جنگنده ها

دیویس مونتان،سرانجام سلاطین آسمان

دیویس مونتان،سرانجام سلاطین آسمان

نویسنده : یزدان کبیری نژاد

پایگاه دیویس مونتان چگونه جایی است؟!

پایگاه هوایی دیویس مونتان یک فرودگاه نظامی در شهر توسان واقع در ایالت آریزوانای کشور ایلات متحده است.

این پایگاه با قدمتی حدودا ۷۰ ساله در سال ۱۹۴۶ طراحی شده و چند سال بعد کار خود را آزاد کرده ، این پایگاه گورستانی ست برای استراحت ابدی هزاران هواگرد نظامی که سالها به کشور خود خدمت کردند.

قسمتی از این پایگاه ده هزار کیلومتر مربعی  محل حضور گروه تعمیر ، نگهداری و بازسازی تعمیرات هوایی شماره ۳۰۹ است.

این پایگاه تنها گورستان نظامی ایالات متحده و بزرگترین گورستان هوایی جهان  است.

این پایگاه مخصوص تمام هواگرد های نظامی آمریکا از تمام نیرو های نظامی (نیرو هوایی ، نیرو دریایی ، گارد ساحلی ، سپاه تفنگداران ، نیرو زمینی و …) است.

تصویری از فانتوم های بازنشسته

ارزش این پایگاه چقدر است؟

تقریبا ده سال پیش بود که برای اولین بار تصاویری از این گورستان منتشر شد که  تعجب همگان را بر انگیخت ، مخصوصا روزنامه نگاران و کارشناسان نظامی خارجی.

طبق گفته ی روزنامه (دیلی تگلراف) «دیویس مونتان بزرگترین گورستان نظامی جهان است که ، قیمت آن ۳۵ بیلیون دلار آمریکا است.»

اما چرا اینقدر گرون!!!

در این گورستان هزاران هزار هواگرد وجود دارد مثل بالگرد ، بمب افکن استراتژیک ، ترابری و…

اما نکته ای که کمتر کسی میداند این است که در این گورستان تمام هواگرد ها از رده خارج نیستن !

قسمتی از این گورستان اختصاص دارد به هواگرد های ذخیره.

اما ذخیره یعنی چه؟!

هواپیمای ذخیره هواپیمایی از رده خارج نیست فقط از خدمت خارج شده و آماده است تا هر وقت وضعیت طوری شد که به آتها نیاز بشود بعد از یه دوره تعمیر وارد خدمت میشود.

در گورستان هواپیماهای ذخیره زیادی مانند بی۵۲ ، اف ۱۴ ، اف ۱۵ ، اف ۱۶  و… وجود دارد که فقط و فقط پس از ۷۲ ساعت میتوانند وارد عمل بشن که این زمان بسیار مناسبی برای ورود به خدمت است.

اما بعضیا میگن چرا آمریکا این هواپیما ها را نمی فروشد؟!

که گفته شده در صورت وقوع جنگ نیاز هواپیماهای ذخیر ایالات متحده از همینجا تامین شود.

اف15
اف16

در دل این صحرا چه میگذرد؟!

این گورستان که در صحرای آریزوانا واقع شده است به علت دارا بودن موقعیت خاص خود ، بهترین مکان برای قرار دادن تجهیزات هوایی فرسوده ااین کشور است.

از این مکان به خوبی محافظت می شود و دارای تدابیر شدید امنیتی است.

به همین دلیل کمتر فرد نظامی و غیر نظامی ازنزدیک  این مکان را دیدار کرده است.

افراد خوش اقبال به وسیله اتوبوس های گردشگری از این مکان دیدن کردند ، البته حق پیاده شدن از اتوبوس را ندارند.

وافراد دیگر از فیلم های ساخت هالیوود این مکان را تما شا کرده اند.

همچینیت  بخش تعمیر،نگهداری و بازسازی شماره ۳۰۹ بعد ها آهن پاره هواپیما های قدیمی را که دیگر کاربردی ندارند تکه تکه میکنند و به فروش میرسانند.

دیویس مونتان ، سرانجام سلاطین آسمان

دیویس مونتان تبدیل به کشتار گاه بوقلمون ها میشود!!!

آسوشیتدپرس: « یک هیولا مکانیکی ، در ابتدا یکی از بالها و سپس بال دیگر را در هم میشکند ، قبل از آنکه محتویات شکم را خالی کند تمام اجزای خارجی را از میدرد .

آنچه به جای مانده مشتی آهن پاره در هم کوبیده شده است ، درست مانند خرده های بجا مانده از بوقلمون مراسم شکر گزاری.

پنتاگون از ترس ایران ۹۰۰,۰۰۰ دلار به یک پیمانکار میپردازد تا F-14 های خود را که روزی از سر علاقه نام بوقلمون را بر او گذاشتند را نابود کند ، آمریکایی ها نابود کردند را به فروش قطعات یدکی به کشور های دردسر سازی مثل ایران ترجیح میدهند.»

دیویس مونتان ، سرانجام سلاطین آسمان

اف۱۴ ها در انتظار نابودی

تیم شاکلی موسس معاون اجرائی رئیس جمهور در شرکت Rines-TRI واقع در ایالت سن لوئیز میگوید:« چیز هایی وجود داشت که میتوانست در اختیار بعضی به اصطلاح بچه بدها قرار بگیرد و یکی از راه های مورد اطمینان از اینکه دیگر کسی یک F-14 را دوباره مورد استفاده قرار ندهد ، آن است که آنها را به قطعات ریز تبدیل کنیم.»

وزارت دفاع تصمیم ش بود که آن دسته از قطعات یدکی که منحصرا به F-14 تعلق را نابود کند و هزاران قطعه دیگر را که میتوان از آن در ساخت جنگنده های دیگر استفاده کرد به فروش برساند. بعد از گزارش آسوشیتدپرس در ناه ژانویه که در آن آمده بود« ایران ، چین و کشور های دیگر با ایجاد شکاف در امنیت فرپش قطعات یدکی مازاد قصد دستیابی به سازو برگ نظامی حساس ایلات متحده از جمله قطعات یدکی F-14 را دارند.» فروش این قطعات به حالت تعلیق در آمد.

در مین تاکتیک هایی که بکار رفته بود ، واسطه های کشور ها تاثیر بدی از خود بجا گذاشته بودند و اینگونه نشن دادند که خواهان دستیابی به قطعات مازاد وزارت دفاع یا خرید قطعات مازاد حساس از شرکت های سازنده را دارند که از طریق مزایده های پنتاگون بدست آورده بودند و تصور نمیرفت که اجازه صادر کردن آن را داشته باشند.

محققان توانستن به موارد حساسی برسند که تصدفل بجای آنکه طبق برنامه نابود شوند وارد مزایده شده بودند.

پنتاگون در اقدامی غیر عادی در مسیر معامله بر سر هواپیماهای باز نشسته ،با اوراق کردن جنگنده های F-14  تمامی در ها را  بر روی ایرانیان خریدار قطعات یدکی  را بست و در عین حال در میان قطعات اوراق شده به جستجو می پردازند ، مبادا از اینکه قطعه بدرد بخوری مانده باشد و به ایران برسد.

آمریکا در دهه ۱۹۷۰ به ایران اجازه خرید تامکت را داده بود ، یعنی مدتها قبل از آنکه رئیس جمهور بوش به ایران لقب « محور شرارت » را بدهد.

شرکت شاکلی در یکی از مزایده هپ برنده یک قرارداد یه ساله به ارزش ۷/۳ میلیون دلار برای ذوب تجهیزات مازاد غیر قابل استفاده در برنامه های نظامی شد.

این قرارداد شامل نابودی ۲۳ فروند جنگنده  در  ایالت آریزوانا در حدود ۹۰۰,۰۰۰ دلار از قراردادRines-TRI بود.

بعد ها  از همین فرآیند برای نابودی دیگر F-14 ها استفاده شد.

این شرکت ماشین آلات قابل حمل را برای اوراق کردن تجهیزات مورد استفاده قرارداد ، بطوریکه پنتاگون بجای اینکه تجهیزات حساس را برای نابودی به محل دوری بفرستد در همانجا اوراق کرد.

جنگنده هایی که فاصله میان دوبال آن به ۳۸ فوت میرسد ، چقدر کوچک و آسیب پذیر به نظر می آیند ماشین هایی که از گازانبر برای دریدن بدنه جنگندخ استفاده میکند ، وزنی معادل ۱۰۰۰۰۰ دارد . خود دستگاه خرد کننده ۱۲۰۰۰۰ پوند است. اما در نقابل یک جنگنده تامکت با وزنی معادل ۴۰۰۰۰ پوند قرار دارد.

از میان جنگنده هایی که در آریزوانا  سلاخی شدند میتوان از جنگنده ای که در اسکادران  تاپ هاترز که اولین حمله هوایی ایالات متحده به افغانستان در تهاجم در اکتبر سال ۲۰۰۱ را انجام داد ، یا جنگنده ای از اسکادران وارپارتی که اولین شکار تامکت های آمریکایی را انجام داد( میگ ۲۳ لیبی ).

پائیز سال ۲۰۰۶ بودکه پنتاگون تمامی جنگنده های F-14 را باز نشسته کرد. طبق آمار موجود ، گورستان آریزوانا ۱۶۵ فروند تامکت را در خود جای داده که اعتقاد بر این است که تنها تامکت ها باقیمانده از ناوگان ۶۳۴ فروندی نیروی دریایی آمریکا هستند و بقیه سلاخی شدند.

یکی از سخنگویان زن پایگاه هوایی ترزا واندن- هیوول گفته بود: «قطعات بدرد بخور در هواپیماهای دیگر بکار رفته و بقیه قطعات یا راهی موزه ها شدند یا خرد شدن.»

ماشین های آسیاب کن هر چقدر هم که قوی باشند قادر نخواهند بود که تمامی اجزای F-14 را ریز ریز کنند.

ارابه های فرود بگونه ای محکم ساخته شده بودند که بتوانند در برابر نیروی برخورد با سطح عرشه ناو های هواپیمابر مقامت کنند.

پس این قطعات باید با استفاده از مشعل جوشکاری و نیروی دست بریده شوند . این تجهیزات از قطعات فولاد همراه با تیتانیوم ساخته شده اند ، بنابراین نه قیچی های آهن و نه دستگاه های خرد کننده میتوانند آنها را خرد کنند.

سناتور وایدن از نابودی F-14  ها بعنوان یک عمل پسندیده یاد کرد ولی مایل است از این فراتر رفته و فروش قطعات تامکت را به هر جایی به غیر از موزه های قانونی  منع کند.

وایدن میگوید : « من فکر نمی کنم که ایت قوانین داخلی و یا بعبارت دیگر این اقدامان اولیه که متکی بر سابقه و پیشینه وزارت دفاع است کافی باشد . »

طرفداران نگهداری تامکت میگویند : « پنتاگون هواپیماهای شکاری را که آنها به طرق مختلف بدست می آورند ، در اختیار خود می گیرد . »

دیل اسنود گراس  یک خلبان بازنشسته نیروی دریایی ایالات متحده می گوید : « فقط قبل از ارسال این جنگنده ها به موزه ها در سال های گذشته ، سیستم های کامپیوتری مهم از داخل آنها خارج و سیستم های پرتاب آنها نیز از کار انداخته شد . » او که در شهر اگوستین  در ایالت فلوریدا زندگی میکند میگوید : « امسال (۲۰۰۷) هنگامیکه یک F-14 در موزه میامی به نمایش گذاشته شد ، تقریبا همه چیز از داخل آن خارج شده و فقط یک بدنه به مشکی رنگ شده بود همراه با شیشه های جلو و پهلوی خلبان بر جای مانده بود . »

اسنود گراس خود قسمتی از تاریخچه زندگی هواپیمای F-14 است . او به مدت تقریبی یک ربع قرن هواپیمای شکاری تامکت را به پرواز در آورد و بیشترین ساعات پرواز را توسط خلبانها برای این جنگنده رقم زد ، یعنی بیش از ۴۸۰۰ ساعت . به هنگام نمایش فیلم کلاسیک « Top Gun » او خلبان نمونه نیروی دریایی در آن سال لقب گرفت .

اسنود گراس میگوید : « دلیل نابودی F-14 توسط پنتاگون را می فهمد ، ولی خوب میشد اگر بعضی از آنها را نگه میداشتند . خلبانهای شکاری تامکت را بوقلمون می نامیدند ، چرا که بد قواره بوده و به هنگام فرود بر روی ناو شبیه بو قلمون می شدند. »

او میگوید : « در اولین پرواز ، این هواپیما بزرگترین ، سریعترین ، با شکوه ترین و در عین حال جنگنده ای با بالا ترین قابلیت مانور در سیاره زمین بود . »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن