جنگنده ها

جنگنده اف16 ویپر و سوپر ویپر

جنگنده اف16 ویپر و سوپر ویپر

جنگنده اف16 ویپر و سوپر ویپر

هند از یک دهه پیش به دنبال جایگزینی برای جنگنده سالخورده میگ21 خود میگشت. جنگنده ای که بیش از 800 فروند ان را به خدمت گرفته بود که عمده ان در داخل تولید شده بود.هند در مرحله اول دست به توسعه طرح تجاس زد ولی انقدر این طرح به درازا کشید که مدتی به دنبال یک طرح خارجی رفت. در این میان طی رقابت که چندین جنگنده در ان حضور داشت  رافال پیروز شد و قرار شد 126 فروند رافال وارد خدمت شود تا تجاس خود را برساند

ولی در نهایت برنامه رافال بسیار برای هند گران تمام شد و هند نیز تا به امروز 36 فروند رافال را سفارش داد و مجبور به افزایش  سفارشات جنگنده سوخو30  شد که در داخل از قبل ان را تولید میکرد.با وجود این هند همچنان به بیش از 250 جنگنده نیاز دارد زیرا نتنها هنوز جایگزین مناسب برای میگ21  از راه نرسیده بلکه جنگنده های چون میگ27، میگ29، میراژ 2000 و جگوار هم پا به سن گذاشته اند از این رو هند به دنبال تولید 200 تا 250 جنگنده جدید است

برای اشنایی با دیگر نسخه های اف16 اینجا را کلیک کنید

در این میان لاکهید مارتین سازنده جنگنده همه فن حرفی اف16 که پرفروش ترین جنگنده غربی است و بیش از چهال سال است در خط تولید است در زمان اعلام مناقصه MRCA یا همان مناقصه خرید 126 جنگنده توسط هند، یک نسخه از اف16 را به هند برای تولید در داخل هند پیشنهاد داد که در رقابت شرکت کرد ولی در نهایت مقلوب رافال شد. این نسخه  با نام  F-16IN سوپر ویپر شناخته می شود.

 این پیشنهاد یک بار دیگر باز  بلافاصله بعد از آنکه هند اعلام کرد که قرارداد قرارداد MMRCA(جنگنده چندمنظوره متوسط) که با کمپانی داسو فرانسه منعقد شده بود، به هر دلیلی به هم خورده است، به هند پیشنهاد شد.

F-16IN

اشتباهات و عدم توانایی برقراری ارتباط مناسب طرفین باعث شد تا این قراداد که طبق آن قرار بود یکسری از رافال ها که  با مشخصات مورد نظر هندی ها در فرانسه ساخته شود و باقی آنها تحت لیسانس در خود هند تولید شوند، به هم بخورد و این بدین معناست که هند برای تامین نیاز خود به دنبال جنگنده چندمنظوره ای خواهد گشت که برای پانزده الی بیست سال نیازهایشان را جوابگو باشد تا هند همزمان برنامه های جنگنده های بومی خود را بدون دغدغه دنبال کند و علاوه بر آن بتواند از قرارداد خود با روسیه که طبق آن نسخه ای از پکفا با نام HAL FGFA با مشارکت هند ساخته شود، چیزی بیرون بکشد.

لاکهید مارتین یکی از چندین شرکتی که در مناقصه ی MMRCA, با یک ارتقای بسیار سنگین بر روی یکی از موفق ترین جنگنده های تاریخ  ( F 16) حضور پیدا کرد.به لطف ارتقا های بسیار صورت گرفته روی جنگنده F-16 Super Viper , لاکهید مارتین آن را پیشرفته ترین F 16 می نامد.با ترکیب و ادغام برخی قابلیت های جنگنده های نسل 5 بر روی این جنگنده ی نسل 4 اکنون ما شاهد بهبود هر چه بیشتر توان تهاجمی هوا به هوا و هوا به زمین هستیم.. امروزه این نسخه با نام  F-16V ویپر بازار یابی می شود و همچنین این نام برای ارتقاء جنگنده های اف16 موجود به این استاندارد است

هسته مرکزی ویپر در واقع اف16 بلوک 60 است که برای امارات   ساخته شده و بسیاری  از نظر توانایی به ان نزدیک تر است و البته با در نظر گرفتن اختلاف یک دهه ای بین بلاک 60 و ویپر ، ویپر از فناوری های مدرنتر استفاده میکند

راداری که روی برنامه اف16 وی بلاک70 نصب شود رادار ارایه فازی فعال APG-83 که از بسیاری از تجهیزات رادار اف35 استفاده میکند. این رادار نسل جدیدی از رادار اریه فازی با نام SABR  است که کارایی برتر از رادار های ارایه  فازی فعلی دارد و با انرژی کمتری توان بالاتری ایجاد میکند. مشخصات این رادار هنوز اعلام نشده ولی برخی منابع برد کشف یک هدف با ابعاد یک متر مربعی را 120 کیلومتر و برد قفل روی ان را 85 کیلومتر اعلام کرده اند و گفته شده دارای  توان نقشه برداری با دقت زیر  نیم متر  را دارد و میتوان همزمان که روی هدفی قفل کرده دست به جستجو به دنبال دیگر اهداف بر روی زمین هوا و یا دریا بزند

طرح F-16IN سوپر ویپر
طرح اف16 هندی بعدها با نام اف16 وی نیز به سنگاپور پیشنهاد شد اگرچه تفاوتهای در الکترونیک داشت
طرح F-16IN سوپر ویپر
اف16 ویپر بشدت تحت تاثیر اف16 بلاک 60 اماراتی قرار دارد

همچنین   قرار شد  این نسخه   دارای یک سیستم کشف و جستجوی حرارتی (IRST ) نیز  بشود اگرچه در نمونه های که تحویل تایوان شد چنین سامانه ای دیده نشد ولی میتوان در صورت سفارش چنین سیستمی روی اف16 ویپر نصب کرد

این نسخه همچنین دارای توانایی جنگ های شبکه محور را با استفاده از دیتا لینک های خود را دارد که به آن اجازه میدهد تمامی اطلاعات هر واحد مانند دیگر جنگنده ها  ناو ها   اواکس ها و…. در لحظه با هم به اشتراک بگذارند. این خط ارتباطی از نوع لینک16 است و به ویپر اجازه میدهد تا درک بهتری از میدان جنگ داشته  باشد

در بخش الکترونیک نیز ریتون یک ارتقا بر روی کامپیوتر و پردازنده های آن داد تا در میدان نبرد کارایی بهتری داشته باشند

در بخش کاکپیت نیز دارای سه نمایشگر چند منظوره رنگی بزرگ بود که هر اطلاعاتی را که خلبان میخواست در اختیار او قرار میداد به علاوه دارای هلمت بسیار پیشرفته ای برای نمایش دیگر اطلاعات به خلبان بود و امکانات دیگری نیز داشت (JHMCD) . این هملت با موشک سایدواندر ایکس هماهنگ است و میتواند موشکی را بدون قفل به هر جهتی شلیک کند تا خودش هدف را کسب و روی ان قفل کند

در بخش موتوری نیز شامل یک ارتقا بر روی موتور جنرال الکتریک F110-132a در قسمت پیشران شد که توانایی ایجاد 32000 پوند نیرو را داشت. این پیشرانه نیز در واقع نسخه ارتقاء یافته  پیشرانه  General Electric F110-GE-132 است که روی  اف16 اماراتی نصب شده بود و همین میزان رانش ایجاد میکرد و عمر ان 6000 ساعت است که قابل ارتقا تا 8000 ساعت نیز میباشد

جنگنده اف16 ویپر و سوپر ویپر

مشخصات و تجهیزات اف16 وی

ویپر همانند بلوک های اخر اف16 سی و دی و همچنین بلاک60 توان حمل دو مخزن تطبیقی سی اف تی را در پشت جنگنده دو طرف دارد. این طرح زمانی با سرمایه گذاری امارات روی اف16 بلوک 60 ایجاد شد . هر مخزن  دارای ظرفیت 1136 لیتر است و برای مدتی با تغییر یک اف16 اماراتی طی مناقصه هند یک  لوله سوختگیری هوایی روی یک از این مخزنها نصب شده که دلیل ان نیز این بود که  نیروی هوایی هند تنها توان سوختگیری با شلینگ را دارد در حالی که اف16 تنها با روش تلسکوپی سوختگیری میکند

از نظر تسلیحاتی این نسخه  مشابه نسخه های دیگر از جمله بلوک 60 بود. دارای  11 جایگاه تسلیحاتی  شامل سه عدد زیر هر بال یکی نوک هر بال و سه عدد در زیر ورودی  هوا بود که از این 11 جایگاه دو عدد انها برای حمل غلاف(دو جایگاه  زیر ورودی  و یا به عبارتی کنار ورودی  هوا) یک جایگاه  برای حمل غلاف و سوخت(جایگاه  زیر بدنه) و ما بقی برای حمل سلاح بود. این هواپیما توان حمل تمامی تسلیحات  اف16  مانند موشک هوا به هوا رادار فعال  آمرام که بسته به مدل بین ۵۰ تا ۱۸۰ کیلومتر برد دارد و هوا به هوای فروسرخ و تصویرساز حرارتی سایدواندر  و انواع  بمب های هدایت  شونده لیزری  و ماهواره ای با برد 28 کیلومتر و بمب های هدایت ماهواره ای بالدار جیدم ایی ار با برد 70 کیلومتر، موشک ضد رادار هارم  و موشک ضد کشتی هارپون و یا موشک ضد کشتی و تهاجم زمینی پنهانکار نروژی ان اس ام   و یا موشک کروز تهاجم زمینی ای جی ام 158 با برد 50 تا 900 کیلومتر بسته به مدل و سلاح دور ایستا برد بلند  ای جی ام 154 با برد ۱۳۰ تا ۵۰۰ کیلومتر بسته موشک هوا به زمین ماوریک یا هر سلاحی که مشتری  میخواستند را دارد

جنگنده اف16 ویپر و سوپر ویپر
ازمایش لوله سوختگیری هوایی روی اف16 تغییر یافته اماراتی

در نهایت هنوز پیشنهاد این نسخه به هند باقی مانده است ولی هند به شکل خاص دنبال یک جنگنده  دو موتوره است و البته به نظر انها (که درست هم میگویند) اگرچه اف16 طرح فوق العاده ای است ولی برای هند که هرگز اف16 نداشته بهتر است به سراغ طرح های اینده دار تری مانند  رافال  و یا سوپر هورنت برود

 با وجود اینکه برنامه ویپر و سوپر ویپر در هند به جای نرسید ولی ویپر تبدیل به استاندارد محبوبی برای دارندگان اف16 شد به شکلی که تاکنون سنگاپور، تایوان و بحرین از جمله دارندگان اف16 هستند که به دنبال ارتقاء اف16 خود به استاندارد ویپر هستند و دست کم یونان، سنگاپور و کره جنوبی و تایوان و بحرین و اردن  از جمله کشورهای هستند که تصمیم خود برای ارتقا اف16 خود به ویپر را گرفته اند و قراردادهای لازم را تنظیم کرده اند.در این میان تایوان اولین کشوری بود که در سال 2022 یک دسته ویپر که در واقع نسخه نو سازی شده اف16 وجود بود را دریافت کرد و بحیرن نخستین کشوری است که ویپر  نو ساز دریافت میکند

نوشته های مشابه

‫10 نظرها

  1. با عرض سلام
    می خواسم ببینم با توجه به اینکه اکثر کشورها در حال باز نشسته کردن اف16 هستند!آیا این جنگنده(اف16ویپر)می تواند کاری کند که اف16 تا سال2040 در خدمت بماند و آیا اینکه این جنگنده اصلا در حد و ابعاد سایر نسل4.5ها مانند f-15-2040c و سوپرهورنت و تایغون و رافال و… می باشد(از نظر الکترونیک،برد،محموله،قیمت و …)؟
    با تشکر!

    1. سلام البته اف16 هنوز در خدمت است بعید است نسخه سی و دی تا ده سال اینده هم از خدمت خارج بشه که با در نظر گرفتن امکان ارتقا انها به نسخه ویپر احتمالا تا 20 سال دیگه هم میمون در خدمت

  2. ببخشید با عرض معذرت یک سوال دیگر هم داشتم،
    چرا کشور های عربی سیاست خرید چند جنگنده دارند؟
    مثلا عربستان هم زمان استریک ایگل و تایفون میخرد
    قطر هم زمان رافال و تایفون و استریک ایگل
    امارات هم زمان اف16بلوک61 و رافال
    کویت هم زمان تایفون و سوپر هورنت
    واقعا چه دلیل منطقی برای این کار وجود داره؟

    1. سلام خوب سیاستی است که شما اگر چند جنگنده داشته باشی در صورت هر اتفاقی که باعث بشه یک نوع جنگنده کل ناوگانش زمینیگیر بشه همه جنگنده هات زمینگیر نمیشن

  3. سلام آقای تارخ.به نظرتون هند برای جبران کمبود جنگنده هاش دست به سفارش اف 35 بزنه بهتر نیست؟آخه من شنیدم سیاست سرمایه گذاری و تولید مشترک چند کشور و همچنین تولید انبوه اون باعث شده که قیمتش از همه ی جنگنده های نسل چهار پلاس کمتر باشه.همچنین میتونه ضرر خروج هند از پروژه پکفا رو جبران کنه.؟(به نظرم در خواست بده آمریکا قبول میکنه چون هم رابطش با آمریکا خوبه و هم تعداد بالایی نیاز داره)

    1. سلام درخواست هم داده است و امریکا هم اعلام کرده در حال بررسی است

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن