جنگنده ها

جنگنده نسل پنجم ژاپنی میتسوبیشی ایکس 2 شینشین

جنگنده نسل پنجم ژاپنی میتسوبیشی ایکس 2 شینشین

جنگنده نسل پنجم ژاپنی میتسوبیشی ایکس 2 شینشین

گرداوری ونگارش : مینا گلرو

در دهه های اخیر نوعی رقابت بین قدرتهای جهانی برای بخدمت گرفتن جت نسل پنجم جنگنده ها در گرفته و بنوعی توسعه و بخدمت گرفتن جت های نسل پنجم‌ به سمبل قدرت صنعتی و توان نیروی هوایی این کشورهاتبدیل شده امااز آن مهم تر نوعی جبهه بندی جدید و شروع جنگ سردی جدید است که سبب تغییرات ژئوپولتیکی در کانون های بحران در جهان شده است و از خاورمیانه به جنوب شرقی آسیا تغییر مکان داده است

در سالهای اخیراین مسئله سبب رقابت تسلیحاتی بسیار تنگاتنگی بین ابر قدرتهای جنوب شرقی آسیا یعنی چین از یکسو و کره جنوبی و ژاپن از سوی دیگر درگرفته و در مقیاس وسیع ترین دو بلوک قدرت که ژاپن و چین رهبری ان  را در دست خواهند داشت یعنی بلوک غرب سنتی که اینبار ژاپن ، کره جنوبی ، استرالیا ، فلیپین ، تایلند ،  اندونزی ، تایوان و احتمالا ویتنام و بلوک شرق شامل چین ، کره شمالی ، مغولستان و احتمالا روسیه خواهد بود که البته ناوگان هفتم در ژاپن و احتمالا ناوگان پنجم در کره جنوبی و یا استرالیا هم ارتش امریکا را نمایندگی خواهند کرد

بهرحال در چنین وضعیت رقابتی معرفی جی ۲۰ از سوی چین و بلافاصله نسخه ساده تر نسل پنجم چین یعنی جی ۳۱  کافی بود تا کره جنوبی و ژاپن هم بدنبال توسعه جت رادارگریز بومی خودبروند  که در نهایت پروژه نسل پنجم کره جنوبی به تولید جت رادار گریز چند منظوره《 کی اف ۲۱ بوراما  KF-21 Boramae  منجر شد که حدود ۲۰۰ فروند که جنوبی در نیروی هوایی خود برنامه ریزی کرده به خدمت بگیرد و احتمال تولید نسخه ناو نشین آنهم بسیار زیاداست زیرا کره جنوبی علاوه بر سه فروند ناو کلاس دکتو که هر کدام قادر به میزبانی از ده فروند جت عمود پرواز هستند اولین ناو هواپیمابر کامل خود را با توان حمل ۸۰ تا ۹۰ فروند هواگرد در دست ساخت دارد

در کل برنامه ژاپن هم که بموازات کره جنوبی تحت نام پروژ ایکس2 در جریان بود و حتی پیش از برنامه کره جنوبی آغاز شده بود به تولید هواپیمای جنگنده برتری هوایی میتسوبیشی اایکس 2 شین شین منجر شد

تصویری از اولین پرواز ایکس2 . تصاویر بیشتری از پروازهای بعدی هرگز منتشر نشد

در واقع میتوان گفت میتسوبیشی ایکس 2یک برنامه بلند پروازانه از طرف ژاپن برای دستیابی به یک جنگنده نسل پنجم و بدست آوردن تجربه لازم برای توسعه جنگنده نسل ششم بومی خود بود و در واقع ژاپن دو هدف کاملا متفاوت از این پروژه داشت و علاوه بر توسعه هواپیمای جنگنده نقش اثباتگر فن آوری را نیز یدک میکشید ، این برنامه که در ابتدا با نام ایکس 2 تصویب شد در ابتدا قرار بود در دو نسخه متعارف و عمود پرواز ناونشین تولید شود ولی در ادامه با تغییر نظر دولتمردان و فرماندهان ژاپن و آغاز توسعه برنامه FX که عبارت از توسعه نسل ششم جنگنده بومی این کشور است نسخه X2  بعنوان یک اثباتگر فن آوری جهت تست فن آوری های پیشرفته جدید ژاپن مورد استفاده قرار گرفته‌

البته نسخه شکاری برتری هوایی هم از این برنامه توسعه یافت که نسخه جنگنده با نام اف 2 نامگذاری شد و بتازگی ژاپن تعدادمحدودی از این جنگنده را برای بخدمت گرفتن در نیروی دفاع هوایی خود بعنوان یک شکاری برتری هوایی سفارش داده

البته نکته حائز اهمیت این پروژه این است که تجارب بسیار خوبی در اختیار ژاپن قرار داد تا بر پایه آن اقدام به توسعه برنامه FX  کند

جنگنده میتسوبیشی ایکس2 حاصل برنامه《دیوانس تکنولوژی دامنس تیتر X-ATD-X 》است که در ژاپن با نام شینشین شناخته میشود ،

در واقع میتوان این جنگنده را پاسخ ژاپن به برنامه جنگنده جی ۲۰ چین دانست که موتور محرک دو همسایه کوچکتر خود شد و پس از توسعه ان کره جنوبی و ژاپن اقدام به توسعه جنگنده های نسل پنجم خود کردندکه با توجه به قدرت صنعتی بیشتر و توان بالاتر فن آوری در اختیار این دو کشور در کنار دسترسی گسترده به فن آوری های مدرن غربی ، نسخه توسعه یافته توسط این دو کشوراز نظر رادار گریزی وبرخی ویژگی های دیگر بمراتب کارآمدتر از نسخه چینی به نظر می آید و یا دستکم روی کاغذ برتر نشان داده اند

البته جنگنده ایکس2بر خلاف رقیب کره ای بیش از آنکه یک جنگنده کاربردی و رزمی باشد یک اثباتگر فن اوری است و نسخه اولیه با نام X-2 جهت نصب فن اوری های پیشرفته جدید ژاپن مورد استفاده

ژاپن امیدوار است با توجه به سرعت برنامه های نظامی چین بتواند در آینده واحدهای هوایی خود را با یک جنگنده پیشرفته بومی تجهیز کنند (لازم به ذکر است ژاپن و کره جنوبی سیستم دفاع مشترک را در مقابل چین در پیش گرفته اند

این دو کشوربخوبی میدانند که نسبت به چین توان نظامی و بودجه محدودتری داشته و بخصوص در بخش منابع انسانی ازپتانسیل بمراتب محدودتری برخوردارند لذا به این دلیل برای افزایش قدرت نظامی خود سیستم دفاعی خود را مشترک و یکپارچه کرده اند و حتی نیروهای نظامی خود را هماهنگ با یکدیگر تجهیز میکنند بطور مثال کره جنوبی اقدام به پرتاب ماهواره نظامی کرد ژاپن اقدام به استقرار تلسکوپ فضایی نمود و اطلاعات هر دو سامانه به اشتراک گذاری میشود ماهواره ها فعالیت نظامی چین و کره شمالی را تحت نظر دارند و تلسکوپ فضایی برنامه های موشکی و تسلیحاتی دو کشور را تحت نظر گرفته و در صورت نزدیک شدن هر شئ به حریم هوایی ژاپن و کره جنوبی هشدار میدهد به همین دلیل کانون بحران در آینده جنوب شرقی آسیا خواهد بود زیرا خاورمیانه براحتی قابل کنترل است و اگر سلاح پیشرفته را قدرت های بزرگ تحویل کشورهای خاورمیانه ندهند بحران بخودی خود کنترل خواهد شد و از طرفی کاهش تقاضا برای خرید نفت و طبیعتا کاهش منابع مالی این کشورها بخودی خود باعث کاستن از مسابقه تسلیحاتی و جاه طلبی های فرامرزی قدرتهای برتر در این منطقه خواهد شد ولی جنوب شرقی آسیا مجموعه ای از کشورهای صنعتی را در خود جای داده که اغلب پیشرفته ترین فن اوری های نظامی را در اختیار دارند و قادر به  ساخت تسلیحاتی بسیار مخوف هستند )

در واقع این هواپیمای جنگنده اولین جهش ژاپن برای ساخت یک جنگنده فوق پیشرفته است

اولین بار این جنگنده در پاریس رسانه ای شد زیرا یک ماکت از این جنگنده در مقیاس یک پنجم ابعاد واقعی مجهز به کنترل از راه دور رادیویی به فرانسه ارسال شد تا جهت مطالعه بخش های ایرودینامیکی و مشخص نمودن سطح مقطعی راداری تحویل فرانسه شد

برخی منابع هم ادعا میکنند که این جنگنده در واقع یک پروژه روی کاغذ است که هدف آن تحت فشار قرار دادن ایالات متحده است تا با فروش جنگنده لاکهید اف ۲۲ به این کشور موافقت کند

زیرا ژاپن به اتفاق استرالیا و اسراییل سه کشوری بودند که تلاش بسیار زیادی برای خرید اف ۲۲ انجام دادند ولی پنتاگون با فروش این جنگنده موافقت نکرد و در نهایت استرالیا و اسراییل به جنگنده اف ۳۵ قناعت کردند ولی ژاپن بلافاصله‌ در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که نسخه ای مشابه اف ۲۲ را بصورت بومی تولید خواهد کرد که و پیش بینی کرد که در سال ۲۰۱۷ وارد خط تولید خواهد شد . البته امروز کاملا  مشخص است که دیگر اف22 برای ژاپن در کار نخواهد بود زیرا  اف22 حدود ده سال است تولید نمیشد و از طرفی در نهایت ژاپن نیز به سفارش  اف35 زد  و امروز بزرگترین مشتری خارجی اف35 نیز است. این کشور که 147 فروند اف35 ای و 42 فروند نسخه عمود پرواز اف35 بی را سفارش داده  اولین دسته اف35 های خود را در سال 2019 تحویل گرفت .

پروژه ساخت با بودجه ای معادل ۴۰ میلیارد ین در تاسیسات و کارخانجات کوماکی میتسوبیشی در سال ۲۰۰۹ تحت نظارت آژانس تسلیحاتی وزارت دفاع ژاپن آغاز شد

اگرچه این هواپیما اولین پرواز خود را در سال ۲۰۱۶ انجام داد ولی کماکان در دست توسعه است

تا بحال تنها یک  فروند از پیش نمونه با نام ایکس2  بعنوان یک اثبات گر فن آوری برای تست برخی فن آوری های پیشرفته بومی ژاپن تولید و مورد استفاده قرار گرفته است

در کل قرار بود در صورت تولید این جنگنده جایگزین میتسوبیشی های اف ۲ و اف ۱۵ های قدیمی ژاپن شود ولی با توجه به پروژه اف ایکس که هدف ان تولید جنگنده نسل ششم ژاپن است احتمالا ژاپن این جنگنده را با هدف ارائه به بازار جهانی سلاح در نظر گرفته است اگرچه از ازمایشات و فناوریهای مورد ازمایش قرار گرفته روی اف3 قرار است در برنامه نسل شش خود استفاده کند

جنگنده ایسک 2از سطح مقطعی پایینی برخوردار است ویکی از نکات برجسته جنگنده سطح مقطعی ان است که به لطف ایرودینامیک بسیار پیشرفته و استفاده گسترده از مواد مرکب کامپوزیتی و الیاف فیبرکربن در ساخت آن بجای آلیاژ های فلزی فراهم شده

و اگر چه در قیاس با جنگنده های امریکایی در سطح پایین تری قرار دارد ولی در قیاس با نسل پنجمهای چینی از سطح مطلوبی برخوردار است

ایکس 2 اولین جنگنده رادارگریز ژاپن است که بخش اعظم ان خصوصا تجهیزات حیاتی در ژاپن تولید میگردد

از نظر رادار گریزی این جنگنده در دسته ای قرار میگیرد که جنگنده های اف ۱۵ سایلنت ایگل ، چنگدو جی ۲۰ ، شینیانگ جی ۳۱ ، کی اف ۲۱ و سوخو ۵۷ قرار دارند

ایکس2 در کنار ماکت جنگنده نسل شش زاپنیها

مشخصات اف 2

این جنگنده در واقع یک شکاری برتری هوایی است مشابه ماموریت اف ۲۲ رپتور که میتوان آن را چه از نظر شباهت ظاهری و چه ویژگی های رزمی نسخه ساده تر و ارزانتری از رپتور تصور کرد که از ابعادی برابر با 17/14 متر طول جنگنده و فاصله طول دو سر بالی معادل ۹/۹متر و ارتفاع 4.51 متر برخوردار است

وزن خالی هواپیما ۹ تن و حداکثر وزن هنگام تیک اف  ۱۳تن است

بعنوان پیشرانه از دو دستگاه موتور  توربوفن ساخت ژاپن بهره میبرد که جنگنده را به سرعت 2.25 ماخ میرساند جنگنده از توان ابر کروز برخوردار است و در حالت ابرکروز قادر به پرواز  ابرکروز تا سرعتی معادل 1.28  ماخ بدون روشن کردن پس سوز است

برد عبوری بین پایگاهی جنگنده ۲۹۰۰ کیلومتر است ،  برد رزمی ۷۶۱ کیلومتر و برد گشتی با دو مخزن سوخت اضافه ۳۲۰۰ کیلومتر است

در بخش سیستم سلاح و مهماتزجنگنده از دو جایگاه داخلی حمل سلاح برخوردار است که این دو دهلیز در زیر ورودی هوای جنگنده قرار دارد و درهرکدام از دهلیزهای جنگ افزاری دو موشک رادارفعال و یک موشک حرارتی نصب میشود

ژاپن ابتدا در نظر داشت جنگنده های اف ۱۵ خود را با یک ارتقای سطح بالا در خدمت نگه دارد زیرا هزینه های نگهداری ان بمراتب ارزانتر ازنسل پنجم ها است ولی بدنبال ارتقای سریع ناوگان هوایی چین و همچنین افزایش بودجه نظامی خودتصمیم برای بخدمت گرفتن یک جنگنده بمراتب کارآمدتر از اف ۱۵ گرفت

از نظر توان هوا به هوا ایکس 2 جنگنده چالاک و قابلی است و یکی از نسخه های پیش نمونه دارای قابلیت بردار رانش سه بعدی است و موتورهایی با دارا بودن چنین قابلیتی هم در صنایع سنگین ایشیکاواجیما  در حال توسعه هستند هستند که توان بالقوه ای به جنگنده میدهند

این‌جنگنده مجهز به رادار آرایه فازی فعال با توان اقدامات متقابل الکترونیکی ، جنگال و توان شبکه محور و با قابلیت هدایت با سیستم مایکرویوو برای سلاح های پیشرفته جدید است

گفته شده که سیستم کنترل پرواز جنگنده به جای سیم توسط فیبرهای نوری منتقل میشود تا جنگنده در برابر اختلالات الکترومغناطیسی مقاوم‌ باشد

این جنگنده دارای سیستم خود تعمییری است ، به این معنا که با تشخیص اختلالات و آسیب دیدگی بخشهای مختلف جنگنده ان را تشخیص و اعلام میکند و بلافاصله کامپیوتر مرکزی جنگنده بخش آسیب دیده را از مدار فعالیت خارج و برای جلوگیری از اختلال در کارکرد جنگنده وظایف ان را به بخش های دیگری واگذار و یا سیستم جایگزین را فعال میکند اینگونه جنگنده قادر به انجام کامل ماموریت خود و بازگشت به پایگاه است بدون اینکه جنگنده دچار اختلال در کارکرد بخشهای مختلف شود در حال حاضر تنها اف ۲۲ به نسخه بسیار ابتدایی از این سیستم مجهز است که در صورت بخدمت گرفته شدن اف 2 این جنگنده اولین جنگنده ای خواهد بود که در این سطح از کیفیت دارای چنین سیستمی است

این جنگنده در صورت تولید یکی از پیشرفته ترین جنگنده های نسل پنجم در جهان خواهد بود که اگر چه شاید نتواند در سطح نسل پنجمهای امریکایی مطرح شود ولی یقینا رقیب قدرتمندی برای نسل پنجمهای چین و روسیه خواهد بود و دستکم در برابر جی ۲۰ چینی از الکترونیک و آویونیک بمراتب پیشرفته تری برخوردار است ولی تعداد سفارش ژاپن بسیار محدود است و در حالی که ژاپن اعلام کرده تا پایان سال ۲۰۲۱ تمامی فانتومهای خود را از خدمت خارج و روند بازنشسته کردن اف ۱۵ ها را هم آغاز خواهد کرد و به این ترتیب نیاز به یک ناوگان ۱۵۰ الی ۲۰۰ فروندی جنگنده جدید در فاز اول جایگزینی خواهد بود

خروجی متغیر تست شده روی این جنگنده

نکته اینکه بر خلاف کره جنوبی که روی جت نسل پنجم خود متمرکز و موفق به تولید ان و حتی فروش خارجی آن شد استراتژی ژاپن مشخص و واضح نیست و مشخص نیست ایا در نهایت با ورود به  خدمت گسترده اف35  ایا  اف ۳ را جایگزین جنگنده های از خدمت خارج شده خود میکند و یا قصد دارد نسل ششم خود را توسعه دهد

لازم به ذکر است اغلب اطلاعات این جنگنده به دلیل اینکه محرمانه است و از طرفی اغلب تجهیزات نسخه رزمی هنوز در دست توسعه است منتشر نشده و اطلاعات بسیار کمی از این جنگنده در دسترس است

جنگنده ایکس 2 شینشین در یک نگاه

خواستگاه : ژاپن

سازنده : ژاپن و احتمالا با کمک ایالات متحده

کمپانی سازنده : صنایع سنگین میتسوبیشی

کاربر : نیدوهای دفاعی ژاپن و نسخه صادراتی از ان‌نیز عرضه خواهد شد

سال ورود به خدمت :

ماموریت و نوع جنگنده : شکاری برتری هوایی با ماموریت ثانویه تهاجمی

طول : 14.17متر

طول دو سر بال : 9/9 متر

ارتفاع : 4.51

وزن خالی : 9000 کیلوگرم

وزن عملیاتی : 13000 کیلوگرم

حداکثر سرعت :2.25ماخ با توان کامل سرعت ابرکروز

توان حمل مهمات : 4000 کیلوگرم سلاح

پیشرانه : دو دستگاه موتور توربوفن ساخت کمپانی  ایشیکاواجیما ژاپن

برد عبوری : 2900

برد رزمی :  761

حداکثر برد در گشت هوایی : 3200 کیلومتر با نصب منابع سوخت اضافی

مقاله مشابه

محصولات نظامی ساخت ژاپن

برای عضویت در اینستاگرام جنگاوران اینجا را کلیک کنید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا