موشک بالستیک

موشک بالستیک قاره پیمای اتمی هواسانگ17 ساخت کره شمالی

موشک بالستیک قاره پیمای هواسانگ17 ساخت کره شمالی

در دسامبر سال 2019، کره شمالی دو آزمایش احتراق موتور سوخت مایع را برای یک موشک قاره پیمای جدید در سایت پرتاب ماهواره Sohae در Dongchang-ri در نزدیکی پایتخت انجام داد.

در 16 سپتامبر 2020، مارتین ویلیامزکه مسئول یک سایت تخصص بررسی فعالیت های تخصصی کره شمالی است اعلام کرد که یک انبار بزرگ در تصاویر ماهواره ای در فرودگاه میریم کشف شده است. در نتیجه تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای اخیر نشان داده که طول این دو تاسیسات 35 متر است که به طور قابل توجهی بزرگتر از 22 متر طول موشک بالستیک قاره پیمای هواسونگ-15 است که کره شمالی در سال 2017 با موفقیت ان را در تاسیسات مشابه آزمایش کرد.

در 22 سپتامبر 2020، همین سایت تخصصی تصاویر ماهواره ای از یک موشک جدید روی یک شاسی چرخدار منتشر کرد که مشخصا بزرگتر از هواسانگ15 بود و نشان میداد کره شمالی یک موشک بالستیک قاره پیمای جدید در راه داد.این سایت بیان کرد که انتظار می رود در مراسم هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست کره شمالی از این موشک رو نمایی شود

در 10 اکتبر 2020، در رژه نظامی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس حزب کمونیست کره، این موشک برای اولین بار با نامی نامعلوم رونمایی شد.در 11 اکتبر 2021 در نمایشگاه تسلیحات کره شمالی ‘Jawi-2021’ نام رسمی این موشک از نوع “هواسانگ-17” مشخص شد.

با وجود این رونمایی کره شمالی از پیش از این تاریخ در حال ازمایش پیشرانه برای این موشک بود و کره جنوبی این ازمایشات را رصد میکرد و حتی کره شمالی در مورد سخن گفته بود

سخنگوی آکادمی علوم دفاعی کره شمالی 7 دسامبر سال 2019 گفته بود : “یک آزمایش بسیار مهم در سایت پرتاب ماهواره سئوها در بعدازظهر 7 دسامبر 2019 انجام شد.” سخنگوی وزارت دفاع گفت: آکادمی علوم دفاعی نتایج موفقیت آمیز این آزمایش مهم را به کمیته مرکزی حزب کمونیست کره گزارش کرد ه است

در 13 دسامبر 2019، در آزمایشی که گفته شد در ایستگاه پرتاب ماهواره Seohae واقع در Dongchang-ri، در استان پیونگان شمالی انجام شده است، موتور نزدیک به 7 دقیقه روی زمین فعالیت کرد…در همان زمان مقامات امریکای از این ازمایش خبر دار شدند و اشاره کردند که جدیدترین موشک قاره پیمای کره شمالی به اندازه کافی قدرتمند است که بتواند به سواحل شرقی ایالات متحده برسد.

موشک بالستیک قاره پیمای هواسانگ 17 یک موشک متحرک جاده‌ای دو مرحله‌ای با سوخت مایع است که توسط یک وسیله نقلیه با 22 چرخ حمل می‌شود. بر اساس تصاویر، این موشک 26 متر طول و 2.7 متر قطر دارد. قابلیت‌های دقیق این موشک هنوز تأیید نشده است، اگرچه گمانه‌زنی‌های کارشناسان این سؤال را دامن زده است که آیا می‌تواند به شهرهای داخل ایالات متحده برسد و به طور بالقوه از دفاع موشکی ایالات متحده نیز فرار کند؟ همچنین ممکن است قابلیت ممکن است قابلیت حمل کلاک مجتمع را نیز داشته باشد که شامل چندنی کلاهک بر روی کلاهک اصلی است اگرچه این موضع تائید نشده.کلاهک مجتمع روشی ارزان‌تر برای پرتاب چندین کلاهک نسبت به استقرار تعداد زیادی موشک بالستیک قاره پیما با کلاهک تکی است.

اندازه و پیکربندی کشنده با 11 محوره نشان می‌دهد که کره شمالی ظرفیت داخلی برای تولید چنین خودروهایی را به خوبی توسعه داده است، موضوعی که ناظران را نگران کرده است زیرا تلاش برای جلوگیری از خرید حامل های چرخدار سنگین ساخت خارج از جمله از چین یکی از موارد تحریمی از سوی غرب بر ضد کره شمالی بود .با توان تولید کشنده ای به این ترتیب عملا کره شمالی را به این توان میرساند که بتواند هرچقدر لازم باشد پرتابگر تولید کند

بر اساس گفته منابع ژاپنی و کره جنوبی برد موشک هواسانگ15 حدود15000 کیلومتر است اگرچه این برد با یک کلاهک سبک در اندازه 200 کیلوگرم قابل دستیابی است.

از آنجایی که هواسونگ-15 که پیش از این موشک رونمایی شده است قبلاً قادر بود بیشتر مناطق مجاور ایالات متحده را هدف قرار دهد، توسعه یک موشک حتی بزرگتر نشان می دهد که کره شمالی به دنبال اسفتاده از کلاهک مجتمع است که بتواند با یک شلیک تعداد بیشتر هدف را مورد هدف قرار داد.خبر های رسیده به غرب در مورد احتمال توسعه چنین موشکی با کلاهک مجتمع از سال 2020، باعث شد امریکا سامانه های ضئ بالستیک بیشتری که دست کم بتواند با 44 کلاهک همزمان درگیر شود در امریکا مستقر کند.بر اساس گفته منابع امریکای هواسانگ17 ممکن است شامل سه یا چهار کلاهک و یا حتی ترکیبی از این کلاهک ها و کلاهک های فریب باشد و بنابراین پرتاب تنها چند موشک برای غلبه بر دفاع ایالات متحده کافی است.

علیرغم وجود چنین تهدیدی، این موشک به دلیل اندازه محدودیت های بسیار دارد . وزن کل سیستم ترکیبی از موشک و خود کشنده که بر اساس تخمین ها بین 100 تا 180 تن است(بر اساس تخمین خود موشک بین 80 تا150 تن باید باشد) منطقه حرکت ان را روی شبکه جاده ای کره شمالی محدود میکند بدون شک هر جاده و پلی چنین وزنی را نمی تواند تحمل کند از این رو مسافت حمل انها کم و تنها به زمین سفت محدود میشود

مشکل بعد سوخت مایع این موشک است.

برخلاف موشک‌های بالستیک کوچک‌تر با سوخت مایع، بعید است که بتوان آن را در یک مکان امن سوخت گیری کرد و سپس به یک سایت از پیش اماده شده حرکت داد زیرا حمل موشکی با این وزن و ان همه سوخت خطر ناک در جاده با در نظر گرفتن تکان ها بسیار دشوار است برای همین مدتها است موشک سوخت جامد جای موشک سوخت مایع را گرفته است. خطر ایجاد آسیب و نشت سوخت فرار این امر سوخت رسانی را به زمانی محدود می کند که موشک به محل پرتاب رسیده بباشد، فرآیندی که برای تکمیل آن به چندین ساعت نیاز دارد و موشک را در معرض حمله قرار می دهد و در برابر حمله قبل از پرتاب آسیب پذیر می کند. قابلیت کلاهک چندگانه این موشک نیز حدس و گمان است، زیرا به هدایت پیچیده و مکانیسم‌های رهاسازی کلاهک نیاز دارد که برای اطمینان از قابلیت اطمینان به آزمایش پروازی قابل توجهی نیاز دارد، و هیچ پرتاب آزمایشی تا زمان رونمایی عمومی آن انجام نشده بود.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی این سلاح را بسیار قابل اعتماد و موثر دانست و ان را یک سلاح تهاجم اتمی تمام عیار معرفی کرد.از دید منابع غربی این موشک بزرگترین موشک سوخت مایع عملیاتی جهان است

هواسانگ 17 همچنین ممکن است با عمل به عنوان موشک حامل ماهواره مورد استفاده قرار بگیرد . کره شمالی فقط موشک های بالستیک دوربرد را روی مسیرهای بلند شلیک کرده است و هرگز موشک های خود را در برد فراقاره ای تست نکرده ، تا حدی به این دلیل که ردیابی موشک برای مشخص شدن کارایی ان فقط از طریق حسگرهای زمینی در این کشور انجام می شود. توانایی دریافت سیگنال‌های داده در فاصله و ارتفاع معینی به دلیل انحنای زمین از بین می‌رود و آنها فاقد کشتی یا هواپیما برای ادامه نظارت بر حرکت موشک بالستیک در برد های بیش از4000 کیلومتری هستند .این موشک نسبت به موشک های تایوپودونگ 2 که قابل برای ازمایشات فضای در کره استفاده میشد موتورهای توانمند تری دارد که باعث می‌شود ماهواره‌ای را دو برابر سنگین‌تر از آنچه قبلاً ممکن بود به مدار پایین زمین پرتاب کند.کره شمالی ادعا کرده که اولین پرتاب این موشک مربوط به عناصر آزمایشی برای یک ماهواره شناسایی است.برخی معقتند این ازمایش احتمالا برای قرار دادن ماهواره ای برای دریافت سیگنال ارسالی از موشک های بالستیک قاره پیما باشد تا به کره شمالی کمک کند تا موشک های خود را در برد بیشتری تست کند

همان طور که بالاتر بیان شد در نمایشگاه Self-Defence-2021، این موشک با عنوان Hwasong-17 به نمایش در امد

پرتاب آزمایشی این موشک ابتدا در 26 فوریه 2022 و دوباره در 4 مارس انجام شد. کره شمالی اخبار مربوط به پرتاب ها را منتشر نکرد و غرب در مورد انها سخن گفت. ایالات متحده معتقد بود که این آزمایش‌ها برای نشان دادن برد قاره پیمای این موشک نبودند، بلکه ارزیابی‌های اولیه قابلیت‌های آن را انجام می‌دادند. کره شمالی علناً مدعی شد که این پرتاب‌ها برای آزمایش اجزای یک ماهواره شناسایی در ارتفاعات عملیاتی بدون افشای اینکه توسط موشک قاره پیمای جدید پرتاب شده‌اند، انجام شده است. .پرتاب بعدی این موشک در 16 مارس 2022 انجام شد، اما شکست خورد. گمان می رود که این یک آزمایش هواسونگ-17 بود، اما به دلیل پرتاب ناموفق توسط کره شمالی تایید نشد.

پرتاب آزمایشی یک نوع موشک نامعلوم توسط کره شمالی در 24 مارس 2022 انجام شد. پرتاب یک موفقیت فنی بود که رکوردهای زیادی را برای کره شمالی شکست، به عنوان مثال در مورد ارتفاع و زمان پرواز. کره خود در مورد اینکه چه موشکی شلیک کرده چیزی نگفت و از این رو مشخص نشد که ایا هواسانگ17 بوده و یا نه.

در رژه 8 فوریه 2023 به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد ارتش خلق کره، 12 فروند هواسانگ 17 روی پرتابگرهای متحرک به نمایش گذاشته شد. بسته به تعداد دقیق موشک‌ها و خودروهای حامل موشک ، کره شمالی از نظر فنی می‌توانست به نقطه‌ای رسیده باشد که تعداد قابل قبولی موشک بالستیک قاره پیما برای غلبه بر توان ضد بالستیک امریکا پیدا کرده باشد البته اگر موشک دارای کلاهک جندگانه باشد که تاکنون تائید نشده.

عضویت در کانال تلگرامی جنگاوران برای آگاهی از آخرین مقالات و مطالب نظامی

مقالات مشابه

توان موشکی کره شمالی

سامانه راکتی برد بلند کا ان 25

سامانه راکتی کا ان09

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن