هوانوردی غیر نظامی

جت فوق سبک تجاری SF-50

جت فوق سبک تجاری SF-50

مقدمه:

اس اف50 بک تک موتوره و دیزاین و ساخته شده توسط شرکت Cirrus Aircraftهست طراحی و تولید میشود.

این شرکت پس از دریافت سپرده مالب ابتدا در تاریخ28 جون سال2007 ماکت هواپیما و پس از آن  نمونه اولیه هواپیما را در تاریخ28 جون سال2008 رونمایی کرد.این هواپیما اولین پرواز خود را در تاریخ3جولای 2008انجام داد. پس از تولید این هواپیما این شرکت به دلیل وجود مشکلات مالی نتوانست به اندازه کافی از این سری هواپیما تولید کند و روند توسعه این هواپیمادر سال2009 بسیار کند شد.در سال2011 سهام این شرکت به یک شرکت هواپیماسازی چینی به نامCAIGAواگذار و تحت اختیار این شرکت چینی قرار گرفت.با توجه به نیمه کاره ماندن این پروژه مجدداسری اول این هواپیما در تاریخ24مارس2014 به پرواز در آمد.پس از آن دو نمونه از همین سری به پرواز درآمدند و برنامه آزمایشی پرواز این سری هواپیما منجر به کسب گواهینامه از سوی اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده در تاریخ28 اکتبر2016 شد وتا ژوئیه2020 ،200جت توسط این شرکت ساخته و تحویل شد.هواپیمای جت فوق سبکSF50 هواپیمایی با بال نسبتا کوتاه/هفت سرنشینه تمام فیبر کربنی است که دارای یک موتور توربوفنFJ33کار میکند و سرعت این هواپیما چیزی درحدود560کیلومتر بر ساعت میباشد و حداکثر میزان پرواز این هواپیما چیزی در حدود2200کیلومتر است و نکته جالب اینجاست که این هواپیما مجهز به سیستم چتر نجات بالستیک است 1که کل هواپیما را دربرمیگیرد.

طبق بررسی ها و مقایسه های انجام شده با یک نمونه از هواپیمای توربوپراب تک موتوره با کارایی بالا نهایاتا در سال2018 موفق به کسب جایزه Collier Trophyرا دریافت کرد درحالی که اولین جت تک موتوره غیرنظامی بود.

نامگذاری:

از ژوئن سال2006تا ژوئیه سال2008نام این پروژه The Jet یا The-Jet by Cirrus بود اما شرکت سیروس نام تجاری این هواپیما را در تاریخ9جولای2008 VISION S-F50 اعلام نمود.حرفV در نام این هواپیما برگرفته از شکل RUDDERاین هواپیما که به شکل Vمیباشد. عبارتSJمخفف کلمه solo jet به معنای تک جت است و در نهایت در سال2016 عنوانSF50تایید شد حال عبارتSFمخفف کلمه single-fanjetهست ولی از سال2016 تا به الان نام vision S-F50را در بازارهای فروش جهانی یدک میکشد.

توسعه اولیه:

این شرکت توسعه اولیه این هواپیما را در سال2003 در مکانی خارج از شهر Duluth آغاز کرد که نام آن را Moose Works گذاشت که یک تقلید کاملا آشکار از سری توسعه های Skunk Works شرکت لاکهید مارتین بود. این هواپیما در اکتبر سال2006برنامه تک جت خود را برای درخواست دریافت سپرده صدهزار دلاری از مشتریان دست به نقد را به عنوان ارزان ترین و سبکترین جت موجود شرح داد. از نکات جالب این داستان این است که این شرکت در اوایل سال2007 ماکتی پازل گونه به مشتریان خود تحویل داد که پس از تکمیل این ماکت در تاریخ27 ژوئن2007از ماکت اصلی این هواپیما رونمایی کرد و از این زمان این هواپیما به عنوان جت شخصی عنوان گشت ونمونه اولیه برای اولین بار در انجمن سالانه مالکان و خلبانان سیروس در 26 ژوئن 2008 به نمایش گذاشته شد.

اولین سری ماکت رونمایی شدهSF50 در جولای2007

تیپ های مختلف این هواپیما:

سریG2:در ژانویه سال2019این هواپیما که بهبود یافته سری قدیمی بود معرفی شد. این سری هواپیما مجهز به سیستم RVSMنیز هست که امکان پرواز هواپیما را تا سقف9400متر و بهبود برد تا بیش از 2200 کیلومتر و حمل باری بیشتر معادل150 پوند را به همراه داشته است. در نسخه جدید هواپیما سیستم تراتل از حالت دستی به خودکار ارتقا یافته و همچنین کابین به طور کامل نیز آپدیت شده و در نهایت سرعت کروز این هواپیما از 563تا576 کیلومتر بر ساعت افزایش یافته است.مدل های بعدی G2در ارتقا های بعدی به سیستم هایی نظیر اتولند اضطراری و Safe returnتوسط Garmin شدند. در ژوئیه سال 2021 شرکت سیروس نسخه G2+را با افزایش20 درصدی عملکرد تیک آف و برد پروازی و بار بیشتر معرفی و ارایه شد.

کابین هواپیمای SF50سری G2که دارای تغییراتی در سیستم کابین شده است

مشخصات فنی هواپیما:

خدمه: یک نفر

ظرفیت:شش سرنشین

طول:9.42متر

طول بالها:11.79متر

ارتفاع:3.32متر

وزن خالی:1610کیلوگرم

وزن ناخالص:2722کیلوگرم

ظرفیت سوخت:2000پوند(910کیلوگرم)

حداکثر بار مجاز:1328پوند(602کیلوگرم)

پیشران: یک موتور توربوفن FJ33-5A

حداکثرسرعت:576کیلومتر بر ساعت

سرعت کروز:565کیلومتر بر ساعت

سرعت استال:124کیلومتر بر ساعت در حالتی که فلپ ها کشیده باشند

مصرف سوخت:143کیلوگرم در ساعت در حالت کروز

اویونیک: +Cirrus Perspective Touch مبتنی بر گارمین G3000

به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست…

باعث خوشحالی بنده است که این مطلب را به طور کامل مطالعه نمودید. برای ارسال نقطه نظرات

پیشنهاد انتقاد و یا بیان هرگونه مطلب با نشانی ایمیل [email protected]

در ارتباط باشید.

ارادتمند شما

محمد علی منصوری

22/10/1400

برای عضویت در اینستاگرام جنگاوران اینجا را کلیک کنید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا