بالگرد

بالگرد کاموف226

بالگرد کاموف226

در سال 1960 شوروی به دنبال یک بالگرد برای سمپاشی هوایی زمینه های کشاورزی بود. در ان زمان میل 2 برای این کار مورد نظر بود ولی این بالگرد زیاد برای این کار بزرگ بود از این رو دفتر طراحی کاموف دست به طراحی بالگرد جدید با نام کاموف 26 زد.این بالگرد در 24 مه سال 1965 اولین پرواز خود را انجام داد  و در سال 1969 وارد خدمت شد

بالگرد کاموف 26 مانند تمامی  بالگرهای کاموف دارای  دو پروانه بر روی هم  بود که بر خلاف جهت یگدیگر  می چرخیدند.بالگرد دارای  بدنه از مواد ترکیبی بود و این اولین باری بود که در شوروی بالگردی  با مواد غیر فلزی ساخته می شود   و در نسخه های اولیه دارای  دو خدمه بود که در کابینی  جلو قرار  داشتند . فضای پشت سر انها خالی بود  و فاقد کابین و معمولا مخزنی برای حمل مواد سمی و اب قرار داشت که روی مزارع می پاشید   ولی در مدل های بعدی مجهز به  یک کابین جدا شونده،  شد که تا شش نفر را می توانست حمل کند . این کابین قابل جدا  شدن بود و می شد در مواقع اگر نیازی نبود می شد ان را برداشت

 بالگرد  دارای  دو موتور پیستونی  بود. دلیل انتخاب موتور پیستونی کم هزینه شدن پرواز و ساعت پرواز برای این بالگرد بود. موتور از نوع Vedeneyev M14P با نه سیلندر بود که با هوا خنک می شود و هر موتور 325 اسب بخار قدرت فراهم می کردند . هر موتور به  بخش کناری بدنه و خارج از بدنه قرار داشت و تعمیر و نگهداری و پیاده  کردن ان اسان بود

بالگرد دارای   دو پروانه اصلی هر دو  با سه تیغ فلزی بود  و بالگرد فاقد  ملخ دم بود. دارای  سه مخزن سوخت داخلی با 620 لیتر بنزین بود  ولی می توانست  دو مخزن سوخت 160 لیتری را نیز در صورت نیاز  در دو طرف بدنه حمل کند . بالگرد توان حمل تا 900 کیلوگرم  مواد شیمیایی  را داشت که برای پرتاب ان باید با سرعت30 تا 130 کیلومتر در ارتفاع 30 تا 60 متری پرواز میکرد . بالگرد دارای چهار چرخ ثابت بود

این بالگرد جنبه نظامی  نداشت  اگرچه در ارتش شوروی در نقش اموزشی  و دید بانی استفاد شد  و در وزارت کشاوری شوروی  کاربرد داشت در مجموع بین سالهای  1965 تا 1985  رقم 816 فروند از ان ساخته شد

0902714 1777262 1598579

کاموف 226

کاموف 26 در نقش  خودش موفق بود از این رو کاموف در دهه  1990 به دنبال یک بالگرد برای وزارت  امداد رسانی روسیه بود و به سرعت با پاییه  قرار دادن بالگرد کاموف 26   نسخه پیشرفته 226 را توسعه داد

بالگرد جدید در سال 1997 پرواز کرد و در سال 2003 وارد خدمت شد

این بالگرد مشابه کاموف26 از نظر شکل کلی است  ولی اصلاحاتی نیز به خود دیده  است . اول دارای  دو موتور توربوشفت به جای دو موتور پیستونی است. این بالگرد دارای دو  توربوشفت  فرانسوی  توربومکا اریوس با قدرت 450 اسب بخار  و یا موتور انگلیسی  رویز ریس  250 سی  که 370 اسب بخار قدرت فراهم میکند.  این موتورها برخلاف  موتورهای کاموف 26 درون بدنه نصب شده  و قدرت بیشتری را نسبت به موتور پیستوی تولید می کرد . این بالگرد در کنار بالگرد کاموف 60 و کازان از جمله بالگردهای روسی با موتور غربی هستند

با وجود این در سال 2020 روسیه تصمیم به ساخت یک موتور روسی برای این بالگرد دست کم برای نسخه های در خدمت خود گرفت. به  دلیل تحریم های آمریکا و اروپا بر ضد روسیه در داستان اوکراین موتورفرانسوی  تنها روی نمونه های صادراتی قابل نصب است و روسیه برای بالگردهای در خدمت خود باید از این موتور روسی استفاده کنند.موتور جدید با نام وی کا350 دارای 600 اسب بخار قدرت است

نسخه غیر نظامی تی بدون کابین عقب
نسخه غیر نظامی تی بدون کابین عقب
نسخه ای غیر نظامی تی با کابین در عقب
نسخه ای غیر نظامی تی با کابین در عقب

کابین خلبان دارای  چهار نمایشگر رنگی است و ماند کاموف 26 دارای  یک کابین جدا شونده در قسمت عقب است. این کابین  در مدل های  مختلف برای حمل مسافر، زخمی و یا سرباز طراحی شده اند  و میتواند تا 9 مسافر را حمل کند  و دارای  در بارگیری عقب  است

این بالگرد چند مدل  در دستراس است  . نسخه  کاموف 226 نسخه چند منظوره  غیر نظامی، نسخه KA-226AG نسخه چند منظوره ویژه که برای عمور نظامی و غیر نظامی قابل استفاده است، نسخه KA-226T نسخه با موتور رویز ریس 250 سی  طراحی شده برای مناطق گرم تر و عملیاتی  در ارتفاع بالا

این بالگرد اگرچه توسط نیروی هوایی و نیروی امنیتی  روسیه سفارش  داده شده ولی واقعا  کاربرد  نظامی  جز  دیدبانی و اموزشی  در نقش نظامی ندارد زیرا فاقد زره ویا هر گونه سامانه حیاتی میدان نبرد است زیرا واقعا کوچک هستند . در نیروی هوایی قرار  است در نقش اموزشی  و دیدبانی برای نیروی زمینی  استفاده شود. مدتی هند تصمیم به تولید تحت امتیاز این بالگرد  برای جایگزینی با بالگرد الوئت3 داشت ولی برنامه لغو شد اگرچه برخی شایعات از سفارش  64 فروند از این  بالگرد  توسط نیروی هوایی هند خبر می دهند. این بالگرد 4.2 میلیون دلار قیمت  دارد

کابین کاموف 226
کابین کاموف 226

1260183 (1)

مشخصات

خدمه : دو نفر

مسافر:9 نفر

بار: 1400 کیلوگرم در بیرون و یا داخل

طول:8.1 متر

 بلندی:4.15 متر

موتور:دو موتور  Turbomeca Arrius 2G1 با 450 اسب بخار

بیشترین سرعت:205 کیلومتر بر ساعت

برد:600 کیلومتر

ترجمه: عبدالحمید تارخ

منابع:

http://www.russianhelicopters.aero/en/helicopters/civil/ka-226t.html

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن