگونی حدود 70 تا90 جنگنده هند  را اف86 به زیر کشید شد. در این جنگ خلبان پاکستانی  نشان دادند برتریهای بسیار به هندیها دارند و از این رو هند به دنبال افزایش مهارت خلبانان خود رفت.

هند بعد از جنگ سال 1965 به دنبال افزایش  قابلیتهای تهاجمی خود  رفت و حتی یک جنگنده بومی با نام اچ اف24  را تولید کرد و به طرف روسها رفت و دست به خرید میگ21 و سوخو7 زد.میگ21 اولین جنگنده هندی ها بود که به سرعت بیش از 2 ماخ رسید

در سال 1971 تنش باز بین پاکستان و هند بالا گرفت. بنگلادش جزئی از پاکستان بود که مردمش  توسط پاکستان  مورد ظلم و حتی نسل کشی قرار گرفت و از این رو هند وارد  معرکه شد و جنگ جدید در گرفت .این نبرد برای هند یک ازمون  جدید بود و موفق  نیز بود زیرا نیروی هوایی هند  موفق شد اینبار اهداف  عمقی زیادی  را هدف قرار دهد  و برای نمونه  بمب باران شدید بندر کراچی باعث نابودی  بخش زیادی از تاسیسات و صنایع این شهر شد و همچنین برای اولین بار حملات موثری به پایگاه های هوایی پاکستان انجام شد اگرچه پاکستان نیز در نبرد هوایی موفق بسیار داشتند ولی در نهایت با اشغال داکا پایتخت کنونی  بنگلادش توسط هند و استقلال این کشورف پاکستان شکست خود. طی این جنگ ارتش هند16000 پرواز جنگی انجام داد

هند در سال 1984 و 1988 درگیری های محدود دیگر با پاکستان داشت  که معمولا نیروی هوایی در ان نقش کمرنگی داشت و بیشتر مربوط  به بالگردها و هواپیماهای ترابری ان می شد

در 11 مه سال 1999 نبرد گارگیل بین هند و پاکستان اخرین نبرد بزرگ بین این دو کشور درگرفت. در این نبرد نیروی هوایی در منطقه کوهستانی درگیر دست به بمب باران مواضع نیروی های پاکستان  زد که در این بین  یک میگ21 و 27 از دست  رفت  و هند نیز برای اولین بار با کمک میراژ2000 و بمب های هدایت لیزری  در یک جنگ از سلاح هدایت شونده  استفاده کرد  و میگ29  نیز عمل برای پوشش هوایی استفاده می شد. در نهایت بعد از یک ماه نبرد پاکستان از گارگیل خارج شد و هند پیروز ماجرا شد

نیروی هوای هند همکنون 139000 پرسنل دارد و جز ده نیروی هوایی قدرتمند جهان است (در اکثر رده بندهای در رده های چهارم تا شش قرار دارد)  و درشش فرمانده ای  مناطق شش گانه اسمان هند را پوشش میدهد  که در 60 پایگاه هوایی مستقر  هستند. البته دست کم تنها در 42 پایگاه جنگنده در خدمت است و در مابقی معمولا برای عملیات  هواپیماهای ترابری و با بالگردها استفاده می شود

این نیرو  تا سال 2016 میلادی با بیش از 1750 هواگرد در انواع  مختلف بعد از امریکا، روسیه و چین از نظر کمیت بزرگترین نیروی هوایی جهان است که دست کم 700 فروند انها را جنگندها تشکیل  میدهند

نیروی هوایی هند همان طور که گفته شد تا دهه 1950 به دنبال فناوری و خرید از انگلستان بود اگرچه این مسئله در تمامی  نیروها به چشم می خورد و تا اینکه در دهه 1960 به طرف شوروی و خرید از شوروی رفت و صدها فروند میگ21 و سوخو7 خریداری کرد. تا دهه 1970این روند  را پیش گرفت ولی برخی مشکلات و عقب ماندگیهای فناوری شوروی  باعث شد دوباره به طرف غرب ولی اینبار فرانسه  رود  و و خریدهای زیادی از جمله در زمینه هوایی از فرانسه داشته باشد  از جمله خرید جنگنده های جگوار و میراژ 2000.این کشور جدیدا طی یک دهه گذشت رو به امریکا  نیز کرده و خرید از این کشور نیز داشته در حالی که در کنار ان همچنان از جمله مشتریان  تسلیحاتی  روسها و فناوری اسرائیلی ها است

در این بخش به بررسی ناوگان جنگی  و تجهیزات این نیرو خواهم پرداخت

میگ-21:

هند بعد از  شوروی  بزرگترین دارنده میگ21 بود که  حدود 840 فروند از ان توسط هند خریداری  شد که بخش عمده ان در داخل هند ساخته شد.میگ21 اولین شکاری رهگیر هندی ها مجهز به رادار و توان رسیدن به سرعت دو ماخ بود و قابلیت های  بسیار برای هند به ارمغان  اورد. هزینه کم عملیاتی قیمت  کم و سادگی بالا باعث  شده که همچنان  بیش از 230 فروند در خدمت هند باشد.هند نخستین بار در در سال 1962  موفق به سفارش  256 فروند میگ21 پی اف شد و در ادمه چندین بار این پرنده ر ا سفاشر داد  و بیش از 700 فروند را در داخل تولید کرد.هند دست کم شش مدل مختلف میگ21 به خدمت گرفت ولی پر تعداد ترین نسخه  تولید حدود350 فروند  نسخه بیز است.هند بین سالهای 1962 تا 1984 این جنگنده را تولید کرد  و در دهه 1990دست به دریافت تعداد زیادی  نسخه اموزشی   از خارج  از هند به شکل دست دوم برای به خدمت گیری  در نقش جنگنده اموزش بود با وجود این میگ21 پر تلفات ترین جنگند هندی ها است به شکلی که 256 فروند از میگ 21 این کشور یعنی حدود یک سوم ناوگان از بین رفته که باعث کشته شده 170 خلبان و 40 غیر نظامی روی زمین شده است.با وجود این هند همیشه با جایگزین کردن جنگندهای میگ21 خود مشکل اساسی داشته زیرا تعداد انها بالا است و جایگزین انها سخت. مدتی برای جایگزینی انها به سراغ تجاس و بعد سوخو30 رفت  ولی  همچنان تعداد  قابل  توجه ای از این جنگنده در خدمت است.هند 125 فروند میگ21 نسخه بیز را با کمک روسها طی دهه 1990 به استاندارد میگ21 بیسون ارتقا داد که شامل نصب رادار روسی کوپی که توان درگیر همزمان با دو هدف و برد کشف80 کیلومتر دارد و دارای  دو نمایشگر رنگی درون کابین و مجموع دفاعی همچون هشدار دهنده راداری و پرتاب کننده فلر و چف است(از بسیاری  از جنبه های از میگ29 ای موجود در ایران نیز برتر است ) هند تصمیم دارد تا سال 2023 تمامی میگ 21 از جمله نسخه مدرن شده بیسوم را از خدمت خارج کند.همچنان حدود65 فروند میگ21 در خدمت است

میگ21 بیسوم ارتش هند مسلح به موشک رادار فعال ار77 و موشک فروسرخ ار 73

میگ27:

هند در دهه 1970 با ورود میگ23 به خدمت ارتش  شوروی  دست  به تحویل تعداد محدودی  شکاری رهگیر میگ 23 زد.این کشور تنها 40 فروند میگ23 ام به عنوان نسخه شکاری  خرید و بیشتر توجه خود را به تولید تعداد بیشتری میگ21 جلب کرد ولی این کشور که به یک جنگنده تهاجمی برای جایگزینی سوخو7 به عنوان جنگنده تهاجمی نیاز داشت  دست به سفارش  110 فروند میگ23 بی ان زد..میگ23 بی ان نسخه تهاجمی میگ23 است که فاقد رادار دماغه ای شبیه اردک دارد . این  پرنده برای هند  موثر بود ولی میگ23 بی ان نسخه صادراتی میگ23 بود که برای های دیگر  ساخته شده بود و  خود نیروی هوایی شوری به سراغ  نسخه جدید با نام میگ23 بی ام رفت که بعدها به ان میگ27 گفته شد.میگ27 شبیه میگ23 بی ان بود ولی سیستم تهاجمی  الکترونیک  پیشرفته دااشت و میتواند تسلیحات هدایت شونده نیز حمل کند از این رو هند در سال 1984 دست به سفارش  111 فروند میگ27 ام ال زد. میگ27 ام ال  مشابه نسخه  میگ27 ام  شوروی  بود که دارای یک  مجموعه اپتیکی برای کشف هدف  و نشانگذار لیزری  در دماغه بود و از یک گاتلینگ 7 لول 30  م در زیر جنگنده استفاد میکرد . هند بعدها مجموعه 46 فروند  دیگر از این  پرنده را سفارش  داد..به غیر از  ده فروند ،همگی  در داخل هند تولید شدند که همگی به شکل کیت وارد و در هند سر هم بندی شدند. هندیها به میگ27 نام بهادور را دارند که البته مزاق  روسها خوش نیامد . کیفیت میگ27 هیشه جای بحث داشت.هند کیفیت کیت های که از شوروی می امد  را بد می دانستند  و معتقد بود شوروی  در تولید کیتها اصلا دقت لازم را ندارد  در نهایت این داستان   باعث شد تا هند سفارش  تعداد بیشتر را رها کند و به سراغ سفارش  نسخه غربی  میگ27 یعنی جگوار رود که البته یک سر گردن هم از میگ27 برتر بود.هند در مجموع 165 فروند میگ27 تولید کرد که در سال 2014 دست به ارتقا انها به کمک فرانسوی ها زد.این برنامه ارتقا  شامل کابین با دو نمایشگر رنگی، یک اچ یو دی ، هشدار دهنده راداری جدید ، سامانه اپتیک دید حرارتی در دماغه،رایانه جدید،سامانه جنگ الکترونیک داخلی ،نصب غلاف نشانگذار لیزری لیتینیگ اسرائیلی است. این پرنده قرار است  در نهایت با تجاس جایگزین شود

هند در سال 2020  جنگنده های میگ27 خود را از خدمت خارج کرد و دیگر این جنگنده در خدمت نمی باشد

میگ27

میگ29:

هند در سال 1986 دست به سفارش  میگ29 برای جایگزینی  میگ21 زد.این  کشور  در مرحله اول 50 فروند  میگ21 سفاشر  داد و در سال 1990  یک مجموعه 20 فروندی دیگر  را نیز سفارش داد ولی به سرعت از خرید تعداد بیشتر پا پس کشید.میگ29 برای هندی چیز زیادی  به ارمقان نیاورد  و از بسیاری  از جنبه های از میراژ2000 که در ان زمان از فرانسه  تحویل گرفته بودند پایین تر بود. میگ29 دارای  برد کم ، راداری و الکترونیک کند  بود  و از این رو هند بعد به سراغ سوخو30 رفت.با وجود این هند طی دهه 1990 در حال که میگ29 ان هنوز جوان بود دست به یک سری ارتقائات روی میگ های خود زد.ده فروند از میگها در ان دهه به استاندارد  میگ29 اس زد و در نهایت در سال 2010  میلادی  63 فروند میگ های خود را به استاندارد  میگ29 اس ام تی  ارتقا داد که در هند با نام یو پی جی شناخته می شود.میگ های جدید هندی از نظر کارایی یک نسل چهار نیم هستند که مجهز به رادار جدید ژوک با توان درگیر همزان با چهار هدف  توان حمل موشک های  ضد کشتی ، ضد  رادار و تسلیحات  اپتیکی و   موشک رادار فعال ار 77 است و دارای مخازن سوخت بیشتری بر روی بدنه است

هند در سال2021 دست به خرید 21 فروند میگ29 یو پی جی دیگر زدکه البته این میگها از میگ29 دست دوم نسخه a روسی هستند که طی ارتقا به یو پی جی به هند تحویل می شوند

البته  نیروی هوایی هند نیز 45 فروند میگ29 کا سفارش  داده است که هدف ان تجهیز  دو ناو هواپیمابر خود به این جنگنده است . میگ29 در نیروی دریایی هند جایگزینی سی هارییر ها شدند و از نظر کارایی  با نسخه اس ام تی جدید نیروی هوایی برابر هستند  و توان حمل موشک ضد کشتی خا 35 را دارند

نیروی هوایی هند
میگ29 ارتقاء یافته هندی

جگوار

هند در اواخر دهه 1970 به دنبال جنگنده تهاجمی بود که اول به سراغ میگ23 بی ان رفت  ولی برد کم و توان حمل تسلیحات محدود باعث رفتن به سراغ جگوار انگلیسی فرانسوی  شد.این کشور  در سال 1979 دست به سفارش  جگوار نسخه IS زد که نیمی از انها در داخل تولید شد.نسخه IS خریدای شده مشابه نسخه اس نیروی هوایی انگلستان بود و یک جنگنده  تهاجمی همه گونه اب و هوا. 35 فروند از این نسخه  توسط انگلستان ساخته شد و 89 فروند در هند بین سالهای 1979 تا 1988 تولید شد. لغو خرید تعداد بیشتری میگ 27 باعث شد باز هند به سراغ میگ برود  و در ادامه هند دست به ساخت 27 فروند نسخه دو سرنشینه  اموزشی نیز زد که البته چهار فروند نیز  از انگلستان امد ولی مخصوص ترین نسخه  سفارشی  هند نسخه IM بود که 12 فروند ان تحویل شد که مجهز به رادار اژوا در دماغه  بود. جگوار نسخه تهاجمی رادار نداشت و برای  کشف وهدف از اپتیک استفاده می کرد  ولی نسخه IM دارای همان رادار جنگنده سوپر اتندارد بود و برای عملیات ضد کشی ساخته شده و توان حمل و پرتاب موشک سی ایگل را داشت. جگوار نیز در هند مورد ارتقا قرار گرفت که  با نام دارین 2 شناخته می شود. دارین2 یک برنامه ارتقاء شامل  نصب دو نمایشگر رنگی درون کابین، اچ یو دی دید، سامانه ناوبری ماهوار ای،سامانه اپتیکی جدید در دماغه و سامانه ناوبری و تهاجمی خودکار، دوربین دید در شب نصب و هماهنگ سازی سامانه نشانگذار  لیزری لینینیگ،هشدار دهنده فروسرخ  و رادار جدیدی،پرتاب کننده فلر و همچنین  نسخه دریایی نصب رادار اسرائیلی ارایه فازی ایی ال 2052 ، هماهنگ سازی موشک هوا به هوای تصور ساز اسرام که توان بالای  در درگیری هایی به این جنگنده  های دیگر می دهد  و توان حمل موشک ضد کشتی امریکایی هارپون  روی نسخه دریایی است. همکنون  132 فروند جگوار در خدمت هستند که بخشی مورد ارتقاء قرار گرفت اند که البته تمامی ناوگان قرار است ارتقا یابند.جگوار های هند همکنون مجهز به موشک های  هوا به هوای ماژیک و در اینده اسرام ، بمب های  خوشه ای و بمب های لیزری فرانسوی  و اسرائیلی ، موشک ضد کشتی سی ایگل و هارپون می باشند

میراژ2000:

هند در سال 1982 به دنبال یک شکاری رهگیر نسل چهارم میگشت . در ان زمان شوروی محصول نسل چهارم نداشت   اگرچه مدتی هند به دنبال خرید میگ23 ام ال رفت ولی منصرف شد و خواهان خرید میراژ2000 شد که در ان زمان پیشرفته ترین جنگنده فرانسوی و تولید در اروپا بود. در ان زمان پاکستان اف16 سفارش  داده بود و درارتش هند هیچ جنگنده ای برای مقابله با ان وجود نداشت هند بین سال های 1985 تا 1987 موفق به دریافت 40 فروند میراژ2000  از نسخه اچ  شد  و خواهان تولید 150 فروند  در داخل بود ولی این مسئله هرگز  محق نشد زیرا به دلیل رابطه نزدیک شوروی و ترس  فرانسه  برای اینکه فناوری میراز 2000 به دست شوروی نیافتد با این کار مخالفت  کرد .هند در سال 1987 موفق به دریافت  9 فروند دیگر  نیز شد  و ده فروند نیز در سال 2003 تحویل این کشور شد که اخرین میراژ ها تولید در جهان نیز بودند.تمامی میراژ های 2000 هند از نسخه اچ و یا نسخه اموزشی  رزمی دو سرنشینه اچ تی بودند که در واقع یک نسخه از  مدل ام بود که نسخه چند منظوره این جنگنده بود. میراژ 2000 برای مدتها پیشرفته ترین جنگنده هند ها بود و با رادار RDM خود توان درگیر همزمان  با چند هدف و کشف و اهداف زمینی  و دریایی را داشت  و مجهز به غلاف نشان گذاری لیزری اطلس بود. در سال 2011 میلادی هند دست به ارتقا49 فروند میراژ 2000 خود به استاندارد میراژ2000 سری 5 شامل نصب رادار ار دی یو-3 با توان درگیر همزمان  با شش تا هشت هدف و توان نقشه برداری از سطح زمین  است و به موشک رادار فعال میکا و نسخه تصویر ساز فروسرخ همین موشک و تسلیحات هدایت ماهواره ای و غلاف نشان گذاری لیزری لیتینیگ مجهز است.

میراژ2000 اچ ارتش هند در این تصویر موشک سوپر ار 530 دی و غلاف نشان گیری لیزری اطلس

سوخو30

داستان سوخو30 در هند به اوائل دهه  1990 بر میگردد زمانی که هند به دنبال جنگنده ای برای جایگزینی بخشی از ناوگان  میگ21 خود میگشت تا جنگنده تجاس وارد خدمت شود. مدتی هند به سراغ میگ29 ام نسخه پیشرفته میگ29 رفت  که برد بیشتر و توان تهاجمی بااتری نسبت به مدلهای اولیه میگ 29 داشت رفت  زیرا هند  غیر از سوخو7ف همواره مشتری  میگ در شوروی  بود و از سوخو خریدی انجام نمیداد  ولی به  دلیل برد کم و محدودیت جنگ افزاری  و یک ارزیابی که نشان میداد میگ29 ام حتی از میراژ 2000 هندی نیز پاینتر  هستند باعث شد تا هند به سراغ خرید سوخو27 برود ولی به زودی روسها ساخت یک نسخه  جدید از سوخو30 با نام سوخو 30 مدل MKI را به هند پیشنها دادند.هند طی ارزیابی ها  از سوخو30 ام کا در روسیه متوجه  شد سوخو برتری  زیادی به میگ دارد و دنبال خرید ان رفت و قراردادی   در سال 1996 با روسها برای خرید 50 فروند سوخو30 ام کا آ بسته شد که قرار شد در هند تولید شود ولی قرارشد برای اماده شدن خدمه هندی ده فروند سوخو 30 کا موقتا  به هند بروند.هند چند فروند   سوخو 30 ام کا نیز سفارش  داد که  بعدها با اماده شدن مدل نهایی ام کاآ به این نسخه ارتقاء یافت هد طی چند سری سوخو30 سفارش  داده است و  از سال 2002 تا کنون در حال تولید این جنگنده است. هند تا کنون 272 فروند سوخو30 سفارش  داده است که تا اکتبر سال 2017 میلادی  در مجموع 240 فروند را تحویل گرفته  است .سوخو30  در هند  به شکل کیت وارد شده و انجا سر هم می شود ولی طی سفارش  اخر برخی بخش ها  در هند تولید می شود. هند طی چند سال گذشته به این سو حرکت کرده که دست به ساخت انواع  بخشها و قطعات این پرنده بزند  و با در نظر گرفتن اینگه هند بزرگترین دارنده این پرنده است حتی بیشتر از روسها عملا میتواند در اینده بزرگترین تامین کننده لوازم  یدکی ان شود .سوخو30هند موشک های ار 77،ار27 و ار 73 حمل میکند و مجهز به غلاف نشان گذار لیزری و جنگ الکترونیک اسرائیلی  ، اونیک و ناوبری فرانسوی است و بیشتر از هر سوخو30 دیگری تجهیزات غربی حمل میکند و حتی در بخش تسلیحاتی توان حمل بمب های لیزری اسرائیلی گریفین و موشک بومی استرا را دارد. امروزه سوخو30 در کنار میگ21 پرتعداد ترین جنگنده هندیها است و هندها برای مقابله با تحدید پاکستان و چین بر روی ان حساب ویژه ای باز میکنند

سوخوی30 هندی بیشتر از تمامی نسخه های موجود در بین تمامی جنگنده های روسی دارای تجهیزات غربی است . در حالی که نسخه چینی و ویتنامی اکثرا تجهیزاتش روسی است.
سوخوی30 هندی بیشتر از تمامی نسخه های موجود در بین تمامی جنگنده های روسی دارای تجهیزات غربی است . در حالی که نسخه چینی و ویتنامی اکثرا تجهیزاتش روسی است.

رافال:

جنگنده رافال یکی از شش جنگنده ای بود که در سال 2011 میلادی  در رقابت در هند برای خرید 126 جنگنده چند منظوره در هند رقابت میکرد و در نهایت در سال  2012 رقابت را برد .قرارداد اولیه قرار بود شامل 10 میلیارد دلار شود ولی در نهایت طبق براورد این میزان به 20 میلیارد دلار رسید  و حتی داسا اعلام کرد ممکن است این مبلغ باز افزایش یابد .افزایش  مبلغ قرارداد به ان مسئله بر میگردد  که قرار شد 108 رافال در هند تولید شود البته این مسئله قبلا نیز مشخص بود  ولی هند نمی خواست  رافال را به شکل کیت دریافت  و سر هم کند بلکه دنبال انتقال فناوری بود که این مسئله هزینه را بالا برد .از طرفی فرانسه  نیز نمی خواست  همه فناوری را در اختیار هند بگذارد و این کش و قوس ها باعث شد تا هند در سال 2015 رسما مناقصه MMRCA یا همان مناقصه خرید 126 فروند جنگنده را لغو کند.با وجود این هند دست به سفارش   36 فروند رافال  به ارزش 7.8 میلیارد دلار زد  که البته شامل خرید تسلیحات فراوان نیز می شد.بدون شک رفال در اینده پیشرفته ترین  جنگنده هندها خواهد شد حتی برتر از سوخو30 زیرا برتری  زیادی از ان دارد البته دست  کم تا زمانی  که نسخه هندی پاکفا البته اگر برنامه پیش برود  وارد خدمت شود ولی هند ممکن است تعداد رافال نسخه ناونشین  برای  نیروی دریایی بخرد و حتی در اوت سال 2017 با افزایش تنش  با چین و افزایش تمرکز قدرت هوایی چین در مرز با چین ، هند اعلام  کرد برای خرید 36 فروند یگر نیز وارد مذاره خواهد شد و احتمال هم دارد هند باز رافال خریداری کند . نخستین رافل از سال 2019 وارد هند شد و سفارش تا میانه سال2022 تکمیل شد

رافال توان رسیدن به سرعت صوت با شش موشک هوا به هوا را بدون استفاده از پس سوز را دارد

تجاس

جنگنده تجاس دومین جنگنده طراحی شده در هند است ولی بدون شک جنگنده پر هاشیه ای است. طراحی تجاس به میانه دهه 1970 بر میگردد اگرچه این طرح در میانه دهه 1980 به شکل جدی برای جایگزین میگ21 اغاز شد ولی عوامل بسیار از جمله تحریم های امریکا علیه هند  در دهه 1990 بر سر برنامه  اتمی هند  و کاغذ بازی  و بروکراسی اداری در هند باعث شد این جنگنده تا سال 2001 پرواز  نکند و باز روند کند ازمایش  روند ورود به خدمت این جنگنده تا سال 2016 را به تاخیر انداخت.همکنون نیز این جنگنده به شکل محدود در خدمت است اگرچه میتوان گفت بعد از چهار دهه دیگر این جنگنده در حال ورود به خدمت است.تجاس یک جنگنده بومی ولی با فناری غربی است. تقریبا  هر بخش  ان ساخت کشوری است  موتور امریکایی، الکترونیک اسرائیلی و فرانسوی و تسلیحاتی ساخت چنیدن کشور اگرچه هند در درازمدت برنامه  دارد نسخه های  بعدی را با الکترونیک  و موتور هندی  تولید کند.هند تصمیم  دارد 132 فروند از این جنگنده را در خدمت  بگیرد ولی واقعا این جنگنده برای هندی ها جنگنده نخواهد شد نه اینکه از نظر فناوری مشکل  دارد برعکس جنگنده مدرن  به روزی است ولی با ورود بی رویه سوخو30 رافال و در اینده پاکفا و همچنین برنامه جدید هند برای خرید حدود صد جنگنده چند منظوره دیگر بعید است واقعا تجاس  دیگر جنگنده ای باشد گه در خدمت هند به تعداد زیاد وارد شود و احتمالا همانند  تانک ارجون هند در قیاس کم تولید خواهد شد

هاوک:

جت اموزشی  ساخت انگلستان  که هند ان را در داخل تولید میکند. در واقع داستان خرید هاوک  بر میگرد به این مسئله   بود که هند برای جایگزین جت اموزشی  کیران ساخت خودش که طی دهه 1960 تا 1980 ساخته شد دنبالک ی طرح بومی با نام سیتارا رفت  ولی این برنامه نیز مانند بسبسیاری  از برنامه های بومی هند به درازا کشید و تا از سال 2003 اولین پرواز خود را انجام داد تا کنون شش فروند ان ساخته شد و از این رو هند به سراغ تولید  تحت امتیاز هاوک رفت که یکی از بهترین و مشهور ترین جتهای اموزشی جهان است.هند در سال 2004 میلادی دست به سفارش  66 فروند هاوک سری 132 زد و در 2010 یک مجموعه  57 فروند دیگر  نیز سفارش  داد و باز یک بار دیگر در سل 2016  نیز 20 فروند دیگر سفارش  داده شد. هاوک ها در داخل هند تولید می شوند  و قرار است تا سال 2018 تمامی هاوک های سفارشی تحویل شود

از دیگر هواپیمای های اموزشی ارتش هند میتواند به 80 فروند جت اموزشی کیرات،75 فروند هواپیمای پراپ پی سی7 و هواپیمای  سیتارا و اچ تی تی 40 نام برد که البته این دو تایی اخری در مرحله توسعه هستند

هند دارای  پنج  فروند اواکس است  که شامل 3 فروند A-50EI که شامل  ایلیوشین 76  روسی است که به رادار اسرائیلی  EL/W-2090 تجهیز شده است . هند جدید به دنبال خرید سه فروند دیگر ایلیوشین  76 از روسیه و تحویل انها به اسرائیل برای برنامه مشابه  است.سه فروند دیگر اواکس ارتش هند ، اواکس کوچکتری هستند که شامل هواپیمای تجاری امبرایر 145 مجهز به راداراریکس سوئدی است .البته اولین فروند دارای  رادار سوئدی  بود و دومین فروند دارای  رادار بومی و سومی نیز همکنون در دستور کار است.همچنین  این کشور  از یک بوئینگ707  و دو فروند جت تجاری گلف استریم مجهز به تجهیزات النت برای جمع اوری فرکانس های راداری دشمن استفاده میکند

همچنین هند دارای  6 فروند هواپیمای سوخت رسان ایلیوشین 78  یا نسخه سوخت رسان ایلیشوین 76 است که دارای سه غلاف برای سوخترسانی شلنگی است.

سوخت رسانی ایلیوشین 78 ارتش هند به سوخو30

ای50 نسخه هندی

ناوگان ترابری

پرتعداد ترین هواپیمای ترابری هندی ها هواپیمای تربری انتنوف32 است که از شوروی خریداری  شد.این هواپیما به شکل  خاص بر اساس انتونوف26  برای هند ساخته شد اگرچه به دیگر کشورها نیز صادر  شد ولی هند  با 125 فروند بزرگترین مشتری این هواپیما بود. این نسخه برای اب و هوایی گرم و مرطوب و یا عملیات  در فرودگاه های ارتفاع بالا هند ساخته شد ومیتواند تا هفت تن بار را حمل کند و همکنون حدود 105 فروند همچنان در خدمت است  و هند جدیدا به دنبال خرید هواپیمای طی دهه اینده برای جایگزین این ناوگان است .57 فروند هواپیمای دو موتوره توربوپراپ هاوکر سیدلی اس اچ 748 ساخت انگلستان است که در دهه 170 تحویل شده است و  همکنون نیز کاملا پا به سن گذاشته هستند.40 فروند هواپیمای دوموتور المانی دورنیر 228 با درب  بارگیری عقب توان حمل 19 سرباز و 2 دو بار دیگر هواپیمای این ارتش  است که تعداد نیز مجهز به رادار جستجو  زیر بدنه در نقش گشت دریایی استفاده می شود.دورنیر نیز در داخل هند تولید شد

از هواپیمای ترابری  بزرگ میتواند به 11 فروند سوپر هرکولس اشاره کرد که طی شش سال گذشته از امریکا خریداری  شد که در کنار 14 فروند ایلیوشین76  روسی در خدمت است ولی بزرگترین هواپیمای ترابری  هندی ها 10 فروند هواپیمای سی17 است و  یک فروند نیز سفارش  داده شده است

در ارتش هند بالگردها توسط نیروی زمینی  و هوایی استفاده می  شود .بخشی از بالگردها در نیروی هوایی است و بخشی در نیروی زمینی  ولی بررسی بالگردهای این ارتش را  در مقاله نیروی زمین هند خواهیم پرداخت

اناتنوف32

تسلیحات نیروی هوایی

موشک ار13: موشک هوا به هوای فروسرخ ساخت شوروی که 3500 تیر ان در دهه 1960 و 1970 برای نصب روی میگ21 خریداری شد که امروزبه شکل محدود در خدمت است

موشک ار60: موشک فروسرخ  هوا به هوای کوتاه برد که 2000 تیر از انها برای میگ21،میگ23 بی انف میگ29 و میگ27 خریداری شده است که همچنان در خدمت است

موشک ار73: موشک  هوا به هوای فروسرخ  که 4400  تیر ان برای نصب روی میگ29،تجاس، سوخو30 خریداری شد و همکنون اصلیترین موشک هوا به هوای رزم هوایی نزدیک جنگنده های شکاری روسی هندی است

موشک ار27: در دو نوع رادار نیم فعال و فروسرخ برای نصب روی میگ29 و سوخو30 به خدمت گرفته شد. 900 تیر از این موشک برای این دو جنگنده خریداری شد که 200 فروند از نسخه با برد 70 کیلومتر برای نصب روی میگ29 است

موشک ار77:  موشک هوا به هوای رادار فعال که 1500 تیر از انها برای نصب روی میگ29  ارتقا یافته و سوخو30 خریداری شده است

موشک ماژیک:موشک فروسرخ  هوا به هوای ساخت فرانسه که 1000 تیر از نسخه 1 این موشک برای جگوار وارد خدمت شد و 500 تیز از نسخه 2 برای نصب روی میراژ2000

موشک ار530: موشک میان برد رادار نیم فعال که 200 تیر از ان برای نصب روی میراژ2000 خریداری شد

میکا: موشک هوا به هوای  ساخت فرانسه با دو مدل یکی دارای سیستم هدایت رادار فعال و دیگری  تصویر بردار فروسرخ  که 1000 تیر از ان برای نصب روی میراژ2000 ارتقاء یافته و رافال نصب شود

میتئور: موشک هوا به هوای رادار فعال  بسیار پیشرفته که برای نصب روی رافال سفارش داده شده است

اسرام: موشک تصویر بردار فروسرخ هوا به هوا  که 350 فروند ان برای نصب روی جگوار سفارش داده شده است

استرا: موشک هوا به هوای بومی برای پرتاب از سوخو30 و تجاس

تسلیحات هوا به زمین

از جمله تسلیحات هوا به زمین هندی ها میتواند به  600 تیر موشک لیزری خا 25 که بر روی میگ27 ،سوخو30 و میگ29 ارتقا یافته نصب می شود،100 تیر موشک کروز دوربرد خا 59 که روی سوخو 30 نصب می شود ،200 تیر موشک خا31 در انواع ضد کشتی و ضد رادار که از میگ27،میگ29 ارتقا یافته و  سوخو30 پرتاب می شود،50 تیر موشک ضد کشتی خا35 که از میگ29 کا پرتاب می شود، موسک ضد کشتی مافوق صوت براهاموس با سرعت 3 ماخ که از سوخو30 تست شده ،1000  تیر بمب هدایت لیزی گریفین اسرائیلی که از جگوار ،میراژ2000 و تجاس پرتاب می شود ، 200  تیر بمب هدایت لیزری 900 کیلوگرمی  فرانسوی برای پرتاب از میراژ2000، 1500 تیر بمب هدایت لیزری و اپتیکی 500 و 1500 کیلوگرمی سری کاب ساخت روسیه برای پرتاب از سوخو30، میگ29 و میگ27 و تجاس و 600 بمب هدایت لیزری  امریکایی برای پرتاب از جگوار

پدافند هوایی

هندبیشتر دارای سیسات دفاع هوایی با کمک جنگنده  را در پیش دارد از این رو همواره پدافند هوایی این کشور تا حد زیادی مورد غفلت  قرار گرفته که دلیل ان نیز منطق کوهستانی زیاد در مرز با پاکستان است که سامانه های پدافندی را کم اثر میکند ولی با وجود این نقاط  عمقی و مرز با چین پوشش پدافند زیادی  دارد اگرچه سامانه های پدافندی هند به پیشرفته ای و به روزی نیروی هوایی این کشور نیست

این کشور دست کم 25 اتش بار و 1500 موشک سام6 در دهه 1970 دریافت کرد که امروزه در حال  جایگزین  انها با سامانه بومی اکاش است. اکاش یک سامانه  بومی با برد 30 کیلومتر برای جاگزینی سام6 است   . اتش  بار سام 3 و حدود 2000 موشک  طی دهه 1970 و 1980 تحویل شده که همکنون هند در حال ارتقاء انها در ناحیه پنل های کاربری  ، نصب سامانه اپتیک و ارتقا رادار است.دو اتش  بار و 40 موشک اس200 در اواخر دهه 1980 دست دوم تحویل هند شد که امروزه دیگر به شکل عملیاتی دردسترس نیستند

مجموع کوتاه برد ارتفاع پایین این کشور نیز شامل حدود 80 سامانه  اوسا روسی  که حدود3200 موشک برای ان خریداری شد ،200 اتش بر سام9 که شامل چهار  موشک فروسرخ  روی یک شاسی نفربر چرخدار  می باشد  با 3000 موشک  ،100 سامانه ارتفاع پایین 23 م م شیلکا که حدود 75  عراده ان در خدمت است و قرار است این تعداد با کمک اکراین ارتقا یابد  و مجهز به اپتیک حرارتی و رایانه جدیدی برای افزایش  سرعت واکنش است  ..6 عراده سامانه دفاع هوایی کوتاه برد تانگوسکا شامل ترکیبی از موشک و توپ  پیشرفته ترین سامانه ارتفاع  پایین هندی ها است  ..همچنین هند 5 گردان موشک اس400 با 400 تیر موشک 9M96  را سفارش  داده است که از سال 2018 انها را تحویل خواهد گرفت همان طور که دیدی سامانه های دفاع هوایی هند غیر اکاش هگی مربوط  به دوران جنگ سرد هستند و تنها سامانه های مدرن ان   تانگوسکا و اس400 سامانه های مدرنی به حساب می ایند.همچنین در هند تعداد زیادی موشک استینگر ، سام7 و14 و ایگلا در خدمت است

هندکشور هزار دین و هزار زبان است البته هزار اسلحه نیز است.کشوری است که تقریبا از هر جای در جهان سلاح میخرد و البته خوب با درنظر گرفتن سیاست خارجی خب با دیگر کشورها و داشتن اقتصاد قوی این امکان نیز برای ان وجود دارد زیرا هر جز ده اقتصاد اول جهان و از جمله قدرت های نوظهور اقتصادی است .هند جدیدا رو به امریکا کرده و دست به سفارش سلاح های امریکایی زده است جیزی که قبلا دیده نمیشد در واقع رابطه خوب با شوروی در تمام طول جنگ سرد باعث می شد که هند نتواند از امریکا خرید کند.از طرفی طی دو دهه گذشته این کشور بسیار به اسرائیل نیز نزدیک شده و تقریبا مشتری اکثر تسلیحات اسرائیلی است اگرچه در نیروی زمینی این نزدیکی بیشتر به چشم میخورد.هند جز ده کشوری اول جهان با بیشترین بودجه دفاعی است که بودجه دفاعی ان حدود60 میلیارد دلار است و البته جزء ده خریدار بزرگ سلاح نیز در جهان نیز  است.صنایع هواپیما سازی هند که HAL نامیده می شود خد از صنیاع بزرگ و قدرتند هسند است که طی ششت سال گذشته هزارن هواپیما و بالگرد را منتاژ و چندین طرح بومی را نیز توسعه داده .البته هند تقریبا حدود چهار تا پنج دهه تنها کیت سر هم میکرده و واقعا تلاشی برای وارد کردن فناوری نکرد و این چیزی است که هندیها جدیدا از جمله بعد از مشکلات پیش امده در پروزه تجاس به ان پی برده اند. هند در اینده برنامه تولید نسخه هندی جنگنده روسی پاکفا را دارد اگرچه این برنامه کش و قوس بسیار دارد و هندیها حتی جدیدا به دنبال خروج از ان نیز بودند زیرا از قرار انها معتقدند که این جنگنده در اندازه اف35 نیست البته تحدید هند نیز اف35 نیست بلکه جنگنده های نوینی چینی از جمله جی20 است.پاکستان رقیب هند است ولی واقعا برتری از هند ندارد ولی هند با چین نیز اختلافات مرزی زیادی دارد ولی چین یک قدرت بزرگ نظامی است که وابستگی کمتری نسیبت به هند به خارج دارد و از طرفی جنگنده های مدرن تر بیشتری نیز در اختیار دارد و همکنون جنگنده نسل 5 خود یعنی جی20 را نیز عملیاتی کرده چیزی که فعلا هند از ان محروم است.باید دید در اینده هند به کجا خواهد رفت زیرا هند هم به نبال تولی نسخه بومی پاکفا است و هم دنبال خرید بیش از صد جنگند موتورن سبک  است که اف16 ویپر در این رقابات شانس بالای دارد.

 عبدالحمید تارخ

بررسی دیگر ارتش های جهان

بررسی نیروی هوایی چین

نیروی هوایی عراق

نیروی زمینی عراق

نیروی هوایی امریکا و روسیه

نیروی زمینی امریکا و روسیه

نیروی هوایی عربستان

نیروی زمینی عربستان

نیروی دریایی عربستان

توان موشکی عربستان

نیروی هوایی امارات

نیروی هوایی امارات

نیروی هوایی ترکیه

نیروی زمینی ترکیه

نیروی هوایی سوریه 

نیروی زمینی سوریه

نیروی هوایی مصر

نیروی هوایی پاکستان

نیروی زمینی پاکستان

نیروی هوایی هند

نیروی هوایی سوریه

نیروی هوایی اسرائیل

نیروی زمینی اسرائیل

نیروی دریایی اسرائیل

ارتش کره جنوبی و کره شمالی

ارتش قطر

ارتش کویت

ارتش ارمنستان

ارتش اذربایجان

ارتش ترکمنستان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن