توپخانه و راکت های توپخانه ای

سیستم راکت انداز چند گانه پیناکا (pinaka)

سیستم راکت انداز چند گانه پیناکا (pinaka)

سیستم راکت انداز چند گانه پیناکا (pinaka)

رضا آبشیرینی

پیناکا یک راکت انداز چندگانه است که توسط سازمان تحقیق و توسعه دفاعی (DRDO) برای ارتش هند ساخته شده است. حداکثر برد این سیستم در نسل اول، 37 کیلومتر، نسل دوم 75 کیلومتر و آخرین نسل این راکت که سال گذشته تست شد قادر به پوشش تا 90 و بگفته برخی منابع 120 کیلومتر است و می تواند در مدت 44 ثانیه 72 راکت را شلیک کند و مجموعا 7.2 تن کلاهک را بر روی هدف برساند. این حجم از مهمات برای نابودی یک منطقه در ابعاد 800 متر در 1000متر کافیست. این موشک ها می توانند با کلاهک های گسترده ای از جمله شدید انفجار، ضد تانک، کلاهک مین ضد تانک ، مین ضد نفر، آتش زا مجهز شوند. کلاهک از پیش تکه تکه شونده 25٪ تا 30٪ قدرت تخریب بیشتری نسبت به کلاهک معمولی دارد. این کلاهک برای دستیابی به نفوذ در زره 150 میلیمتری در کلاهک های ضد تانک مورد استفاده قرار می گیرد.

پیناکا

این سیستم برای تحرک بر روی یک  کامیون Tatra سوار شده است و قادر است با یکبار سوختگیری در محدوده ای 800 کیلومتری جابجا شود.

ارتفاع پروازی این راکت 40 کیلومتر است و میتواند با حداکثر سرعت 4.7 ماخ حرکت کند.

سیستم هدایت

پیناکا دارای سیستم ناوبری اینرسی، ژیروسکوپ لیزری با راهنمای ماهواره ای GPS / NavIC با دقت کمتر از 7 متر تا حداکثر خطای 80 متر است که در مقایسه با سایر سیستم های مشابه خطای بالایی محسوب میشود

توسعه

ارتش هند بصورت سازمانی از  پرتابگرهای روسی BM-21 استفاده می کند. در سال 1981، وزارت دفاع هند در پاسخ به نیاز ارتش هند به یک سیستم توپخانه برد بلند ، پروژه را کلید زد. در ژوئیه 1983 با آغاز توسعه، ارتش هند نیز الزامات کیفی ستاد کل(GSQR) خود را برای این سیستم فرموله کرد تا این سیستم در نهایت جایگزین گراد شود.

در عمل با اختصاص بودجه به مبلغ 26.47 کرور، توسعه در دسامبر سال 1986 آغاز و در سال 1992 با تولید چند پیش نمونه آزمایشی، پروژه وارد فاز نهایی شد و از اولین هنگ پیناکا در فوریه 2000 رونمایی شد.

از سال 2014، هر ساله حدود 5000 راکت برای این سیستم ساخته میشود.

در حال حاضر، 7 هنگ از پیناکا توسط ارتش هند تحویل گرفته شده که هر هنگ با 18 واحد پیناکا، مجموعا 126 واحد پیناکا فعال است و 3 هنگ دیگر نیز در مرحله سفارش و یا تحویل هستند. و وزارت دفاع هند برنامه دارد 6 هنگ دیگر را نیز سفارش دهد تا در مجموع تا سال 2022  16 هنگ عملیاتی در اختیار داشته باشد و طی 6 سال آینده با بازنشستگی هنگهای قدیمی گراد، این تعداد را به 22 هنگ افزایش دهد.

جزئیات

پیناکا یک سیستم کامل است، هر مجموعه پیناکا متشکل از شش وسیله نقلیه پرتابگر، که هر کدام با 12 موشک با لود شده، شش خودرو لودر، شش وسیله نقلیه حامل راکت ذخیره سه خودروی لوجستیک دو وسیله نقلیه برای انتقال پست فرماندهی (یکی استندبای) سه وسیله نقلیه لوجستیک دو وسیله نقلیه با یک کامپیوتر کنترل آتش ، و رادار است.

در مجموع یک مجموعه کامل توانایی پرتاب همزمان 72 راکت را در 44 ثانیه دارد.

هر پرتابگر می تواند در جهتی دیگر و مخالف بقیه نیز شلیک کند. این سیستم این انعطاف پذیری را دارد که همه موشکها را با یک حرکت یا فقط چند تا از آنها در یک یورش شلیک شوند که این کار با رایانه کنترل آتش آن امکان پذیر است. یک پست فرماندهی وجود دارد که میتواند هر شش لانچر را بصورت همزمان کنترل کند اما هر لانچر دارای یک رایانه مجزاست که در صورت جدا شدن از پنج خودرو دیگر در جنگ ، آن را قادر می سازد تا به طور مستقل عمل کند.

خودرو بارگذار مهمات.. در تصویر یک راکت روی لانچر راکت ذخیره است که برای یک نمایش نظامی روی خودرو قرار گرفته

حالت های عملکرد

راه انداز می تواند در حالت های زیر کار کند:

حالت خودمختار، لانچر به طور کامل توسط کامپیوتر کنترل آتش (FCC) کنترل می شود. ریز پردازنده موجود در لانچر به طور خودکار دستورات دریافت شده از FCC را اجرا می کند و وضعیت سیستم را در نمایشگرها و نشانگرها به اپراتور می دهد.

حالت مستقل: در این حالت، راه انداز به اپراتور FCC متصل نیست و اپراتور موجود در کنسول تمام دستورات مربوط به قرار دادن سیستم پرتاب و انتخاب پارامترهای شلیک را وارد می کند.

حالت از راه دور: در این حالت می توان برای کنترل سیستم پرتاب، محل پرتاب و تخلیه غلاف های موشک شلیک شده از لانچر ، از یک واحد کنترل از راه دور که خارج از کابین تا فاصله حدود 200 متر حمل می شود ، استفاده کرد.

حالت دستی: تمام عملیات پرتاب به صورت دستی کنترل می شود. این حالت در شرایطی که میکروپردازنده از کار می افتد یا در آن نیرو برای فعال کردن کنسول اپراتور مبتنی بر ریز پردازنده وجود ندارد ، پیش بینی شده است

پیناکا در درگیری کارگیل مورد آزمون قرار گرفت وبا عملکردی مناسب، کارآیی خود را اثبات کرد و از آن زمان به ارتش هند وارد شده و تولید سریالی سفارش آن آغاز شده است

ویژگی های برجسته

استفاده از فن آوری های پیشرفته برای بهبود عملکرد رزمی

کل زمان عملیاتی بهینه شده برای قابلیت شلیک

فشار کابین برای محافظت از خدمه علاوه بر سپرهای انفجاری

کنسول موقعیت یابی و کنترل آتش کاملاً خودکار مبتنی بر ریزپردازنده

دستگاه های دید در شب برای راننده و خدمه

گفته می شود پیناکا نسبت به سایر سیستم ها ارزان تر است. این هزینه ₹ 2.3 کرور معادل 320،000 دلار امریکا برای هر سیستم هزینه دارد و به نسبت هزینه 2.7 میلیون دلاری سیستم M270 ارتش امریکا بشدت ارزان است.

بروزرسانی و برنامه های آینده

پیناکا در مرحله پیشرفت بیشتر است. صنایع نظامی اسرائیل با همکاری DRDO سیستم اصلاح مسیر خود (TCS) را در پیناکا پیاده سازی کرده، سیستم آزمایش شده و نتایج بسیار رضایت‌ بخش بوده است.

پیناکا همراه با رادارهای Firefinder ارتش هند و رادار مکان یابی سلاح Swathi که 28 مورد از آنها سفارش شده، عملیاتی خواهد شد. ارتش هند تمام واحدهای توپخانه خود را بهمراه سیستم فرماندهی و کنترل توپخانه، که به عنوان یک نیرو عمل می کنند، شبکه می کند.

یکپارچه سازی پیناکا با پهپادها نیز در دست اجرا است ، زیرا DRDO قصد دارد برای افزایش دقت آنها ، سیستم های هدایت را بر روی این موشک ها نصب کند، بدین منظور از پهپادهای Searcher-1 ، Searcher-2 وهرون اسرائیل و پهپادهای SATA (نظارت و جذب هدف) ارتش هند که در اواخر دهه 1990 به طور قابل توجهی توسعه یافته اند، مچ خواهد شد. ارتش هند همچنین خرید تعداد زیادی از رادارهای Surveillance Battle Field ساخت اسرائیل و هند را در دستور کار دارد و با خرید سیستم شناسایی و رصد برد بلند LORROS اسرائیلی همراه است که ترکیبی از سیستم FLIR / CCD برای نظارت روزانه و شبانه است.

همچنین راکت ها می توانند توسط GPS  هدایت شوند تا دقت آنها بهبود یابد و آنتن میکرواستریپ پیچشی توسط DRDO برای این سیستم ساخته شده است.

در آینده این راکت 7.2 متری خواهد توانست به مسافت 120 کیلومتر برسد و محموله ای 250 کیلوگرمی را حمل کند.

پایان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن