جنگ ها و عملیات های نظامی

درگیری هوایی بین هند و پاکستان در فوریه سال2019

درگیری هوایی بین هند و پاکستان در فوریه سال2019

درگیری هوایی بین هند و پاکستان در فوریه سال2019

حمله هوایی  بالاکوت در سال 2019، یک بمباران هوایی بود که توسط نیروی هوایی هند در 26 فوریه سال  2019 در بالاکوت، پاکستان، علیه یک اردوگاه آموزشی تروریستی ادعایی انجام شد. تصاویر ماهواره‌های منبع باز نشان داده است که هیچ هدفی جدی در این بمب باران هدف قرار نگرفته است که به دلیل عملکرد بد اطلاعاتی هند بوده است ولی همین حمله ناشیانه باعث شد تا پاکستان روز بعد جواب دهد. روز بعد، پاکستان یک هواپیمای جنگی هندی را سرنگون کرد و خلبان آن را به اسارت گرفت. آتش ضدهوایی هند یک هلیکوپتر خودی را سرنگون کرد و شش یا هفت نفر از نظامیان هندی را کشت. این حمله هوایی توسط حزب حاکم هند برای تقویت جذابیت میهن پرستانه در انتخابات عمومی آوریل 2019 استفاده شد.

شورش ها در کشمیر هند برای جدایی و پیوستن به پاکستان از سال 1989 رخ داده است، اما موج جدیدی از خشونت در سال 2016 هنگامی که برهان وانی فرمانده وقت مجاهدین کشمیر کشته شد اغاز شد . در سال 2018، بیش از 500 نفر (از جمله غیرنظامیان، سربازان هندی و ستیزه جویان اسلامگرا ) در خشونت ها کشته شدند.

در 14 فوریه 2019، کاروانی از وسایل نقلیه حامل پرسنل امنیتی هند در بزرگراه ملی جامو-سرینگار توسط یک بمب‌گذار انتحاری در Lethpora در منطقه Pulwama، جامو و کشمیر، هند مورد حمله قرار گرفت. این حمله منجر به کشته شدن 46 پرسنل نیروی پلیس هند شد. عامل این حمله اهل کشمیر تحت کنترل هند بود. مسئولیت این حمله را گروه شبه نظامی اسلامگرای جیش محمد مستقر در پاکستان بر عهده گرفت. پاکستان این حمله را محکوم کرد و هرگونه ارتباط با آن را رد کرد(منظور دولت پاکستان است ولی همواره از دید هند جدایی طلبان مسلمان کشمیر توسط دولت پاکستان پشتیبانی می شوند).

انفجار در کشمیر هند که منجر کشته شدن تعدادی از نیروهای پلیش و امنیتی هند شد

نیروی هوایی هند در 26 فوریه تصمیم گرفت تا چیزی که به گفته انها یک مرکز اموزش تروریستی در پاکستان بوده را هدف حمله هوایی قراردهند

 

در 26 فوریه 2019، پاکستان از نفوذ هواپیماهای هندی به حریم هوایی خود خبر داد، اما تاکید کرد که جنگنده های هندی رهگیری شده ، بمب های خود را که به یک منطقه باز رها کرده و عقب نشینی کردند. سرلشکر آصف غفور، مدیر کل روابط عمومی ارشت پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که سه دسته از جنگنده های نیروی هوایی ارتش هند در ساعات اولیه 26 فوریه از بخش‌های مختلف به مرز پاکستان نزدیک می‌شوند. وی افزود: این دو دسته در پی رهگریشان توسط جنگنده های پاکستان از مرز عبور نکردند، اما دسته سوم قبل از رهگیری توسط جت های نیروی هوایی پاکستان از دره کیران در نزدیکی مظفرآباد از خط مرزی عبور کرند ولی تنها سه دقیقه بعد برگشته اند . پرویز ختاک، وزیر دفاع پاکستان، اظهار داشت که نیروی هوایی پاکستان در آن زمان اقدام به تلافی نکرد، زیرا “آنها نمی توانستند میزان خسارت را بسنجند”.

در همان روز هند حمله هوایی را تأیید کرد، و بیان کرد که نیروی هوایی هند این حمله را در تلافی حمله پولواما انجام داد. متعاقباً ادعا شد که این حملات ماهیت “غیر نظامی” و “پیشگیرانه” دارند و تأسیسات جیش محمد را در پاکستان هدف قرار داده است

این حمله هوایی اولین بار از زمان جنگ هند و پاکستان در سال 1971 بود که هواپیماهای جنگی طرفین از خط مرزی طرف مقابل عبور کردند

رسانه های هندی مدعی شدند که از منابع رسمی تایید کرده اند که 12 جنگنده فرانسوی میراژ 2000 در این عملیات مشارکت داشته اند. ایندیان اکسپرس همچنین گزارش داد که میراژ 2000 حامل مهمات هدایت شونده دقیق اسرائیلی اسپیشی 2000 هستند که بمب های هدایت م

اهواره ای و اپتیکی هستند و توسط چهار فروند جنگنده سوخو30 و هشدار دهنده و کنترل زودهنگام هوابرد (اوکس) فالکن ، یک پهپادهرون اسرائیلی و دو هواپیمای  ایلیوشین 76 نسخه سوخترسان  پشتیبانی می شود.

سوخوی30 هندی بیشتر از تمامی نسخه های موجود در بین تمامی جنگنده های روسی دارای تجهیزات غربی است . در حالی که نسخه چینی و ویتنامی اکثرا تجهیزاتش روسی است.

ولی واقعا چه هدفی توسط جنگنده های هندی نابود شده بود

منابع اطلاعاتی هند ادعا می‌کنند که این کمپ در جنگلی در بالای تپه در 20 کیلومتری بالاکوت پاکستان قرار داشت و یک مرکز تفریحی بود که دارای فضا و اتاقی برای 500 تا 700 شبه‌نظامی، از جمله یک استخر، آشپز و … بود است . ولی نیویورک تایمز بها اشاره به گفته برخی منابع امنیتی غربی اشاره کرد که در وجود چنین اردوگاه‌های آموزشی بزرگی تردید وجود دارد و تأکید کرد که پاکستان دیگر آنها را اداره نمی‌کند و «گروه‌های شبه‌نظامی در گروه‌های کوچک در سراسر کشور پراکنده شده‌اند».

میراژ2000 هندی و بمب هدایت شونده اسپیشی زیر بدنه

مردم محلی در مورد چیزی که هدف قرار گرفته نظرات متفاوتی داشتند . بلافاصله پس از حملات، در حالی که برخی ادعا کردند که این اردوگاه آموزشی فعال جیش محمد بوده است، برخی دیگر ادعا کردند که این اردوگاه صرفاً یک مدرسه برای کودکان محلی بوده است و چنین اردوگاه‌های شبه‌نظامی قبلاً وجود داشته است و چند سال پیش تعطیل شده است. در بازدیدهای بعدی رویترز، مردم محلی ادعا کردند که این مدرسه حدود یک سال پیش تعطیل شده بود و دیگر فعال نبود.

منابع بی طرف اظهار کرده اند که مهمات پرتاب شده توسط هواپیماهای جنگی هند به نظر می رسد که به چندین درخت در یک منطقه جنگلی برخورد کرده است، اما هیچ خسارت دیگری ایجاد نکرده است، و یا هیچ تلفاتی در منطقه ای که حمله در آن انجام شده است دیده نشده است . برخی از دیپلمات‌های غربی نیز اظهار داشتند که معتقدند نیروی هوایی هند به اردوگاه شبه‌نظامیان ضربه زده است. مقامات امنیتی غربی ادعاهای هند را مورد تردید قرار داده و تاکید کرده اند که دیگر چنین اردوگاه های شبه نظامی در مقیاس بزرگ در پاکستان وجود ندارد.

هند اعلام کرده است که «تعداد بسیار زیادی از تروریست‌ها، مربیان، فرماندهان ارشد و گروه‌های جهادی، که برای انجام یک حمله انتحاری دیگر با هدف قرار دادن نیروی های هند آماده می‌شدند، کشته شدند.رسانه‌های هندی گزارش دادند که اردوگاه با خاک یکسان شد و حدود 200 تا 350 ستیزه‌جوی کشته شدند

روستاییان منطقه از برخورد چهار بمب به جنگل و مزرعه مجاور حوالی ساعت 3 صبح، آسیب رساندن به ساختمان و زخمی شدن یک مرد محلی صحبت کردند. خبرنگاران مرتبط با آسوشیتدپرس در 26 فوریه از این منطقه بازدید کردند و دهانه ها و درختان آسیب دیده عکس گرفتند . انها با روستاییانی که ملاقات کردند گزارشی از تلفات جانی نداشتند

در نهایت دو احتمال داده می شود. نیروی هوایی هند واقع می خواسته ان اردوگاه قدیمی را بمب باران کند ولی به دلیل رهگیری جنگنده های انها توسط جنگنده های پاکستان همانطور که پاکستان گفته انها تسلیحات خود را بی هدف رها کرده و فرار کردند و یا اینکه انها یک ارودگاه متروکه را به دلیل خطای اطلاعاتی سازمان امنیت هند بمب باران کردند

جواب پاکستان

در 27 فوریه روز بعد حمله هند ، وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که نیروی هوایی پاکستان شش حمله هوایی به اهداف در جامو و کشمیر تحت کنترل هند انجام داده است. مقامات پاکستانی اعلام کردند که جنگنده های آنها توانسته اند با دقت زیادی اهداف خود را مورد حمله قرار دهند . آنها همچنین اظهار داشتند که به آنها دستور داده شده است که بمب‌های خود را در فضای باز که در آن هیچ انسانی وجود ندارد، بیندازند تا از هرگونه خسارت جانی یا جانبی جلوگیری شود. به گفته مقامات پاکستانی، هدف این حمله نشان دادن توانایی های پاکستان بدون هیچ گونه ملاحظه ای نشان دهند . نخست وزیر پاکستان عمران خان گفت که هدف از این حملات ارسال پیامی به هند بود.

ولی فرمانده نیروی هوایی هند نظر دیگری داشت وی ادعای عمران خان را رد کرد و اظهار داشت: «پاکستان ادعا می کند که آنها عمداً بمب های خود را در فضای باز و در جایی که حضور انسانی وجود نداشته است پرتاب کرده اند، با این حال آنها بمب ها را بر روی اهداف نظامی هند رها کردند و نه پایگاه های تروریست ها . مقامات هندی مکان هایی را که توسط جت های نیروی هوایی پاکستان مورد اصابت قرار گرفتند را نادیان، لاام جانگر، کری در ناحیه راجوری و منطقه هامیرپور در بهمبر غالی در پونچ اعلام کردند

با این حال مقامات هندی این موضوع را رد کردند که هدف حمله هوایی پاکستان اهداف غیرنظامی بوده است. مقامات هندی ادعا کردند که جت های نیروی هوایی پاکستان به عمد مواضع نظامی مانند مقر فرماندهی لشکر 25 ارتش هند، مهمات و انبار تدارکات انها را هدف قرار داده بودند. به گفته معاون هوایی هند ژنرال RGK Kapoor، حمله هوایی پاکستان البته به نتیجه نرسیده و سلاح ها خطا رفته اند و جنگنده های هند جنگنده های پاکستانی را رهگیری کردند.

ولی حمله پاکستانی چگونه بود

در ساعت 8:45 صبح حریم هوایی پاکستان برای پروازهای غیرنظامی بسته شد و تمامی پروازهای تجاری لغو شدند. هواپیمای نیروی هوایی پاکستان حدود 30 دقیقه بعد با هماهنگی زمان بندی با تعویض آواکس نیروی هوایی هند (در زمان تعویض شیفت اواکس نیروی هوایی هند که اسمان هند دیگر پوشش لازم را نداشت) از زمین بلند شد زیرا اواکس ها میتواستند درون خاک پاکستان را دید و حمله دست جمعی جنگنده هیا پاکستانی را گذارش کنند . ترکیبی از 25 هواپیما از جمله اف16 و میراژ 5 به سمت حریم هوایی هند رفتند اما در حریم هوایی پاکستان ماندند. برخی از هواپیماها به سمت جنوب به سمت راجستان رفتند تا به عنوان طعمه عمل کنند.

هنگامی که انها در حال حمله به اهداف خود در هند بودند با واکنش جنگنده های هنید مواجه شدند .سرلشکر آصف غفور اولین کسی بود که درکیری هوایی بین هند و پاکستان را تویئت کرد البته وی در مرحله اول نگفت جت های جنگی پاکستان وارد حریم هوایی هند شدند بلکه تنها اشاره کرد که نیروی هوایی پاکستان دو هواپیمای هندی را پس از تجاوز به حریم هوایی پاکستان سرنگون کرده است.وی اعلام کرد که لاشه یکی از هواپیماها در کشمیر پاکستان و دیگری در جامو و کشمیر تحت کنترل هند سقوط کرد.

یکی از هواپیماهایی که در کشمیر پاکستان سقوط کرد، جنگنده میگ21 -بیسوم ارتش هند بود که توسط فرمانده اسکادران ، آبیناندان وارثامان کنترل میشد . او توسط یک واحد نظامی پاکستان که در محل حضور داشتند دستگیر شد. روستاییان حاضر در زمین به روزنامه پاکستانی گفتند که دو جت را در شعله اتش دیدند . با این حال، مقامات هندی ادعاهای پاکستان در مورد سرنگونی جت دیگر که به گفته مقامات پاکستانی یک سوخو30 ام کا آ بوده را رد کردند .منابع هندی ادعا می کنند که پنهان کردن سقوط هواپیما از هم در این دوران غیرممکن است.

سخنگوی رسمی نیروهای مسلح پاکستان در ابتدا اعلام کرد که بیش از یک خلبان هندی را اسیر کرده و یکی در بیمارستان CMH بستری شده است، اما پس از مدتی بیانیه خود را تغییر دادند و گفتند: تنها یک خلبان در بازداشت آنهاست.

مقامات هندی ابتدا سرنگونی یک جت نیروی هوایی هند اول تکذیب کردند. آنها همچنین ادعا کردند که همه خلبانان نیروی هوایی سرشماری شدند و دستگیری خلبانان نیروی هوایی هند توسط نیروهای امنیتی پاکستان را تکذیب کردند. ولی بعد از چند ساعت انها اعتراف کردند یک میگ21 انها سرنگون شده است ولی گفتندکه میگ انها اول یک اف16 را سرنگون کرده ادعای که هرگز تائید نشد

با این حال، مقامات پاکستانی ادعای هند را رد کردند. مقامات پاکستانی نیز متقابلا گفتند د که “در دوران دیجیتال دوربین و گوشی موبایل ، پنهان کردن سرنگونی یک هواپیما غیرممکن است”.

میگ21 سرنگون شده هندی از نوع میگ21-بیسوم  بود.این نسخه توسط روسیه در دهه90 و دهه2000 برای هند ارتقا یافته بود و مجهز به رادار پیشرفته با توان درگیری همزان با دو هدف ، توان پایین نگری و کابین دیجیتال با دو نمایشگر رنگی و اچ یو دی شده بود از موشک های هوا به هوای رادار فعال پیشرفته ار77 ساخت روسیه با برد 80 کیلومتر بهره می برد . با وجود این میگ قربانی موشک رادار فعال امریکای امرام سی شد که از جنگنده اف16 پاکستانی ها شلیک شده بود.البته داستان اینکه چه جنگنده ای میگ را شکار کرد داستان طولانی است.در مرحله اول اعلام شد که این پیروزی کار اف16 و موشک امرام بود،ولی بعد از اینکه سفیر امریکا در پاکستان از استفاده از تسلیحات امریکای در درگیری های این دو کشور ابراز ناراحتی کرد منابع پاکستانی اعلام کردند شکار کار جی اف17 و موشک پی ال12 بوده است.در نهایت بسیاری معتقدند کار اف16 و امرام بود ولی پاکستان طی دو روز برای این نظرش عوض شد  که اول امریکا ها را ساکت کند دوم اینکه جی اف17 یک برنامه ملی پاکستانی با کمک چین است و شکار یک جنگنده هندی میتوانست برای ان تبلیغ خوبی باشد

میگ21 بیسوم ارتش هند مسلح به موشک رادار فعال ار77 و موشک فروسرخ ار 73
میگ21 بیسوم ارتش هند مسلح به موشک رادار فعال ار77 و موشک فروسرخ ار 73
خلبان میگ هندی قبل از جنگ
خلبان میگ21 هندی در اسارت پاکستانی ها

در همان روز، حدود بیست دقیقه قبل از سرنگونی میگ21 یک هلیکوپتر روسی میل17 هندی سقوط کرد و شش پرسنل نیروی هوایی هند و یک غیرنظامی در منطقه Budgam کشته شدند. این بالگرد تحت فرماندهی رهبر اسکادران سیدارت وشیستا بود و در عرض ده دقیقه پس از برخاستن از پایگاه هوایی سرینگر سقوط کرد. وزارت دفاع هند گفت که این یک حادثه بوده ، اما از همان اول بسیارز از منابع این سقوط را یک اتش خودی اعلام کردند

در آوریل 2019 گزارش داد که دادگاه تحقیق که توسط نیروی هوایی برای بررسی این حادثه تشکیل شده بود، به این نتیجه رسیده بود که یک اتش بار موشکی هندی بالگرد را به اشتباه پاکستانی تشخیص داده و آن را ساقط کرده است. در اواخر ماه مه، پس از پایان رای گیری در انتخابات عمومی هند در سال 2019، منابع داخلی نیروی هوایی هند به طور غیررسمی آتش خودی را علت سرنگونی میل17 اعلام کردند و فرماندهی هوایی پایگاه هوایی سریناگر از موقعیت برکنار شد. گفته می‌شود که تحقیقات، که معمولاً در سه ماه به پایان می‌رسد، در این مورد به زمان بیشتری نیاز دارد زیرا گزارش متالورژی هنوز دریافت نشده بود.

در اکتبر 2019، نیروی هوایی تأیید کرد که هلیکوپتر توسط یک سامانه موشک زمین به هوای اسپایدر ساخت اسرائیل ساقط شده است و گفت که پنج پرسنل به دلیل این خطا مجرم شناخته شدند. تحقیقات نشان داد که سیستم IFF یا همان سیستم شناسایی دوست از دشمن بالگرد هندی خاموش بود ، از انجای که به خدمت پدافند هندی اخطار حمله هوایی پاکستان داده شده بود و پاکستان هم دارای همین مدل بالگرد است انها بالگرد خودی را دشمن فرض کرده بودند

اف16 ارتش پاکستان و دو بمب لیزری جی بی یو 10

در 28 فوریه، مقامات هندی بار دیگر ادعا کردند که دو جت نیروی هوایی پاکستان حریم هوایی هند را نقض کرده اند. به گفته مقامات هندی، جت های نیروی هوایی بر فراز بخش های پونچ و کریشنا گاتی رهگیری شدند. با این حال، هیچ نبرد هوایی صورت نگرفت و جت های پاکستانی به حریم هوایی خود بازگشتند.

چند روز بعد یک مقام هنید به رویترز گفت نیروی هوایی هند از عملکرد موشک های ار 77 روسی که روی سوخو30 و میگ21 –بیسوم انها نصب است ناراضی بود زیرا آنها نتوانستند کارایی به خوبی موشک امرام امریکای در خدمت پاکستان که میگ را سرنگون کرد داشته باشند و از این رو، آنها قصد دارند به جای آن از اسرائیل موشک دربی ایی ار را خریداری کنند

در نهایت این درگیر دو روزه بین هند و پاکستان نیز به نظر می اید هیچ تلفاتی نداشت. هرگز اسم هیچ فرد کشته شده ای که قابل تائید شدن باشد در بمب باران های دو طرف وجود نداشت و تنها چیزی که در خاطرات ماند سرنگونی میگ هندی و اسیر شدن خلبانش بود

مقالات مشابه

جنگ های بین هند و پاکستان

شکارچی میگ

عضویت در کانال تلگرام سایت جنگاوران برای آگاهی از آخرین اخبار نظامی و آخرین مقالات درج شده در سایت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن