تسلیحات نیروی های پیاده و سلاح های انفرادی

معرفی تپانچه زیگ زاور P226 سلاح کمری سازمانی نیروی انتظامی- جنگاوران

معرفی تپانچه زیگ زاور P226 سلاح کمری سازمانی نیروی انتظامی- جنگاوران

معرفی تپانچه زیگ زاور P226 سلاح کمری سازمانی نیروی انتظامی- جنگاوران

P226 نام سلاح دستی/ تپانچه ساخت شرکت سوئیسی-آلمانی-آمریکایی زیگ زاور در دهه 80 میلادی می باشد. این تپانچه را می توان از نسل تپانچه قدیمی تر P220 این شرکت دانست که در طراحی شباهت بالایی به این تپانچه دارد.

تپانچه P226 یک تپانچه فول سایز، با ابعاد و ظرفیت خشاب مناسب حمل وظیفه و بهره برنده از کالیبر 9 میلیمتر پارابلوم می باشد، اگرچه در سال های پس از عرضه، نسخه هایی از این تپانچه در دیگر کالیبر هایی نظیر، 40 اسمیت اند وسون، 357 زیگ و 22 لانگ رایفل نیز ارائه شدند.

همچنین بر اساس این تپانچه مدل های دیگر تپانچه های سری P220 در ابعاد کوچک و کامپکت مناسب حمل مخفی توسعه یافتند که از جمله آن ها تپانچه های P228، P229 و P224 می باشند.

پی 226 از عملکرد عقب روی کوتاه برونیگ برای مسلح سازی خودکار استفاده می کند، سیستم محبوبی بر روی تپانچه ها که توسط تپانچه موفق M1911 محبوب سازی شده است.

این تپانچه از سیستم شلیک چکشی بهره برده و از این نظر در رده تپانچه های دو مرحله/ تک مرحله ای قرار میگیرد به این معنا که چکش این سلاح در حالت ایستاده قرار گرفته و با کشیده شدن ماشه، چکش عقب آمده و با رسیدن به مرحله آخر ماشه ضربه خود را به چخماخ و سوزن شلیک انجام می دهد.

پس از انجام شلیک و مسلح سازی دوباره اما، چکش در حالت خوابیده قرار گرفته و به حالت تک مرحله ای تغییر پیدا می کند، به این منظور که بلافاصله پس از کشیده شدن ماشه از حد شلیک چکش آزاد شده و ضربه خود را وارد می کند.

این سیستم شلیک امکان حمل ایمن سلاح، همراه با یک گلوله درون جان لوله و بدون بهره گیری از قطعه ضامن خارجی فراهم می آورد و در حقیقت ماشه سفت در حالت دو مرحله ای که در شلیک نخست حضور خواهد داشت، در نقش ضامن عمل کرده و از اینکه به صورت ناخواسته و با فشار ناکافی سلاح شلیکی انجام دهد اطمینان حاصل می کند.

تپانچه P226 به منظور استفاده ایمن از این حالت، اگرچه فارغ قطعه ضامن می باشد، از دکمه اضافی دیکاکر بهره می برد که وظیفه ایستادن ایمن چکش، پس از مسلح سازی سلاح را بر عهده دارد.

از داخل البته، P226 همانند عموم تپانچه های مدرن از ضامن سوزن بهره می برد، که جلوی برخورد سوزن به چاشنی گلوله بدون کشیده شدن ماشه را گرفته و از شلیک های ناخواسته ناشی از حوادثی نظیر افتادن سلاح جلوگیری می کند.

ضامن سوزن

پی 226، از خشاب دو طرفه، به تفلید از تپانچه های پاور اما با ظرفیت 15 گلوله بهره می برد که در زمان خود حد استاندارد و برابر با تپانچه های دیگر نظیر برتا ام9 و سی زی 75 بود.

تپانچه P226 در سراسر جهان با موفقیت بزرگی به خصوص در نیرو های پلیس مواجه شد، اگرچه این تپانچه مهم ترین رقابت خود جهت انتخاب شدن به عنوان سلاح سازمانی در سازمان رزم ارتش ایالات متحده را به تپانچه برتا ام9 ایتالیایی واگذار کرد.

ام9 و P226 از بسیاری جهات کاملا نزدیک و قابل مقایسه و با یکدیگر بوده و نهایتا به نظر میرسد آنچه که دست برتر را به برتا ام9، از خانواده برتا 92، در مقابل P226 داد نه در عملکرد بلکه در برآورد هزینه ها بوده است.

علیرغم ترجیح داده شدن ام9 توسط ارتش ایالات متحده، نیروی دریایی ایالات متحده P226 را به عنوان تپانچه سازمانی خود و در مدل MK 25 Navy بکارگیری کرد.

پی226 در کشور های مختلفی از جمله جمهوری اسلامی ایران، مورد کپی برداری و تولید بومی قرار گرفته و وزارت دفاع ایران، تپانچه زعاف که به عنوان سلاح سازمانی در نیروی انتظامی بکارگرفته شد وهمچنین تپانچه صاعد را در دهه 80 شمسی بر اساس این تپانچه تولید کرد.

عضوی از نیرو های یگان ویژه نیروی انتظامی مجهز به تپانچه P226 , و عضو دیگر مجهز به MP5

محبوبیت پی226 بخاطر دوام پذیری بالا و شلیک نرم در بازار غیر نظامی نیز بالا بوده و حتی چند دهه پس از ارائه اولیه این تپانچه و ظهور نسل جدیدی از تپانچه های مدرن، شرکت زیگ زاور مدل های خاص و بهبود یافته ای نظیر سری Legion از تپانچه P226 را در این بازار عرضه می کند.

مشخصات فنی تپانچه Sig Sauer P226:

تولید: دهه 80- آلمان

کالیبر: 9 میلیمتر پارابلوم، 40 اسمیت اند وسون، 357 زیگ، 22 لانگ رایفل

ظرفیت خشاب: 15 گلوله (کالیبر 9 میلیمتری)

جرم: 970 گرم

طول لوله: 4.4 اینچ

برد مفید: 50 متر

حالت شلیک: چکشی دو/تک مرحله

نویسنده: محمد صالح هاشمی

امیدواریم که مطالب فوق برایتان مفید واقع شده باشد.

نوشته شده برای وب سایت جنگاوران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن