پدافند هوایی

سامانه پدافند هوایی پاتریوت

سامانه پدافند هوایی پاتریوت

برنامه ساخت سامانه  پاتریوت به سال 1961 بر میگردد . پروژه ای که سام دی نام داشت و قرار بود در اینده جایگزین سامانه هاوک شود.توان مقابله با اهداف در ارتفاع  بالا و پایین ،بمب افکنهای  و جنگنده های چالاک را داشته باشد. در سال 1967 ریتون به عنوان طراحی سام دی انتخاب شد.اولین شلیک موشک  جدید در سال 1973 انجام شد و در سال 1974 بازنگری  در طرح انجام شد قرار شد موشک به وسیله اطلاعات  که توسط منبع زمینی  به ان داده میشود هدایت شود. در سال 1975 طرح با مشخصات جدید اصلاح شد  و در سال 1976 از نام سام دی به نام  ایکس ام آ ام 104 پاترویت تغییر نام داد.قرار داد خرید در سال 1979 امضا شد و در نهایت پاتریوت  در سال 1984  وارد خدمت شد.

یک سامانه پاتریوت دارای چهار بخش عملیاتی است، واحد  فرمانده ای،واحد ارتباطات  ،نظارت رادار   و هدایت موشک  که هر چهار بخش توسط سامانه رادیویی و یا کابل فیبر نوری  به هم وصل است.می توان هر چهار واحد را در عرض یک ساعت سر هم کرد و هر چهار واحد کاملا متحرک هستند.

رادار:دو نوع رادار اریه فازی غیر فعال از نوع ای پی کیو 53 در پک 1و 2و ای پی کیو 65 در پک 3 نصب شده  است که به مشخصات ان در ادامه مطلب خواهیم پرداخت.رادار بر روی تریلر  ام 860 نصب است .

سامانه پدافند هوایی پاتریوت
رادار ام پی کیو 53

ایستگاه کنترل و درگیری ام اس کیو 104

واحد فرمانده ای سوار شده بر روی کشنده ام927 که شامل رایانه  های پردازنده کل اتش  بار،لینک ارتباط داده،سامانه  های نمایشگر برای پرسنل واحد اتش و یک دکل  بلند برای سامانه های ارتباطی با موشک

واحد کنترل اتش ام اس کیو 104

سامانه ارتباطی او ایی 349

سامانه ارتباطی شامل   سوار شده بر روی کشنده ام927 شامل چهار انتن نصب شده  بر روی دو دکل بلند که تا 30متری ارتفاع دارد.این سامانه با دو تقویت  کننده برای  ایجاد شبکه بین اجزای یک گروه در باند یو اچ اف و یا وی اچ اف  برای مواقعی که اتش بارها از واحد کنترل فاصله زیاد دارند

واحد  تامین کننده برق ایی پی پی 3

یک نیروگاه متحرک دیزل  با  دو موتور دیزل تولید کننده برق 150 کیلوات و ژنراتور 3 فاز  برای تامین برق کل سیستم هر موتور دیزل دارای یک مخزن 280 لیتری سوخت  است که میتواند هر کدام  تا 8 ساعت برق تامین  کند. این دو موتور دیزل بر روی یک کامیون  ام977 قرار دارد.

لانچر پرتاب ام 901

شامل  دو تا چهار سیلو  پرتاب موشک بسته به نوع پاتروت سوار شده بر روی یک کامیون شامل  مجموع ای مانند یک کمپرسور برای بلند کوتاه کرد لانچر  پرتاب، ژنراتور  پرتاب و الکترونیک مورد نیاز. این سامانه را میتوان به کمک کابل فیبر نوری و یا امواج رادیوی  وی اچ اف به مرکز اتش  نصب کرد.

واحد ارتباطات
واحد ارتباطات

موشک

موشک سامانه  پاترویت از نوع MIM104 است. چندین نسخه از این موشک  طی سه دهه گذشته به کار رفته  است ونسخه A دارای توان تنها درگیر با جنگنده ها و عدم توان درگیر با موشک های بالستیک  بود . این نسخه  سرعت 3 ماخ و برد 70 کیلومتر  بود ، نسخه بی نسخه  ارتقا یافته  توان بهتر در نبرد  جنگ الکترونیک، نسخه سی اولین نمونه ارتقاع یافته برای درگیر با  موشک های بالستیک که در سامانه پک 2 به کار رفت و دارای  برد 160 کیلومتر و نسخه دی و ایی نسخه ارتقا یافته  با یک سامانه  رادار فعال و سقف پرواز بیشتر

پاتریوت A

MIM104A  نخستین نمونه پاتریوت که در سال 1984 عملیاتی شد و سامانه دارای چهار پرتابگر بر روی خودروی ام 901 بود که تنها هر کدام دارای دو موشک بودند . این نمونه دارای سامانه هدایت  کنترل در خط دید رادار  بود و در تمام طول مسیر امواج هدایت را از مرکز کنترل دریافت میکرد .از یک رادار ارایه فازی غیر فعال ام پی کیو 53  بهره میبرد  که در باند جی و اچ کار می کرد. رادار دارای  برد 170 کیلومتر است که توسط یک تریلر ام 860  یدک کشیده  میشد در حالی که خود بر روی یک شاسی کشش بود ولی نسخه ای سوار بر روی کامیون  نیز در دستراس  است .سطح دیش رادار دارای 5000 عنصر گیرده و فرستند است که توان فلش امواج با سرعت چند هزار بار  در دقیقه   را دارد. رادار توان رهگیری 100 هدف و کنترل 9 موشک را به طرف چهار هدف را دارد.رادار توان جستجوی 120 درجه و همچنین توان جستجوی  0 تا 65 درجه  عمودی را دارد.موشک دارای کلاهک 90کیلویی با چاشنی انفجار مجاورتی است.(در پاتریوت رادار قابلیت چرخش ندارد ولی  میتواند تا یک زاویه 120 درجه را پوشش دهد )

MIM104B پک 1: نسخه ارتقاع یافته در اواخر دهه 1980 برای مقابله با موشک  های تاکیتکی  بالستیک  بود . در این  نمونه رادار توان جستجوی اسمان به صورت عمودی تا 90 درجه را داشت  و همچنین الگوی پرواز موشک  تغییر کرده بود . در روش جدید موشک در مرحله اخر نیز اطلاعات به دست  امده توسط هدف را به مرگز کنترل زمینی  می فرستاد  تا بهترین شکل حمله به هدف پردازش و به موشک  توسط خط انتقال داده  ارسال شود.

MIM104C پک 2:در اواخر دهه  1980 مسئله این بود که ایا خود موشک  توان کافی برای رسیدن  و نابودی یک موشک تاکتیکی را دارد.این نمونه دارای  موشک MIM104C بود که دارای یک کلاهک 90 کیلوگرمی  ترکش شونده با ساچمه های از پیش کار گذاشته شده  در داخل کلاهک  بود. این نمونه دارای  برد بیشتر یعنی 160 کیلومتر بود . لانچر دارای چهار موشک بود (در نسخه های قبلی دو موشک )الگوی پرواز موشک  و نحوه درگیر ان برای درگیر با موشک  های بالستیک ارتقا یافت. نحوه  شلیک موشک  طوری تنظیم شده بود که در صورت شلیک دو موشک پشت سرهم ترکش انفجار موشکی اولی موشک دومی را نابود نکند .این موشک در سال 1990 عملیاتی شد و طی جنگ اول خلیج فارس ا موفقیت چشمگیری در برابر  موشک های اسکاد عراقی دست یافت.

پک 2
پک 2
موشک پاتریوت2

MIM104D پک2 جم

این نسخه دارای فیوز انفجاری ارتقا یافته برای  انفجار در بهترین حالت ممکن برای  افزایش صدمه پذیر بر ضد موشک های بالستیک بود. این نمونه بر اساس تجارب جنگ اول خلیج فارس ساخته شد . همچنین این مدل دارای سامانه درگیری ارتقا یافته جهت درگیر با موشک های کروز ارتفاع پایین و همچنین جنگنده های نسل 5 استیلز بود.این موشک در اواخر دهه 1990 وارد خدمت شد

MIM104F پک3

در حال حاضر اخرین نسخه   عملیاتی  پاترویت پک 3 است. از جمله ارتقائات  این مدل می توان به افزودن  یک لینک 16 ارتباطی برای ارتباط بین واحدهای دیگر موجود در یک منطقه با اتش بار پاتریوت . این واحدها می توانند یک رادار دوربرد و یا ارتفاع بالا و یا یک اواکس باشد که تصاویر رادار را میتواند در اختیار واحد رادار و کنترل پاتریوت بگذارد و یا برعکس تصاویر راداری پاترویت در اختیار  انها قرا بکیرد. این توان در درگیری با موشک های  بالستیک  اهمیت زیادی دارد زیرا اینگونه داده های مختلف جمع شوده از منابع مختلف در اختیار  اتش  بار قرار میگرد تا بهترین روش درگیری انتخاب شود.رادار در این سیستم تعویض  شد. پک 3  از رادار  ام پی کیو 65 بهره می برد.این رادار دارای  روش جدید جستجو و همچنین توان اولویت  بندی هدف و تفاوت قائل شده بین یک بدون سرنشین و یا یک موشک کروز است.

موشک در این مدل  با موشک MIM104F تعویض شده که دارای  موتور کوچکتر ولی قویتر  است. موشک کلاهک کوچکتری دارد (74 کیلوگرم در مقابل 90 کیلوگرم برای مدلهای قبلی) این کاهش وزن کلاهک برای دست راسی به ارتفاع بیشتر انجام  شد . موشک جدید دارای  چالاکی بیشتر بوده و لاکهید مارتین  که در این  ارتقا نقش داشته  مدعی چالاکی بیشتر  تا 50% نسبت به مدل قبلی است . ولی بزرگترین تغییر این موشک  در مدل اف نصب یک جستجو گر رادار فعال برای حرکت فاز نهایی است که اجازه درگیر مستقل در نسخه اخر را به موشک می دهد.همچنین این مدل دارای ارتفاع  عمل  بیشتر (20 کیلومتر) می باشد.گفته شده پاک3 ،پنچ برابر  کارایی بیشتری نسبت به پاک 2 دارد.

موشک پک3

در ارتش امریکا هر واحد پاتریوت در یک گردان سازمانده ای شده که معمولا شامل 600 سرباز و 60 خدمه مختلف فنی میشود. هر گردان یک اتش بار شامل  4 تا 6 لانچر پرتاب و متعلقات ان را دارد . وقتی  کل سیستم سر هم شود تنها توسط سه نفر میتواند به کار رود. روش کار اینگونه است زمانی که توسط رادار   هدفی  کشف شد یک سری دادها مانند مسیر حرکت سرعت و ارتفاع  توسط فرمانده اتش  بار بررسی میشود اگر که هدف بیش از حد نزدیک شود و یا وارد منطقه مشخص محافظت شده شود  توسط سامانه شناسایی دوست  از دشمن بررسی می شود .در صورت تشخصی هدف به عنوان دشمن باید صبر کرد تا دشمن  در محدود درگیر موشک قرار بگیرد.رادار بر روی هدف قفل شده اطلاعات هدف پردازش  شده یکی از لانچر ها  جهت شلیک انتخاب شده و موشک  شلیک می شود .رادار به صورت دائم  هدف را تحت نظر دارد مسیر ان را پردازش کرده و دستورات  را از طریق سامانه ارتباطی داده به موشک  ارسال میکند.زمانی که موشک  به نقطه مناسب و نزدیکتر  حالت به هدف رسید چاشنی کلاهک عمل کرده و کلاهک منفجر میشود  و ترکش ها کار هدف را تمام می کنند. در نسخه پک 3 مراحل به همین شکل است ولی زمانی که رادار کوچک موشک هدف را کسب کرد مابقی کار توسط خود موشک  انجام می شود  و دیگر نیاز به هدایت رادار نیست.

تصویری از رادار LTAMDS…
این رادار قرار است در سیستم پاتریوت جای رادار فعلی یعنی رادار MPQ-53/65 را بگیرد.رادار اصلی پاتریوت یک مشکل اساسی دارد و ان نیز این است که قابلیت جستجو 360 درجه را ندارد و تنها یک زاویه120 درجه را پوشش میدهد.در واقع در پاتریوت سر رادار را به ان سمتی که تهدید وجود دارد و موشک و یا هر تهدید هوایی میاد بر میگردانند که در یک مورد دست کم در حمله موشکی به تاسیسات نفتی آرامکو موشک های از منطقه امد که پشت به رادار پاتریوت بود و این سیستم اصلا متوجه نشد از این رو رادار جدید جای رادار قبلی را از سال2022 خواهد گرفت (البته به تدریج) و البته این رادار کارایی بهتری نیز دارد و میتواند در نقش جستجو و هدایت اتش در باند سی و اس و ایکس کار کرده و میتواند اهدافی را با سرعت 1.6 متر بر ثانیه را رهگیری کند..این رادار دارای سه انتن برای جستجو360 درجه است

قبل از جنگ اول خلیج فارس، دفاع موشکی بالستیک یک مفهوم اثبات نشده در جنگ بود. در طی عملیات طوفان صحرا، پاتریوت علاوه بر ماموریت ضد هوایی، موظف شد موشک‌های بالستیک کوتاه برد اسکاد یا الحسین عراق را که به سمت اسرائیل و عربستان سعودی شلیک می‌شد را ساقط کند. اولین استفاده جنگی از پاتریوت  در 18 ژانویه 1991 رخ داد، زمانی که آن را با چیزی که بعداً مشخص شد یک نقص کامپیوتری درگیری بوده ، درگیر شد. در واقع هیچ اسکاد در 18 ژانویه به  سمت عربستان سعودی شلیک نشد. این حادثه به طور گسترده به عنوان اولین رهگیری موفقیت آمیز موشک بالستیک دشمن در تاریخ گزارش شد. این البته اشتباه است، اولین اسکاد روز بعد پیدا شد و به عنوان مدرک لاشه ان  بعد سرنگونی آن به پایگاه هوایی امریکا در عربستان آورده شد. در طول جنگ، موشک‌های پاتریوت بیش از 40 موشک بالستیک عراقی را هدف قرار دادند.ولی به هر حال برخی از موشک ها نیز رهگیری نشد که نمونه ان  شکست در ظهران در 25 فوریه 1991 بود زمانی که  یک اسکاد عراقی به پادگان ظهران، عربستان سعودی حمله کرد و 28 سرباز ارتش ایالات متحده را کشت. یک تحقیق دولتی نشان داد که رهگیری ناموفق در ظهران به دلیل یک خطای نرم افزاری توسط سیستم ایجاد شده است.

در 15 فوریه 1991، جورج اچ دبلیو بوش رئیس جمهور وقت امریکا در طول جنگ خلیج فارس به کارخانه تولید پاتریوت ریتون در اندوور، ماساچوست سفر کرد و اعلام کرد: “پاتریوت 41 از 42 موشک رهگیری شده  را هدف قرار داده ” بنابراین میزان موفقیت ادعا شده تا آن نقطه در جنگ بیش از 97٪ بود.

ولی واقعیت این نبود. پاتریوت دارای سیستمی بود که اگر موشک در محلی فرود میامد که خطری  نداشت مثلا وسط بیابان ، موشکی برای ان شلیک نمی کرد.عراق حدود 88 اسکاد شلیک کرد .دست کم از دید پاتریوت 45 موشک باید هدف قرار  میگرفت ولی بر اساس شواهد کمتر از25 موشک هدف قرار گرفت.. واقعیت ابن بود که پاتریوت اصلا برای این کار ساخته نشده بود و به ناچار در این نقش استفاده شده بود و از این رو بعد جنگ نسخه پک3 و نسخه های بهبود یافته پک2 ساخته شده تا بتواند با موشک بالستیک مقابله کند

پاتریوت برای دومین بار در سال 2003 به عراق اعزام شد، این بار برای تأمین دفاع هوایی و موشکی نیروهایی که عملیات آزادی عراق (OIF) را انجام می دهند. موشک‌های Patriot PAC-3، GEM و GEM+ هر دو دارای میزان موفقیت بسیار بالایی بودند و موشک‌های بالستیک تاکتیکی الصمود ۲ و ابابیل-۱۰۰ را رهگیری کردند.این موشک ها بر اساس تجربه جنگ اول خلیج فارس ساخت شده بودند. با این حال، در طول آن درگیری، موشک های بالستیک با برد بیشتر شلیک نشد. این سامانه‌ها در کویت و عراق مستقر شدند و با موفقیت تعدادی از موشک‌های زمین به زمین متخاصم را با استفاده از PAC-3 جدید و موشک‌های تقویت‌شده منهدم کردند. اتش بار های موشک پاتریوت در سه حادثه  طی اتش خودی باعث سرنگونی اهداف خودی شدند  که منجر به سرنگونی یک تورنادو نیروی هوایی سلطنتی و کشته شدن هر دو خدمه، ستوان پرواز کوین بری مین (خلبان) و ستوان پرواز دیوید ریس  افسر اسلحه شد. 23 مارس 2003. در 24 مارس 2003، یک اف16 سی جی  نیروی هوایی امریکا یک موشک ضد رادار هارم  را به سمت اتش بار موشک پاتریوت به اشتباه  شلیک کرد، این اشتباه  زمانی صورت گرفت که  رادار پاتریوت روی هواپیما  اف16 به اشتباه قفل شد و برای شلیک به سمت هواپیما آماده شد، که باعث اشتباه خلبان  اف16 شد. خلبان در اخرین لحظه سیستم هدایت موشک را خاموش کرد و موشک خطا رفت. رادار پاتریوت مورد بررسی قرار گرفت و به کار خود ادامه داد، اما به دلیل احتمال نفوذ یک قطعه در آن و عدم کشف آن، جایگزین شد.

اسرائیل

در سال2014 ،اتش بارهای  پاتریوت فرماندهی دفاع هوایی اسرائیل دو هواپیمای بدون سرنشین پرتاب شده توسط حماس را رهگیری و منهدم کردند. رهگیری یک هواپیمای بدون سرنشین حماس در 14 ژوئیه 2014، اولین بار در تاریخ استفاده از سامانه پاتریوت بود که با موفقیت یک هواپیمای بدون سرنشین دشمن را رهگیری کرد

.این سیستم بارها در اسرائیل  طی جنگ داخلی در سوریه نیز به کار رفت . در 31 اوت 2014، یک هواپیمای بدون سرنشین سوریه پس از نفوذ به حریم هوایی تحت کنترل اسرائیل بر فراز بلندی‌های جولان تحت اشغال اسرائیل توسط موشک MIM-104D پاتریوت فرماندهی دفاع هوایی اسرائیل در نزدیکی قنیطره سرنگون شد. نزدیک به یک ماه بعد، در 23 سپتامبر، یک سوخو سوخو-24 نیروی هوایی سوریه در شرایطی مشابه سرنگون شد. در 17 ژوئیه 2016، دو  موشک پاتریوت تلاش در سرنگونی یک پهپاد سوری کردند که وارد اسمان اسرائیل شده بود ولی موفق نشدند . در 27 آوریل 2017، یک پهپاد دیگر سوریه توسط یک اتش بار پاتریوت اسرائیلی که دو موشک به سمت هدف شلیک کرد، سرنگون شد. در 19 سپتامبر 2017، یک پهپاد اطلاعاتی حزب الله در حالی که سعی داشت از طریق مرز جولان به اسرائیل نفوذ کند، سرنگون شد. در 24 ژوئن 2018 یک موشک پاتریوت اسرائیلی به سمت یک پهپاد که از سوریه به اسرائیل نزدیک می شد شلیک شد. موشک هدف خود را از دست داد. پهپاد به سوریه برگشت. در حادثه ای مشابه، بعد از ظهر 11 جولای 2018، موشک پاتریوت اسرائیل یک پهپاد را که از سوریه در حال نزدیک شدن به اسرائیل بود، ساقط کرد..طی سومین درگیری در چند روز، در بعدازظهر 13 جولای 2018، موشک پاتریوت اسرائیل یک پهپاد را که از سوریه در حال نزدیک شدن به اسرائیل بود، ساقط کرد. در 24 ژوئیه 2018، یک پاتریوت اسرائیلی یک جنگنده سوخو -22 سوریه را که وارد حریم هوایی اسرائیل شد، سرنگون کرد.

عربستان

در 6 ژوئن 2015، یک اتش بار  پاتریوت برای ساقط کردن موشک اسکاد مورد استفاده قرار گرفت، که توسط نیرویهای  حوثی در پاسخ به مداخله عربستان سعودی در یمن به سمت عربستان شلیک شد.اسکاد دیگری در یک ایستگاه برق در استان جیزان شلیک شد و توسط یک پاتریوت سعودی در 26 اوت 2015 رهگیری شد عربستان سعودی مدعی است که یک موشک بالستیک دوربرد دیگر به سمت مکه شلیک شد و توسط یک پاتریوت سعودی در 28 اکتبر 2016 رهگیری شد. با این حال؛ منابع حوثی می گویند که هدف موشک، پایگاه نیروی هوایی در فرودگاه بین المللی ملک عبدالعزیز در جده، در 65 کیلومتری (40 مایلی) شمال غرب مکه بود..در 25 مارس 2018، موشک دیگری که ظاهراً از یمن شلیک شده بود توسط یک موشک پاتریوت بر فراز ریاض رهگیری شد. با این حال کارشناسان موشکی از طریق خبرگزاری ها در مورد کارایی دفاع پاتریوت عربستان سعودی بر اساس ویدئوها تردید می کنند. یک رهگیر درست پس از پرتاب منفجر می شود و دیگری در حال انجام یک چرخش U در هوا به سمت ریاض است. در 14 سپتامبر 2019، یک  گردان از سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت متعلق به عربستان سعودی از تأسیسات نفتی این کشور در برابر حمله محافظت نکردند. در 7 مه 2020، ایالات متحده دو اتش بار  از چهار اتش بار  ضد موشکی پاتریوت خود را از عربستان سعودی خارج کرد که در پی کاهش تنش ها با ایران، امنیت میادین نفتی این کشور را تامین می کردند. گفته می‌شود که اتش اتش بارها  با اتش بارهای  پاتریوت عربستان سعودی جایگزین شدند.در 27 فوریه 2021، هنگامی که مسابقه فرمول E در حومه شهر در دیریه برگزار می شد، یک اتش بار  پاتریوت موشک بالستیک شلیک شده توسط حوثی ها را بر فراز ریاض رهگیری کرد. این مسابقه با حضور ولیعهد محمد بن سلمان برگزار شد.

بنابر اعلام ریتیان، از آغاز سال 2015 تا ماه ژوئن 2017، سیستم پدافند هوایی پاتریوت موفق به رهگیری تقریبا 150 موشک بالستیک در جنگ شده است. ناگفته نماند بیشتر این موشک ها از سوی یمنی ها شلیک شده بودند.از جمله موارد موفق این سامانه دفع حدود 8 حمله با موشک برکات2 به ریاض توسط این سامانه طی سال 2017 تا 2018  بوده است.در یک نوبت این سامانه تواسنت سه موشک در یک حمله نیز به ریاض دفع کند

امارات

به گفته سرتیپ مراد ترایق، فرمانده برخی از نیروهای متحد یمنی ( ائتلاف تحت رهبری عربستان) که در حال حاضر در یمن می‌جنگند، سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت مستقر در یمن که توسط امارات متحده عربی مستقر شده است  با موفقیت دو موشک بالستیک شلیک شده از سوی یمنی ها  را رهگیری کردند. ژنرال ترائق در 14 نوامبر2021  به روزنامه ملی چاپ ابوظبی گفت که اولین موشک اواخر روز گذشته در منطقه الغفینه سرنگون شد و موشک دوم قبل از اصابت به ساختمان مرکز کنترل نیروهایمان در مارب رهگیری شد.

خدمات با لهستان و اوکراین
در 9 مارس 2022، فرماندهی اروپای ارتش  ایالات متحده، در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، اعلام کرد که دو سامانه دفاع هوایی پاتریوت را به لهستان می فرستد تا “به طور فعال با هر گونه تهدید احتمالی برای نیروهای ایالات متحده و متفقین و قلمرو ناتو مقابله کند.در 19 دسامبر، زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین درباره مذاکره شخصاً با بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در مورد انتقال احتمالی سامانه‌های موشکی پاتریوت صحبت کرد.در 20 دسامبر، گزارش شد که دولت بایدن 1.85 میلیارد دلار دیگر به اوکراین کمک خواهد کرد که شامل باتری پاتریوت نیز می شود. در 21 دسامبر، طی دیدار با زلنسکی در مقابل مطبوعات در کاخ سفید، بایدن تایید کرد،  که ایالات متحده یک اتش پاتریوت را به اوکراین خواهد فرستاد.

در 5 ژانویه 2023، آلمان نیز  اعلام کرد که یک اتش پاتریوت را به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی خود به اوکراین عرضه خواهد کرد.در 17 ژانویه 2023، هلند اعلام کرد که یک پرتابگر ارسال خواهد کرد، و در 20 ژانویه، هلند اعلام کرد که دومین پرتابگر را نیز ارسال خواهد کرد.

در 19 اوریل اولین اتش بار تحویل اوکراین شد.

در 4 مه 2023، در طول یک حمله شبانه به منطقه کیف، پدافند هوایی اوکراین ادعا کرد که یک موشک بالستیک مافوق صوت Kh-47M2 Kinzhal توسط یک سیستم دفاع موشکی پاتریوت ساقط شده است.اوکراینی ها لاشه این موشک ماورای صوت که دارای سرعت 20 ماخ در فاز اخر است را به نمایش گذاشتند . قبل از این رهگیری، و انهدام، توان درگیری با موشک ماورای صوت برای پاتریوت تنها یک قابلیت احتمالی بود

جدولی از شلیک موشک های یمنی به عربستان
تهیه شده توسط موسسه CSIS ؛ از ۵۸ موشک شلیک شده توسط یمنی ها (شامل انواع اسکاد؛انواع سام ۲ و توچکا ) ۴۰ موشک توسط پدافند عربستان شکار شده است

همکنون کشور های المان(پک 3) ، یونان (پک 2 و 3)،هلند(پک 2 و 3)،اسپانیا(پک3)،اسرائیل(پک2 جم)،کویت(پک2 و3)،عربستان(پک2)،امارات(پک3)،مصر(پک3)،تایوان(پک3)،اردن (پک3)،بحرین،قطر(پک3)،رومانی و لهستان دارند پاتریوت هستند

موشک پاتریوت رقیب اصلی نسخه روسی یعنی اس300 است. هر دو بشدت  در مدلهای مختلف ارتقاء یافتند  اینکه کدام یک بهتر هستند دست کم بر روی کاغذ اس300 در نسخه  های پی ام یو 2 برتر از پک 3 پاتریوت است و همچنین زمان  اماده سازی و عملیات مانده ان در منطقه بیشتر است و برخلاف پاتریوت  که برای مراقب از اهداف ثابت استفاده می شود  اس 300  میدانی تر  است که ان به دلیل سرعت بالای اماده سازی ان است

مشخصات  و قیاسی  بین مدلهای مختلف پاتیروت  و اس 300

نام سیستم اس300 پی ام یو اس 300پی ام یو 1 اس 300 پی ام یو 2 اس300 وی ام پاتریوت 2 پاتریوت3
برد بر ضد یک جنگنده(کیلومتر) 5—90 5—150 3—200 200 (250) 3—160 15 -20
برد بر ضد موشک بالستیک (کیلومتر) بیش از 35 بیش از 40 5—40 40 20 15—20
ارتفاع بر ضد یک جنگنده(کیلومتر) 0,025—27 0,01—27 0,01—27 0,025—30 0,06—24 15
ارتفاع بر ضد موشک بالستیک (کیلومتر) (?) (?) 2—25 1-30 3—12 15(?)
بیشترین سرعت هدف(متر بر ثاینه) 1300 2800 2800 بر علیه یک هدف بالستیک 4500 2200 1600
بیشترین سرعت موشک(متر بر ثانیه) 2000 (?) 1900 2600/1700 1700 (?)
تعداد موشک های قابل هدایت در یک زمان 12 12 72 48 / 96 24 (?)
تعداد اهداف قابل درگیری 6 6 36 24 8 8
وزن موشک 1400—1600 (?) 330—1900 (?) 900 312
وزن کلاهک 150 (?) 180 (?) 91 74
مدت زمان پرتاب موشک برای شلیک از یک لانچر(ثانیه) 3—5 3—5 3

ترجمه:عبدالحمید تارخ

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن