خودرو های مهندسی

زره پوش مهندسی پل گذار تایتان

زره پوش مهندسی پل گذار تایتان

به نام خداوند بخشنده و مهربان

تهیه و گردآوری : امیر حسین شهریاری

خودروی مهندسی پل گذار تایتان (Titan) آخرین و مدرن ترین زره پوش پل آویزی است که توسط ارتش بریتانیا استفاده می شود و برخی کارشناسان معتقدند که تایتان در نوع خود بسیار پیشرفته بود و حتی می توان گفت که برترین زره پوش پل گذار عملیاتی در دنیا است.

“””خودروهای مهندسی پل گذار برای پشتیبانی از نیروهای زرهی ارتش در نظر گرفته شده اند. پل گذار ها وظیفه دارند که بر روی رودخانه ها ، گودال ها ، موانع و … پل های خود را آویز کنند تا نیروهای زرهی و پیاده بتوانند بدون مشکل از روی آن رودخانه و گودال عبور کنند. این گونه خودروها در مهندسی زرهی از اهمیت فوق العاده بالایی همچون دیگر خودروهای مهندسی دیگر همچون بازیابی زرهی برخوردار می باشند. معمولا در ساخت نمونه های نظامی این خودروها از پلتفرم های چرخدار یا شنی دار نظامی همچون تانک ها و نفربر استفاده می شود. یکی از دلایل اینکه در ساخت خودروهای مهندسی نظامی از شاسی زره پوش استفاده می شود ، افزایش بقاپذیری آنهاست.”””

تایتان انگلیسی توسط صنایع دفاع ویکرز (هم اکنون شرکت BAE سیستمز) طراحی و تولید شده و ارتش بریتانیا پس از بررسی های لازم با توجه به نیازهای خود ، به خدمت گیری این زره پوش را در سال 2001 تصویب کرد. نمونه های اولیه تایتان در سال 2003 تحویل ارتش بریتانیا شد و به صورت عملیاتی از سال 2005 به خدمت گرفته شد. همچنین تحویل دسته های سفارشی این زره پوش تا سال 2008 ادامه داشت و در نهایت ارتش بریتانیا 33 دستگاه از خودروی پل گذار تایتان را دریافت کرد.

تایتان سریع ترین و محافظت شده ترین خودروی پل گذار است و دارای پل های زرهی با توانایی گسترده می باشد. همچنین لقب سنگین ترین خودروی مهندسی نظامی موجود در جهان را باید به تایتان داد. تایتان در ارتش بریتانیا جایگزین زره پوش Chieftain AVLB شد که نمونه پل گذار تانک مشهور چیفتن بود. تایتان در مقایسه با خودروی قبلی ، سریع تر و مانورپذیر تر است و از توانایی های وسیع تری بهره میبرد.

در ساخت تایتان از شاسی تانک چلنجر 2 استفاده شده است. در حقیقت به جای نصب برجک با تسلیحات ضد زره و توپ 120 میلی متری که در چلنجر 2 استفاده شد ، یک مجموعه تجهیزات پل گذار روی شاسی خودرو نصب شده و به غیر از این تغییرات چندان زیادی در شاسی ایجاد نشده است.

تایتان مجهز به موتور دیزل توربوشارژ Perkins CV12 TCA است که قدرت آن 1200 اسب بخار است. موتور در عقب قرار دارد. این وسیله نقلیه مهندسی رزمی می تواند در مناطق بسیار گرم ، بسیار سرد و معتدل کار کند.

تایتان دارای طول 11 متر ، عرض 8 متر و ارتفاع 4 متری است و وزن آن به 60 تن در حالت سنگین میرسد. طبق اطلاعات موجود این زره پوش می تواند به سرعت 55 کیلومتر بر ساعت دست یابد و دامنه عملیاتی آن 500 کیلومتر است.

همچنین تایتان می تواند از شیب های 60 درجه عبور کند.

تایتان از شاسی تانک چلنجر 2 استفاده میکند. یکی از دلایل اینکه در ساخت تایتان از شاسی چلنجر 2 استفاده شده ، کاهش هزینه های تعمیر ، نگهداری و آموزش برای کاربران است.

تایتان می تواند یک پل به طول 26 متر یا دو پل به طول 12 متر را حمل کند. همچنین می تواند چندین پل ترکیبی ایجاد کند. این پل زره پوش در کمتر از دو دقیقه یک پل منفرد به طول 26 متر راه اندازی می کند. پل های 12 متری فقط در 90 ثانیه گذاشته می شوند. این پل ها از فولاد با مشخصات بسیار بالا ساخته شده اند ، که باعث سبک شدن و استحکام آنها می شود. آنها قادر به حمل حتی سنگین ترین تانک های اصلی جنگ در جهان هستند. پس از عبور از پل ، توسط تایتان برداشته می شود ، تا دوباره مورد استفاده قرار گیرد.

تیتان همچنین می تواند یک تیغه بولدوزر را حمل کند.

زره پوش تایتان از همان سطح حفاظتی تانک چلنجر 2 برخوردار است و به راحتی قادر به دفع اکثر پرتاب های ضد زره همچون موشک های ضد تانک و یا گلوله های پرتابی از لوله تانک ها است. همچنین می تواند در برابر مین های ضد تانک دوام بیاورد و امکان افزایش سطح حفاظت با استفاده کیت های زره واکنش دهنده و ماژولار وجود دارد. برای خدمه سیستم محافظت NBC وجود دارد ، بنابراین این وسیله نقلیه مهندسی می تواند در محیط های خطرناک کار کند.

زره پوش تایتان دارای سه خدمه شامل فرمانده ، اپراتور پل و راننده است. راننده در جلوی وسیله نقلیه نشسته است ، در حالی که دو عضو دیگر خدمه در مرکز نشسته اند. وسایل نقلیه مجهز به تجهیزات رانندگی در شب است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن