ایران

عملیات آذرخش کبود (ترور سردار شهید سلیمانی)

عملیات آذرخش کبود (ترور سردار شهید سلیمانی)

عملیات آذرخش کبود

نویسنده : امیر حسین شهریاری

در این مقاله به عملیات آذرخش (عملیاتی که منجر به ترور سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس شد) ، دلایل احتمالی ایالات متحده برای این حادثه ، حواشی و بازخورد های آن خواهیم پرداخت.

سردار سر لشکر (سپهبد) حاج قاسم سلیمانی در سال 1335 در روستای قنات ملک استان کرمان چشم به جهان گشود. ایشان برای اولین بار در سن 26 سالگی در طول جنگ تحمیلی به عنوان فرمانده لشکر 41 ثارلله سپاه پاسداران در کرمان منصوب شد و در سال 1376 وی به مقام فرمانده نیروی قدس سپاه رسید. سردار سلیمانی در جنگ ایران و عراق از فرماندهان سه عملیات والفجر 8 ، کربلای 4 و 5 بوده است و در نیروی قدس در خارج از خاک ایران عملیات های پر شماری را فرماندهی کرد. ایشان در تقویت تسلیحاتی حزب الله ، گروه های مجاهدین افغانی ، تشکیل گروه های شبه نظامی در عراق و سوریه ، تشکیل لشکر فاطمیون در سوریه ، سرکوب داعش در عراق و سوریه و تغییر روند جنگ داخلی سوریه به نفع دولت اسد نقش بسیار مهمی داشت. به گونه ای که سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا سلیمانی را در لیست تحریم های خود قرار داده بودند و در بین آمریکایی تروریست نامیده می شد. شهید سلیمانی نه تنها یک شخصیت استراتژیک و بزرگ نظامی بود ، بلکه به تدریج به واسطه تفکر او در علم سیاست ، در بین سیاستمداران جمهوری اسلامی مقبول شد.

ابومهدی مهندس در بصره عراق در سال 1954 متولد شد. ایشان رهبر گروه شبه نظامی کتائب حزب الله ، از فرماندهان حشد الشعبی و از مهم ترین نیروهای تحت امر سپهبد سلیمانی بودند. المهندس از هم پیمانان جمهوری اسلامی بود و رابطه مستقیمی با سردار سلیمانی ، مقام معظم رهبری امام خامنه ای و سید حسن نصرالله داشت. وی در بمب گذاری سفارت آمریکا و فرانسه در کویت ، سرکوب داعش در عراق و حمله به برخی نیروهای آمریکایی مستقر در عراق نقش مهمی داشت ، چون هم در کویت و هم در عراق به نیروهای آمریکایی تحت فرماندهی مهندس حمله شده بود ، دولت آمریکا وی را در لیست افراد تحت تعقیب خود قرار داده بود و آن را تروریست می خواند.

شهید سلیمانی و شهید المهندس

سردار سلیمانی و آقای ابومهدی المهندس طی یک حمله تروریستی در تاریخ 13 دی 1398 (3 ژانویه 2020) توسط نیروهای آمریکایی به شهادت رسیدند.

حالا دلیل این حمله چه چیزی می تواند باشد که انگیزه ایالات متحده را برای ترور این دو شخص بیشتر می کند. در ادامه به این پرسش می پردازیم.

شهید سلیمانی در خیلی از جنگ ها و عملیات های مختلف منطقه نقش بسیار مهمی داشت. از سوریه و لبنان گرفته تا عراق و افغانستان.

افغانستان همواره از میدان های نبرد سردار سلیمانی بود. ایشان توجه نسبتاً خاصی به این کشور داشت و با فروپاشی دولت تحت حمایت اتحاد جماهیر شوروی و پیروزی مجاهدین افغان ، رفت و آمد خود را در افغانستان شروع کرد ، اما پس از مدت کوتاهی طالبان فعالیت خود را در افغانستان آغاز کرد و طولی نکشید کابل به دست این گروه سقوط کرد. با تشکیل گروه های مقاومت در شمال افغانستان سردار سلیمانی نیز به سرعت دست به پشتیبانی و حمایت از آنها زد.

زمانی که جنگ های 33 روزه میان اسرائیل و لبنان و جنگ 22 روزه میان گروه های مقاومت فلسطینی و اسرائیل رقم خورد ، شهید سلیمانی تلاش بسیار در پشتیبانی تسلیحاتی و تاکتیکی این دو گروه کرد که با پیروزی نسبی آنها نیز همراه بود.

و اما در سوریه و عراق.

داعش که خود را از خلافت های اسلامی می خواند به سرعت فعالیت خود را در عراق و سوریه با هدف نابودی این دو کشور آغاز کرد. همواره از شهید سلیمانی در مقابله با گروه داعش به عنوان نقش کلیدی یاد می شود. او به همراه کرد ها برای مقابله با داعش حاضر شد و در کنار نیروهای ارتش اسد تمام تلاش و سعی خود را در نابودی این گروه صرف کرد. از تشکیل گروه های شبه نظامی در عراق گرفته تا پشتیبانی ارتش بشار اسد. همچنین در سوریه به ابتکار شهید سلیمانی لشکر فاطمیون تشکیل شد که سربازان افغانی با پشتیبانی تسلیحاتی و آموزش آن ها توسط سپاه قدس و نیروهای سپهبد سلیمانی با داعش می جنگیدند.

سلیمانی در تغییر روند جنگ داخلی سوریه نقش اساسی داشت و کمک شایانی به بشار اسد ، دولتش و ارتش کشورش طی این جنگ کرده بود.

به گفته کارشناسان غربی شهید سلیمانی همواره به صورت مخفیانه در عملیات ها شرکت و فرماندهی می کرد. استراتژی او ، شکلی از جنگ های نامتقارن بود که بتواند با برتری تسلیحاتی دشمن مقابله کند که بسیار هم مؤثر واقع شد. آنها می گفتند شهید سلیمانی یک مغز متفکر نظامی است و توان مدیریت راهبردی آن در میدان نبرد بسیار بالا بوده است.

در سال 2019 سردار سلیمانی به عراق سفر کرد که با تعدادی از فرماندهان شبه نظامی شیعی عراقی دیدار کرد. هدف از این دیدار ، گفتگو در مورد استراتژی به منظور مقابله با نیروهای آمریکایی در عراق بوده است. در استراتژی سلیمانی قرار بود حملات موشکی به سمت پایگاه های آمریکایی انجام بگیرد که مسئول این عملیات گروه کتائب حزب الله تحت فرماندهی شهید ابومهدی المهندس انتخاب شد. زیرا رهگیری آنها توسط آمریکایی به احتمال زیاد ناممکن بود.

در 27 دسامبر 2019 کتائب حزب الله با شلیک 30 تیر راکت به پایگاه کا 1 حمله کرد. این پایگاه در کرکوک عراق واقع شده بود و همواره در آن نیروهای ائتلاف حضور داشتند. در این عملیات یک پیمانکار آمریکایی و عراقی کشته شدند و چند نفر دیگر هم مجروح شدند. دو روز بعد یعنی 29 دسامبر 2019 ایالات متحده به 5 پایگاه کتائب حزب الله که در آنها انبار سلاح وجود داشتند ، حمله کرد و حداقل 25 نفر کشته و 55 نفر زخمی شدند.

در 31 دسامبر اعضای کتائب حزب الله در انتقام به سفارت ایالات متحده در بغداد حمله کردند. 10 نفر به داخل سفارت خانه وارد شدند و پوستر های ضد آمریکایی در آن جا قرار دادند و پرچم گروه های شبه نظامی در آنجا بر افراشتند.

پنتاگون ارزیابی کرد که سپهبد سلیمانی عامل اصلی حمله به پایگاه k-1 بوده است. همچنین اعلام کرد که سلیمانی قبل از ترور وی ، برنامه های زیادی بر ضد آمریکا در عراق داشته است.

مواردی که در بالا گفته شد ، کاملاً مشخص است که انگیزه ایالات متحده برای ترور شهید سلیمانی را بالا می برد (البته شهید سلیمانی خیلی فعالیت کرده که باعث افزایش انگیزه آمریکا برای ترورش می شود) ، همچنین می توان گفت که ترور ابومهدی مهندس نیز به دلیل حملات مختلف کتائب حزب الله تحت فرماندهی ایشان بوده و از مهمترین نیروهای تحت امر شهید سلیمانی بودند. البته لازم به ذکر است که در سال 2003 سردار سلیمانی یک جلسه با دوستان و هم پیمانان داشت که بعد از این جلسه وی می خواست سوار خودروی دوستش شود که یک تیمسار سوری ایشان را وادار به سوار نشدن میکند. وقتی که خودروی دوست ایشان

روشن می شود بلافاصله منفجر و دوست ایشان کشته می شود. یعنی قبل از سال 2020 ایالات متحده تصمیم به ترور سلیمانی داشته است.

دستور ترور سردار سلیمانی را ترامپ صادر کرد. برخی مدعی هستند ترامپ در ابتدا تصمیم دیگری در رابطه با سلیمانی داشته است ، اما پمپئو وزیر امور خارجه دولت ترامپ آن را وادار به صادر کردن ترور سلیمانی کرده است.

دستور ترور سردار سلیمانی را ترامپ صادر کرد. برخی مدعی هستند ترامپ در ابتدا تصمیم دیگری در رابطه با سلیمانی داشته است ، اما پمپئو وزیر امور خارجه دولت ترامپ آن را وادار به صادر کردن ترور سلیمانی کرده است.

شرح عملیات آذرخش کبود

در جمعه 3 ژانویه 2020 (13 دی 1398) هواپیمای ایرباس A-320 حامل سردار سلیمانی از فرودگاه دمشق حوالی ساعت 12 نیمه شب از روی زمین برخاست. حدود ساعت 1 بامداد هواپیمای ایشان به زمین نشست. از همان اول مشخص بود که شخص مهمی در حال ورود به فرودگاه است ، زیرا نیروهای سپاه پاسداران و حشد الشعبی در تدارک استقبال بوده اند. دقایقی بعد که هواپیما با موفقیت به زمین نشست و سلیمانی در حال که به سمت خودرویش بدرقه می شد به همراه ابومهدی و چند نیروی پاسدار و بسیجی عراقی سوار بر خودرو شدند.

پس از چند دقیقه در حالی که کاروان در جاده ای در کنار فرودگاه در حال حرکت بودند ، مورد حمله قرار میگیرند. سردار سلیمانی و ابومهدی در این عملیات به همراه آقایان جعفری نیا ، مظفری نیا ، زمانی نیا و طارمی از نیروهای سپاه پاسداران و آقای محمد رضا جابری مدیر روابط عمومی حشد الشعبی شهید می شوند. در مجموع دو خودرو مورد هدف قرار میگیرد که هر دو از نوع تویوتا بودند. خودروی اولی حامل سردار سلیمانی و ابومهدی که دو نفر نیز در این خودرو قرار داشتند و مابقی در خودروی دومی.

خودروی سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس که مورد هدف قرار گرفته است

در ابتدا گفته شد که حمله به وسیله بالگرد های آپاچی نیروی زمینی ارتش آمریکا با شلیک چند راکت انجام شده است ، اما بعدها طی اخبار رسمی اعلام شد که پهپاد ام کیو 9 ریپر با شلیک موشک ضد زره (احتمالاً از نوع هلفایر یا جاگم) اقدام به حمله کرده است. از وقتی که هواپیمای سردار سلیمانی به زمین نشست تا زمانی که حمله انجام شد ، تنها 15 دقیقه طول کشید. پهپاد ام کیو 9 به مسلح ترین پهپاد عملیاتی در دنیا معروف است که می تواند انواع موشک های ضد زره هلفایر و جاگم یا انواع بمب های 115 و 225 کیلوگرمی لیزری را حمل کند که از مداومت پروازی بسیار خوبی هم بهره میبرد. از این رو احتمالاً به دلیل قابلیت حمل سلاح مناسب و مداومت پروازی بالا ، این پهپاد برای این عملیات انتخاب شده است.(در صحنه ترور قطعاتی از موشک جاگم پیدا شد که نشان میدهد موشک شلیک شده احتمال بسیار زیاد جاگم بوده است  )

چهار هلفایر و دو بمب لیزری ترکیب معمول ام گیو 9 است
چهار هلفایر و دو بمب لیزری ترکیب معمول ام گیو 9 است

حواشی و بازخورد های ترور

شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس باعث ایجاد تنش بین ایران و ایالات متحده شد. قتل هدفمند سلیمانی توسط آمریکا باعث نگرانی های بسیاری در سر تا سر جهان شد. روزنامه نیویورک تایمز افزود که بعد از شلیک موشک به سمت هواپیمای دریاسالار ایزوروک یاماموتو در جنگ جهانی دوم ، آخرین باری است که ایالات متحده یک ژنرال بزرگ نظامی را در یک کشور خارجی به کام مرگ می فرستد.

واکنش جمهوری اسلامی ایران

رهبر ایران ، حضرت آیت الله خامنه ای سه روز عزای عمومی اعلام کرد و طی سخنانی قاطعانه اعلام کرد که انتقام سختی در انتظار ایالات متحده و هم پیمانانش خواهد بود.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت که جمهوری اسلامی انتقام خواهد گرفت.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در توییتر افزود که این حمله احمقانه بوده و ترور شهید سلیمانی درخت مقاومت را ایجاد خواهد کرد.

روانچی نماینده ایران در سازمان ملل طی نامه ای به سازمان ملل نوشت که این ترور ، نمونه ای بارز از تروریسم دولتی و جنایت است و این امر باعث شده تا قوانین سازمان ملل متحد نقض فاحشی شود.

آذری جهرمی وزیر ارتباطات ایران افزود که ترامپ را باید با هیتلر و چنگیز خان مغول مقایسه کرد و آن را تروریست با لباس نامید.

محسن رضایی فرمانده سابق سپاه پاسداران گفت که حاج قاسم بالاخره به برادران شهیدش پیوست و ایالات متحده باید در انتظار انتقام جدی و سخت ایران باشد و روزهای خود را در انتظار مرگ فرزندانشان خواهند گذراند.

در 8 ژانویه 2020 (18 دی 1398) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شلیک چند موشک بالستیک پایگاه عین الاسد در استان الانبار عراق و پایگاهی در اربیل عراق را هدف قرار داد که گفته شده در آن نیروهای آمریکایی و سلاح و تجهیزات های مختلف آنها مستقر بوده است. این عملیات شهید سلیمانی نام داشت و در ساعت 1:20 دقیقه بامداد انجام شد که دقیقاً همان زمانی است که شهید سلیمانی کشته شد. ساعت ها بعد امیر علی حاجی زاده افزود که 13 تیر موشک بالستیک از نوع فاتح و قیام به سمت اهداف شلیک شده و مدعی شد که نیروی هوافضا سپاه پاسداران برای 15 دقیقه زمانی که موشک ها به سمت اهداف برخورد کردند ، کنترل پهپاد هایی که منطقه را رصد میکردند را از دست نیروهای آمریکایی خارج کرده است. سپس بعد از این حمله جمهوری اسلامی اعلام کرد که اگر حرکتی بر ضد ایران انجام شود ، نیروهای مسلح ایران ، تل آویو ، حیفا و دوبی را هدف قرار خواهد داد.

پایگاه عین الاسد پس از حمله ایران ، نقاط مورد هدف گرفته با دایره مشخص شده است

واکنش سازمان ملل متحد

این سازمان می گوید : با توجه به شواهد و مدارکی که ایالات متحده ارائه داده است ، این ترور یک قتل خودسرانه و غیر قانونی بوده است. ترامپو ادعا میکند که سردار سلیمانی قصد داشته است یک حمله قریب الوقوع بر ضد نیروهای آمریکایی به خصوص در عراق انجام دهد ، اما سازمان ملل گفت که براساس مدارک هیچ تهدید قریب الوقوعی برای آمریکا در عراق نبوده و اقدام ایالات متحده در شهادت سلیمانی غیر قانونی بوده است.

واکنش ایالات متحده

ترامپ قبل از اینکه مسئولیت ترور شهید سلیمانی و شهید المهندس را بر عهده بگیرد ، در صفحه خود در توییتر عکس هایی از پرچم ایالات متحده آمریکا را منتشر کرد. در بیانیه بعدی اعلام کرد که چون سلیمانی در حال انجام حمله ای قریب الوقوع و شرورانه بر علیه ما بوده است ، ما برای جلوگیری از این اتفاق ، این عملیات را انجام دادیم. من برای شروع جنگ اقدامی نکردم و به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستم. در 4 ژانویه ترامپ افزود که اگر ایران به هر آمریکایی یا منافع و دارایی های آمریکا حمله کند به 52 هدف در صورت انتخاب ایران حمله خواهد شد. (52 هدف به معنای 52 نفر گروگان در بحران گروگانگیری در سال 1357).

پس از حمله ، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفت که حمله به دستور ترامپ و برای ایجاد اختلال در حمله قریب الوقوع به آمریکا در عراق انجام شده است. در یک توئیت جان بولتون توییت کرد و در این توییت افزود که این حمله یک ضربه سرنوشت ساز به نیروی قدس است و امیدوارم که این اولین قدم برای تغییر رژیم در ایران باشد. معاون رئیس جمهور مایک پنس بدون مدرک مدعی شد که سلیمانی در حمله 11 سپتامبر 2001 نقش داشته است.

عراق

نخست وزیر وقت ، عادل عبدالمهدی ، این حمله را محکوم کرد و آن را حمله تروریستی خواند که باعث نقض حق حاکمیت عراق شده که باعث می شود جنگ داخلی در عراق انجام بگیرد. پارلمان عراق افزود که خواهان اخراج نیروهای آمریکایی از عراق است.

پس از ترور شهید سلیمانی ، برخی عراقی ها که مخالف ایشان بوده اند در خیابان ها جشن گرفتند و شیرینی پخش کردند.

بعد از حمله موشکی ایران به پایگاه های آمریکایی در عراق ، قیس خزعلی از فرماندهان شبه نظامی عراقی گفت که اینک زمان آن رسیده که عراق پاسخ خود را به آمریکا به دلیل ترور شهید ابومهدی المهندس بدهد.

به احترام سپهبد سلیمانی و کسانی همراه ایشان شهید شده اند ، صلوات

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن