برترین هاتوپخانه و راکت های توپخانه ای

ده سیستم راکت انداز برتر جهان

ده سیستم راکت انداز برتر جهان

ده سیستم راکت انداز برتر جهان

نویسنده : رضا آبشرینی

سیستم های راکت انداز برای ایجاد آتش پر حجم و بر روی اهداف دشمن در پشت خطوط مقدم جنگ خصوصا اهداف راهبردی و با اهمیت طراحی شده اند

این اهداف میتوانند شامل اهداف فرودگاهی ، مراکز فرماندهی ، یگانهای پشتیبانی و تدارکات ، واحدهای دفاع هوایی ، آتشبارهای توپخانه ای و مکان تجمع نیروهای پیاده نظام دشمن باشند

سیستم های راکتی توپخانه ای سوای از نقاط ضعف و قوت خود دارای یک نقطه ضعف بزرگ و یک نقطه قوت برجسته هستند

نقطه ضعف این سیستم ها دقت پایین ان است و البته نقطه قوت آنهم حجم آتش سنگین و عمکرد سریع آن است که سعی شده با استفاده از این ویژگی دقت پایین را پوشش دهند

تفاوت راکت ها با موشک ها دردقت و درصد تاثیر آن است موشک ها دارای سامانه هدایت هستندو تا زمان اصابت به هدف هدایت پذیر هستند ولی راکت ها زمانیکه از لانچر شلیک شد دیگر قابلیت هدایت ندارد

نکته ای که هست اینکه اگرچه اغلب کشورهای دنیا از سلاحهای راکتی برخوردارند ولی در شرق این سلاح محبوبیت فوق العاده بیشتری دارد

توپخانه همواره در سازمان رزم اتحاد جماهیر شوروی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بالطبع علاقه به در خدمت گرفتن سلاحهای راکتی نیز در ارتش این کشور بسیار پر رنگ است و بالطبع کشورهایی که از استراتژی شوروی تبعیت میکنند نیز بصورت گسترده ای این سلاح را در انواع مختلف با کالیبر های متفاوت در خدمت دارند در این میان چین و شوروی نیز از بزرگترین تولید کنندگان این سلاح هستند

خب حال سوالی که برای عزیزان شاید پیش بیاید اینکه سیستم های راکتی برتر دنیا کدام و ساخت چه کشوری هستند ؟

در اینجا ما شما را با ده راکت انداز برتر دنیا به ترتیب امتیاز آشنا خواهیم کرد

شماره 1 رده بندی برترین سیستم پرتاب چندگانه راکت توپخانه ای، PHL 03 متعلق به چین

سیستم PHL 03 یک سیستم راکت توپخانه چینی است که از سیستم Smerch اتحاد جماهیر شوروی توسعه یافته است.

طبق گزارش ها ، این سیستم در سالهای 2004-2005 وارد خدمت در ارتش چین شد. نسخه ای از سیستم PHL 03 برای صادرات به مشتریان خارجی تحت عنوان AR2 توسعه یافته است. این کشور 36 پرتابگر از نسخه صادراتی این سیستم را به مراکش صادر نموده است. PHL 03 دارای 12 لوله جایگذاری برای موشک های 300 میلی متر است. وزن هر یک از موشک های استاندارد این سیستم در حدود 800 کیلوگرم با کلاهک 280 کیلوگرمی است.

حداکثر دامنه آتش این سیستم، بسته به نوع کلاهک مورد استفاده در موشک آن 70-130 کیلومتر است. گرچه برخی منابع غیر رسمی گزارش می دهند موشک های این سیستم قادرند به برد حداکثری 150 کیلومتر دست یابند. موشک های این سیستم دارای کلاهک های شدید الانفجار، کلاهک های خوشه ای با قابلیت ضد زره و ضد پرسنل در دسترس هستند. کلاهک های خوشه ای نیز ممکن است مهمات ضد تانک مخصوص هدف قرار دهند. یک گردان کامل از این سیستم به طور بالقوه قادر است مساحتی تا 67 هکتار را با خاک یکسان کند.

اگرچه PHL 03 نسخه چینی Smerch است ، اما به نظر می رسد که چینی ها از نظر توانایی موشک نسبت به روس ها پیشی گرفته اند، زیرا موشک های PHL 03 از لحاظ برد، برتری محسوسی بر Smerch دارند. سازنده چینی ادعا می کنند که موشک های چینی 300 میلی متری در این سیستم قابل جایگزینی با موشک های سیستم روسی Smerch نیست، زیرا از پیشرانه متفاوتی بهره میبرد.

این سیستم موشک توپخانه، دارای سیستم کنترل آتش دیجیتالی است. PHL 03 توسط 4 خدمه فنی اداره می شود و مبتنی بر شاسی مخصوص چرخدار Wanshan WS2400 با پیکربندی 8×8 است. این وسیله نقلیه نظامی از تحرک خوبی برخوردار است و می تواند به صورت خارج جاده ای نیز سفر کند. این سیستم موشکی توپخانه، مبنای توسعه برای سه سیستم دیگر قرار گرفت و راه را برای تعدادی از نسخه های چینی از جمله AR1 ، AR1A و AR3 هموار کرد که در حال حاضر قدرتمندترین سیستم از این نوع است.

رتبه شماره 2 رده بندی برترین سیستم پرتاب چندگانه راکت توپخانه ای:سیستم Uragan-1M روسیه

این سیستم جدیدترین سیستم راکت توپخانه ای روسیه محسوب میشود. این سیستم برای جایگزینی هر دو سیستم پیری اوراگان 220 میلی متری این کشور که معرفی آن به سال 1975، و سیستم 300 میلی متری Smerch که در سال 1987 عملیاتی شده است، توسعه یافته است.

سیستم Uragan-1M برای اولین بار در سال 2016 رونمایی شد و ممکن است در آینده نزدیک عملیاتی شود. Uragan-1M یک سیستم چند کالیبره است، یعنی قادر است دو غلاف با موشک های مختلف از جمله غلاف پرتاب موشک های 300 میلی متری Smerch و 220 میلی متر موشک های Uragan را حمل کند که انعطاف پذیری ویژه ای را در اختیار کاربر قرار میدهد. بدین صورت که غلافهای دارای لوله پرتاب پس از پرتاب همه راکت ها برداشته شده و جایگزین می شوند و بدین شکل سرعت بارگذاری و همچنین ذخیره و نگهداری آسانتری را در اختیار کاربر قرار میدهد. اگرچه بسته های پرتاب کننده قابل استفاده مجدد 300 میلیمتری نیز ساخته شده است که توسط یک وسیله نقلیه بارگیری مجدد در شرایط میدانی با موشک های جدید قابل بارگیری است.

در مجموع 12 لوله پرتاب برای موشک های 300 میلی متر وجود دارد. هر یک از این راکت ها 800 کیلوگرم وزن دارند و دارای کلاهکی 280 کیلوگرمی هستند. موشک های این سیستم دارای انواع مختلفی کلاهک از جمله شدید الانفجار، آتش زا، خوشه ای با مهمات ضد پرسنلی و ضد تانک است.

حداکثر برد آتش این سیستم با توجه به نوع کلاهک بین 70 تا 90 کیلومتر است.

برخی منابع گزارش می دهند که Uragan-1M همچنین می تواند از موشک های تازه توسعه یافته 300 میلی متر با حداکثر برد 120 کیلومتر نیز استفاده کند. Uragan-1M مبتنی بر شاسی مخصوص چرخ بلژیکی MZKT-7930 با پیکربندی 8×8 است.

شماره 3 برترین سیستم راکت انداز چند گانه :شماره سه برترین سیستم راکت انداز ( Smerch) اتحاد جماهیر شوروی

این سیستم موشک انداز در اوایل دهه 1980 معرفی شد. در آن زمان این سیستم قدرتمندترین سیستم پرتاب چندگانه راکت در جهان بود که بسرعت مورد استقبال واقع و توسط تعدادی از کشورها استفاده شد و همچنان پس از نزدیک به چهل سال خدمت، یک سیستم بسیار توانا و ویرانگر است. با این حال نگهداری و عملیاتی نگه داشتن اسمرچ به دلیل سن بالا به طور فزاینده ای سخت و پر هزینه است. اسمرچ دارای 12 لوله برای جایگذاری موشک های توپخانه 300 میلی متر است. در ابتدا ورود به خدمت این سیستم دارای برد 70 کیلومتر بود و با ارتقا در سیستم Smerch-M به 90 کیلومتر افزایش یافته و حدود ده سال پیش گزارش شده است که روسیه موشکهای بهبود یافته 300 میلیمتری با حداکثر برد 120 کیلومتر را برای این سیستم توسعه داده است.

این سیستم هم اکنون در روسیه با سیستم راکتی اورگان در حال جایگزین شدن است. خودرو پرتابگر اسمرچ براساس شاسی متحرک سنگین MAZ-543M با پیکربندی 8×8 ساخته شده است.

یک گردان کامل از سیستم اسمرچ شامل 6 دستگاه پرتابگر و 6 خودروی سنگین بازیابی و حمل مهمات است.سبستم پرتاب راکت اسمرچ مبنای توسعه تعدادی از سیستم های پرتابگر از جمله Tornado 9A52-4 روسی را هموار کرد. چین نیز از توسعه همین سیستم، نسخه PHL 03 خود را تولید کرده

رتبه چهارم رده بندی برترین سیستم های راکت انداز چندگانه PHL-16  ساخت چین

معرفی این سیستم راکت توپخانه ای به سال 2019 در کشور چین برمیگردد.

سیستم PL-16  یک سیستم راکت انداز سنگین است که در سال 2019 توسط چین رونمایی شد. این سیستم یکی از قدرتمند ترین در نوع خود در کلاس جهانی است که از مهمات 370 میلیمتری با دامنه برد 220 کیلومتر با قدرت انفجار بالا بهره میبرد.

فلسفه وجودی تمامی سیستم های راکت انداز چندگانه ماموریتهایی از جمله حمله به مراکز فرماندهی ، پناهگاه ها و اهداف سخت ، محل تجمع نیروهای پیاده ، آتشبارهای دفاع موشکی و سرکوب زرهی و پاکسازی میادین مین و تخریب گسترده در یک منطقه است.

این سامانه در دو نسخه اصلی با نام PHL-16 برای خدمت در ارتش چین و نوع صادراتی با نام‌PCH-191 وارد خدمت میشود.

این یک نسخه اصلاح شده از سیستم AR3 است که برای مشتریان بازار صادراتی ارائه شده است. این سیستم در حال حاضر بصورت فراگیر در خدمت ارتش چین قرار ندارد و با وجود در خدمت بودن PHL-3 امکان ورود به خدمت بصورت گسترده برای آن متصور نیست

این سیستم  بصورت استاندارد جهت مهمات 300 میلیمتری توسعه یافته ولی قادر است با تعویض غلاف راکت 370 میلیمتری را نیز شلیک کند.

این راکت انداز از دو غلاف بهره میبرد که در صورت استفاده از راکت 300 میلیمتری هر غلاف دارای 4 پرتابگر و در مجموع 8 پرتابگر است ولی در صورت استفاده از مهمات 370  میلیمتری و یا موشک های بالستیک از دو پرتابگر تک لانچری بهره میبرد

دامنه برد سامانه با راکت های 370 میلیمتری 220 کیلومتر و راکت های 300 میلیمتری 150 کیلومتر است.

 برخی منابع اعلام کرده اند که PHL-16 قادر به پرتاب موشک های بالستیک تاکتیکی و موشک های ضد کشتی است. در این خصوص AR3 نیز قادر بود غلاف هایی با موشک های 300 میلی متر ، موشک های بالستیک تاکتیکی Fire Dragon 480 و موشک های ضد کشتی TL-7B را حمل کند. وسیله نقلیه حامل دارای یک کابین زره پوش است که تا حدودی محافظت خدمه در برابر آتش سلاح های کوچک و ترکش های توپخانه ای توپخانه را بهمراه دارد.

PHL-16

رتبه شماره 5 برترین سیستم راکتانداز چندگانه متعلق به AR-1A ساخت چین

راکت انداز چندگانه AR1A از سیستم  A100 توسعه و ساخته شده است که در اواخر دهه 1990 معرفی شد، اما توسط ارتش چین بکار گرفته نشد. سیستم راکت انداز توپخانه ای AR1A برای اولین بار در سال 2009 به نمایش درآمد. این سیستم مدولار است و درصد بالایی از فناوری بکار رفته در آن مشابه سیستم اسمرچ روسی است. چین این سیستم را برای بازار صادرات در نظر گرفته و اخیراً گزارش شده است که ارمنستان تعداد نامشخصی از این سامانه های راکتی را سفارش داده است. AR1A در مقایسه با نسل قبلی خود A100، دارای تغییراتی در لوله های راکت است. در این سیستم دو غلاف کامل بصورت جداگانه بر روی شاسی بارگذاری می شوند و هر غلاف دارای 5 لوله پرتاب برای راکت های 300 میلی متر است. راکت ها در کارخانه در غلاف ها مستقر و مهر و موم شده اند. پس از پرتاب همه راکت ها، غلاف ها برداشته شده و جایگزین می شوند. حداکثر دامنه آتش این سیستم تا 130 کیلومتر است. این سیستم همچنین با غلاف های سیستم AR3 و راکتهای 370 میلی متر آن سازگار است.

خودروی پرتابگر این سیستم مبتنی بر شاسی Wanshan WS2400 با پیکربندی 8×8 است.

AR-1A

رتبه ششم برترین سیستم راکتی متعلق به  WS-2 ساخت چین

سیستم WS-2 یا WeiShi-2 (Guardian-2) یکی دیگر از سیستم های راکتی پرتاب چندگانه چینی است که در سال 2008 رونمایی شد. این سیستم نیز برای بازار صادرات این کشور توسعه یافته است و برخی منابع گزارش می دهند که تعدادی از این سامانه های راکت توپخانه ای به سودان صادر شده است. این سیستم مجهز به 6 راکت 400 میلیمتری است.

این سیستم دارای ریل برای پرتاب نیست و راکت ها از باکس های مخصوص شلیک می شوند. راکت ها در کارخانه در درون باکس پلمپ شده و می توانند سالها در این ظروف نگهداری شوند، چرا که به تعمیر و نگهداری اضافی احتیاجی ندارند. هنگامی که همه راکت ها پرتاب شدند ، این باکس ها جدا شده و جایگزین می شوند. راکت استاندارد 400 میلی متر این سیستم دارای حداکثر برد 200 کیلومتر است و میتواند به انواع کلاهک ها از جمله مواد منفجره ضد پرسنلی و ضد زره تجهیز شود. این موشک ها دارای یک سیستم هدایت اینرسی ساده هستند ، اما می توانند از سیستم هدایت ماهواره ای چین Baidu نیز برای هدایت میانه مسیر استفاده کند.

پرتابگر WS-2 براساس شاسی کامیون با تحرک بالا Taian TAS5450 با پیکربندی 8×8 است.

WS-2

شماره هفت رده بندی برترین سیستم راکت انداز چندگانه متعلق به A200  ساخت چین

سیستم A200 یکی از جدیدترین سیستم های راکت توپخانه ای چین است. این سیستم نیز مشابه AR1A توسعه یافته از سیستم A100 است که توانسته دامنه آتش را افزایش دهد. A-200 نیز برای بازار صادراتی این کشور ارائه شده و بلاروس تعدادی از این سیستم های راکتی را خریداری کرده است.با این حال برای A-200 از شاسی 8×8 تحرک سنگین بومی این کشور polonez بهره گرفته شده است.A-200 اولین بار در سال 2015 در بلاروس رونمایی شد و تحویل آن از سال 2016 آغاز گردید. ولی ارتش چین هیچ علاقه ای به A200 نشان نداد و این سیستم در ارتش این کشور جایگاهی برای خود پیدا نکرد ولی این سیستم برای تولید یک سیستم تواناتر A300 برای این کشور مبنای توسعه واقع شد.

راکت های A-200 حداکثر 200 کیلومتر برد داشته و با سیستم و در یک بروزرسانی قابلیت هدایت ماهواره ای نیز دریافت کرد که خطای برخورد آن را به زیر 30 متر در حداکثر برد کاهش داده است. بنابراین این راکتها حتی در حداکثر برد نیز بسیار دقیق هستند.راکت های A200 دارای کلاهک هایی با وزن حدود 100 تا 150 کیلوگرم هستند و سه نوع کلاهک برای آن وجود دارد.یمی از قابلیت های A200 مدولار بودن آن است که می تواند از غلاف های دیگر با راکت های مختلف نیز استفاده کند. این سیستم همچنین قادر به حمل و پرتاب 2 موشک بالستیک کوتاه برد M20 چینی است. موشک M20 دارای برد 280 کیلومتر است و می تواند کلاهک 480 کیلوگرمی را با قابلیت هسته ای حمل کند.

این سیستم توپخانه بسته به وسیله نقلیه ای که در آن مستقر است، توسط 3 تا 5 خدمه اداره می شود. این دستگاه می تواند از شاسی تحرک سنگین 8×8 چینی Taian TA5450 ، Wanshan WS2400 استفاده کند ، که ظرفیت بارگذاری آن در حدود 20 تن است.

A200

رتبه هشتم برترین سیستم راکت توپخانه ای متعلق به A100 ساخت چین

سیستم راکت انداز چندگانه A100 را میتوان تلاش چین برای توسعه و ساخت یک بستم راکت توپخانه ای بومی برد بلند با استفاده و الگو برداری از سیستم اسمرچ شوروی دانست که از بسیاری جهات شبیه به اسمرچ است. A100 میتواند راکت 300 میلی متر شلیک کند و بر اساس شاسی کامیون با تحرک بالا ساخته شده است. با این حال تولید کنندگان اصرار دارند که این سیستم با اسمرچ کاملاً متفاوت است. A100 توسط ارتش چین مورد بررسی قرار گرفت، اما به جای آن PHL03 انتخاب شد. A100 نیز مانند بسیاری از سیستم های راکتی این کشور  برای مشتریان صادراتی پیشنهاد شده است و نسخه بهبود یافته آن به پاکستان و تانزانیا صادر شده است.

این سیستم دارای 10 لوله پرتاب برای راکت های توپخانه 300 میلی متر (اسمرچ دارای 12 لوله) با حداکثر برد 120 کیلومتر است.

نسخه اولیه خودرو پرتابگر A100 بر اساس شاسی ویژه Taian TA580 با پیکربندی 8×8 ساخته شده است. با این حال ، سیستم های توپخانه ای که به پاکستان و تانزانیا صادر شده اند بهبود یافته اند و بر اساس شاسی جدید Taian TAS4500 با پیکربندی 8×8 ساخته شده اند.

A100

شماره 9 برترین سیستم راکت توپخانه ای متعلق به KN-25 ساخت کره شمالی

راکت توپخانه ای سنگین KN-25 به تازگی در کره شمالی پدیدار شده است و برخی منابع آن را KN-25 نامگذاری کرده اند، اگرچه این اسم موقتی است. در این سیستم از موشک های توپخانه ای بسیار بزرگ که قطر آنها در حدود 500-600 میلی متر است استفاده شده است. این سیستم تا کنون قدرتمندترین  پرتابگر چندگانه است که تاکنون توسط کره شمالی رونمایی  شده است و تعدادی پرتاب های آزمایشی در سال های 2019 و 2020 را پشت سر گذاشته است. وضعیت واقعی این سیستم مشخص نیست که آیا هنوز آزمایش در مرحله آزمایش است یا در ارتش این کشور عملیاتی گردیده است.

این سیستم توپخانه کره از موشک های توپخانه ای هدایت شونده بسیار بزرگ استفاده می کند که میتواند یکی از بزرگترین موشک های توپخانه ای در نوع خود باشد که تاکنون ساخته شده است تا جایی که میتوان KN-25 را به عنوان یک سیستم موشک بالستیک با برد کوتاه محسوب کرد. گزارشات اولیه حاکی از آن است که این سیستم توانسته به برد 240 کیلومتر دست یابد ولی تخمین زده می شود که این رامتها بتوانند تا برد 400 کیلومتر را پوشش دهند.اگر این تخمین ها درست باشند ، به این معنی است که این سیستم موشکی بیشتر خاک کره جنوبی را در دسترس قرار میدهد.

 موشک ها برای هدایت از سیستم ناوبری اینرسی و ماهواره ای استفاده می کنند. KN-25  مبتنی بر شاسی تاترا ساخته شده و به وضوح می تواند یک نسخه به شدت اصلاح شده از کامیون نظامی Tatra T815 Kolos باشد

رتبه دهم برترین سیستم راکت انداز چندگانه متعلق به KN-09 ساخت کره شمالی

در سال 2014 گزارش هایی از اطلاعات کره جنوبی منتشر شد که نشان می‌داد کره شمالی در حال آزمایش یک موشک توپخانه کالیبر بزرگ و جدید است. این سیستم راکت انداز توپخانه برای اولین بار در سال 2015 رسانه ای شد و منابع نظامی برخی آن را KN-09 نامگذاری کردند. در رونمایی از آن چند خودرو پرتابگر در معرض دید عموم قرار گرفتند ، اما وضعیت فعلی  یا تعداد تولید آن مشخص نیست و مشخصات دقیق آن نیز تأیید نشده است ولی میتوان آن را قدرتمندترین سیستم راکت انداز توپخانه ای دانست که توسط کره شمالی ساخته شده است. کره شمالی از سیستم راکت توپخانه ای M1985 و M1991 با موشک های 240 میلی متری استفاده می کند گرچه این دو سیستم از قابلیت کمتری برخوردار بوده و برد کمتری دارند. این  سیستم از جمله سیستم های توانمند در نوع خود در جهان است که در مجموع 8 لوله پرتاب 300 میلی متر دارد.به احتمال زیاد کره شمالی از موشک های توپخانه SY-300 چینی برای این سیستم استفاده می کند.چ که دامنه آنها تا 130 کیلومتر است. موشک های SY-300 با استفاده از سیستم هدایت اینرسی دارای خطای حداکثر 50 متر باشد. این سامانه براساس کامیون تجاری سنگین HOWO چینی با پیکربندی 6×6 ساخته شده است که در کره شمالی برای مصارف نظامی مورد استفاده قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن