بالگرد

بالگرد چند منظوره بل525

بالگرد چند منظوره بل525

بالگرد چند منظوره BELL 525

نویسنده : فرج اله احسانی

از سال 2000 به بعد براساس نیازی که مشتریان اعلام می کردند کلاس جدیدی از هلی کوپترها بنام سوپر متوسط شکل گرفت که نیمی از مشتریان آنرا صنایع نفت و گازدریایی تشکیل می دادند و نیمی دیگر توسط مشتریان درجستجو و نجات، حمل مسافروآمبولانس هوایی سفارش داده شده بود. 525 Relentless در نمایشگاه هلی اکسپو 2012 دالاس درتگزاس رونمایی شد. آخرین هلی کوپتر تجاری دو موتوره که توسط بل طراحی شده است. این هلی کوپتر برای اولین بار در تاریخ 1 ژوئیه 2015 پرواز نمود.در سال 2016 اولین نمونه در حال پرواز آزمایشی سقوط نمود تا دسامبر 2018 ، 1300 ساعت زمان چرخش و 900 ساعت پرواز ثبت شده بود و تا اینکه در سال 2019 گواهینامه تائید پرواز صادر گردید. مجهزبه دوموتورجنرال الکتریک توربو شفت GE CT7-2F1 با کنترل الکترونیکی می باشد و با 1800 اسب بخار قدرت برای هرکدام از موتورها توانایی برخاست با حداکثر وزن 9300 کیلوگرم را دارا می باشد ، عملکردی استثنایی همراه با پروازی مطمئن را ارائه می دهد.این هلی کوپتر آخرین دستاورد های طراحی درکابین مسافران، هشدار نقص فنی صوتی ، کنترل های خودکار پردازش موتور وبرای اولین بارسیستم تمام پرواز با سیم (FBW) را همراه با سیستم های لمسی به همراه کامپیوترهای پیشرفته ارائه می دهد. بل دارای بیش از 30 سال تجربه در زمینه طراحی کنترل پرواز به وسیله سیم با موفقیت بسیاراست که آنرا در هواپیماهای v-22 اسپیری ثابت کرده است. کنترل FBW ازحالت های کنترل پیشرفته بهره می برد.خلبان همیشه می تواند به راحتی شرایط پرواز را حفظ کند و همچنین تغییرآرام شرایط پرواز با دستور مستقیم محورهای کنترل در دست اومی باشد. آگاهی زیادی به خلبان به ویژه برای شرایط کم سرعت / ارتفاع کم وشرایط دید محدود (DVE)می دهد که بخشهای مهمی از نفت و گاز ،جستجونجات ، و مأموریتهایاطفا حریق هستند. این کنترل همیشه فعال است ، در حالی که خلبان همیشه کنترل مستقیم دارد و دراین هواگرد این ویژگی مانند “خلبان اتوماتیک هوشمند” عمل می کند و همیشه آخرین ورودی خلبان را یادآوری و پروازمی کند. قابل تکرار وساده ، ویژگی های زیادی در سیستم کنترل بل 525 وجود دارد که منجر به افزایش ایمنی می گردد.

کاکپیت خلبان ازسیستم کاملاً یکپارچه Garmin G5000H بهره می برد عرشه پروازبرای خدمه راحتی بی نظیری را فراهم می کند.کنترل های کابین و اهرم های جانبی با طراحی ارگونومیک ساخته شده است.

صفحه نمایش لمسی مجموعه Garmin برای بهبود وضعیت طراحی شده است . این مجموعه شامل ابزارهای حیاتی پرواز ، حالت های خلبان اتوماتیک ، نگه داشتن منابع ، هشدارهای صوتی وپیام های حیاتی پروازمی باشد. آگاهی و کاهش حجم کار خلبانی از طریق صفحه های نمایش آسان برای خواندن اطلاعات مهم پرواز ، تنظیم ارتباطات و ناوبری فرکانس ها ، و برنامه ریزی ساده پرواز، پیکربندی استاندارد شامل فناوری دید مصنوعی هلیکوپتر که به خلبانان تصویر سه بعدی می دهد، که از زمین ، موانع ، ترافیک و اطلاعات مهم پرواز را در یک مکان متمرکز فراهم می کند. عرشه مدرن پرواز بل توانایی سیستم اجتناب و برخورد ترافیکی کامل را ایجاد می کند . صفحه نمایش PFD از انتقال گیرنده گسترده مجهزمی باشد زیر مجموعه GTX 3000H جزئیاتی مانند موقعیت دقیق ، موقعیت محاسبه شده GPS ، شناسه پرواز ، ارتفاع ، سرعت ، صعود / نزول و اطلاعات مربوط به کنترل ترافیک هوا رابا استفاده از ایستگاه های زمینی پخش می کند بسیار سریعتر از ردیابی سنتی رادار. نتیجه شبکه این است که ATC تصویری دقیق تر از آنچه در آسمان اتفاق می افتد را نشان می دهد و اجازه می دهد خلبان با آسودگی به آنها برسد . از جمله پیکربندی استاندارد بل 525 دوربین روتور دم می باشد ودستگاه های تصویربرداری اختیاری مانند سیستم های تصویربرداری حرارتی دوربین چند حسگر برای جستجو و عملیات نجات (SAR) وبالابرنجات 260کیلویی دردسترس می باشد.

درمدت کوتاهی می توان از یک وسیله حمل ونقل مسافر به باری تبدیل نمود و یا در مواقعه بحران های طبیعی انرا مجهز به برنکارد های حمل مجروحان نمود. برای استفاده بهترازکابین چرخ های عقب در محفظه های بیرونی جمع می گردد. بالگرد از دماغه تاانتهای روترعقب طولی معادل 16.5 متر و عرض آن همراه با محفظه چرخ ها برابر با 3.8 متر می باشد. کابین مسافران با کف صاف و باز یکپارچه شده است با طول 3.8 متر وعرض 2.3 متر برابر است و قابل تنظیم برای طیف گسترده ای از ماموریت ها و محموله ها شامل 16 نفر حمل ونقل دریایی ، 6 تا 10 نفر در حالت VIP می باشد، ونیز یک محفظه بار که با ظرفیت 3.6 متر مربع در پشت کابین مسافران قرار دارد و دریچه دسترسی آن در بیرون است. حداکثر محموله قابل جابجایی3700 کیلوگرم است و باسرعت کروز 287 کیلومتر بردی برابر با 1000 کیلومتر برخوردار است.

بدنه و سیستم روتربالگرد بوسیله رایانه های پیشرفته و تونل باد طراحی گشته است به همین سبب باعث کاهش لرزش وسر و صدا هنگام پرواز می گردد. دارای پنچ پره اصلی و چهار پره روتر دم است و برای سهولت ورود و خروج مسافران دو درب کوچک در جلو و دو درب کشویی بزرگ در عقب می باشد و دارای سه ارابه فرودجمع شونده است.بل با معرفی مدرن ترین و پیشرفته ترین مدل سعی نموده تااز بازار جدید ولی پرسود کلاس medium lift( سوپر متوسط) سهم خوبی را کسب کند اما با رقیبان قدرتمندی مانند Sikorsky S-92 (برای آشنایی بیشتر اینجا کلیک کنید ) و Agusta Westland AW189 و ارباس H175 ( برای آشنایی بیشتر اینجا کلیک کنید ) باید به رقابت بپردازد.

Bell 360 Invictus

یک طرح هلی کوپتر پیشنهادی است که برای تأمین نیاز ارتش ایالات متحده برای یک هواپیمای شناسایی آینده (FARA) طراحی شده است. این فناوری بر اساس تکنولوژی Bell 525 Relentless ساخته شده است.

اسکات سی.دونلی ، مدیر عامل Textron ، در آوریل 2019 گفته است که 360 بر اساس 525 ساخته خواهد شد. 360 و 525 دارای یک سیستم روتور مفصلی هستند ، هرچند 360 ، که فقط دو نفر (خلبان و توپچی) را در خود جای می دهد. ، از یک موتور تک و روتور چهار پره استفاده خواهد کرد ، در حالی که 525 از موتورهای دوقلو و روتور پنج پره استفاده می کند. این طرح در 1 اکتبر 2019 رونمایی شد ، کابین خلبان دو نفره پشت سر هم با توانایی سوار و پیاده شدن از هر دوطرف، یک کاکپت بسیار پیشرفته ، با حسگرهای اپتیک ، نشانگر لیزر در بالای برجک ، توپ 20 میلی متری در موقعیت چانه زیر کابین خلبان ، بال های میانی و چهار تیغه روتور با قطر 40 فوت (12 متر) ، قطر روتور با توجه به الزامات ارتش ایالات متحده تعیین می شود ، که حداکثر قطر را برای نامزدهای FARA تعیین می کند تا اجازه دهد روتور بین ساختمانها و در داخل شهرها در جبهه های جنگ آینده قرار گیرد یک تثبیت کننده افقی فعال و یک روتور دم کج فانسترون . طراحی براساس رادار گریزی و کمترین صدا در پرواز می باشد ، موشک ها بر روی پرتابگرهای یکپارچه و مخفی شده در بدنه نصب می شوند. موتور اصلی آن یک موتور توربوشفت جنرال الکتریک T901 با قدرت اضافی از توربو شفت و یا پرات ویتینی PW207D1خواهد بود. ارتش آمریكا نیاز به سرعت بیش از 180 گره (330 كیلومتر در ساعت) دارد و این بالگرد برای تأمین این هدف در نظر گرفته شده است. شعاع عملیاتی 135 مایل دریایی (250 کیلومتر) با حداقل 90 دقیقه حضوردرمقصد خواهد بود. این بالگرد از کنترل پرواز با سیم استفاده خواهد کرد. بل در نمایشگاه سالانه انجمن ارتش ایالات متحده که از 14 اکتبر 2019 آغاز می شود ، از ماکتی کامل از بل 360 رونمایی نمود.

خصوصیات عمومی Bell 525

خدمه: دو خلبان

ظرفیت: 16 مسافر 8200 پوند (3700 کیلوگرم)

حداکثر وزن برخاست: 20500 پوند (9300 کیلوگرم )

ظرفیت سوخت: 2461 لیتر

نیروگاه: توربوشفت 2 × General Electric CT7-2F1 ، هر کدام 1800اسب بخار

قطر اصلی روتور: 54 فوت 6 اینچ (16.61 متر)

کارایی

حداکثر سرعت: 190 مایل در ساعت 306 کیلومتر در ساعت

سرعت کروز: 178 مایل در ساعت 287 کیلومتر در ساعت

برد : 644 مایل 1037 کیلومتر

سقف خدمات: 20،000 فوت (6،100 متر)

شناور در اثر زمین ، 6000 فوت (1،800 متر)

منابع

https://breakingdefense.com/2019/10/bell-360-will-slower-steadier-win-the /

https://www.aviationtoday.com/2019/12/15/bell-invictus-offer-army

https://www.bellflight.com

https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_525_Relentless

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن