جنگنده ها

جنگنده نسل پنجم کی اف-21 ساخت کره جنوبی

جنگنده نسل پنجم کی اف-21 ساخت کره جنوبی

کره جنوبی به دلیل مشکلات عمیق سیاسی و نظامی با کره شمالی ، روی توان هوایی خود حساب ویژه ای باز میکند. این کشور از زمان تشکل همواره از جنگنده های ساخت امریکا استفاده میکند همکنون نیز  در نیروی هوایی خود جنگنده های چون اف4 ف اف5، اف15 و اف16 را در خدمت دارد. این کشور با ورود به عصر نسل 5 ها دست به سفارش 40 فروند جنگنده اف35 زد و در نهایت در میانه سال 2022 تصمیم به سفارش  20 فروند دیگر نیز  گرفت  ولی این کشور دارایتعداد زیادی بیش از 150  فروند اف5 و اف4 فانتوم است که باید انها را از خدمت خارج کند و فکری نیز برای جاگزینی  اف16 خود تا دهه  اینده بکند از این رو انها تصمیم به  توسعه یک جنگنده نسل5 برای جایگزینی اف5 و اف4 خود در مرحله نسخت گرفت. برنامه نهایی  انها به خدمت گیری  100 تا 120 فروند از این جنگنده است

در مارس 2001،رئیس جمهور وقت کره جنوبی کیم دائه جونگ در مراسم فارغ التحصیلی آکادمی نیروی هوایی اعلام کرد که کره یک جنگنده داخلی پیشرفته تولید خواهد کرد. با این حال، شرایط پس از ان کمی دشوار شد و برنامه به عقب افتاد . از آنجایی که این برنامه بزرگترین پروژه توسعه تسلیحاتی در کره جنوبی بود  حدود 8.8 تریلیون وون هزینه توسعه داشته است و  به دلیل نگرانی در مورد هزینه، تردید در مورد پتانسیل توسعه و بی اعتمادی به امکان صادرات این محصول باعث  کندی پیشرفت پروژه شد .

علاوه بر این، در سال 2015، همانطور که مشخص شد ایالات متحده از تایید انتقال چهار فناوری هسته ای، از جمله رادار ارایه فازی فعال ، دستگاه تشخیص و ردیابی مادون قرمز (IRST)، دستگاه ردیابی هدف الکترواپتیکال (EO TGP) و جنگ الکترونیک برای این پروژه  خودداری کرد. این مسئله به معنی توسعه این طرحها در داخل کره بود که هزینه جنگنده را بالا میبرد از این رو در ان سال مجلس کره جنوبی رای به لغو این پروژه داد. رئیس جمهور مون جائه این در نهایت توانست مجلس را راضی کند که توسعه این طرح در داخل کشور بسیار مهم است و از این رو توانست بودجه لازم برای ان را تامین کند

در زمان تجزیه و تحلیل امکان سنجی، نگرانی هایی وجود داشت که حجم تقاضای نیروی هوایی جمهوری کره (ROKAF) نمی تواند سفارش لازم را تامین کند که دست کم هزینه پروژه در بیاید  اما  این بار نگرانی با مشارکت اندونزی در پروژه تا حدودی کاهش یافت.

کره پیش از طراحی این جنگنده ، جنگنده اف5 و اف16 را در داخل منتاژ کرده بود و در اولین گام برای ساخت یک طرح بومی جنگنده تی50 گلدن ایگل را طراحی کرد که موفقیت صادراتی خوبی نیز تا کنون به دست اورده است

برای اشنایی با تی50 گلدن ایگل اینجا را کلیک کنید

در آگوست-سپتامبر 2014، کمیته پیشرفت  پروژه دفاعی کره ،مناقصه پروژه جدید را که شامل یک جنگنده نسل پنجم با نام اولیه KFX  بود را اعلام کرد که بعد از رو نمایی با نام KF-21 شناخته شد  . در پایان سال 2014، شرکت صنایع هوافضای کره جنوبی، به عنوان برنده  اصلی این سیستم انتخاب شد. توسعه در 22 ژوئن 2016 و آزمایش تونل باد برای طراحی KF-X در سال 2018 آغاز شد، یک فرآیند سه مرحله ای (2018-2020) برای کامل  کردن اطلاعات دقیق در مورد شکل نهایی، با کمک  متخصصان داخلی و خارجی انجام شد. موسسات، در مجموع 13000 ساعت اطلاعات دقیق از قبیل تونل باد کم سرعت و پرسرعت، ارتعاشات اجباری،  و چندین تست دیگر را انجام دادند . شکل هواپیما در اواسط سال 2018 زمانی که آزمایش‌های تونل باد مرحله اول و دوم تکمیل شد تأیید می‌شود.

در 3 سپتامبر 2020، KAI (صنایع هوا فضای کره جنوبی) اعلام کرد که اولین نمونه اولیه وارد مرحله مونتاژ نهایی شده است. این رویداد به دلیل COVID-19 لغو شد.

در 9 آوریل 2021، مراسم تحویل اولین نمونه اولیه KF-X در کارخانه ساچئون KAI برگزار شد و مقامات ارشد دولت و ارتش کره و همچنین وزیر دفاع پرابوو اندونزی ، در آن حضور داشتند.

این پرنده در 19 جولای سال2022 اولین پرواز خود را انجام داد

رو نمایی از کی اف 21 در سال 2021 با حضور رئیس جمهور کره

کی اف ایکس یا همان کی اف21  یک جنگنده دو موتوره است.  نیروی هوایی با کمک صنایع توسعه دهنده این جنگنده در ژوئیه سال 2014 اعلام کردند انها پیکربندی دو موتوره را برای این جنگنده انتخاب کردند. بر اساس گذارشی که منتشر شد نیروی هوایی به این نتیجه رسیده بود که دو موتورها ایمن تر از تک موتورها هستند از جمله اینکه کره جنوبی جنگنده های دو موتوره ای چون اف4 و اف15 و تک موتوره ای چون اف16 را در خدمت داشت .این به این دلیل است که حتی اگر یک موتور از بین برود، می توان با یک موتور باقیمانده سالم به خانه برگردد .

جنگنده دارای دمی V شکل است که هر سکان عمودی بر روی یکی از موتورها قرار گرفته است. انتخاب  سکان عمودی وی شکل بر اساس تجارب امریکا در ساخت اف22 و اف35 با چنین سکان عمودی بود که باعث افزایش چالاکی و کاهش سطح مقطعی رادار شده بود

با این حال، اعمال تنها پیکربندی رادارگریز به این معنی نیست که یک جنگنده می تواند عنوان هواپیمای رادارگریز را به دست آورد. علاوه بر شکل ساده هواپیما، عوامل مختلفی مانند  مواد ضد انعکاس تیغه های موتور، سامانه داخلی جنگ الکتترونیک ، پوشش سایبان و تسلیحات داخلی به آن اضافه می شود تا RCS  یا همان سطح مقطعی به شدت کاهش یابد تا به یک هواپیمای رادارگریز تبدیل شود.

RCS دقیق KF-X هرگز فاش نشده است، اما طبق بیانیه غیر رسمی یک محقق KAI، بلوک 1 (بدون تسلیحات خارجی) دارای RCS حدود 0.08 ~ 0.3 متر مربه از جلو خواهد داشت

به شکل کلی این جنگنده در بحث رادار گریزی بسیار از اف35 الهام گرفته است و همانند ان دارای دهلیز داخلی برای حمل سلاح است

.کی اف 21 دارای یک رادار ارایه فازی فعال  است.در مقایسه با رادارهای مکانیکی، رادارهای ارایه  برد تشخیص راداری به طور قابل توجهی بیشتر  دارند و می‌توانند چندین هدف را به طور همزمان ردیابی و جست‌وجو کنند و به آنها مزیت رزمی بسیار بیشتری می‌دهند.

چند پیش نمونه کی اف21 در خط تولید

در واقع، از سال 2016، زمانی که  طرح بومی رادار ارایه فازی فعال هواپایه کره  در حال گسترش بود ، موسسه تحقیقات علوم دفاعی اعلام کرد که فناوری فعلی ارایه فازی  کره 80 درصد فناوری کشورهای پیشرفته مانند ایالات متحده است.

کره برای تکمیل رادار برای این جنگنده به دنبال یک شریک خارجی میگشت که در این زمینه قبلا تجربه ای اندوخته باشد.بنابراین تالس از فرانسه، ساب از سوئد و التا از اسرائیل به رقابت پرداختند و التا در نهایت به عنوان شریک فناوری انتخاب شد

حدس زده می شود که دلیل انتخاب التا به جای دو شرکت اروپایی این بوده است که این شرکت در برنامه تجهیز جنگنده قبلی کره ای ها یعنی گلدن ایگل نیز مشارک داشته و رادار ایی ال 2032 را روی ای جنگنده نصب کرده است. همچنین رادار ایی ال 2032 اگرچه یک رادار پالس داپلر است ولی دارای یک  نسخه ارایه فازی فعال نیز است

طراحی رادار در داخل با کمک اسرائیلی ها در سال 2017 اغاز شد

در سال 2020، تعداد ماژول های نمونه اولیه رادار که در آن زمان به طور مستقل در کره توسعه داده شد، 1088 عدد بود که 200 عدد بیشتر از رادار ارایه  جنگنده میتسوبیشی F-2 ژاپن است.  در قیاس با رادار ای پی جی77 جنگنده اف22 با 1500 ماژول ، رادار جنگنده رافال  فرانسوی دارای 900 ماژول، و AN/APG-81 که  رادار اف35 است   دارای 1200 ماژول است.

به گفته یک منبع دولتی،  کی اف 21 که آزمایشات پروازی خود را از سال 2022 آغاز خواهد کرد، قصد دارد راداری را نصب کند که 20 درصد بزرگتر از رادار ارایه فازی  معرفی شده  است و تعداد  ماژول ها از 1088 به 1200 افزایش یافته است. پیش بینی می شود که ارایه فازی  داخلی معادل AN/APG-81  جنگنده اف35 مازول داشته باشد

در شرایط فعلی برد تشخیص راداری این جنگنده  بر ضد یک هدف با 1 متر مربع  حدود 140 کیلومتر است و زمانی که تعداد ماژول های T/R در بلوک 1 به 1200 عدد افزایش یابد، پیش بینی می شود به حدود 170 کیلومتر برسد  و در ارتقائات بعدی به 200 کیلومتر بر ضد یک هدف یک متر مربعی برسد

همچنین جنگنده دارای یک سامانه تصویر بردار حرارتی برای کشف غیر فعال هدف بر روی دماغه خود است . این سامانه در داخل کره طراحی شده و گفته شده که برد ان بر ضد یک جنگنده 80 کیلومتر است

رادار ارایه فازی طراحی شده در کره
تصویری از جلوی کی اف21… در روی دماغه سامانه تصویر ساز حرارتی و در و طرف دماغه میتوان سنسور فروسرخ نزدیک شدن موشک را دید
کلاه خلبان جنگنده KF-21 با توجه به این تصویر JHMCS II ساخت کمپانی اسرائیلی البیت سیستمز است.

تسلیحات داخلی

قلب جنگنده رادار گریز نسل پنجم، تسلیحات داخلی است. از آنجایی که بمب‌ها و موشک‌ها را نمی‌توان  پنهانکار ساخت ، RCS جنگنده‌ها را تنها با پنهان کردن آنها در داخل می‌توان به شدت کاهش داد. با این حال، KF-21 (KF-X) هنوز تسلیحات داخلی ندارد، اما از یک “سلاح نیمه پنهان ” استفاده می کند که نیمی از موشک را به بیرون در معرض دید قرار می دهد ولی قرار است نسخه اصلی یا همان بلوک1 دارای جایگاه تسلیحات  داخلی باشد.در اولین نسخه که در جولای سال 2022 پرواز کرد دارای چهار موشک نیم پنهان زیر بدنه خود است که شبیه موشک  هوا به هوای اروپای میتئور است(این موشک همکنون در لیست دارای نیروی هوایی کره جنوبی نیست)

هواپیماهای پنهانکار سطوح خود را با رنگی که امواج رادار را جذب می کند رنگ می کنند. این رنگ وزن زیادی دارد و گران است. مهمتر از همه، برخی از رنگ ها بعد از یک بار پرواز  کنده می شوند و هزینه های نگهداری بسیار زیاد است، زیرا باید این مناطق را پیدا کنید و آنها را رنگ کنید.

به گفته یک منبع مرتبط در 10 آگوست 2021، توسعه رنگی با تابع جذب امواج رادیویی و راداری  (رنگ RAM) که صنایع هوافضای کره (KAI) با یک سرویس تحقیقاتی که به یک شرکت خصوصی واگذار شده بود و در سال 2019 تکمیل شد و عملکرد آن در ارزیابی بعدی خوب بوده است

اگر رنگ مخفی بر روی موشک ها و بمب ها اعمال شود، عملکرد پنهان کاری ایجاد می شود، اما دلیل رنگ آمیزی نکردن این است که بعد از شلیک و یا پرتاب تسلیحات رنگ شده اگر سلاح عمل نکند ، رنگ با قابلیت پنهانکاری به دست دشمن می افتد

این جنگنده در بخش نبرد هوا به هوا میتواند موشک های هوا به هوای رادار فعال امریکای امرام با برد 105 تا 160 کیلومتر بسته به مدل، سایدواندر نسخه ایکس برای نبرد های کوتاه  و انواع تسلیحات هدایت ماهواره ای از جمله نسخه بومی از موشک تاروس را با برد 500 کیلومتر  برای حمله به اهداف  در کره شمالی حمل کند

به غیر از توان حمل چهار موشک به شکل نیم پنهان دست کم در پیش نمونه میتواند زیر هر بال سه جایگاه تسلیحاتی هم حمل کند که مجموع انها را به 10 جایگاه میرساند ولی بر اساس تصاویری گرافیکی سازنده توان حمل دو جایگاه دیگر (یکی در هر سمت بدنه کنار ورودی هوا) جهت حمل غلاف های مختلف نیز دارد . البته همان طور که گفته شد قرار است در بلاک1 این جنگنده تسلیحات کامل در درون بدنه حمل شود

فیلمی از اولین پیش نمونه کی اف21 که 4 موشک به شکل نیم پنهان زیر بدنه دارد

کره مدتی به دنبال موتور بود ولی سرانجام دست به انتخاب موتور جنرال الکترونیک – F414-GE-400 زد که برای جنگنده سوپر هورنت ساخته شده است و موتوری کارازموده است

این موتور دارای  حداکثر رانش 22000 پوند، طول 3.92 متر، وزن 1151 کیلوگرم است.

در 26 مه 2016،  وزارت دفاع کره جنوبی  جنرال الکتریک (GE) ایالات متحده را به عنوان پیشنهاد ترجیحی برای موتور KF-X انتخاب کرد. تا سال 2022، در مجموع 15 موتور برای KF-X خریداری شده است . در حال حاضر موتورهای جنرال الکتریک به جنگنده  سوپر هورنت در نسخه رزمی و نسخه جنگ الکترونیک گراولر ، جنگنده ساب سوئدی گرپین نسخه ایی و اف ،  جنگنده هندی تجاس نصب شده از این رو موتور بسیار اماده و کارازموده ای است

جنگنده دارای انواع تک و دو سرنشین است. نسخه رزمی تک سرنشینه است ولی نسخه اموزیش رزمی دو سرنشینه نیز در مجموع هفت فروند پیش نمونه سفارش داده شده نیز ساخته خواهد شد

اندونزی

وزارت دفاع کره جنوبی  و وزارت دفاع ملی اندونزی یادداشت تفاهمی در مورد توسعه مشترک KF-X در جولای 2010 امضا کردند که در آن اندونزی 20 درصد از هزینه توسعه را سرمایه گذاری را پرداخت میکرد  و 50 فروند کی اف 21 خریداری میکند

در 8 سپتامبر 2020، اندونزی از طریق رسانه های محلی اعلام کرد که 500 میلیارد وون کمک خواهد کرد.

مشخصات

ویژگی های عمومی

خدمه: 1 نفر (تک صندلی) یا 2 نفر (دو نفره)

طول: 16.9 متر (55.4 فوت)

طول بالها: 11.2 متر (36.7 فوت)

ارتفاع: 4.7 متر (15.3 فوت)

مقدار سوخت: 12000 پوند (5500 کیلوگرم)

حداکثر بار: 17000 پوند (7700 کیلوگرم)

حداکثر وزن برخاست: 56000 پوند (26000 کیلوگرم)

موتور: دو دستگاه موتور جنرال الکترونیک اف414

قدرت موتور: 14400 پوند  بدون پس سوز و 22000 پاوند با پس سوز

کارایی

حداکثر سرعت: 1.81 ماخ (2234.9 کیلومتر در ساعت)

بدنه پایینی: تجهیزات ردیابی هدف الکترواپتیکال (EOTGP) 2ea

موشک های هوا به هوا: موشک رادار فعال برد بلند میتئور، امرام و موشک کوتاه برد فروسرخ سایدواندر  و یا IRIS-T

موشک ها و بمب های هوا به زمین: بمب لیزری جی بی یو 12 ، بمب هدایت ماهواره ای جیدم، بمب هدایت ماهواره ای بال دار جی بی یو 39 ، موشک ماوریک ، هارم  و موشک تاروس

موشک هوا به کشتی: AGM-84 هارپون، موشک هوا به کشتی مافوق صوت داخلی (در حال توسعه)

سیستم جنگ الکترونیک (جمر) – DECM یکپارچه داخلی مبتنی بر ALQ-200K

تجهیزات ناوبری

رادار Hanwha Thales AESA

پیوند داده ای

IRST (تجهیزات ردیابی مادون قرمز): موشک های هوا به هوا و غیره را شناسایی می کند.

تجهیزات ردیابی هدف الکترواپتیکال (EOTGP): اهداف زمینی را شناسایی و ردیابی می کند.

مقالات مشابه

بررسی ارتش کره جنوبی و کره شمالی

توان موشکی کره جنوبی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
کانال سایت جنگاوران