هواپیماهای اموزشی

جت اموزشی رزمی AT-3

جت اموزشی رزمی AT-3

نیروی هوایی تایوان از جت اموزشی  تی33  به عنوان جت اموزشی اصلی خود استفاده میکرد . در سال 1975 بعد از حدود سه دهه استفاده از تی 33 نیروی هوایی خواهان یک جت اموزشی جدید شد و تصمیم بر این شد تا یک جت اموزشی  از امریکا خریداری شود ولی با رشد رابطه چین و امریکا در دهه 1970 باعث شد تا در سال 1977 امریکا فروش ویا همکاری بر سر ساخت جت جدید  را با تایوان رد کند و از این رو  تایوان در همان سال برنامه ای با نام XAT-3 را برای دسترسی به یک جت اموزشی  رزمی  اغاز کرد

در همان  سال یک  شرکت  برای طراحی جت اموزشی  جدید طراحی شد و در سال 1979 پیکر بندی و نقشه ها کامل شده بود و دستور   ساخت نخستین فروند از این جت جدید داده شد . در 13 اوت سال 1980 اولین فرود این جت جدید به پرواز در امد و تا پایان سال بعد سه فروند از جت اموزشی  جدید ساخته شد و با موفق بودن ازمون های پروازی دستور ساخت 60 فروند از این جت اموزشی  داده شد

AT-3

اولین فروند این هواپیما به شکل عملیاتی 1984 وارد خدمت نیروی هوایی تایوان شد و به ان نام AT-3 و لقب Tzu Chung داده شد

ای تی 3 یک جت اموزشی  رزمی مادون صوت  که  طرح پاییه ان به جنگنده اف5 بر میگردد. تایوان با داشتن  451 فروند اف5 بزرگترین کاربر اف5 در جهان بود از این  رو الگو قرار داد  اف5 برای ساخت یک جت اموزی اصلا عجیب نبود زیرا برای این کشور صرفه جویی مالی به همراه داشت

ای تی 3 یک جت با بال های با پس گرایی کم و تقریبا  صاف  که دارای  دو موتور در خارج بدنه در دو طرف بدنه بود  و از دو خدمه پشت سر هم استفاده میکرد. بدنه ای تی 3 از المونیوم ساخته شده  و دارای  سه ارابه فرود تک چرخ است.  ای تی 3 دارای  دو موتور توربوفن  Garrett TFE731 می باشد. این موتورها در اصل موتور جت تجاری بودند  و روی جت های تجاری زیادی  از جمله فالکن نصب شدند و نسخه با پس سوز و نظامی  ان نیز بعدها روی جنگنده بومی جینگ کو نصب شد ولی نسخه نصب شده روی ای تی 3  همان نسخه  تجاری بدون پس سوز است که 3500 پاوند رانش ایجاد میکند. موتورها در دو طرف بدنه در درون غلاف نصب شده اند و بال ها به این غلاف  ها وصل هستند . به دلیل ارتفاع پایین موتور تا زمین  و کلا  کم ارتفاع  بودن جنگنده تعمیر و نگهداری ان اسان است و نیز به تجهیزات جانبی ندارد

ای تی 3 دارای  دو مخزن  سوخت داخلی هر یک با 815 لیتر سوخت در مجموع 1630 لیتر سوخت حمل میکند   و میتواند زیر هر بال نیز یک مخزن سوخت خارجی جدا شونده 568 لیتری را حمل کند. بیشترین سرعت قابل دسترسی برای ای تی 3 عدد 904 کیلومتر بر ساعت است و برد  انتقالی  ان 2280 کیلومتر است. البته در صورت حمل سلاح سرعت به حدود 820 کیلومتر بر ساعت کاهش خواهد یافت

هواپیمای در نسخه تولیدی  فاقد رادار است ولی دارای هشدار دهنده راداری، رادار ارتفاع  یاب است و  در کابین دارای  یک اچ یو دی  در نسخه تولیدی بود.در نمونه اولین تولید هیچ نمایشگری وجود نداشت و هواپیمای دارای  سامانه شناسایی دوست از دشمن بود ولی بعدها طی ارتقائاتی تجهیزات  بیشتری نصب شد.

هواپیما دارای دو جایگاه تسلیحاتی زیر هر بال است و میتواند  در مجموع 2.7 تن سلاح را حمل کند که شامل غلاف توپ 20 م و و یا هشت بمب مارک 82 و یا دو بمب مارک 84، بمب های خوشه ای و غلاف  راکت انداز 19 لول 70 م م هایدرا  است و چند بار در نمایشگاه های هوایی با موشک ضد کشتی نیز دیده شده است. این جنگنده در دماغه رادار ندارد و برای کشف و شلیک موشک ضد کشتی وابسته به رادار خود موشک است  . همچنین از دهه 1990 به بعد توان حمل موشک سایدواندر و یا اسکای اسورد 1  برای رزم هوایی نزدیک  هر دو با هدایت فروسرخ را برای دفاع  از خود پیدا کرد. ای تی 3 فاقد توپ ثابت است

در تصویر AT-3 مسلح به موشک ضد کشتی  بومی  اچ اف2 دیده می شود. این موشک 180 کیلومتر برد دارد
مسلح به غلاف راکت و مخزن سوخت خارجی
کابین نسخه به روز شده
یکی از پیش نمونه تک سرنشینه رزمی

نسخه تولیدی ای تی 3 با نام AT-3A شناخته می شود که نشان دهنده اموزشی  رزمی بودن ان است   و 60 فروند از ان ساخته شد که تنها نسخه تولیدی عملیاتی است . در دهه گذشته طی برنامه ارتقا  45 فروند از 60 فروند تولید به استاندارد AT-3B رسیدند که شامل نصب رادار ای پی جی 66 در دماغه(متعلق به اف16 ای) ، کابین ارتقا یافته با سه نمایشگر رنگی و اچ یو دی و الکترونیک بهتر بود. همچنین یک نسخه تک سرنشینه رزمی با نام XA-3 نیز توسعه یافت و دو فروند از ان ساخته شد ولی برنامه به جایی نرسید

 امروزه ای تی 3 اصلیترین جت اموزشی ارتش تایوان  است که در کنار جینگ کو دو جنگنده بومی این کشور را تشکیل می دهد. هر فروند از این جت 30 میلیون دلار قیمت دارد

برای خواندن مقاله جنگنده چند منظوره جینگ کو اینجا را کلیک کنید

مشخصات

خدمه: دو نفر

طول:12.9 متر

 بلندی:4.3 متر

وزن خالی:3.8 تن

بیشترین وزن برخاستن:7.9 تن

موتور: دو دستگاه موتور توربوفن  Garrett AiResearch TFE731-2 با قدرت هر یک 3500 پاوند

بیشترین سرعت:904 کیلومتر بر ساعت

برد:2220 کیلومتر

سلاح:پنچ جایگاه تسلیحاتی با توان حمل  2.7 تن سلاح سامل موشک، راکت و بمب

منابع

http://www.airforce-technology.com/projects/aidc-at-3-jet-trainer-ground-attack-aircraft/

http://www.globalsecurity.org/military/world/taiwan/ajt.htm

نوشته های مشابه

‫4 نظرها

  1. به نظر من یاسین از روی میگ ای تی و میگ ای 3 کپی برداری یا الهام گرفته شده ، و اینکه ما میتوانیم طرح های لغو شده ناو هواپیما ها تانک ها رو خریداری کنیم و استفاده کنیم

    1. احتمالا به وساطت چین این طرح ها به دست ما رسیده و یاسین البته موتورشم توربوجته

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن