سلاح های ضد تانک

معرفی راکت انداز پانزر فاست 3

معرفی راکت انداز پانزر فاست 3

باسمه تعالی

معرفی راکت انداز پانزر فاست 3

کاری از تیم رسانه ای TFI

با بالا گرفتن تنش بین اکراین و روسیه و شروع جنگ، بسیاری از اصطلاحات و لغات نظامی به کار می رود که شاید برای همگان آشنا نباشد یا اطلاعات کمی از آن داشته باشند. ما در تیم رسانه ای TFI تصمیم گرفتیم تا در این قسمت شما را با پانزر فاست ۳ آشنا کنیم،تصاویر مطلب پیش رو در بازی شبیه ساز نظامی ARMA 3 گرفته شده است که به جد می توان گفت با دقت بالایی توسط ماد سازان جمع آوری و اجرا شده است پس می توان از بیشتر لحاظ به آن اطمینان کرد.

در ابتدا مقدمه ای داشته باشیم بر ARMA 3 و کلن TFI.

کلن TFI اندکی پس از معرفی بازی آرما 3 در سال 2013 تاسیس شد که اولین کلن ایرانی و بین المللی سری شبیه ساز آرما در ایران می باشد. در این کلن میزبان دوستانی هستیم که مشتاق تجربه واقع گرایانه میدان نبرد هستند.

اگر فردی بازی آرما 3 را تجربه کرده باشد سوالی که در ذهن وی به وجود می آید این است که لانچری همانند پنزرفاست 3 در بازی آرما موجود نیست ، شما چگونه مطلبی در این باره جمع آوری کرده اید؟ ما در پاسخ می توانیم بگویم ، بله در این بازی خبری از پانزرفاست نیست ولی به لطف ماد سازان قهار آرما ، می توانیم هرچه بهتر میدان نبرد را شبیه سازی کنیم و از وسایل و تجهیزات واقعی استفاده کنیم. راکت انداز مذکور توسط تیم ماد سازی CUP به بازی اضافه شده است که می توان آن ها را از بهترین ماد سازان سری آرما نام برد.

Panzerfaust 3

این راکت انداز از سال 1987 توسط ارتش آلمان مورد استفاده قرار گرفته است هرچند ارتش آلمان تا 1992 از این سلاح به صورت رسمی پرده برداری نکرده بود. این سلاح ضد تانک در حدود 11 کشور جهان مورد استفاده قرار گرفته است که در جنگ افغانستان برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت.

این سلاح برای جایگزینی با لانچر بدون لگد 84 م م کارل گوستاو در ارتش آلمان غربی طراحی گردید.

این سلاح کشنده به صورت یک بار مصرف می باشد و پس از شلیک باید به مراکز مربوطه ارسال شود تا دوباره مسلح شود.در واقع تیوپ سلاح درون کمپانی به راکت مجهز شده و دسته شلیک و سایت هدفگیری جدا شده و روی تیوپ دیگری  نصب می شود.

Panzerfaust 3 به اندازه کافی سبک است که توسط یک نفر حمل و شلیک شود. با این حال، انواع اولیه  به عنوان بیش از حد دست و پا گیر و ناراحت کننده توصیف شد. می توان آن را از فضاهای بسته شلیک کرد زیرا از خروجی پرفشار راکت قابل توجهی برخوردار نیست. قسمت پشتی لوله که با گرانول پلاستیکی پر شده است، اثر انفجار خرج راکتی را با به حداقل می رساند. زمانی پس از راکت از لانچر ، راکت در فاصله ایمن قرار می گیرد (در فاصله 20 متری تیر انداز )،  موتور راکتی اصلی مشتعل می شود و آن را به حداکثر سرعت خود می رساند و پس از آن تا زمان برخورد با نیروی جنبشی اولیه  پرواز میکند . تیر انداز حداقل دو گلوله حمل می کند، در حالی که دستیار ان انداز سه راکت اضافی را حمل می کند. طراحی ارگونومیک کنترل‌ها مانند دستگیره‌ها، پرتابگر،  و سایت هدفگیری  یک استاندارد از پیش تعریف‌شده است. کنترل سلاح در   همه موقعیت های تیراندازی (درازکش، نشسته یا ایستاده) آسان است. پس از شلیک اسلحه، مکانیسم شلیک(ماشه) با دید اپتیکال متصل برداشته شده و لوله دور انداخته می شود، مکانیسم شلیک قابل استفاده مجدد است. برد رزمی موثر Panzerfaust 3 از 15 تا 300 متر در برابر اهداف متحرک و از 400 تا 600 متر در برابر اهداف ساکن است.

مدلها

همانطور که در بالا مشاهده می کنیم بانکر فاست(دی ام 32)، پنزر فاست ( دی ام 12 آ 1) و پنزر فاست 3 – تی یا تاندم شارژ از اعضای خانواده پنزر فاست هستند.

اخرین عضو این خانواده پنزر فاست 3 – آی تی 600 می باشد

پنزر( پانزر) فاست 3(DM-12A1) : این پرتابه اهداف متحرک را در 300 متری واهداف ثابت را در 400 متری می تواند مورد هدف قرار دهد . نوع سر جنگی HEAT(خرج گود تک مرحله ای ) می باشد ،وزن سر جنگی در این نسخه حدودا 4 کیلوگرم و وزن کل سلاح آماده پرتاب 15 کیلو گرم است.

مهمات دی ام 12 آ 1 می تواند در 400 م م فولاد نورد شده همگن با زره واکنشی نفوذ کند ، در صورت نبود زره واکنشی تا 700 م م توانایی نفوذ در زره را دارد.

این مهمات علاوه بر نفربر های زرهی می تواند از سمت چپ و راست به تانک آسیب بزند و گاها آن را به طور کلی از بین ببرد.

دی ام-12

DM 22 Tandem charge (T-600) :

این نسخه به راحتی می تواند به دلیل تاندم شارژ بودن در حدود 700 تا 800 م م زره با زره واکنشی نفوذ کند. هدف اصلی این پرتابه تانک های دشمن می باشند. برای مثال توانایی نفوذ در زره سینه تانک تی 80 نسخه U را با توجه به اعداد و ارقام ارائه شده دارد.

برد موثر این پرتابه در حدود 600 متر می باشد ولی با توجه به محدودیت سایت هدفگیری تا 400 متری می تواند با دشمن درگیر شود.

دی ام22(تی600)

Panzerfaust 3-IT-600

دارای یک سایت نشانگیری رایانه ای  با دوربین مداربسته کامپیوتری Simrad IS2000 از یک فاصله یاب لیزری برای اندازه گیری فاصله تا هدف استفاده می کند. پسکشف هدف ، یک کامپیوتر کنترل آتش با در نظر گرفتن سرعت و زاویه و فاصله هدف برای تعیین نقطه هدفگیری استفاده می کند که سپس به تیرانداز نمایش میدهد که باید در چه زاویه ای راکت را شلیک کرد . به این ترتیب اهداف تا فاصله 600 متری قابل درگیری هستند.

همچنین این نسخه داریا مهماتی پیشرفته تر با توان نفوذ بیشتر است که توان نفوذ در 900 م م زره را دارد

Panzerfaust 3-IT-600
سایت هدفگیری

Bunkerfaust DM32

همانطور که از اسم این نسخه پیداست، این پرتابه مخصوص هدف قرار دادن ساختمان ها و سنگر هاست.

برد این نسخه بین 300 تا 400 متر و نفوذ آن در دیوار بتنی و اجری 360 م م و 1300 م م در سنگر های ساخته شده با گونی شنی می باشد.

همچنین می توان وسایل سبک زرهی را نیز مورد هدف قرار داد.

دی ام32

در ادامه با سایت هدفگیری این راکت انداز آشنا خواهیم شد:

محل برخورد پرتابه در صورت ثابت بودن هدف علامت + مرکز سایت هدفگیری می باشد. + اول پنجاه متر و پس از ان به ترتیب 100 ، 200 ، 300 و 400 متر می باشد.

مسافت یابی به کمک اپتیک :

برای یافتن مسافت در صورت اینکه تانک دشمن رو به روی ما ایستاده باشد ، می بایست طبق تصویر تانک را درون مستطیل کوچک قرار داد. برای مثال تانک مذکور در فاصله صد متری قرار دارد.

حال اگر از پهلو به تانک دشمن دید داشتیم چگونه باید مسافت یابی کرد؟

همانند تصویر بالا ، ابتدا و انتهای شاسی تانک را در مستطیل بزرگ قرار می دهیم.در صورت اطباق در مستطیل ، فاصله ما با تانک دشمن مشخص می شود.

در بالا اشاره شد که با این لانچر می توان اهداف درحال حرکت را نیز مورد هدف قرار داد. اما چگونه؟

C:\Users\Abolfazl\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\9.jpg

طبق تصویر بالا، در صورتی که تانک دشمن با سرعت حدودی 20 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت باشد، باید علامت + مشخص شده را در ابتدای شاسی تانک قرار داده و شلیک کرد.

Panzerfaust در اوکراین

گرد آوری و تنظیم توسط تیم آموزشی AT/AA کلن

TFI

آدرس های ما

وبسایت :

https://persianarma.ir/

تلگرام :

https://t.me/PersianArma3

اینستاگرام :

www.instagram.com/taskforceiran

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن