رادار و الکترونیک

جنگ خلیج فارس و سرکوب پدافند عراق (3)

قسمت سوم:

موشک های آمریکا

موشک هارم یکی از نقاط قوت ارتش آمریکا در مقابله با پدافند عراق بود. اگر بخواهیم بیشتر به مبحث این موشک بپردازیم باید بیان کنیم که این موشک از سال 1984 میلادی و با آزمایش بر رو ی هواپیمای ای-7 عملیاتی شد و تولید ان در راستای ارتقای موشک های ناموفق ضد رادار پیشین بود که جنگنده را در محدوده امنی برای شلیک موشک قرار نمیداد. (البته خود هارم هم مشکلاتی داشت) یکی از جنگنده های موفق در استفاده از هارم اف-4 (جی) بود که با نصب تجهیزات الکترونیکی پیشرفته تر نظیر APR-47 که می توانست به عنوان یک گیرنده در رنج بسیار گسترده ای انواع امواج را دریافت و با معرفی آنان به هارم برای هر پدافندی خطرناک باشد. پس از این تغییر دکترین در ارتش های غربی مبنی بر مقابله با رادارها و پدافند های دشمن, روسیه نیز به سرعت دکترین خود را به صورت استقرار سامانه های برد کوتاه نظیر سری Tor و پانتسیر (که البته پیش از جنگ خلیج فارس شروع شده بود) تغییر داد.

یک فروند جنگنده اف-18 مجهز به موشک ضد رادار هارم, این موشک توانست در طی جنگ خلیج فارس توانست تا رادارهای عراقی را به کلی فلج کند
یک فروند جنگنده اف-18 مجهز به موشک ضد رادار هارم, این موشک توانست در طی جنگ خلیج فارس توانست تا رادارهای عراقی را به کلی فلج کند

دومین موشک ضد رادار نیز که استفاده گسترده ای در این جنگ داشت و میتوان گفت که پای به پای هارم در رکاب جنگنده های ائتلاف بود؛ آلارم است. این موشک که به طور معمول توسط تورنادوها مورد استفاده قرار می گرفت و می توان از آن به عنوان یک موشک ضد رادار هوشمند یاد کرد. این موشک می تواند در چندین MODE شلیک شود و هر یک از مدها ویژگی خاص خود را دارند. این موشک توانایی این را دارد تا با جستجوگر خود پس از شلیک خطرناک ترین هدف را تشخیص داده و آن را منهدم سازد. در طی کل جنگ خلیج فارس حدود 24 فروند از این موشک ها شلیک شد.

دو موشک مهم دیگر که در طی جنگ به یاری آمریکا در برابر پدافند مستحکم عراق شتافتند را می توان TALD و BGM-109 دانست. در رابطه با نقش TALD در قسمت های قبل توضیح داده شد (ولی برای دوستانی که بخش های قبلی رو نخوندند) این موشک توسط جنگنده های آمریکایی در مناطقی که پدافند های موشکی عراق مستقر بودند شلیک می شد و به این ترتیب اپراتورهای پدافند فکر می کردند که با یک جنگنده واقعی روبرو هستند و اقدام به شلیک موشک به سمت این اهداف تقلبی می کردند و همزمان عملیات سرکوب پدافند با موشک هارم و جنگنده هایی نظیر اف-4 و اف-16 بر علیه همان پدافند ها صورت می گرفت که آمار تلفات این گونه جنگنده ها را بسیار کاهش می داد.
ولی در رابطه با BGM-109 باید گفت که یک موشک کروز است که در طی جنگ توانست نقاط کلیدی پدافند عراق و C3 و همچنین نقاط ارتباطی را نابود سازد و در میزان پیشرفت عملیات بسیار موثر بود.

5
موشک کروز BGM-109 که نقش مهمی در نابودی زیربناهای عراق را ایفا کرد

4

TALD نیز یکی دیگر از قسمت های جالب توجه در طی این جنگ که کمتر به آن پرداخته شده است استفاده از TALDبود است. TALD یا همان موشک ADM-141A طعمه هایی بودند که برای فریب پدافند عراق استفاده می شدند. این موشک های که بردی نزدیک به 130 کیلومتر داشتند به سوی نقاط پدافندی عراق که دارای پدافند های موشکی بودند شلیک می شدند؛ به این صورت عراقی ها آنان را با هواپیماها اشتباه می گرفتند و منهدم می کردند. این شیوه در طی جنگ باعث شد تا بارها پدافند عراق اشتباها به سمت هواپیماهای خودش هم موشک شلیک کند و به این صورت, میزان خطاهای پدافند عراق افزایش یافت. البته مزیتی که این شیوه داشت این بود که با شلیک چند موشک به سمت نقاط کلیدی که هارم ها یا موشک های کروز نتوانسته بودند تا آن موقع آنها را نابود کنند؛ عراقی ها مجبور می شدند موشک ها را نابود کنند و لانچرها خالی از موشک بمانند و همین خالی ماندن لانچرها زمانی را برای جنگنده های ائتلاف می خرید تا قبل از ریلود شدن لانچرها و ریل ها با خیال آسوده به نابودی پدافندها بپردازند.

main1
TALD یا همان تله فریب برای پدافند عراق, این موشک با ظاهر شدن بر روی صفحه رادار عراقی ها, خود را به عنوان یک جنگنده واقعی جا می زد!

 

 

گردآوری و تالیف: مهدی زمانی

 —–

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن