بالگرد

بالگرد چند منظوره CH54 سیکورسکی( S-64 )

بالگرد چند منظوره CH54 سیکورسکی( S-64 )

بالگرد چند منظوره CH54 سیکورسکی( S-64 )

نویسنده فرج اله احسانی

در دنیای هوانوردی هلی کوپترها خود دارای دنیایی متفاوت از بقیه وسایل پرنده می باشند. با توجه به سبک پرواز انواع متنوعی از نقش ها را به عهده دارند که هواپیماهای بال ثابت قادر به اجرای آن نمی باشند. نبود راه و جاده ، فرودگاه مخصوص برای بلند شدن ویا فرود ، پرواز در میان کوه ها، دره ها، آبها و…. در هرجایی که زیر ساختی با حداقل نیازموجود باشد .بالگردها تنها وسایل پرنده ایی هستند که می توانند نقش های گوناگنی را انجام دهند.

کمپانی سیکورسکی یکی از پیشگامان هلی کوپتر سازی جهان می باشد که مدل های مختلفی را بر اساس نیاز بکار گیرندگان در نقاط مختلف و با شرایط جغرافیایی متفاوت طراحی و ساخته است. یکی از مهمترین وظایف بالگردها امور جابجایی بار می باشد.حمل ونقل بار به دو صورت شکل می گیرد. یکی بار داخلی و دیگری از طریق آویز گاه های خارجی در بدنه بالگرد. امروزه بیشتر سازندگان سعی می کنند تمامی وظایف را در یک بالگرد خلاصه کنند تا بدین ترتیب هزینه های نگهداری را برای سازمان ها و شرکتها کاهش دهند و به لحاظ خدمات سود آور باشند.

Sikorsky S-60

در سال 1958 سیكورسكی شروع به كار بر روی یک بالگرد آزمایشی جرثقیل پروازنمود، که مشتق شده از بالگرد H37 و موتورهای پیستونی پرت ویتینی و روتورهای گرفته شده از s56s بود. بدنه یک طراحی ساده بود با موتورهایی که در غلافهای جانبی نصب شده بودند و دنده فرود بلند به سبک دم دستی نیز وجود داشت كه به آن اجازه می داد محموله ها را بچرخد. کابین خدمه در نوک بینی نصب شده بود که دارای کنترل های عقب نصب شده برای خلبان جهت استفاده در عملیات بارگیری و تخلیه بود S-60 دارای یک سیستم تثبیت خودکار بود با استفاده از ورودی های یک کنترلر جانبی می توانست دقیقاً شناور شود. میزان حمل بار12000 پوند (5400 کیلوگرم) محموله های بزرگ از قبیل وسایل نقلیه می توانستند در زیر بدنه قرار بگیرد ، در حالی که مسافران و سایر محموله ها می توانند در یک غلاف قابل تعویض بزرگ که به بدنه متصل است حمل شود.

S60 برای اولین بار در 25 مارس 1959 پرواز کرد. این هلیکوپتر 333 ساعت پرواز را در کارنامه پرواز 2 ساله خود جمع کرد وتوسط نیروی دریایی ایالات متحده ارزیابی شد. خدمه 3 نفر،طول 26 متر ، قطر روتور اصلی 22متر دارای سرعت 211 کیلومتر و ارتفاع پرواز 2400 متر بود.هلی کوپتر در نقش طراحی شده خود مؤثر بود ولی ارتش منتظر مدل پیشرفته تری بود.سیكورسكی در حال كار بروی یك جانشین بزرگ شده و دارای موتور توربوشافت ، مدل S-64 بود كه به ارتش آمریكا سفارش داده شد.

در سال 1962 S-64 اولین پرواز عملیاتی خود را انجام داد و بلافاصله توسط ارتش امریکا به تعداد 105 فروند سفارش داده شد ونام CH-54 Tarhe و لقب Sky crane را به معنی جرثقیل آسمان را برخود گرفت.این هلی کوپتر با سه خدمه برای بلند کردن بارهای داخلی و خارجی طراحی شده است. با ظرفیت بار 9 تن و داشتن یک بالابر قدرتمند می توانست بدون فرود آمدن بارها را تحویل داده یا بگیرد. تدارکات بین ساحل و کشتی ها و یا باز یابی انواع هواگردهای صدمه دیده ، پست فرماندهی، حمل 45 سرباز ویا بیمارستان صحرایی متحرک که به بدنه وصل می گردید از برجسته ترین نقش های این بالگرد بود. یکی از بالگرد های موفق که با لشگر یکم سواره نظام در جنگ ویتنام خدمت نمود یکی از کم تلفات ترین هواگرد ها در ویتنام بود و درعین حال پرکارترین ها . CH-54 قادر به بمباران نیز بود واز یک روتور اصلی شش تیغه ایی و روتور چهار تیغه ایی عقب و دو موتور پرات ویتینی 4500 اسب بخاری بهره می برد که سرعت آن را به 128 مایل می رساند و قادر بود با ماکسیمم 42000 پوند پرواز کند وشکل منحصر به فرد آن اجازه می داد تا انواع بارها را حمل کند.

CH54 در حال بازیابی دو بالگرد یو اچ وان
CH54 در حال بازیابی دو بالگرد یو اچ وان

CH-54 در سال 1991 از خدمت سربازی بازنشسته شده است. اما به دلیل تطبیق پذیری آن ، هنوز هم توسط برخی از اپراتورهای دولتی و خصوصی مورد استفاده قرار می گیرد. بالگرد CH-54 برای اهداف غیرنظامی مانند ساخت و ساز و آتش نشانی استفاده می شود. ناسا یکی از مهمترین اپراتورهای این وسیله نقلیه هوایی است.

امروز ، اریکسون ایر-جرثقیل از مرکزی پوینت ، اورگان ، بزرگترین ناوگان بالگردهای S-64 را در جهان تحت عنوان اریکسون S-64 Aircrane اداره می کند. این بالگرد هارا را می توان با تجهیزات ریزش آب مجهز کرد (بعضی از آنها نیز دارای فوم / ژل هستند) برای کمک به کنترل آتش سوزی می توان یک مخزن ثابت 2،650 گالنی (10000 لیتری) نصب کرد. پس از اخذ گواهینامه نوع و حقوق تولیدی در سال 1992 ، شرکت اریکسون تنها سازنده باقی مانده است.

بیشترکشورها دارای ساختار زمین شناسی و آب وهوایی مشترک و نزدیک به هم هستند مانند اروپا ولی از پنج فلات دنیا فلات ایران شرایط پروازخاص خود را دارد و هواپیماها و بالگرد ها باید دارای موتورقویترو ویژگی ها مختص پرواز این فلات جاودانی باشند.هر پرنده ایی قادر به پرواز در این سرزمین نیست. رشته‌کوه های ایران دارای بیش از صد قله بالای 3000 متر است و ازاین مقدار 47 قله بالای 4000 متر می باشد، در نظر بگیرید بلندترین قله ژاپن 3770متر است ،ارتفاع بلند و گرم ، سطح دریا و شرجی وگرم همراه با رطوبتی بیش از 80درصد در بعضی از روزهای سال ، تفاوت درجه هوا در بعضی ایام سال تا 40 درجه سانتیگراد در مناطق مختلف این سرزمین وجود دارد. در دوران صلح تنها و تنها اولویت ، آمادگی کامل برای وقوع سیل ، زلزله و آتش سوزی است که هرساله در حال اتفاق افتادن است و فقط و فقط بالگرد از عهده این وظایف بر می آید.

در پایان یاد می کنم از تمام نگاهبانان طبیعت،مردان و زنان دلیری که با دستانی خالی و قلبی مالامال از عشق به میهنشان به جنگ شعله های آتش می روند و جانشان را تقدیم وطنشان می کنند و تلخترین قسمت ماجرا آنجاست زمانی که فریاد کمک هوایی بلند شده بود هیچ کسی یاورشان نبود.

مشخصات عمومی
خدمه: 3
ظرفیت: بار 20،000 پوند (9.072 کیلوگرم)
طول: 88 فوت 6 اینچ (26.97 متر)
ارتفاع: 25 فوت 5 اینچ (7.75 متر)
وزن خالی: 19،800 پوند (9،981 کیلوگرم)
حداکثر وزن برخاستن: 47000 پوند (21319 کیلوگرم)
نیروگاه: موتورهای توربوشفت 2 پرات و ویتنی T73-P-700 ، 4،800 اسب بخار
قطر اصلی روتور: 72 فوت 0 اینچ (21.95 متر)
قابلیت نصب مخزن آب به ظرفیت 10000 لیتر
کارایی
حداکثر سرعت: 130 مایل در ساعت ( 240 کیلومتر در ساعت)
برد: (230 مایل ، 370 کیلومتر)

میزان صعود: 1330 فوت در دقیقه( 6.8 متر بر ثانیه)

حداکثر سقف پرواز 14000 فوت ( 4300 متر )

منابع :

https://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_S-60

https://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_S-64_Skycrane

www.Military-Today.com

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن