بالگرد

بالگرد آگوستا وستلند AW189

بالگرد آگوستا وستلند AW189

بالگرد چند منظوره Agusta Westland AW189

بالگرد آگوستا وستلند AW189

ترجمه و تالیف : فرج اله احسانی

نیازهای رو به رشد در صنایع نفت و گاز فرا ساحلی و شرکتهای تجاری منجر به این گردید که کمپانی های هلی کوپتر سازی کلاس جدیدی را در محصولات خود معرفی نمایند. این کلاس بانام سوپر متوسط ( Medium Lift) شناخته می شود از نکات مشترک در این کلاس وزن بارگیری حداقل 8 تن ، 16 مسافر ، دو موتور، محدوده پروازی 500 کیلومتر، قابلیت پرواز با یک خلبان ، چرخ های پنهان در بیرون بدنه برای استفده حداکثری از فضای داخل کابین ، ایمنی پرواز بالا با سیستم های پیشرفته پروازی ، قابلیت پرواز با یک موتوردر شرایط بحرانی، قابلیت پروازخشک و ایمن به مدت حداقل 30 دقیقه با از دست دادن روغن ، استفاده از خلبان خودکار ، فرامین صوتی ، سیستم های هشدار صوتی بصورت استاندارد و چند منظوربودن بالگرد در نقش های متفاوت تجاری و امدادی می باشد.

در حال حاضردر کلاس سوپر متوسط از کمپانی های مشهور جهان می توان به Sikorsky S-92 ، Airbus H 175 ، Bell 525 ، AW189 AgustaWestland اشاره نمود.( برای اشنایی بیشتر بروی هرکدام از اسامی کلیک کنید)

در ژوئن 2011 در نمایشگاه هوایی پاریس کمپانی آگوستا یک مدل توسعه یافته از هلی کوپتر نظامی AW149 و AW139 را معرفی نمود.

بالگردAW189 دارای کابین بزرگتر و مجهزتر برای بازار غیر نظامی است. ویژگی های توسعه بر اساس تقاضای رو به رشد بازار برای چند منظوره ، مقرون به صرفه ، به طور ایده آل برای مأموریت های دوربرد و آب های عمیق معمول در خارج از مرز فعلی مناسب می باشد . AW189 دارای عملکرد بالا ، فن آوری های پیشرفته است و از آخرین تکنولوژی های پرواز استفاده می نماید. در میان هم کلاس های خود دارای کابین جاداری می باشد. با طولی برابر با 70/3 ، عرض 43/2 ، ارتفاع 40/1 در چهار ردیف صندلی دارا می باشد. در حالت عادی 16 مسافر و در حالت فشرده تا 19 مسافر را حمل می کند. با ارابه های فرودی که در خارج کابین قرار دارد ، کف کابین مسطح و عریض می باشد و این امکان را می دهد تا در نقش امداد هوایی 9 نفر و 3 برانکارد را حمل کند . در های عریض و بزرگ ورود و خروج را آسان می گرداند.

بین کابین مسافران و خدمه هیچ مانعی نیست و این نوع طراحی در این کلاس معمول می باشد اگرچه طبق سفارش مشتری، کمپانی هر نوع چیدمانی را ارائه می دهد.

در انتهای کابین و ردیف آخر بطور استاندارد چهار صندلی قرار می گیرد. با خواباندن دو صندلی وسط به محفظه بار با گنجایش 3/2 متر مکعب دسترسی خواهیم یافت . با این حال یک دریچه دسترسی نیز در بیرون کابین وجود دارد. یکی از نکات برجسته کابین مسافران صدا و لرزش کم می باشد و این به خاطر موتور های پیشرفته پرقدرت و روتر پنج پر می باشد. تمامی تنظیم سیستم موتور الکترونیکی می باشد. با داشتن یک واحد قدرت کمکی داخلی ( APU) برای نقاط دور افتاده در خشکی یا دریا احتیاج به واحد کمکی بیرونی ندارد و در محیط های سخت آسایش مطبوعی را برای مسافران و کمترین نگرانی را برای خلبان فراهم می کند.

یکی از قابلیت های منحصر به فرد در کارکردن بدون روغن به مدت 50 دقیقه ایی سیستم انتقال نیرویعنی 20 دقیقه بیشتراز استانداردهای گواهینامه فعلی وعملکرد پرواز در ارتفاع زیاد و شرایط دمای بالا می باشد. فهرست بالایی از سیستمهای پیشرفته شامل جلوگیری از برخورد ترافیک ، هشدار نزدیکی زمین ، پرواز با سیم ، خلبان خودکار ومدیریت داده های پرواز هلی کوپتر وجود دارد.

کابین خلبان مجموعه اویونیک پیشرفته با معماری باز را برای به حداقل رساندن حجم کار خلبانان فراهم می کند. یک کابین شیشه ای کاملا دیجیتال با چهارنمایشگررنگی، سیستم چهار محوری کنترل پرواز (DAFCS) و سیستم های مدیریت پرواز دوگانه (FMS) ، VFR / IFR. مجموعه اویونیک ماهواره ای مناسب ، ناوبری عمودی همراه با ارتباطات و نظارت پیشرفته مورد نیاز فراهم شده است.

یک سیستم بینایی مصنوعی سفارشی وجود دارد که توپوگرافی اطراف را برای بهبود دید زمین و آگاهی از موانع در اختیار قرار می دهد ، سیستم Enhanced Vision به خلبانان امکان دیدن در تاریکی ، دود ، گرد و غبار و مه را فراهم می کند در حالی که علاوه بر سیستم های ماهواره ایی یک رادار هواشناسی نیز برای جلوگیری از برخورد با طوفان وجود دارد.

برد طولانی و استقامت آن ، مزیت فوق العاده ای برای عملیات خدمات پزشکی و نجات فراهم می کند.

هر جزئیات از هلی کوپتر متناسب با انتظارات مشتری طراحی شده است. تیم های طراحی مجرب ، که با مشتریان در سراسر جهان کار کرده اند ، مشاوره تخصصی در مورد ترکیب کامل ویژگی ها و مبلمان با کیفیت بالا ارائه می دهند.

کمپانی آگوستا در حال بررسی فرصت برای حدود 600 هواپیما در دوره 20 ساله آینده است. این با توجه به موفقیت AW139 ، که در سال 2003 معرفی شد و اکنون ناوگان جهانی بیش از 550 فروند، با بیش از 200 مورد عقب مانده دارد ، تخمین نسبتاً محافظه کارانه ای است که 35 درصد آن مربوط به بازار نفت و گاز است.

این مدل ها بر اساس فلسفه طراحی مشترک ساخته شده اند و از نظر اجزا ، قابلیت های مأموریت ، بعلاوه آخرین استانداردهای صدور گواهینامه و ایمنی (چندین قسمت مشترک) و چندین راه حل مشترک ، مشترک هستند و مدولار هستند. آنها دارای هواپیما و کابین خلبان پیشرفته ، با رویکرد مشابه در نگهداری و آموزش هستند. رویکرد مفهوم خانواده آگوستا با معرفی حداقل دو نوع از سه نوع خانواده ، حداکثر تأثیر را در مدیریت ناوگان هلی کوپتر برای اپراتورها فراهم می کند. این به معنای کاهش 40 درصدی در زمان آموزش برای درجه بندی از نوع خلبان از یک مدل به مدل دیگر در خانواده ، با حداکثر 20 درصد قطعات مشترک و تا 30 درصد ابزار تعمیر و نگهداری مشترک و تجهیزات پشتیبانی زمین است. به طور خلاصه ، تنوع و قابلیت دسترسی بی نظیر با کاهش هزینه های عملیاتی است.

خصوصیات عمومی

خدمه: 1 یا 2

ظرفیت: 16 و در حالت فشرده 19مسافر

طول: 17.60 متر (57 فوت 9 اینچ)

ارتفاع: 5.06 متر (16 فوت 7 اینچ )

طول کابین 3.47 متر ( 11 فوت 5 اینچ )

عرض کابین 2.43 متر ( 7 فوت 12 اینچ )

ارتفاع کابین 1.42 متر ( 4 فوت 8 اینچ )

وزن ناخالص: 8،300 کیلوگرم (18،300 پوند)

ظرفیت سوخت: 2063 لیتر

نیروگاه: 2 موتور توربوشفت × General Electric CT7-2E12000 اسب بخار

برای هر کدام (1492 کیلووات )

قطر اصلی روتور: 14.60 متر ( 47 فوت 11 اینچ )

کارایی

حداکثر سرعت: 313 کیلومتر در ساعت (194 مایل در ساعت )

سرعت کروز: 267–278 کیلومتر در ساعت (166–173 مایل در ساعت )

برد: 370–907 کیلومتر (230–490 مایل )

سقف پرواز: 6700 متر

منابع :

https://www.leonardocompany.com/en/products/aw189-1

https://theogm.com/2013/09/18/the-aw189-agustawestlands-new-family-member/

https://en.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_AW189

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن