ناوهای ابی خاکی و بالگرد بر و تداروکاتی

کشتی شناسایی A-601 monge

کشتی شناسایی A-601 monge

نویسنده علی محمدی

در این نوشتار تصمیم داریم که شما را با یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی ها آشنا کنیم. ناو A-601 monge متعلق به نیروی دریایی فرانسه. این ناو یک ناو اختصاصی با وظایف مختلف و گوناگون است که از بسیاری جهات یک ناو منحصر به فرد و بسیار پیشرفته است. این ناو با کد A-601 و با نام مونژ شناخته میشود. این ناو به افتخار ریاضی دان مشهور فرانسوی ، گاسپار مونژ به این نام نامگذاری شده است.

در دهه ۱۹۶۰ نیروی دریایی فرانسه یک نفتکش قدیمی را از ایتالیا خریداری کرد و با ارتقای آن و تغییراتی که بر روی عرشه آن داد ، یک رادار پیش اخطار حملات موشکی بر روی آن نصب کرد و این نفتکش را تبدیل به یک ناو پیش اخطار و رهگیر موشکی کرد. این ناو هنری پوانکاره نامگذاری شد که او نیز از مشهورترین ریاضی دانان فرانسه بود. ناو هنری پوانکاری تا پایان دهه ۱۹۸۰ در خدمت نیروی دریایی فرانسه بود. از اواخر دهه ۱۹۸۰ به بعد نیروی دریایی به دنبال یک کشتی جدید به منظور جایگزینی ناو هنری پوانکاره رفت. چرا که ناو پوانکاره دیگر جوابگوی نیازهای فرانسه نبود. از این رو ساخت یک ناو جدید در دستور کار قرار گرفت. برخلاف ناو پوانکاره که حاصل تبدیل یک نفتکش بود ، ناو جدید نیروی دریایی فرانسه از نو ساخته شد. در سال ۱۹۹۰ بدنه تکمیل شده ناو جدید به آب انداخته شد و آماده نصب تجهیزات شد و در نهایت در مدت حدود ۲.۵ سال نیز تجهیزات الکترونیکی بر روی این ناو نصب شد و سرانجام در سال ۱۹۹۲ ناو جدید مونژ تحویل نیروی دریایی فرانسه گشته و عملیاتی شد.

کشتی شناسایی A-601 monge

ناو مونژ یک ناو از نوع Missile range instrumentation است که معادل ناو پیش اخطار و رهگیر حملات موشکی است. وظیفه این ناو زیر نظر گرفتن تحرکات موشکی ، آزمایش های موشکی ، پرتاب راکت های فضایی ، کنترل ماهواره ها و اجسام فضایی کشورهای جهان است. چنانچه در هر گوشه ای از جهان موشک بالستیکی شلیک شود و در افق دید این ناو قرار بگیرد ، توسط رادارهای قدرتمند این ناو شناسایی و رهگیری میشود. مثلا چنانچه در روسیه یک آزمایش موشکی برگزار شود و یک موشک بالستیک قاره پیما به آسمان پرتاب شود ، این شلیک ، محل شلیک ، مسیر پرواز و در نهایت محل برخورد آن به زمین توسط ناو مونژ تحت کنترل قرار میگیرد. همچنین این ناو به منظور کنترل و رهگیری موشک های بالستیک قاره پیمای زیردریایی پرتاب M-51 از زیردریایی های کلاس تریامفانت نیروی دریایی فرانسه نیز کاربرد دارد.

زمانی که یک موشک قاره پیمای ام ۵۱ از زیردریایی شلیک میشود (چه در شرایط جنگی و چه در تمرین و آزمایش) این ناو در محل حضور داشته و اقدام به تحت نظر گرفتن موشک مزبور میکند و مسیر پرواز و نقطه اصابت آنرا در نظر میگیرد. این ناو میتواند مسیر پرتاب و پرواز موشکها را برای زیردریایی ها تعریف کند تا زیردریایی ها موشک های خود را از مسیر مشخص شده توسط این ناو شلیک کنند. مثلا چنانچه زیردریایی های تریامفانت نیروی دریایی فرانسه بخواهند به کشوری حمله کنند ، ناو مونژ حملات آنها را زیر نظر میگیرد و موشک شلیک شده از زیردریایی های خودی را زیر نظر میگیرد تا از موفقیت آن اطمینان حاصل شود. وظیفه دیگر این ناو تحت نظر گرفتن ماهواره های خودی و دیگر کشورها در فضا و در بیرون جو زمین است. همچنین رهگیری فضاپیماها و اجسام خارج از جو زمین از دیگر وظایف این ناو است. بطور کلی زیرنظر گرفتن فضا و فعالیت های بیرون از جو زمین و فضایی یکی از وظایف کلی این ناو میباشد.

همچنین یکی از وظایف ناو مونژ زیر نظر داشتن و کنترل راکت فضایی آریان متعلق به فرانسه (اروپا) میباشد. از دیگر وظایفی که برای ناو مونژ تعریف شده است ، ایجاد یک سکوی ارتباطاتی امن جهانی است. این ناو بگونه ای طراحی شده است که اگر تمامی تاسیسات ارتباطات نظامی ارتش فرانسه بر روی زمین و در خاک فرانسه نیز در اثر حملات دشمن نابود شود ، این ناو میتواند با ارتباط با ماهواره های نظامی سیراکوس ۳ و اینمارست متعلق به ارتش فرانسه در فضا ، ارتباط واحدهای مختلف ارتش فرانسه در سراسر جهان را با یکدیگر فراهم کند و بدون استفاده از ماهواره هم میتواند ارتباط بین واحدهای داخل خاک فرانسه را نیز تامین کند. همچنین وظیفه دیگر این ناو کالیبره کردن ماهواره هایی است که به فضا پرتاب میشوند.

در نگاه اول به این ناو ، تعداد زیادی دیش و رادار بر روی عرشه آن مشاهده میشود که شکل ظاهری آنرا با دیگر ناوهای رزمی کشورهای جهان متمایز میکند. ناو مونژ برای انجام این وظایف دارای چندین مجموعه رادار و حسگر میباشد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم. رادار DRBV-15C که یک رادار میانبرد جستجوی هوایی است که آسمان پیرامون محل فعالیت کشتی را تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری در نظر میگیرد. چهار رادار تراجکتوگرافیک یا همان مسیریاب که در باند C عمل میکنند و شامل یک رادار Gascogne ، یک رادار Normandie که دارای دیشی به قطر ۱۴ متر و وزن ۶۵ تن میباشد و دو رادار Armor که هر کد

کشتی شناسایی A-601 monge
ام دارای یک دیش به قطر ۱۰ متر و وزن ۴۷ تن میباشد. وظیفه این رادارها همانگونه که از نام آن برمیاید ، رادارهای دوربرد مسیریاب هستند و مسیر بالستیک و منحنی شکل موشکها را در نظر میگیرند. این چهار رادار که نام برده شدند تنها یک دیش فرستنده امواج هستند. شش دیش بزرگ دیگر نیز بر روی عرشه ناو در جهات مختلف مستقر شده اند که وظیفه آنها دریافت سیگنال های ارسالی از جانب این ۴ رادار فرستنده اصلی است. یک رادار Antares و یک رادار Savoie نیز به عنوان مجموعه دوم راداری برای زیر نظر گرفتن فضای بیرون جو زمین کاربرد دارند. دو رادار ناوبری نیز از نوع Stratus برای این ناو تعبیه شده است. یک رادار بزرگ مخصوص هواشناسی و مشخص کردن وضعیت جوی نیز بر روی ناو قرار گرفته است. اطلاعات این رادار هواشناسی با تمامی رادارهای ناو درگیر است و تمامی رادارهای ناو با استفاده از اطلاعات رادار هواشناسی ، اقدام به کالیبره کردن و تصحیح اطلاعات خود میکنند.

تمام رادارهایی که تاکنون نام برده شده اند ، به شکل دیش های بزرگ و کوچک و دیش های مجهز به پوشش رادوم بر روی عرشه ناو مونژ مشاهده میشوند. به جز این رادارها ۱۴ مجموعه دیش کوچکتر تلمتری نیز در جهات مختلف بر روی عرشه این ناو نصب شده است که این دیش های تلمتری با برقراری ارتباط با ماهواره نظامی سیراکوس ۳ و اینمارست میتوانند یک ارتباط کاملا امن و لحظه ای و آنی را برای واحدهای ارتش فرانسه در سراسر جهان و ارتباط آنها با مرکز فرماندهی فراهم آورند. حتی اگر تمامی تاسیسات ارتباطات نظامی فرانسه نیز از کار بیفتند ، این ناو خود به تنهایی قادرست یک ارتباط امن و آنلاین برای واحدهای ارتش فرانسه را ایجاد کند. یک سامانه اوپتیکالی نیز در این ناو وجود دارد که وظیفه آن همانند یک تلسکوپ بزرگ ، رصد اجسام بصورت چشمی و بصری در خارج از جو است. این اجسام شامل موشکها ، کلاهک ها ، ماهواره ها و … میباشد. همچنین یک سیستم Lidar نیز بر روی این ناو نصب شده است. سیستم لیدار ناو مونژ شامل شش شلیک کننده لیزری میباشد که میتواند رشته لیزری را تا ارتفاع ۱۰۰ الی ۱۲۰ کیلومتری از سطح دریا به سمت آسمان بتاباند.


سیستم لیدار یا همان پرتوافکن لیزری ناو مونژ

این لیدار هم وظیفه آشکارسازی اهداف را دارد و سیستم اوپتیکالی آسانتر میتواند هدفی را که توسط لیدار نشانگذاری شده است را کشف کند و هم می تواند با تابش پرتو قوی لیزر بر روی ماهواره های دشمن ، آنها را کور کرده و فعالیت آنها را مختل نماید. جالب آنکه اطلاعات بدست آمده از رادارها و سنسورهای مختلف این ناو توسط کامپیوتر مرکزی ناو رمزگذاری شده و بوسیله ماهواره نظامی سیراکوس ۳ به خاک فرانسه ارسال میشود و در پایگاه های بزرگ زمینی اطلاعات رادارها و حسگرها و سیستم های ناو رمزگشایی و تجزیه و تحلیل و طبقه بندی و استفاده میشود. یعنی در واقع حجم اطلاعاتی که این ناو جمع آوری می کند بقدری بالاست که امکان تجزیه و تحلیل آن در خود ناو وجود ندارد و میبایست به پایگاه های زمینی انتقال داده و در آنجا عملیات تجزیه و تحلیل اطلاعات سیستم های راداری صورت پذیرد. همچنین این ناو قادرست به عنوان یک سکوی دریایی متحرک برای دریافت سیگنالهای مخابراتی و ارتباطی و راداری بکار گرفته شود. بدین ترتیب این ناو میتواند در انواع عملیات های تجسس سیگنال ، شنود و جاسوسی نیز بکار گرفته شود.

ناو مونژ پس از ناو هواپیمابر شارل دوگل دومین ناو بزرگ نیروی دریایی فرانسه میباشد. این ناو از بسیاری جهات یک ناو منحصر بفرد و فوق العاده پیشرفته است. البته می بایست به این موضوع اشاره کرد که کشورهایی که دارای وسعت زیادی هستند ، کمتر به چنین ناوهایی نیاز پیدا میکنند. کشورهایی مثل فرانسه که وسعت کمی دارند با داشتن چنین ناوی عمق استراتژیک خود را افزایش میدهند و از فاصله دورتری متوجه حملات موشکی دشمن میشوند و می توانند زودتر به حمله دشمن واکنش نشان دهند. البته این به آن معنا نیست که دیگر کشورهای بزرگ نیاز به چنین ناوهایی ندارند. چین هم اکنون ناوهای کلاس یوان وانگ را در اختیار دارد که ناو پیش اخطار و رهگیر موشکی است. شوروی سابق کشتی URAL را داشت که ناو ارتباطی و رهگیر موشکی بود.

آمریکا چندین ناو حامل رادارهای پیش اخطار در اختیار دارد و چندین سیستم راداری دریاپایه در اختیار دارد. این کشورها در کنار پایگاه های راداری پیش اخطار که در اختیار دارند ، چندین ناو پیش اخطار هم در اختیار دارند. با این حال ناو مونژ فرانسوی ها به اعتقاد اکثر کارشناسان نظامی پیشرفته ترین ناو در کلاس خود میباشد. این ناو همانند یک پایگاه راداری بزرگ است که بر روی سطح آب شناور میباشد که میتوان آنرا به هر نقطه دریاها و اقیانوس ها منتقل کرده و از آن استفاده کرد و میتوان بوسیله آن تا مسافت های بسیار دور را نیز پوشش داد. در مقاله پدآفند استراتژیک A-135 مسکو به پایگاه های راداری پیش اخطار این کشور اشاره کردیم و گفتیم که روسیه دارای پایگاه های راداری پیش اخطاراست که میتواند حملات موشکی را از فاصله بیش از ۱۰۰۰۰ کیلومتری کشف کند. این ناو هم همانند یک پایگاه راداری است که بصورت متحرک بر سطح دریاها در حرکت است و حملات موشکی را زودتر از ایستگاه های راداری زمینی به خاک فرانسه هشدار میدهد و میتواند کوچکترین تحرکات موشکی و فضایی را از هزاران کیلومتر دورتر رصد کند.


بدین ترتیب عمق استراتژیک کشور فرانسه را افزایش میدهد و این امکان را فراهم میاورد که فرانسه در فاصله دورتری متوجه حملات موشکی به سمت خود شود. در پیشرفتگی و سطح بالای تکنولوژی بکار رفته در این ناو همین بس که یک پایگاه عظیم زمینی در یک ناو ۲۳۰ متری گردآوری شده است. البته همان گونه که اشاره شد این ناو تنها یکی از وظایفش هشدار حملات موشکی است. چندین وظیفه دیگر نیز بر عهده این ناو میباشد. ناو مونژ دارای ۲۲۹ متر طول و ۲۵ متر عرض میباشد. تناژ جابجایی آن هم ۲۱۰۰۰ تن است. این ناو در مجموع ۲۲۰ نفر پرسنل دارد که شامل ۳۰ ملوان ، ۷۵ افسر و نیروی خدماتی و الباقی تکنسین های فنی کنترل رادارها میباشند. این ناو از دو موتور دیزل استفاده میکند و حداکثر سرعت آن ۳۰ کیلومتر بر ساعت و برد آن ۲۴۰۰۰ کیلومتر میباشد. این ناو تا دو ماه میتواند بدون نیاز به پشتیبانی به حالت عملیاتی باقی بماند. این ناو فاقد هرگونه سلاح دفاعی است. یعنی درواقع اصلا نیازی ندارد. دو توپ ۲۰ میلیمتری و دو تیربار ۱۲.۷ میلیمتری تنها تسلیحات آن به شمار میروند. همچنین ناو مونژ آشیانه کافی برای پذیرایی از دو بالگرد سنگین سوپر فریلون را دارد. اما تنها یک فروند بالگرد آلوئت ۳ بر روی آن قرار دارد. بدنه ناو هم به رنگ سفید رنگ آمیزی شده است تا کمتر حرارت را بخود جذب کرده و مانع فعالیت رادارها و سنسورهای ناو نشوند. در سال ۲۰۱۱ ماهواره UARS آمریکا پس از دو دهه فعالیت در فضا به زمین بازگشت و در مکانی در جنوب اقیانوس آرام فرود آمد. مراحل بازگشت این ماهواره به زمین علاوه بر پایگاه های فضایی آمریکا ، توسط ناو مونژ نیز زیر نظر گرفته شده بود.
http://www.hanstoom.com/blog/2015/10/monge-a601-french-navy

https://haligonia.ca/fs-monge-rocket-tracking-ship-112154/amp/

http://shipfax.blogspot.com/2015/10/monge-and-flashback.html?m=1

http://navalanalyses.blogspot.com/2015/01/naval-forces-5-signals-intelligence.html?m=1

http://filterman.esy.es/radar-07_navire_monge_02_caracteristique.htm

http://www.military-today.com/navy/monge_ship.htm

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. کلا به نظرم فرانسه بعد از آمریکا بهترین کشور دنیا در ساخت تجهیزات دریاییه الان ناو هواپیمابر شارل دوگل. ناو میسترال . ناو مونژ زیردریایی باراکودا و زیر دریایی تریامفانت واقعا جز تجهیزاتی هستند بیش تر آن ها رو فقط آمریکا و بعضی ها رو دو الی سه کشور دیگه فقط میتونن مشابهشون رو بسازن.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن