پهپاد

پهپاد انتحاری اسرائیلی هاروپ در خدمت اذربایجان

پهپاد انتحاری اسرائیلی هاروپ در خدمت اذربایجان

پهپاد انتحاری هاروپ

آرین بهاری از تیم پادکست نظامی ، Military Podcast

هاروپ یک مهمات سرگردان اسرائیلی است.این نوع سلاح ها اغلب پهپادهای انتحاری نامیده می شوند.

این پهپاد بین سالهای 2001 تا 2003 توسط صنایع هوافضای اسرائیل (IAI) طراحی شد و اولین بار در طی یک نمایشگاه هوایی در هند در سال 2009 به عموم نمایش عمومی درآمد. این پهپاد یک نسخه بزرگتر از IAI Harpy یکی از اولین پهپاد های انتحاری در جهان است که پس از پایان جنگ سرد توسعه یافت و برای همین این پهپاد گهگاه هارپی2 نیز نامیده می شود.

هاروپ میتواند 6 ساعت متوالی در مسافت 1000 کیلومتر پرسه بزند و اهداف مهم را شناسایی و از بین ببرد.هاروپ را می توان از روی زمین کنترل کرد و به شکل هدایت همزمان با ان دشمن را کشف و ان را به هدف کوبید که این کار با کمک دوربین اپتیکی زیر دماغه انجام میشود .یک سامانه غیر فعال راداری به هاروپ اجازه می دهد تا به طور خودکار روی اهداف فرستنده امواج رادیو قرار گیرد و روی ان قفل کند. در واقع در این حالت مانند موشک های ضد رادار عمل می کند. درواقع با قفل کردن روی امواج رادار به محل انتشار این امواج یورش میبرد و البته میتوان از ان بر ضد دکل های مخابراتی که امواج رادیویی از خود منتشر میکند نیز حمله کند

اهداف بدون تابش مانند رادارهای خاموش و یا دیگر اهداف توسط حسگرهای الکترواپتیکی شناسایی و بعد به انها حمله میکند. مجموع اپتیکی هاروپ شامل یک FLIR یا همان دوربین دید حرارتی و یک دوربین فیلمبرداری روزانه با پوشش 360 درجه است که در زیر دماغه نصب شده است.دوربین دارای قابلیت ردیابی خودکار است یعنی وقتی روی یک هدف قفل شود در وصرت متحرک بودن هدف ان را تعقیب میکند.این پهپاد می تواند عملاً در هر جهتی از جمله به صورت عمودی بر روی هدف خود فرود آید که یک ویژگی ضروری برای نبردهای شهری است.

هاروپ 2.5 متر طول و 3 متر عرض دارد. وزن آن 135 کیلوگرم است و کلاهک 23 کیلوگرمی را حمل می کند.چنین سرجنگی قابلیت انهدام قابل توجهی دارد و ان را میتواند برای انفجار روی سر هدف نیز تنظیم کرد .برای قیاس بسیاری از مهمات سرگردان دیگر، مانند لنست روسی، تنها یک کلاهک 3 کیلوگرمی حمل می کنند.این سر جنگی برای از بین بردن یک رادار یا اکثر وسایل نقلیه زرهی کافی است.

این پهپاد دارای سطح مقطع راداری کوچکی است. هاروپ به دلیل پیکربندی بال های دوگانه دلتا کانارد با سایر پهپادها کاملاً متفاوت است. این پهپاد را می توان از سکوهای مختلف از جمله لانچر های دریایی و زمینی و حتی می تواند برای پرتاب هوایی سازگار شود.علاوه بر این می توان این پهپاد را در هر زاویه ای، در یک مسیر افقی یا عمودی پرتاب کرد. برای پرتاب از زمین این پهپاد از یک موتور تقویت کننده برای بلند شدن استفاده می کند که یک موتور راکتی برای پرتاب ان از زمین است

هنگامی که در هوا قرار می گیرد، موتور آن یک پروانه دو پره را فعال می کند که به آن اجازه می دهد به حداکثر سرعت حدود 400 کیلومتر در ساعت و سقف عملیاتی 4.5 کیلومتر برسد.

هاروپ نیز مانند بسیاری از پهپادهای اسرائیلی موفقیت های بین المللی داشته است. چندین کشور این سیستم را به دست آورده اند.

ترکیه اولین مشتری بود که این پهپادها را در سال 2005 خریداری کرد.در اکتبر 2005 شرکت چند ملیتی اروپایی MBDA به این مهمات سرگردان علاقه نشان داد اما این قرارداد به دلایل سیاسی منعقد نشد.در سال 2009 ارتش هند قراردادی را با IAI برای تحویل حداکثر 10 پهپاد امضا کرد.سایر کشورها از جمله مراکش، آذربایجان و سنگاپور این مهمات سرگردان را خریداری کرده اند.آلمان همچنین تعداد نامعلومی هاروپ را به دست آورد.

نسخه آلمانی با همکاری Rheinmetall Defense به منظور برآورده کردن نیازهای خاص ارتش آلمان توسعه یافته است.اما آلمان فقط از این پهپادها برای آزمایش استفاده کرد و هرگز به صورت عملیاتی به خدمت در نیامدند.

هواپیماهای بدون سرنشین ساخت اسرائیل

تاریخچه رزم

این پهپاد اولین بار در آوریل 2016 در جنگ توسط آذربایجان در درگیری قره باغ کوهستانی مورد استفاده قرار گرفت.

طبق گزارش‌ها، پهپادهای سرگردان نیز برای انهدام یک پست فرماندهی ارمنی مورد استفاده قرار گرفتند.

در آوریل 2018، سیستم‌های IAI در فیلمی که توسط ارتش آذربایجان ساخته شده بود مشاهده شد ، به‌ویژه سیستم مهمات پرسه‌زن IAI Harop که منجر به انتقاد دولت ارمنستان در مورد تامین تسلیحات اسرائیلی برای ارتش آذربایجان شد. هاروپ های اسرائیلی سابقه شکار پانتسیر را در سوریه دارند و همچنین این پهپاد هاروپ بار ها علیه اهدافی در سوریه به کار رفته است.

همچنین توسط نیروی هوایی آذربایجان در درگیری 2020 قره باغ کوهستانی استفاده شد و موفقیت چشم گیری داشت و بر اساس ویدیو ها در ارمنستان موفق به شکار یک لانچر اس300 یک تور ام2 و چندین تانک ارمنی شده است.اذربایجان 100 فروند از این پهپاد را در خدمت دارد

هاروپ ارتش اذربایجان در حال شلیک از لانچر پرتاب

در سال 2020، حکمت حاجی اف، مشاور الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، از اثربخشی هاروپ در مناقشه قره باغ کوهستانی 2020 تمجید کرد.

عضویت در کانال تلگرامی جنگاوران برای آگاهی از آخرین مقالات و مطالب نظامی

مشخصات

سال ورود به خدمت:2005

مشخصات فنی

طول: 2.5 متر

دهانه بال: 3 متر

وزن: 135 کیلوگرم

وزن کلاهک: 23 کیلوگرم

موتور: موتور الکتریکی

قدرت موتور: ?

حداکثر سرعت: بیشینه سرعت 400 کیلومتر در ساعت

سقف پرواز: 4.5 کیلومتر

برد: 1000 کیلومتر بر ضد اهداف ثابت و کمتر از 200 کیلومتر بر ضد اهداف متحرک

مداومت پرواز: 6 ساعت

مقالات مشابه

پهپاد های ساخت اسرائیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن