جنگنده ها

جنگندهF-15SE سایلنت ایگل

جنگندهF-15SE سایلنت ایگل

در17 دسامبر  سال 2009 میلادی کمپانی بوئینگ نسل جدید از اف15 استریک ایگل با نام F-15SE سایلنت ایگل را به نمایش گذاشت که تلاشی برای کاهش سطح مقطعی اف15 ایگل بود. اف15 ایگل در دهه 1970 به عنوان  یک شکاری رهگیر  ساخته شد ولی در دهه 1980 به عنوان  یک جنگنده تهاجمی در نسخه استریک ایگل جایگزین اف111 شد . اف15 برد  زیاد و توان حمل تسلیحات بالای داشت  ولی یکی از بزرگترین مشکلاتش سطح  مقطعی  بزرگش بود که بیشتر به ورودی هوا  بزرگش  بر میگشت که امواج  رادار را به باز می گردند. سطح مقطعی  اف15 ایگل در نسخه شکاری حدود 20 تا 25 متر مربع و در استریک ایگل حدود  15  متر مربع است عملا عددی مشابه اف4 فانتوم(برای اشنایی با استریک ایگل اینجا را کلیک کنید)

در سایلنت  ایگل دو اقدام جهت کاهش سطح مقطعی  انجام شده. در مرحله اول تعبیه محفظه تسلیحاتی جدید در کنار  ورود هوا و در مرحله دوم تغییراتی در سکان عمودی و ورودی های هوا . اف15 ایی استریک  ایگل  دو مخزن سوخت تطبیقی را کنار  ورودی  هوای خود حمل میکند که در این نمونه این مخزن سوخت تطبیقی برداشته شده و به جای ان دو مخزن تسلیحاتی   نصب شده که موشک های هوا به هوا درون انها لود می شود و در هنگام شلیک  درب جایگاه باز شده و موشک هوا به هوا بیرون می اید و شلیک می شود . در هر مخزن تسلیحاتی نصب شده به کنار ورود هوا  دو جایگاه دارد که هر جایگاه توسط یک درب دو لنگه پوشانه شده. یکی در زیر هر بال و دیگری در زیر ورود هوا به سمت بیرون.از این رو هر مخزن توان حمل دو موشک دارد و در مجموع  چهار موشک سایدواندر و یا امرام را میتواند حمل کند.

ماکت به نمایش گذشت شده از سایلنت ایگل توسط بوئینگ در سال 2009 که البته دارای محفظه تسلیحاتی متحرک با قابلیت باز شدن و جمع شدن بود
ماکت به نمایش گذشت شده از سایلنت ایگل توسط بوئینگ در سال 2009 که البته دارای محفظه تسلیحاتی متحرک با قابلیت باز شدن و جمع شدن بود. در این ماکت دم V شکل تر این نسخه به خوبی مشخص است

در واقع تلاش شده با نصب تسلیحات درون بدنه از سطح مقطعی سایلنت ایگل کاهش یابد  تا امواج کمتری از  رادار در برخورد با تسلیحات برگشت  بخورد

 اقدام دیگر در کاهش امواج زاویه دار کردن  سکان عمودی است. در این ارتقا سکان عمودی 15 درجه به طرف بیرون کج شده تا سطح مقطعی نیز از کنار جنگنده کم  شود و امواج رادار با زاویه بیشتری برگشت برخورد تا احتمال رسیدن ان  به دست  رادار ارسال کننده کم شود. همچنین برنامه ای برای تغییر در ورود هوا و شکل و لبه های تیز  ورودی هوا نیز وجود دارد ولی از انجایی که هیچ نسخه ساخته شده ای از اف15 ای ایی وجود ندارد تغییر در شکل ورودی هوا اعمال نشده است

 سایلنت  ایگل از همان موتور پرات اندویتنی  اف100 -229 با توان 29000 پاوند با پس سوز  بهره می برد . این نسخه موتور روی اف15 ایی استریک ایگل ارتش امریکا نصب شده ولی در نسخه های صادراتی موتورهای قویتری نیز  روی استریک ایگل نصب شد برای نمونه نسخه اف15 اس ای که قرار است برای   عربستان تولید شود ویا نسخه  سنگاپوری اف15 جی دارای موتور جنرال الکترونیک اف110 است که سه هزار پوند رانش بیشتری فراهم می کند از این رو در صورت تولید سایلنت  ایگل از انجایی که هدف اصلی ساخت ان بازار صادراتی است احتمال نصب موتور جنرال الکترونیک نیز  روی ان وجود دارد

همچنین بوئینگ اعلام  کرده این جنگنده مجهز به رادار ارایه  فازی APG-63V3  خواهد شد. این رادار ارایه فازی بر روی تعداد محدود از اف15 سی و در اینده روی تمامی اف15 ایی استریک ایگل نصب می شود و چند کشور دیگر همچون  عربستان و سنگاپور بر روی استریک  ایگل هایشان  این رادار را نصب می کنند. این رادار دارای  بیشترین برد کشف  250 کیلومتر است و می تواند همزان با هشت هدف درگیر شود. این رادار توان کشف  هر هدف هوایی و زمین  را دارد و حتی توان نقشه برداری راداری SAR را نیز دارد

جایگاه های تسلیحاتی داخلی سایلنت ایگل
جایگاه های تسلیحاتی داخلی سایلنت ایگل
مخزن سوختی که در کنار ورودی هوایی استریک ایگل و سالینت ایگل قابل نصب است و دارای جیاگاه تسلیحاتی بیرونی است. این مخزن در صورتی روی سایلنت ایگل قابل نصب است که جتیگاه تسلیحات داخلی برداشته شود
مخزن سوختی که در کنار ورودی هوایی استریک ایگل و سایلنت ایگل قابل نصب است و دارای جایگاه تسلیحاتی بیرونی است. این مخزن در صورتی روی سایلنت ایگل قابل نصب است که جایگاه  تسلیحات داخلی برداشته شود

همچنین کابین نیز در این نمونه ارتقا خواهد یافت شامل  یک نمایشگر  بزرگ یک تکه به سبک اف35 خواهد بود و کابین عقب و جلو از هر نمایشگر انالوگی خالی خواهد شد . همچنین سیستم هشدار دهنده نیز ارتقا خواهد یافت و هواپیما مجهز به سیستم ارتباطی لینک 16 خواهد شد

همان طور که گفته شده در زمینه  تسلیحاتی برای  کاهش امواج بازگشتی ،  این نسخه  مجهز به جایگاه تسلیحاتی  داخلی شده است. این جایگاه ها ماژولار بود و قابل جدا شدن از دو طرف ورودی هوا هستند . در این سیستم همان طور که گفته شد  تنها چهار موشک  قابل حمل است  اگرچه می تواند در جایگاه زیرین  مخزن مهمات  نیز بمب هدایت ماهواره ای 225 کیلوگرمی را نیز حمل کند ولی در یک ماموریت   تهاجمی تنها دو بمب و دو موشک  با مخازن پنهانکار قابل  حمل است . در صورتی که در یک منطقه نیازی  به  رادار گریز نباشد  میتوان دو جایگاه  تسلیحاتی مخفی را از کنار ورودی هوا برداشت و به جای ان همان مخازن سوخت سی اف تی اف15 ایی را نصب کرد که دارای 12 جایگاه تسلیحاتی  بیرونی متصل به ان است

از این رو میتوان از سایلنت  ایگل حتی در نقش یک  جنگنده تهاجمی مانند استریک ایگل نیز بهره برد. از نظر تسلیحاتی  در این وضیعت کاملا مشابه استریک ایگل است زیرا میتواند به جایگاه های تسلیحاتی در زیر بدنه  و زیر بالها تجهیز شود و همان تسلیحات  قابل حمل توسط استریک ایگل مانند بمب های هدایت ماهواره ای سری جی دم  ، اسمارت  بمب ،  بمب های هدایت لیزری و یا  سلاح های دوربردی  چون AGM154 AND 158 را حمل کند . یکی از ویژگی های سایلنت  ایگل نسبت به استریک ایگل داشتن دو جایگاه حمل سلاح زیر هر بال است. تمامی مدل های  اف15 دارای یک جایگاه زیر هر بال است  که البته جایگاه سه شعبه  است  ولی یک جایگاه بیشتر در سایلنت ایگل  توان حمل تسلیحات زیر بال را افزایش میدهد

کابین سایلنت ایگل
کابین سایلنت ایگل

همچنین این جنگنده توان حمل تمامی غلاف های موجود چون اسنایپر،لیتینیگ و همچنین سامانه  تصویر بردار حرارتی  چشم شاهین را دارد . اگر سایلنت  ایگل مجهز به  مخازن سوخت تطبیقی کنار بدنه باشد دارای  برد انتقالی بیش از 5500 کیلومتر است ولی بدون انها دارای  برد 3900 کیلومتر است .البته  سایلنت  ایگل نیز میتواند سه مخزن سوخت خارجی زیر بال و بدنه حمل کند ولی به شرط اینکه نخواهد از سطح مقطعی پایین خود بهره ببرد

سایلنت  ایگل یک  پروژه بر اساس یک نیاز عملیاتی نبود. در واقع هیچ کشور ویا نیروی هوایی امریکا سایلنت  ایگل را نخواسته بود و یک طرح پیشنهادی از طرف  بوئینگ بود. بوئینگ طی دو دهه گذشته از بازار جنگنده ها به شدت دور شده است . دو مناقصه مشهور نیروی هوایی امریکا که منجر به ساخت اف22 و اف35 شد را به لاکهید مارتین باخت و امروزه تنها اف15 ایی استریک ایگل و سوپر هورنت  را تولید میکند که در واقع جنگنده های نسل چهار نیمی است که  اصل انها  به دهه 1970 بر می گردد را تولید میکند

روش باز و بسته شدن جایگاه داخلی
روش باز و بسته شدن جایگاه داخلی

بوئینگ  در سال 2009 مدعی بود که به دلیل تاخیر برنامه اف35 ، سایلنت ایگل یک گزینه موقت خوب است و همچنین مدعی شد سایلنت  ایگل یک گزینه  ارزانتر و البته از نظر تهاجمی بهتر از اف35 است برای کشور های  که ایگل را در خدمت دارند و همگنون به دنبال یک نسل پنجم هستند

البته سایلنت  ایگل یک نسل پنجم  واقعی نیست.در خشبینانه ترین  حالت سطح مقطعی ان تا عدد یک متر مربع کاهش یافته است که همچنان از تایفون بیشتر است اگرچه عدد واقعا خوبی است . البته هیچ سایلنت  ایگلی تولید نشد و تنها نمونه ای که حتی دست به شلیک موشک امرام نیز زده  نسخه تغییر یافته استریک ایگل مجهز به محفظه پنهان تسلیحاتی  بود. نسخه تولید که دارای  سکان عمودی زاویه دار، بدنه از جنش مواد جاذب امواج رم و ورودی هوایی اصلاح شده است هرگز تولید نشد.

این پرنده به چندین کشور پیشنهاد شد. اول کره جنوبی  و ژاپن بود که هر دو ایگل(ژاپن) و استریک ایگل(کره جنوب)  را در خدمت داشتند ولی در نهایت  هر دو اف35 را برگزیدند. عربستان نیز این جنگنده را بررسی کرد ولی در نهایت F-15SA نسخه پیشرفته استریک ایگل را انتخاب کرد . در حال حاظر سایلنت  ایگل هیچ سفارشی  ندارد و اگر وضعیت مثل چندین سال پیش ،  پیش رود ممکن است به تاریخ بپیوندد

اجرایی قابل نصب روی سایلنت ایگل
اجرایی قابل نصب روی سایلنت ایگل
شلیک امرام از استریک ایگلی که مجهز به غلاف تسلیحاتی پنهانکار سایلنت ایگل شده است
شلیک امرام از استریک ایگلی که مجهز به غلاف تسلیحاتی پنهانکار سایلنت ایگل شده است

مشخصات

طول:19.43 متر

بلندی:5.63 متر

وزن خالی:14300 کیلوگرم

بیشترین وزن برخواستن:36700 کیلوگرم

موتور: دو دستگاه موتور توربوفن پرات اندویتنی اف110-229 با توان 29000 پاوند رانش

بیشترین سرعت :2.5 ماخ

برد انتقالی با چهار موشک:1480 کیلومتر

برد انتقالی با سه مخزن سوخت خارجی 3900 کیلومتر

ارتفاع پروازی :18400 متر

تسلیحات: در جایگاه تسلیحاتی مخفی 4 موشک هوا به هوا با توان حمل 23 جایگاه جنگ افزاری در صورت  مجهز شده به جایگاه های زیر بال و مخزن سوخت تطبیقی با توان حمل تمامی تسلیحات  هدایت شونده نیروی هوایی امریکا

گرداوری و ترجمه: عبدالحمید تارخ

منابع

http://www.airforce-technology.com/projects/boeing-f15se-silent-eagle

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_F-15SE_Silent_Eagle

نوشته های مشابه

یک نظر

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن