تسلیحات نیروی هوایی

مادر همه بمب ها

مادر همه بمب ها

مادر همه بمب ها

نویسنده رضا موسوی
GBU-43/B MOAB

اخیرا استفاده آمریکا از بمب هدایت دقیق (GBU-43/B Massive Ordnance Air Blast (MOAB معروف به “مادر همه بمب ها” علیه داعش در افغانستان و کشته شدن تقریبا 100 نیروی داعشی بر اثر این حمله خبر ساز شده است. این خبر بهانه ای شد که به معرفی کوتاهی از آن بمب بپردازیم. این بمب در سال 2002 توسط نیروی هوایی آمریکا طراحی شد و آزمایش، شروع تولید و ورود به خدمتش در نیروی هوایی آمریکا نیز در سال 2003 نیز  صورت گرفت. با این حال اولین استفاده عملیاتی از این بمب به همین حمله چند روز پیش باز میگردد که علیه غار ها و شبکه تونل های داعش در دل کوه بکار رفت. گرچه آمریکا قصد داشت به منظور تضعیف روحیه سربازان عراقی، در همان سال 2003 که به عراق حمله کرد از این بمب مهیب استفاده کند. اما با توجه به وضعیت سربازان عراقی، نیازی به استفاده از این بمب نبود.

مادر همه بمب ها

مادر همه بمب ها
MOAB

درازای بمب 9.1885 متر، قطر آن 103 سانتیمتر و وزنش نیز تقریبا 10 تن است. MOAB توسط هواپیماهای C-130/MC-130E/MC-130H حمل و از ارتفاع 6100 متری رها میشود. به این صورت که بمب در داخل اتاقک بار حمل و پس از رسیدن به منطقه مورد نظر، درب عقبی باز شده و بمب با چتر به بیرون کشیده میشود. بمب پس از رهاسازی 4 بالک مشبک متحرک خود را باز و به سمت نقطه مورد نظر هدایت میشود. این بمب پس از رها شدن و سرعت گرفتن، به سرعت فراصوت نیز میتواند برسد. سیستم هدایتی بمب شامل هدایت داخلی و هدایت ماهواره ای GPS است که مسیر بمب را لحظه به لحظه کنترل و در صورت انحراف، به کمک بالک های مشبک تصحیح میکند. بالک های مشبک کارایی بالایی دارند و نسبت به بالچه های معمولی نیروی کشش (درگ) کمتری ایجاد میکنند، چالاکی را افزایش داده و مانع از واماندگی بالچه در زاویه حمله شدید میشوند. گشتاور لازم برای حرکت دادن سطح های کنترلی را کاهش میدهند و میتوان از عملگر کوچک تری در بمب استفاده کرد. در جایگاه داخلی جنگ افزار نیز به دلیل اینکه جمع میشوند جای کمتری میگیرند.

این بمب به جای تولید ترکش، بر آزاد سازی مقدار بسیار بالایی انرژی انفجار در منطقه ای وسیع تمرکز دارد و به بخاطر بدنه آلومینومی نازکش، ترکش زایی چندانی ندارد. از این بمب میتوان علیه طیف گسترده ای از اهداف نرم تا سخت، به منظور مهمات ضد نفر، پاکسازی میدان های مین، پاکسازی ساحل از موانع (پیش از پیاده شدن نیروهای خودی در ساحل) پاکسازی منظقه فرود پیش از فرود هلیکوپتر ها، حمله به اهداف مختلف در مکان های بسته همچون نیروها و تجهیزات پنهان شده در تونل، دره و غار (به ویژه به کمک موج انفجار) و… اشاره کرد. اثر روانی این بمب که پیش تر به آن اشاره شد نیز از دیگر تاثیر های آن است و بر کسانی که شاهد انفجار بمب (از فاصله دور) باشند یا اثر آن را ببیند، بازخورد منفی خواهد گذاشت.  ناگفته نماند MOAB بزرگ ترین بمب در تاریخ است که هدایت ماهواره ای دارد. همچنین قوی ترین بمب غیر اتمیِ آمریکا و قوی ترین بمب غیر اتمی است که تا به امروز به صورت عملیاتی در نبرد به کار رفته است. سرجنگی BLU-120/B این بمب شامل تقریبا 8.5 تن ماده انفجاری H-6 با توان انفجار هم ارز 11 تن TNT است و به گفته مستند کانال هیستوری، پس از انفجار شعاع انفجارش (برخی منابع: موج انفجار) بیش از 1.6 کیلومتر است. H-6 ماده ای با ثبات است و به ضربه حساسیت پایینی دارد، همچنین گرمازایی بیشتری نسبت به برخی مواد انفجاری دیگر همچون تروپکس دارد. شاید این سئوال پیش اید که ایا پرتاب این هواپیما از سی 130 به معنی اسیب پذیر بودن حملات با این بمب نیست زیرا سی 130 به راحتی قابل کشف و انهدام است … جواب سئوال راحت است  زیرا در حال حاظر نیازی به پرتاب این بمب  در یک منطقه عملیاتی  پر خطر پدافندی نبوده  و بدون شک اگر چنین نیازی پیش اید پرتاب ان از هواپیماهای بمب افکن نیز دردستور کار قرار گرفته می شود.


رهاسازی MOP از B-52H

GBU-57A/B MOP

بمب دیگر که به معرفی آن خواهیم پرداخت (GBU-57A/B Massive Ordnance Penetrator (MOP است که از مهمات اصلی نیروی هوایی آمریکا برای نابودی سنگرهای بتن مسلح و تاسیسات زیر زمینی مشابه تاسیسات زیر زمینی اتمی متعلق به برنامه نظامی اتمی کره شمالی است. این بمب در پی نیاز نیروی هوایی آمریکا به بمب سنگر شکن قوی تر و موثرتر نسبت به نمونه های پیشین متولد شد. ناگفته نماند این بمب نیز جزئی از مفهوم “Big BLU ” بود که توسط نیروی هوایی آمریکا ارائه و شامل مجموعه ای از جنگ افزارهای نفوذگر و انفجاری بزرگ بود که GBU-43/B MOAB را نیز شامل میشد.

MOAB و MOP
ماکتی از MOP درون دهلیز B-2

تحقیق پیرامون طراحی و ساخت GBU-57A/B MOP از سال 2004 توسط نیروی هوایی آمریکا با همکاری کمپانی هوافضا و دفاعی آمریکایی بوئینگ آغاز شد. و برای اولین بار در 2007 تست و در 2010 وارد خدمت اولیه شد. این بمب هدایت دقیق است و از سیستم هدایت داخلی و هدایت ماهواره ای GPS بهره میبرد که مسیر پرواز بمب در هر لحظه را بررسی و در صورت بروزخطا، آن را اصلاح میکند. MOP نیز همچون MOAB داری بالک مشبک متحرک است که پس از رهاسازی باز و بمب به کمک آن در مسیر درست پرواز میکند. MOP از ارتفاع بالا رها میشود که این امر در کنار وزن 14 تنی آن، موجب میشود انرژی جنبشی بسیار زیادی کسب و هنگام برخورد به زمین بتواند بیش از 61 متر در بتن مسلح و تقویت شده 5 هزار psi (یا به گفته برخی منابع زمین) نفوذ کند. البته توان نفوذ ان در مقابله با بین مسلح و تقویت شده 10 هزار psi به 8 متر و در مقابله با سنگ هایی با سختی متوسط نیز به 40 متر کاهش پیدا میکند. ناگفته نماند این بمب هنگام سقوط میتواند به سرعت فراصوت نیز برسد. بدنه بمب از آلیاژهای فولادی با کارایی بسیار بالا ساخته شده تا هنگام نفوذ بتواند ساختار و یکپارچگی خود را حفظ و سرجنگی انفجاری 2.5 تنی (به گفته برخی منابع 2.72 تن) خود را در عمق مناسب منفجر کند تا اثرگذاری بالایی داشته باشند. MOP بزرگ ترین و سنگین ترین بمب عملیاتی و قوی ترین بمب سنگرشکن در دنیا است. درازای و قطر این بمب نیز به ترتیب 6.25 متر و 80 سانتیمتر میباشد.

MOAB و MOP
B-52H و B-2

بمب افکن های آمریکایی B-52H استراتوفورترس و B-2 اسپیریت متعلق به نیروی هوایی آمریکا هر کدام میتوانند 2 بمب MOP حمل کنند. نیروی هوایی آمریکا در سال 2015 نمونه بهسازی شده این بمب را نیز مورد آزمایش قرار داد که دقتش نسبت به نمونه پیشین افزایش یافته بود. در نمونه جدید سیستم هدایت ماهواره ای GPS نسبت به اخلال گری مقاوم شده است. هدف از افزایش دقت این بمب، امکان استفاده کارا تر و دقیق تر از 2 بمب علیه یک هدف به منظور نفوذ بیشتر در زمین و دستیابی به هدف هایی است که در عمقی بیش از عمق قابل دستیابی بمب قرار دارند. به عبارتی دیگر یک نقطه را به بتوان با بیش از یک بمب مورد برخورد قرار داد. به گونه ای که بمب اول پس از برخود و نفوذ در زمین، راه را برای نفوذ بیشتر بمب دوم هموارتر کند.

B-2 و MOP

MOAB و MOP

سئوالات و نظرات خود را می توانید  با مدیریت سایت با ایمیل jangaavaran@YAHOO.COM  در میان بگذارید 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن