ناوهای جنگی

ناوشکن تایپ 45

ناوشکن تایپ 45

ناوشکن تایپ 45

در دهه 1980 انگلستان تلاش در تهیه یک ناوشکن جدید با همکاری هفت عضو ناتو با نام ان اف ار 90 کرد. این پروژه در نهایت به دلیل نیاز مختلف اعضا لغو شد.بعد از ان تلاشی دیگر با فرانسه و ایتالیا  شروع شد که بازهم به دلیل سیاسی و برخی قوانین  لغو شد.از این رو در سال 1999 دستور  به یک طرح ملی زد.بی ای ایی  سیستم کار پروژه جدید را بر عهده گرفت که ناوشکن تایپ 45 نام گرفت.ناوشکن در سال 2010 وارد خدمت شد در حالی که در تمام طول مدت همواره خطر لغو برنامه به دلیل افزایش شدید قیمت پروژه وجود داشت.

تایپ 45یک ناوشکن 152 متری با وزن 8500 تن(در بیشترین وزن 9400 تن) بزرگتر و سنگین تر از ناوشکن قبلی انگلیسیها  یعنی تایپ 42 بود.هدف از ساخت تایپ45 ساخت یک ناوشکن با توان ویژه درگیر با اهداف هوایی چه جنگنده و چه موشک کروز است  که سطح مقطعی ان یک دهم  تایپ 42 باشد. از این رو در شکل بدنه تلاش زیادی شده تا در شکل هر چیزی  بر روی بدنه و عرشه تلاش  در کاهش میزان امواج  رادار شود.تایپ 45 اولین کشتی  با سطح مقطعی کم رادار برای ارتش انگلستان  است.اگرجه سطح مقطعی این کشی مشخص نیست ولی گفته شده میزان امواج برگشتی از این ناوشکن به اندازه یک قایق ماهیگیر  کوچک است.

پنهانکاری که با استفاده از شکل های  شکسته و سطوح صاف به دست امده تنها ابتکار  تایپ 45 نیست. تایپ 45 برای خدمه خود نیز ابتکار بسیار خوبی داشت  و تلاش شده در ان از اتاق های  شش نفره با امکانات اختصاصی  استفاده شود تا بتوان در تایپ 45 زن و مرد در کنار هم خدمت  کننده و حریم شخصی انها نیز حفظ شود.

1024px-HMS_Daring-1

تایپ 45 از دو موتور توربین گازی رولز رویس با توان هر موتور 28000 اسب بخار قدرت فراهم میکند ولی یکی از دیگر از  تفاوت های تایپ 45 این است که در تایپ 45  موتور نیروی ایجاد میکند که بلافاصله به برق تبدیل شده و چیزی که شفت(پروانه)را می چرخواند  یک موتور برقی 20 مگا واتی است. تایپ 45  دارای  دو موتور 20 مگاواتی است  که با برقی که توسط ژنراتوری  که به موتور توربین گازی تامین   میشود. این کار باعث میشود  که دیگری نیازی به انتقال دهنده قدرت  و گیربوکس  برای  انتقال قدرت از موتور به شفت نباشد و سر صدای کمتری ایجاد کند که در نبرد ضد زیر دریایی اهمیت بسیاری دارد.همچنین هزینه تعمیرات  کمتر ،حجم موتور کمتر و تمیزی   بیشتری  نیز دارد.برد کشتی 13000 کیلومتر با سرعت 33 کیلومتر در ساعت  و بیشترین سرعتش  56 تا 58 کیلومتر در ساعت است.

با وجود اینکه تایپ 45 ناوشکن برتری و بسیار پیشرفته ای است ولی این موتور جز دردسر برای این ناوشکن چیزی به همراه نداشته. این موتور بارها از دور خارج شده و در سفر های تایپ 45 از کار افتاده  و برق کل ناو قطع شده است و هزینه بالای روی دست  انگلستان گذشته است به شکلی که داستان موتور تایپ 45 همه  جهان را پر کرده است. موتور اصلی بسیار کم مصرف است زمانی قرار بود روی این ناو موتور توربین گازی نصب شود ولی به دلیل گران بودن ان و کاهش هزینه ، انگلستان موتور تمام برقی را روی این ناو نصب کردندو اگرچه این موتور ، پیشرانه  اینده است ولی هنوز از نظر فناوری خام است.  حتی طی نامه ای از طرف نیروی دریایی اعلام شده است برای تعمیر این موتور  و رفع موشکل باید بدنه دوباره شکافته شود و از این رو این بحث پیش امده اگر قرار است چنین اقدامی انجام شود یک موتور توربین گازی روی ناو نصب شود.

همان طورHMS-Defender-Eurofighter-Typhoons-Train-off-UK

که گفته شد تایپ 45 به صورت خاص برای درگیر با اهداف  هوایی و حفاظت از دیگر ناوگان طراحی شده است از این رو به تجهیزات نبرد دفاع هوایی طراحی شده است .از جمله سامانه های الکترونیک تایپ  45 عبارت است از:

سیستم دفاع هوایی پی ای ای ام اس(PAAMS):یک سامانه دفاع هوایی که  توسط انگلستان فرانسه و ایتالیا به صورت مشترک توسعه یافته و بر روی چندین شناور دیگر نیز نصب  است. ترکیبی از رادار حسگرهای مختلف و موشک  های متفاوت برای  دفاع در برابر هر تحدید هوایی است. از جمله زیر مجموع های سامانه  پی ای ای ام اس میتوان به

 رادار سمپوسون ( SAMPSON) که در بالاترین  بخش تایپ 45 به شکل یک گوی قرار گرفته است. رادار سمپوسون یک رادار اریه فازی فعال است  که وظیفه  ان درگیر و انهدام  هواگردها و موشک های دشمن  با کمک تسلیحات  مختلف  همانند  استار 15 و 30 است . کار روی این رادار  بر روی ان در دهه 1980 اغاز  شد ولی رادار فعلی   در سال 1999 ساخت شد. این رادار سه بعدی با توان پوشش 360 درجه  توان کشف و رهگیری موشک  بالستیک تاکتیکی   و تا موشک  های کروز ضد  کشتی را دارد ولی وظیفه  اصلی ان درگیری  با اهداف ارتفاع متوسط تا بسیار بالا است. برد این رادار 400 کیلومتر بر ضد یک هواپیما گشت دریایی گذارش شده و در باند اس کار میکند.گفته شده است  رادار توان کشف 1000 هدف را به اندازه یک توپ کیریکت ان هم در حالی که با سرعت 3ماخ پرواز میکنند را دارد.از جمله قابلیت  های جدید سمپوسون درگیر با موشک های بالستیک تاکتیکی است.

همچنین سامانه دفاعی پی ای ای ام اس که بر روی شناور های ایتالیایی و فرانسوی نصب است به جای رادار سامپوسون به رادار ایمپایر مجهز است .ایمپایر یک رادار جستجوی چند کار برای جستجوی اهداف هوایی  در ارتفاع  بالا و یا بسیار کم (موشک های سینه مال ضد کشتی) است . این رادار ارایه  فاز غیر  فعال با سرعت چرخش 60 دور در دقیقه  به سرعت بسیار سریع اسمان را اسکن میکند  و هدف از طراحی ان مقابله با موشک های  کروز مافوق صوتی بسیار سریع  چون یاخونت  است.البته همان طور که گفته شد نسخه دفاعی سامانه پی ای ای ام اس تایپ 45 دارای این رادار نیست  و از رادار سمپوسون بهره میبرد

orizzonte03

ناوشکن تایپ 45

رادار نام برده  در کنار  تجهیزات  اتاق فرمانده ای وسامانه های کنترول  در زیر مجموع سامانه دفاعی پی ای ای ام اس هستند که در بالا از ان یاد شد. البته سیستم دفاعی پی اس اس ام اس شامل موشک  های پدافندی استار 15 و 30 نیز می شود  که به ان نیز اشاره  خواهد شد.

رادار اس 1850 ام :رادار چند منظوره  اریه فازی غیر فعال که در قسمت عقب  ناو بر روی یکی سکو قرار دارد. این رادار یک رادار پیشرفته جستجو است که توان رهگیری خودکار و تعیقب مسیر خودکار  1000 هدف را در برد 400 کیلومتری دارد.میتوان این رادار را در قابلیت  یک سپر  ضد موشک بالستیک نیز به کار برد.کار این رادار هشدار زود هنگام است.

برای دفاع هوایی اصلیترین سلاح های تایپ 45 دو موشک استار 15 و 30 است.موشک استار 15 موشک پدافند هوایی  رادار فعال با برد 30 و ارتفاع عمل 13 کیلومتر است و استار   30 دارای  برد 120 و ارتفاع عمل 20 کیلومتر است.سری استار ساخت فرانسه است و به سرعت جای خود را طی یک دهه گذشته روی ناو های جنگی اروپای باز کرده است. تایپ 45 دارای  یک سلول 48 تایی برای پرتاب ترکیبی از هر دو موشک را دارد.سری استار دارای  خروجی متغییر و بسیار چالاک هست  و توان رسیدن  به سرعت 4.5 ماخ را دارد و سازندگان  ان ادعای   توان  درگیر با موشک  های بالستیک  تاکتیکی  تا موشک  های کروز ضد کشتی را دارد.استار جزئی از شبکه دفاعی پی ای ای ام اس است و توسط  رادار سمپوسون هدایت میشود.

کابین کنترل سامانه پی ای ای ام اس
کابین کنترل سامانه پی ای ای ام اس

سونار  Ultra/EDO MFS-7000 که  زیر کشتی قسمت  جلو نصب است.

همچنین تایپ 45 دارای  پرتاب کننده شراره و پوشاله برای فریب موشک های هدایت راداری و فروسرخ دشمن ،یک سامانه برای  ایجاد صدای مزاحم  برای فریب اژدر های دشمن نیز است

از دیگر تسلیحاتی  تایپ 45 میتوان به:

 دو سامانه دفاع ضد موشک   فلانکس اشاره کرده که ترکیب  توپ 20 م م گاتیلینگ با سرعت  اتش 4000 گلوله بر دقیقه و سامانه های اپتیکی  و رادار است

دو توپ 30 م م  اورلیکن  مجهز  به رادار و اپتیک  برای  دفاع در برابر قایق های  تند روی موشک انداز و همچنین با  توان مقابله با سامانه موشکی دشمن

توپ سینه 114   م م مارک 8  در جلوی کشتی بر روی عرشه با برد 22 کیلومتر و سرعت اتش  25 گلوله بر دقیقه. طی چند سال گذشته  یک نوع مهمات هدایت ماهواره ای با برد 27 کیلومتر برای این توپ توسعه یافته است

دو لانچر چهار تایی  پرتاب موشک ضد کشتی  هارپون.

لوله پرتاب ازدر استینی ری . اژدر استینی ری یک اژدر 324  م م با برد 11 کیلومتر است و دارای سامانه هدایت سونار فعال و غیر فعال است.

در کنار این تسلیحات  تایپ 45 توان حمل تا دو بالگرد  لنیکس ویا ای دبلیو 101  را دارد و اشیانه توان جا دادن این  بالگردها را درون خود دارد. لنیکس و ای دبلیو 101   توان انجام عملیات ضد زیر دریایی با اژدر عمقی را دارند  و هر دو مجهز به سونار  هستند و لنیکس هم توان حمل  موشک ضد کشتی سی اسکوا را دارد.همچنین  فضای محل فرود در قسمت عقب برای نشست بالگردی به بزرگی شینوک کافی است.لنیکس  در دراز مدت با ویلدکت جایگزین خواهد شد که یک نسخه بهبود یافته لونیکس  است .

تا کنون شش فروند تایپ 45 تحویل شده  شده که اولین ان در سال 2009 و اخرین  ان در سال 2013 . احتمال سفارش  تعداد بیشتری  بسیار کم است .

تایپ 45 در کنار کریوف روسی
تایپ 45 در کنار کریوف روسی

1280px-HMS_Daring_and_USS_Enterprise

Duncan_(7899777334)

طول:151 متر
عرض:20متر
آبخور:5متر
دیسپلیسمنت: 7200   تن
پيشران: 2 WR-21 Gas Turbines, two shafts
سرعت:بیش از 27گره
برد عملیاتی:7000مایل دریایی (19نات)
خدمه:230نفر
هلیکوپتر:یک فروند Merlin EH101 HAS
رادار‌ها:
PAAMS
SAMPSON MFR, S1850M LRR
سونار MFS-7000
تسلیحات:
48 سلول شلیک Sylver VLS Aster 15, 30
یک توپ 114 میلیمتری DP
دو توپ 20میلیمتری Phalanx CIWS
6 اژدر Stingray Torpedoes

ترجمه:عبدالحمید تارخ

منابع

http://www.royalnavy.mod.uk/the-equipment/ships/destroyers/type-45-destroyer

موشک استار در حال شلیک از سلول های نگهداری

موشک استار در حال شلیک از سلول های نگهداری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن