بالگرد

بالگرد چند منظوره بل429

بالگرد چند منظوره بل429

بالگرد چند منظوره بل429

نویسنده : فرج اله احسانی

صنعت هوایی برای تولید یک محصول جدید باید هزینه های فراوانی را بپردازد و براوردی از نیازهای حاضر و آینده مشتریان را بدرستی پیش بینی کند. ایده های فراوانی مطرح می شود و طراحی های زیادی انجام می گردد ولی در نهایت محصولی به بازار معرفی می گردد که مورد اقبال کاربران قرار گیرد.

وسایل پرنده هوایی از جمله بالگردها برای یک دوره خدمت 30 ساله در نظر گرفته می شوند. هزینه های آموزش پرسنل پرواز و پرسنل فنی ،خرید لوازم تست و آزمایشگاهی سیستم ها، تامین قطعات ، هزینه های سرویس هر پرواز ،عمر قطعات ، وفور لوازم یدکی موتور و سیستم های الکترونیکی ، بازرسی های دوره ایی و … بنابراین مشتریان مبلغی بیش از پنج  برابر قیمت اولیه برای به خدمت گرفتن آن می پردازند.

کمپانی بل یکی ازموفق ترین های بازار جهانی می باشد که برای نیاز های مختلف  محصولات متنوعی را به بازار عرضه کرده است. بل 429  یکی از این محصولات است که با مشارکت کمپانی هوا فضای کره جنوبی شکل گرفته است.

بل429

با نگاهی به بالگرد 429 چهره دوست داشتنی بل 206  ( برای اشنایی بیشتر روی آن کلیک کنید ) را در آن می بینید. یک مدل موفق که با گذشت پنج دهه هنوز پرواز می کند. برای کاهش هزینه ها و همچنین اطمینان مشتریان توسعه یک محصول بر پایه جت رنجر بسیار منطقی تر بود تا این که یک محصول با ظاهر و طراحی جدید به بازار معرفی گردد. مدل 407 با بدنه بزرگتر وتک موتور وبا چهار پروانه توسعه ایی خوب از جت رنجر بود. در اوایل دهه نود میلادی بل طرحی برای بهتر کردن عملکرد برد و بار پروازی با استفاده از موتور دوم در نظر داشت  بنابراین با همکاری شرکت سامسونگ کره جنوبی مدل 427 را با بدنه بزرگتر و وزن برخاست بیشتر در نمایشگاه هلی دالاس معرفی نمود. این طرح دارای طول بدنه  36 سانتیمتربیشتر، نسخه موتور و گیربکس قدرتمندتر و افزایش وزن برخاست بود. با این حال، این برنامه لغو شد و تمرکز به بل 429 گذاشته شد .

بل 429 یک بالگرد سبک و دو موتوره است. اولین پرواز نمونه اولیه بل 429 در 27 فوریه 2007 انجام شد  و هواپیما در اول ژوئیه 2009 گواهینامه پروازدریافت کرد. بل 429 قادر به انجام عملیات تک خلبان IFR می باشد.

یکی از دلایل اصلی کمپانی برآورده شدن نیاز صنعت خدمات فوریت های پزشکی هوایی بود. بالگرد مجهز به روتر چهار تیغه است که در نوک ملخ ها دارای جایرو می باشد و امکان پرواز با لرزش و صدای کمتر را فراهم می کند.

دم بال و تیغه های عقب دو عدد به شکل ایکس می باشد ارتفاع زیاد باعث می شود که حتی در حالت روشن بتوان برانکارد را با ایمنی حرکت داد .

درب عقب دو تکه می باشد و می توان یک یا دو برانکارد را جای داد و همچنین دو صندلی برای نیرو های امدادی در نظر گرفته شده است با سفارش تجهیزات اولیه پزشکی و کف کابین یکدست مسافری 5.87 متر مکعب حجم ، وسیله ایی مناسب برای زمانهای بحران است .

مدل اصلی شامل کابین خلبان شیشه ای است و برای IFR تک خلبان مجاز است. بل در زمینه ساخت این هلیکوپتر با صنایع هوافضای کره و میتسوی بوسان هوافضا از ژاپن همکاری کرد.

کابین خلبان شیشه ای با خلبان اتوماتیک سه محوره Garmin GTN-650/750 (کیت محور چهارم اختیاری) و مدیر پرواز به صورت استاندارد است. تجهیزات استاندارد فرود ،ضد لغزش هستند. هلی کوپتر یک بالگرد تک خلبان IFR رده A است. این قابلیت کار با یک موتور خاموش را دارد. گیربکس اصلی بین اورهال 5000 و گیربکس روتور دم 3200 ساعت درجه بندی می شود.

فرستنده Garmin GTX-33H ES با squitter  گسترده ADS-B را فراهم می کند

دو فرستنده گیرنده ارتباط VHF با استاندارد 10 وات یا 16 وات اختیاری انتقال قدرت ، و 8.33 یا 25 کیلوهرتز نمودار ارجاع شده به جغرافیا   GPS TSO به C146C ، مجاز به C146 ، مجاز برای محلی سازی کلاس 1 ، 2 و 3 رویکردهای دقیق با هدایت عمودی (LPV)

گزینه های مختلف آب و هوا که در آن زیرساخت های گزارش دهی / مشاوره ای هوا پشتیبانی می شود .

قابلیت برنامه ریزی پرواز گرافیکی با صفحه نمایش لمسی ورودی یا دنباله تغییر، نقشه برداری زمین با وضوح بالا

در مدل استاندارد هلی کوپتر مجهز به اسکیت می باشد ولی بل مدلی را با چرخ های جمع شونده بصورت اختیاری ارائه نموده است که  BELLWLG نام دارد و پنج گره به سرعت کروز می افزاید.

429 آزمایش ارتفاع زیاد خود را در کلرادو و آزمایش دمای بالا را در آریزونا انجام داد .  مقامات برخی کشورهای دیگر بعداً معافیت افزایش وزن برای هواپیما را تصویب کردند.

429  فقط باید هر 200 ساعت پرواز بررسی شود و یکی از آسان‌ترین هلیکوپترها برای نگهداری صحیح است . تا جولای 2018 ، 325 بالگرد 330،000 ساعت برای نیروهای پلیس ، تیم های پزشکی هوایی و نظامیان در 42 کشور کار کرده اند.

خصوصیات عمومی

خدمه: 1 خلبان

ظرفیت: 7 مسافر (شش نفر در محفظه مسافر ؛ یک نفر در کنار خلبان)  یا 2،755 پوند (1250 کیلوگرم) محموله

طول: 41 فوت 8 اینچ (12.70 متر )

ارتفاع : 13 فوت 3 اینچ (4.04 متر )

حجم کابین: 204 فوت فوت (5.78 متر مکعب )

وزن خالی: 4245 پوند (1925 کیلوگرم )

حداکثر وزن برخاست: 7000 پوند (3،175 کیلوگرم )

ظرفیت سوخت: 814 لیتر قابل استفاده با  151 لیتر سوخت کمکی

هرکدام 1100 اسب بخار    2 × Pratt & Whitney Canada PW207D1 :  نیروگاه

قطر اصلی روتور: (11 متر) 36 فوت

کارایی

سرعت عملیاتی: ، 280 کیلومتر در ساعت ( 170 مایل )

حداکثر سرعت : 287 کیلومتر

برد: 720 کیلومتر)  450 مایل )

حداکثر سقف پرواز: 6100 متر) 20000  فوت )

سقف پروازی عملیاتی : 4،307  متر

https://en.wikipedia.org

https://www.bellflight.com/products/bell-429

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن