Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
خودرو های زرهی و نفربرهای زرهی

خودروی تاکتیکیJLTV

خودروی تاکتیکیJLTV

 

محمد جواد عسگرپور

خودروی تاکتیکیJLTV یک خودروی تاکتیکی سبک وزن برای ارتش آمریکاست و به خصوص برای نیروی زمینی و نیرو های ویژه و تفنگداران دریایی آمریکا توسعه یافته و این خودرو قرار است جایگزین خودروی هاموی ارتش آمریکا شود و همچنین این خودرو دارای قابلیت بقا پذیری و قابلیت حمل بار بیشتری نسبت به هاموی است و اولین بار پروژه JLTV در سال ۲۰۰۶ استارت خورد.
پروژه JLTV با توجه به تجارب بدست آمده در برنامه (FTTS ) ساخته شده و این خودرو فاز های توسعه متفاوتی را پشت سر گذاشته است این خودرو بمنظور حمل و نقل و فرماندهی و آمبولانس و شناسایی و پشتیبانی لجستیکی تاکتیکی توسعه یافته .در نهایت L-ATV برای پروژه JLTV انتخاب شد و قرار دادی برای ساخت ۱۶۹۰۱ خودرو بسته شد.

JLTV


تاریخچه
خودروی هاموی در سال ۱۹۸۵ در طی جنگ سرد وارد خدمت نیروی زمینی ارتش آمریکا شد و در آن زمان فاکتوری برای مقابله با مین ها و در گیری چریکی در طراحی هاموی در نظر گرفته نشده بود بنابراین این خودرو در مقابل مین ها آسیب پذیر بود و در آن زمان هم مجهز کردن خودروی هاموی به ذره بیشتر صرفه اقتصادی نداشت برنامه JLTV بطور ویژه برای جایگزینی کامل خودروی هاموی در نظر گرفته شد هرچند وزارت دفاع اعلام کرده که JTLV جایگزین هاموی نیست
برنامه JLTV اولین بار در سال ۲۰۰۶ رسانه ای شد و بر اساس اسناد منتشر شده از سوی دولت این خودرو جابگوی نیاز های عملیاتی است و قابلیت بقاپذیری بیشتر و برتری نسبت به هاموی را داراست .
اولین بار در نوامبر سال ۲۰۰۶ بود که سازمان JROC پروژه JLTV که در آن زمان یک طرح کانسپت بود که قرار بود در سال های آینده توسعه یابد رونمایی کرد و در دسامبر سال ۲۰۰۷ قرار شده بود که پروژه به مرحله فاز ساخت و مهندسی وارد شود هرچند در آن زمان مشخص شد که وزارت دفاع نمی خواهد که به این زودی پروژه وارد مرحله مهندسی شود و باید بیشتر از این در مرحله توسعه بماند در نهایت در پنجم فوریه ۲۰۰۸ وزارت دفاع خواهان یک پروپازال از فاز TD برنامه شد و در ۷ آوریل پروپازال آماده و در ژوئیه ۲۰۰۸ قرار داد بسته شد.
کمپانی های زیر در فاز TD پروژه همکاری کردند .
BOEING,TEXTRON
General Dynamics
Force Protection
Bae systems
Northroop grumman
Lockheed martin
Black water
Ratheon
در ۲۸ اکتبر سال ۲۰۰۸ پنتاگن شرکت هارا تنها به کمپانی های لاکهید مارتین و bae و navistar محدود کرد و با هر تیم قراردادی به ارزش ۳۵.۹ میلیون دلار تا ۴۵ میلیون دلار برای شروع فاز بعدی پروژه بسته شد و بودجه شرکت نورثروپ گرومن هم توسط دولت قطع شد استرالیا در در فوریه سال ۲۰۰۹ برای ۹ پیش نمونه از ۳۰ پیش نمونه اولیه سرمایه گزاری کرد و دولت استرایل در نهایت به دنبال خودروی hawkie که توسط خود استرالیا توسعه یافته بود رفت در سال ۲۰۰۹ دولت هند نسبت به پروژه JLTV ابراز علاقه کرد و همچنین بریتانیا و اسراییل هم نسبت به پروژه علاقه نشان دادند
در اول ژوئن ۲۰۱۰ اعلام شد که هر سه پیمان کار ۷ نمونه از JLTV خود را برای فاز TD ارائه داده اند بتظر میرسید که ارتش ایالات متحده پشتیبانی خود را از پروژه کم کرده ،هرچند ارتش بعد ها اعلام کرد که قرار است JLTV را جایگزین هاموی کند .
فاز TD پروژه JLTV حدود ۲۷ ماه تا سال ۲۰۱۱ طول کشید و در فوریه ۲۰۱۱ اعلام شد که فاز مهندسی و ساخت پروژه عقب افتاده و تا سال ۲۰۱۲ طول می کشد و دلیل این تاخیر این بود که ارتش درخواست های خود را در رابطه با حفاظت زیر خودرو در مقابل مین را تغییر داده بود.
دو نسخه از خودرو در دو طیقه ارائه داده شد طبقه a و طبقه b و هر دو طبق دارای ۴ صندلی برای ۴ نفر بودند و میتوانستند تا ۳۵۰۰ پوند بار حمل کند ولی نمونه طبقه دوم برنامه اش لغو شد چون بسیار سنگین از آب در آند و به راحتی توسط بالگرد های کینگ استالیون و شینوک قابل حمل نبود و الگوی دیگری هم تحت عنوان طبقه c ارائه شد که دارای دو صندلی بود و ۵۱۰۰ پوند بار را حمل میکرد
فاز EMD برنامه در سال ۲۰۱۱ استارت زده شد و تخمین زده میشد که بطور میانگین هزینه ساخت هر دستگاه از خودرو JLTV حدود ۲۳۰۰۰۰ دلار تا ۲۷۰۰۰۰ دلار قیمت داشته باشد و کیت زرهی B KIT حدود ۶۵۰۰۰ دلار قیمت دارد و فاز EMD در برنامه باعث شد تا ار لحاظ وزن و تحرک پذیری خودرو بهبود یابد و در همین زمان برنامه در خطر قرار گرفت و ممکن بود بودجه برنامه بطور کلی قطع شده و برنامه لغو شود و در همین زمان هم برنامه ای برای مدرن سازی هاموی هم پیشنهاد شد ولی در نهایت این برنامه به نفع JLTV کنار رفت .
فاز ساخت و مهندسی EMD
شرکت هایی که در فاز مهندسی پروژه کار کردند به شرح زیر است.

در جنگاوران بخوانید  ده نفربر زرهی برتر جهان (خودرو جنگی پیاده‌نظام)
نسخه BRV-O مجهز به یک برجک مجهز به مسلسل 12.7 م م


شرکت AM GENERAL یک خودروی مقاوم در مقابل انفجار و آفرود توسعه داد که از یکسری طراحی های هاموی هم بهره میبرد .
شرکت bae systems با شرکت ford بر روی پروژه کار کردند و شرکت فورد یک موتور دیزل مجهز به توربوشارژ ۶.۷ لیتری ارائه داد و شرکت bae هم بر روی فاز TDکار کرد .
شرکت GTV هم در فاز TD کار کرد ولی راهی با ریسک پایین را انتخاب کرد و همان خودروی EAGLE که در خط تولید بود را ارائه داد.
کمپانی لاکهید مارتین هم بر روی نمونه ای با وزن ۱۰۰ پوند کمتر کار کرد
شرکت NAVISTAR هم بر روی فاز EMD پروژه کار کرد و خودرویی بین هاموی و JTLV ارائه داد .
کمپانی OSHKOD بر اساس پلت فرم LATV طرحی را ارائه داد که بیشتر شبیه به طرح شکست خورده ای بود که با کمک کمپانی نورثروپ گرومن دنبال میکرد.
و کمپانی HARDWIRE هم بر روی خودرویی هیبریدی که با موتور الکتریکی کار میکرد سرمایه گزاری کرد که از لحاظ زرهی هم مشابه یک MRAP بود.در ۲۳ اوت ۲۰۱۳ ارتش و تفنگداران دریایی طرح های JTLV کمپانی لاکهید مارتین و L-ATV شرکت oshkosh و BRV-O را برنده فاز ساخت و مهندسی اعلام کردند و هر سه کمپانی قرار شد ۲۲ پیش نمونه بسازند.
تا ۲۶ ژوئن ۲۰۱۳ لاکهید مارتین ۲۲ پیش نمونه از JLTV را برای فاز EMD تولید کرد .
و در ۸ اوت ۲۰۱۳ کمپانی OSHKOSH اولین پیش نمونه LATV را ارائه داد و خودرو ها در دو نوع دو در و چهار در ساخته شدند تا ۱۴ اوت ۲۰۱۳ کمپانی های لاکهید و AM هر ۲۲ پیش نومنه را ساختند .طراحی
تفنگدارای دریایی ایالات متحده بدنبال خودرویی بودند که بتوانند با همان سیستم های انتقال خود جا به جا کنند در همین شرایط ژنرال ارتش آمریکا جیمز کانوی گفت ارتش ماشینی که ۲۰۰۰۰ پوند وزن دارد را نمی خرد
در های خودرو طوری طراحی شده بود که در صورت صدمه دیدن خودرو به راحتی میشد از آن فرار کرد
سییتم تنظیم دمای خودرو میتواند دمای خودرو را از -40 در جه تا ۱۸ درجه در عرض یک ساعت برساند
و سیستم تهویه هوا میتواند دما را از ۴۹ درجه به ۳۲ درجه برساند در عرض ۴۰ دقیقه
و خودروی JLTV مجهز به سیستم های الکترونیکی است که در صورت از کار افتادن سیستم ها اخطار می دهد تا سیستم درست شود و همچنین خودرو مجهز به سیستم های الکترونیکی است که وضعیت سیستم های سوخت و موتور و انرژی خودرو را نمایش می دهد و این خودرو مجهز به قلاب برای کشیدن بار یا خودروی دیگری است .
خودروی JLTV یک خودرویی است که از همه لحاظ برای قرن ۲۱ مناسب است چه از لحاظ تکنولوژی و چه از لحاظ محافظت و سیستم ها ،این خودرو برای این ساخته شده تا به اندازه یک MRAP محافظت شده باشد و بیشتر از آن تحرک پذیر و دارلی سیستم الکتریکی بهتری نسبت به هاموی ،خودرو دارای وظیفه ای مشابه هاموی است و برای خط مقدم ساخته نشده ولی برای ماموریت های شناسایی و جابه جایی ساخته شده و برخلاف هاموی این خودرو در مقابل مین های کنار جاده ای هم مقاوم است.

در جنگاوران بخوانید  خودروی زرهی مسلح BMPT ترمیناتور

 


تحرک پذیری
خودروی JTLV باید بتواند از ارتفاع ۵۰۰ پایی سطح دریا تا ۱۲۰۰۰ پایی توانایی انجام عملیات داشته باشد و باید بتواند از دمای -40 درجه فارنهایت تا ۱۲۵ درجه فارنهایت کار کند و طبق قائده باید این ماشین بتواند در دمای منفی در طی یک دقیقه استارت بخورد و روشن شود بدون اینکه نیاز به سیستم خارجی و گرم کردن باطری ها داشته باشد و خودرو دارای سرعت ۵۶ کیلومتر بر ساعت و برد ۴۸۰ کیلومتر است و از یک باک سوخت بهره میبرد و سوخت این خودرو JT8 است و این خودرو میتواند تا مانع های ۲۵ فوتی را پشت سر بگذارد و میتواند از پله های ۱۸ اینچی با سرعت ۱۵ مایل بر ساعت بدون ایجاد هیچ مشکلی عبور کند
خودروی JLTV را هم از راه دریا و هم از راه هوا میتوان جا به جا کرد این خودرو توسط هر کلاسی از کشتی ها قابل حمل است و همچنین توسط هواپیما های C130 و هلیکوپتر CH47 و CH53 و هواپیما های C17 و C5 قابل حمل است و زمانی که لین خودرو با هواپیما جا به جا میشود ۳۰ دقیقه ای میتوان آن را آماده کرد .
پیشرانه ماشین توسط کمپانی جنرال موتورز طراحی شده و یک موتور دیزل با قابلیت کنترل دیجیتال است که 866T نام دارد و هشت سلیندر v شکل است و این موتور دارای قدرت ۳۰۰ اسب بخار است و دارای دور بر دقیقه ۳۰۰۰ rpm است و از یک گیربکس اتوماتیک آلیسون بهره میبرند
خودرو از لحاظ زرهی کاملا برتر از هاموی است و قابل قیاس با MRAP است هرچند سبک تر است و همچنین کیت های زرهی مانند B KIT قابل نصب بر روی این خودرو است و این کیت سی دقیقه ای بر روی خودرو نصب میشود و حتی قابلیت مقاومت در مقابل RPG را هم دارد و از محاسن این کیت ها مانند KIT A و KIT B این است که در صورت نیاز میتوان آن ها نصب کرد یا برداشت و همچنین هزینه کمتری هم دارند و هر کدام از این کیت ها ۶۵۰۰۰ دلار قیمت دارند
همچنین خودرو مجهز به سیستم خاموش کننده آتش خودکار است که ۱۰ ثانیه بعد از صدمه دیدن خودرو بطور اتوماتیک خود به خود به کار می افتد هرچند خود راننده هم دسترسی به سیستم خاموش کننده آتش دارند

 


مدل ها
CATEGORY A
این نسخه قابلیت حمل ۱.۶ تن بار را داراست و با C130 قابل حمل است
CATEGORY B
این نسخه قدرتمندتر است و قابلیت حمل ۲ تن بار را داراست
این نسخه در نقش شناسایی دارای شش صندلی و د نسخه فرماندهی مجهز به چهار صندلی
و این مدل قابلبت حمل سلاح سنگین را داراست و برای پلیس هم قابل استفاده است
نسخه ای هم برای تفنگدارای دریایی با دو صندلی دارد و همچنین مدلی برای آمبولانس هم دارد .
CATEGORY C
این نسخه قابلیت حمل ۲.۳ تن را داراست
مدل قبلی CATEGORY B به علت اینکه بسیار سنگین بود و برای هلیکوپتر های شینوک و کینگ استالیون قابل حمل نبود بنابراین این مدل حذف شد
و نسخه تاکتیکی رزمی قرار است جایگزین CATEGORY A و CATEGORY B شود و ابن نسخه قابلیت حمل ۴ نفر و بار ۳۵۰۰ پوند را داراست و نسخه CSV قرار است جایگزین CATEGORY C شود و دارای دو صندلی است و قابلیت حمل ۵۱۰۰ پوند بار را داراست
خانواده JLTV دارای سه نسخه utility و ccwc و gp است نسخه utility دو در است و نسخه های gp و ccwc چهار در است
M1278 heavy gun carrier
این نسخه بر پایه gp و قابلیت حمل سلاح سنگین را دارد .
M1279 utilty
M1280 general popose
این نسخه بر پایه gp است
M1281close combat weapon carrier
این نسخه مسلح به سلاح است و بر پایه ccwc
کاربران
آمریکا
بریتانیا
لیتوانی
اسلوواکی

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن