در جریان نبرد در عراق و افغانستان  نیروی هوایی  امریکا در کنار ای ۱۰ تاندر بلت از اف۱۶ و اف۱۵ ایی استریک ایگل برای  عملیات تهاجمی بهره می برد .  ای ۱۰ چهار دهه سن دارد و اف۱۶ و اف۱۵ نیز بر اساس نیازهای دوران جنگ سرد به عنوان یک جنگنده چند منظوره  با سرعت بالا طراحی شده بودند . اگرچه جنگنده ای چون اف۱۶ در این عملیات بسیار موفق بود ولی با هزینه پرواز بالای  ۲۴۰۰۰ دلار برای هر ساعت این سوال را پیش اورد  ایا واقعا  باید جنگنده ای با چنین هزینه عملیاتی   دست  به عملیات پشتیبانی هوایی بزند  ان هم  در محیطی که خطر پدافند وجود ندارد

در سال ۲۰۱۱ شرکت خصوصی  Textron AirLand  دست به توسعه مفهوم جدید  با نام مقرون به صرفه  ترین  جنگنده تاکتیکی  جهان زد. این شرکت این دیدگاه را داشت که با در نظرگرفتن افزایش  روز افزون  قیمت جنگنده های پیشرفته و کاهش بودجه دفاعی بسیاری از کشورها بازار نیاز به جنگنده  ارزان و کارامد دارد تا برای کشورهای با بودجه دفاعی محدود به پرواز در اید. البته این دید کامل درست بود زیرا همکنون به غیر از گرپین هیچ جنگنده ای در غرب زیر ۶۰ میلیون دلار قیمت  ندارد  الا که کشوری  بخواهد یک جت اموزشی رزمی  خریداری کند

تیم طراحی با ۲۰۰ نفر تشکیل  و از سال ۲۰۱۲ کار طراحی این جنگنده اغاز شد  که به ۱۷۰ نفر کاهش یافت که ۱۲۰ نفر مهندس بودند. تولید قسمت های  مختلف در ماه مه  سال ۲۰۱۲ اغاز شد  و تا میانه ان سال ماکت به تونل باد سپرده شد . از انجای که این جنگنده بر اساس نیاز هیچ ارتشی توسعه نیافته بود این کمپانی از مشاورین نظامی امریکا و غیر امریکا برای بررسی  نیازهای این جنگنده استفاده کرد. این شرکت همچنین از مهندسین بل و سسنا  در طراحی این هواپیما کمک گرفته شد . در طراحی در مرحل اول هزینه پایین تولید ، دوم هزینه پایین  تعمیر و نگهداری ملاک بود و حتی  تیم ویژه ای برای بررسی راهکارهای برای کاهش این  هزینه این دو مورد تشکیل  شد

جنگنده جدید با نام اسکورپیون در ۱۶ سپتامبر سال ۲۰۱۳ رونمایی و در ۱۲ دسامبر  همان سال به پرواز در امد

Textron_Airland_Scorpion_-_RIAT_2014

اسکورپیون یک جت جنگی مادون صوت دو سرنشینه  با دو خدمه در پشت سر هم است که از بدنه ای از مواد کامپوزیت طراحی شده است. این جت به عنوان یک جت اموزیش رزمی   ساخته شده  تا بتواند   هم نیاز یک جت اموزشی را براورده کند و هم یک جنگنده تهاجمی. تلاش شده در این هواپیما از برخی اجزای جت های  تجاری ساخت سسنا بهره برده شوند تا هزینه تولید کاهش یابد .

هواپیما دارای بالی کاملا صاف بدون  پس گرایی است که برای پرواز  در سرعت پایین و ارتفاع  پایین بسیار مناسب است و باند مورد نیاز برای برخاستن را کاهش  می داد .  هر دو بال به هم چسبیده و  به صورت ماژولادر در بالای  بال قرار دارد و حتی به ورودی  هوایی که زیر بالها قرار دارند نچسبیده  و به راحتی می توان  با باز کردند چند پیچ بال را کامل  به سرعت پیاده کرد .هواپیما از دو موتور توربوفن از نوع Garrett TFE731 بهره می برد  که بر روی جت های تجاری چون فالکن ۹۰۰ نصب است و دارای قدرت ۴۰۰۰ پاوند رانش بدون پس سوز است. این موتورها در دو غلاف  جدا از هم نصب شده است و از دو ورود هوا ثابت در دو طرف بدنه بهره می برد. داشتن یک موتور جت تجاری به معنی کاهش هزینه تولید و راحتی تعمیر و در دسترس  بودن قطعات است و همچنین  دو موتور جدا احتمال اسیب دیدن یکی از موتورها را  در صورت نابودی موتور دیگر به شدت  کم میکند. میتوان موتور را در عرض ۳۰ دقیقه   پیاده و تعویض کرد و در کل این پرنده به شکل فوق العاده ای  ماژولار ساخته شده است. هواپیما  دارای  بیشترین سرعت ۸۳۳ کیلومتر بر ساعت است و اگرچه  کم به نظر می رسد ولی برای نقش یک جنگنده تهاجمی و پشتیبانی  هوایی نزدیک بسیار موثر است(سرعت عملیات سوخو۲۵ همین میزان و ای ۱۰ از این میزان کمتر است)

textronscorpion14040990_textron webscorpion-transatlantic-2

هواپیما دارای دو سکان عمودی V شکل با زاویه باز  است که تلاشی در کاهش سطح مقطعی هواپیما است و همچنین   کنترل پذیری بهتر است  . کابین جلو و عقب کاملا دیجتال  بود و هر کابین از  چهار نمایشگر رنگی تشکیل شده است و هر دو کابین دارای  اچ یو دی هستند. هواپیما دارای رایانه   چند ماموریتی قابل برنامه ریزی است  و از سامانه ناوبری  جی پی اس  و یک نقشه خان دیجیتال  خودکار بهره می برد. از نظر سامانه دفاعی دارای  هشدار دهنده رادار با پوشش ۳۶۰ درجه و پرتاب کننده شراره و پوشاله است و در صورت نیاز حتی میتوان روی ان هشدار دهنده فروسرخ  برای هشدار در مورد نزدیک شدن موشک نیز قرار داد

هر دو خلبان  روی صندلی  صفر صفر قرار دارند  و میدان دید کابین بسیار خوب  و  پرواز با ان به کفته  استین والت  یکی از خلبان این جنگنده که قبلا با ای۱۰ پرواز کرده حتی از تاندربلت نیز نرم تر و خوش دست تر است

  هواپیما در دماغه  فاقد رادار است. کمپانی  اعلام کرده در صورت نیاز  میتواند رادار نیز روی دماغه   نصب کرد ویا به  شکل غلاف  زیر بدنه نصب کند  ولی در  برنامه کنونی اسکورپیون بر اساس چند ماکت که از این پرنده در ابعاد واقعی  در بخش ثابت  نمایشگاه ها  به نمایش در امده ، هواپیما دارای  یک سامانه جلونگر فروسرخ  در زیر دماغه خواهد شد که شامل  یک دوربین دید حرارتی   و نشان گذار لیزری برای نشان گذاری لیزری است

در این تصویر گرافیکی نصب سامانه دید حراریت و نشان گذار لیزری در دماغه مشخص است . همننی در عقب هواپیما نیز یک غلاف داخلی شناسایی نصب شده که دوربین اپتیکی ان بیرون است

در این تصویر گرافیکی نصب سامانه دید حرارتی و نشان گذار لیزری در دماغه مشخص است . همچنین در عقب هواپیما نیز یک غلاف داخلی شناسایی نصب شده که دوربین اپتیکی ان بیرون است

 نکته مثبت این طرح توان بالای حمل سلاح است. این هواپیما اگرچه به ظاهرش نمی خورد  ولی در این زمینه پتانسیل بالای دارد. اسکوریپین  دارای  شش جایگاه جنگ افزاری  شامل سه جایگاه زیر هر بال  است   و میتواند تا ۲٫۸ تن محموله خارجی  را حمل کند. هواپیما فاقد توپ ویا مسلسل ثابت است ولی میتواند غلاف این دو را حمل کند. در نمایشگاه  هوایی این جنگنده چه تنها نسخه  تولید و چه ماکت  نشان داده میتواند تا ۱۲ موشک هلفایر ویا بریمستون ویا تا ۱۲ بمب لیزری جی بی یو۱۲ و یا همین میزان نسخه هدایت ماهواره ای ۲۲۵ کیلوگرمی  ویا ۱۲ بمب SDB  ویا  ۱۲ غلاف  چهار لول راکت ۷۰ م م هدایت لیزری  با ۴۸ راکت و یا ترکیبی از این سلاح ها را با خود حمل کند.از این رو برای حمله پشتیبانی هوایی، علیات ضد زره  و حتی عملیات تهاجمی کاملا مسلح است  و میتواند موشک های  هوا به هوای  هدایت فروسرخ  را نیز حمل کند.

البته اسکوریپین یک  چشمه دیگر نیز دارد و ان نیز یک دهلیز داخلی در زیر بدنه است که توان حمل ۱٫۴ تن بار را میدهد . این  دهلیز برای حمل تجهیزات  شناسایی شامل یک دوربین پانورماتیک  است و یا حتی میتواند ان را به یک رادار برای تصویر براداری  رادار تجهیز کرد. البته میتوان درون این محفظه یک محفظه بار کارگو برای حمل بار مثلا تجهیزات  همین هواپیما برای حمل و نقل بین پایگاه ها  استفاده شود

یس

چیدمان تسلیحاتی یکی از ماکت های در ابعاد واقعی.. موشک هلفایر ، راکت انداز هدایت لیزری ۷۰ م م، بمب لیزری جی بی یو ۱۲ و بمب هدایت ماهواره ای کم قطر اس دی بی

سس

یک تصویر گرافیکی دیگر

یسش

موشک بریمستون ، بمب هدایت ماهواره ای جیدم  و سلاح اپیتیک جدید

DX6kihY

تصویر گرافیکی از جایگاه داخلی اسکورپین

اسکورپیون

هواپیما دارای برد انتقالی  ۴۴۰۰ کیلومتر البته با دو مخزن سوخت خارجی  و ۳۸۰۰ کیلومتر با سوخت داخلی است. این برد بسیار  چشمگیری است که تقریبا مشابه جنگنده های  نسل ۴+ است  که دلیل ان اول وزن  کم این هواپیما است که بخش های زیادی  از ان از   مواد ترکیبی و کاچو ساخته شد به شکلی  که بیشترین وزن برخاستن  این هواپیما حدود ۹ تن است که  از کمترین وزن ای ۱۰ دو تن نیز سبکتر است  و مورد دیگر استفاده از  موتور کم مصرف تجاری است از این رو هواپیما دارای  شعاع رزمی بالای است  و انتظار  می رود با دو تن سلاح ۲۲۰۰ کیلومتر برد رزمی داشته باشد. هواپیما در حال حاظر توان سوختگیری هوایی ندارد ولی میتوان  ان  را به لوله سوختگیری هوای تجهیز کرد

 سازندگان اسکورپیون مدعی هستند با هزینه ۳۰۰۰ دلار برای هر ساعت یعنی یک هفتم اف۱۶ اسکوریپن گزینه بسیار خوبی برای کشورهای با درامد کم برای یک جنگنده بمب افکن و حتی برای کشورهای قدرتمند برایر نقش پشتیبانی و حمله به اهدافی که نیاز به یک   جنگنده پیچیده ای  نیست . اهدای چون گروه های تروریستی مانند داعش  که سامانه پدافندی پیچیده ای ندارند.

از این رو این کمپانی  ، اسکوریپت را به نیروی هوایی امریکا برای جایگزینی با ای ۱۰ پیشنهاد داده است. این کپانی به این مسئله اشاره میکند که اگرچه اسکوریپن  توپ ۳۰ م م اونجر را حمل نمی کند  ولی در عوض توان حمل تسلیحات  ضد زرهی بسیار حتی  بیشتر از  ای ۱۰ را دارد و از طرفی برد بیشتر و هزینه کمتری دارد. از طرفی سازندگان اسکورپیون امید  زیادی بعه خدمت گیری این جت به عنوان یک جت اموزشی  نیز دارند. سازندگان ادعا دارند کشور خریدار اسکورپیون  میتواند در نقش اموزشی  و تهاجمی از ان بهره ببرد و امید بسیاری دارند تا در  برنامه مشهور TX که برنامه ای از طرف   نیروی هوایی امریکا برای جایگزینی بیش از ۵۰۰ فروند جت اموزشی  تی ۳۸ تالون است پیروز شوند و از این رو پیشنهادات زیادی  را به نیروی هوایی داده اند

همکنون این جت ده میلیون دلاری مشتری ندارد و تنها یک پیش نمونه ان ساخته شد وباید دید ایا در اینده موفقیتی خواهد داشت

Textron-Scorpion-N153TA-TUS3small 2666204

مشخصات

خدمه: دو نفر

طول:۱۳٫۲۶ متر

بلندی:۴٫۳ متر

کمترین وزن:۵۳۵۲ کیلوگرم

بیشترین وزن برخاستن:۹۶۳۶ کیلوگرم

موتور: دو دستکاه موتور توربوفن هانیول TFE731 با توان هر یک ۴۰۰۰ پاوند

بیشترین سرعت:۸۳۳ کیلومتر برساعت

برد انتقالی:۴۴۰۰ کیلومتر

سقف پرواز:۱۴۰۰۰ متر

 تسلیحات: شش جایگاه  تسلیحاتی بیرونی با ۲۸۰۰ کیلوگرم  و یک جایگاه داخلی با توان حمل ۱۴۰۰ کیلوگرم

ترجمه: عبدالحمید تارخ

منابع

http://www.scorpionjet.com

35+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar

39 دیدگاه

  • سلام استاد خبر دارین این پرنده هم در رقابت هواپیمای آموزشی امریکا شرکت کرده با نه ؟ خبر اون رقابت رو در اخبار نظامی چند هفته پیش گذاشته بودین و از رونمایی پرنده بوئینگ برای این رقابت گفته بودین

    0
  • سلام آقای تارخ تارخ عزیز چندتا سوْال داشتم ممنون میشم جواب بدید )١)بیشترین برد اپتیک ودوربین هایی ک برای یک جنگنده گذاشته شده چقده!٢)این حقیقت داره ک دوربین های اف ٢٢ همچون رادار عمل میکنن یا جز من دراوردی های هموطنانه٣)راهی برای جایگیزینی gps هست)و ی خواهش اینکه اگه میشه بیشتردرباره غلاف های إلکترونیکی مث لیتینگ و همانند اون بذارید و توضیح بدید و اینکه أیا میشه کاری کرد ک جنگنده غلاف حمل نکنه و بصورت کلی روی جنگنده تعبیه بشه چون واقعا سنگین هستن و کلام اخر من با شما و آقای رنو در خصوص تولید جنگنده موافق نیستم بنظر من مسئولین ما(صرف نظر اینکه أساسا فکرشون اشتباهه)و بازهم (صرف نظر اینکه فکر میکنن موشک جای همه چی رو میگیره)اگه از همون اول بدنبال جنگنده هایی کوچک مثلا در حد همین اسکورپیون و تجاس هندی میرفتن موفق بودند تا تخیل اینکه یک شبه برن و جنگنده ای در حد اف ١۴بسازن،مثلا ما در حد همون جنگنده ملخی توکانو هم ظاهرا نمیتونیم بسازیم،خلاصه خشت خشت باید رفت بالا نه اینکه انتظار إبر جنگنده داشته باشیم

    0
    • سلام بخشی از حرف شمارو متوجه نشدم که با جنگنده موافق نیستید …. ولی اف۲۲ اصلا دوربین اپتیکی ندارد . دوربین اپتیک هم بسته به فناوری میتونه حتی یک جنگنده رو از ۸۰ کیلومتری ویا یک تانک از ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری کشف کنه ..در مورد فغلا این غلاف های جنگ الکترنیک انقدر سنگین نیستند که تاثیر بزرگی روی جنگنده داشته باشه و از طرفی کلا غلاف فضای بیشتری برای حمل تجهیزات داره تا همین غلاف ببریم درون هواپیما نصب کنیم که همیشه یک وزن بیشتری روی هواپیما باشه و نشه هم از شرش خلاص شد..دست کم غلاف راحت باز میشه هر وقت نیاز نبود

      0
  • به نظر میاد مقاومت زرهی قابل توجهی نداره البته که نسبت به ای۱۰ تسلیحات دور ایستا بیشتری داره ولی بازم یه همچین هواپیمایی در نقش تهاجمی باید بتواند در برابر توپ های ۲۳مم ماومت کند

    2+
  • سلام و وقت بخیر خدمت دانشمند فرزانهاستاد میخواستم بدانم جنگنده ساب گریپن نمونهc( سی) از جنگنده های میراژ۲۰۰۹ تحویلی به ارتش امارات متحده عربی برتر هستند یا نه؟ وعلت انرا را هم ذکر کنید و جنابعالی کدام یک را بیشترمیپسندید و چرا؟ اما سوال دوم من که دیروز خدمت جنابعالی بیان کردم که استعداد ارتشاذربایجان اعم ازتعداد تیپ ولشکرهای پیاده زرهی پیاده مکانیزه کوهستان و…… و چرا مستشارهای ترک لشکر را در ارتش اذربایجان منحل نمودند علت این کار چیه؟ایا فالکروم های ارتش اذربایجان از مال ما پیشرفته ترند و ورژن انها فالکروم نوعC( سی) هستندیا نه؟…….. با تشکر از استاد عزیزم

    0
    • سلام ممنون از لطف شما.. میراژ اماراتی از گرپین سی پیشرفته تر است دست کم از نظر میزان سلاح قابل حمل، تنوع سلاح ها و همچنین رادار پیشرفته تر است… دلیل منحل کردن لشکرها برای این است که دیگر لشکر در نبرد های امروزی واقعا واحد بزرگ و دست پاگیری است و تیپ های مستقل جای ان را گرفته اند حتی در ارتش ایران نیز ما دیگر احتمالا تا چند سال اینده لشکر نخواهیم داشت …فالکروم های ما با نسخه اذربایجانی تفاوت زیادی ندارند تا جای که میدانم هر دو MIG-29A است

      0
  • سلام جناب تارخ من اهل بستان ابادم یک سوال داشتم شمال ما که میشه اذربایجان غرب اون میشه ارمنستان یعنی شمال غرب ما. منم  بچه فریدون شاهم تحمل نیشو کنایه ندارم الان کجا دشمن کجاس اینا همش برای ایرانه

    0
  • سلام قربانهزینه اپگرید کردن هر فروند فالکروم ایرانی به استانداردSMTچقدر میشه و فرقی بین فالکروم های ایرانی و اذری وجود داره؟و سوال دیگه اینکه  بهترین نوع جنگنده ای که با توجه به وسعت جمهوری اذربایجان و دشمنان غربی وجنوبی این کشور میتونه تهیه کنه به نظر حضرتعالی کدام جنگنده است و در صورت امکان خرید از اروپا وامریکا کدام جنگنده مناسب برای استفاده جمهوری اذربایجان میباشد و چه تعداد جنگنده برای سیادت هوایی در مقابل این دو دشمن غربی وجنوبی مورد نیاز این کشور است

    0
    • سلام ارتقا اس ام تی بسته به ابشنها بین ۳ تا ۵ میلیون دلار…برای اذربایجان گرپین در غرب و جی اف ۱۷ و یا جی ۱۰ ویا میگ ۲۹ اس ام تی و یا سوخو۳۰ مناسب است…والا این کشور غیر ارمنستان دشمنی نداره و بیست جنگنده نیز کافی است

      0
    • سلام… میگ۲۱ و ۲۳ عراقی اکثرا حتی پرتاب کننده شراره ندارند و هیچ هشدار دهنده فروسرخی… برای زدن اهدافی باید دقیقتا روی سر هدف بروند زیرا سلاح هدایت دقیق ندارند ولی اسکورپین هشدار دهنده و پرتاب کننده شراره دارد و از برد خارج از موشک های چون ایگلا میتواند اقدام کند

      0
  • سلام استاد مقاله زیبای شما را در مورد تجهیزات ارتش اذربایجان خواندم وبسیار لذت بردماما یه سوال میخواستم استعداد(تعداد لشکرها و تیپ های) ارتش اذربایجان اعم از زرهی پیاده مکانیزه کوهستان پیاده را بدانم وشنیدم لشکر در ارتش اذربایجان به توصیه مستشاران ترک منحل و به تیپ تبدیل شده اند علت این کار چی میتونه باسه؟ و اذربایجان برای نوسازی نیروی هوایی خود احتمالا چه جنگندهای را خواهد خرید فکر کنم خرید جی اف۱۷ منتفی شد درسته؟ ممنون میشم از توضیحات زیبای شما

    0
  • محصول جالبیه بردش از یک اف۱۶ بلاک۵۲ بیشتره اگر استفاده از مواد سبک وموتور تجاری انقد اثر گذاره بهتره بقیه کشورها هم در ساخت جت آموزشی از این روش استفاده بکنن مسلما نتیجه کیده بنظرم از جهاتی از سایر جتهای آموزشی که آمریکا قصد خریدشون رو داره برتره

    2+
  • سلام استاد گرامی مقاله زیبای شما را در مورد تجهیزات ارتش اذربایجان خواندم و واقعا لذت بردم دست مریزاد اما یه سوال داشتم میخواستم استعداد (تعداد لشکرها و تیپ های) ارتش اذربایجان اعم از زرهی پیاده  پیاده مکانیزه کوهستان و….. رابدانم مثلآ چند تیپ زرهی یا غیره امیدوارم مطلب را رسانده باشم و سوال دیگر که ایا اذربایجان برای خرید کدام جنگنده تصمیم گرفته فکر کنم خرید جی اف۱۷ را بی خیال شده باشد در سال جاری چه سلاحهایی را بخصوص بعد از درگیری های اخیر سفارش داده است 

    0
  • با سلام این هواپیما چطور بدون رادار میتونه سلاح لیزری یا هدایت ماهواره ای حمل کنه؟ در این صورت که با کمی تغییرات اکثر هواپیماهای تجاری هم میتونند این سلاح ها رو ولو به مقدار کم حمل کنند؟لطفا یه توضیح هم در مورد حفاظت هواپیما و کابینش بدین تا چه کالیبری رو حفاظت میکنه و یا اصلا ضد گلو له هست؟با توجه به این که شرکت سازنش آمریکاییه و خریدارش هم در بلوک غرب قرار میگیره من که فکر نمیکنم به جز بعضی کشور هایی مثل آمریکای لاتین کسی به عنوان رزمی سفارشش بده!سوال آخر هم این هست که برای درگیری با دشمنانی مثل داعش بهتر نبود هواپیمای مثل ac130 (سی ١٣٠ مسلح شده) رو بر پایه هواپیما های تجاری شرکت هایی مثل سسنا یا بمباردیه یل حتی هواپیما های باری توسعه میدادند؟

    0
    • سلام خیلی هواپیماها رادار نداشتن سلاح هدایت شونده لیزری حمل میکنن زیرا رادار ربطی به سلاح لیزری و اپتیکی ندارن…سلاح اپتیکی و لیزری با دوربین غلاف لیزری و یا سر بمب و موشک هدف کسب میکنه و نه رادار… روی هواپیمای تجاری هم میشه نصب کرد ولی هواپیمای تجاری چالاکی و ظرفیت عملیاتی یک هواپیمای رزمی نداره..توسعه یک هواپیما مانند ای سی۱۳۰ روی هواپیمای توربوپراپ ممکنه ولی اسکورپین ماموریتهای میتونه انجام بدنه که ای سی۱۳۰ نمیتونه از جمله عملیات در مناطقی که پدافند است

      1+
  • سلام استاد یه جایی خوندم ارتش اذربایجان در نظر دارد فاکسبت های خود را اپگرید کند به نظر شما بروز رسانی فاکسبت میتونه برای اذربایجان مفید باشه اصلا قابل بروز رسانی است و هزینه ارتقای هر فروند میگ۲۵ در بهترین نوع ارتقا تخمینا چقدر برای اذربایجان اب میخورد

    0
  • سلام ایا میشود با یاک۱۳۰ هم از این کارها کرد.در جای خوانده بودم نیجریه علاقه داشته بخردچرا تانکنون کسی نخریده چیزی که زیاد است کشور بدبخت

    0