ایرانتسلیحات نیروی های پیاده و سلاح های انفرادی

نگاهی به اسلحه های کمری موجود در کشور ( بازه زمانی دوره رضا شاه پهلوی تا دوران معاصر )

نگاهی به اسلحه های کمری موجود در کشور

نگاهی به اسلحه های کمری موجود در کشور ( بازه زمانی دوره رضا شاه پهلوی تا دوران معاصر )

نویسنده: یوسف ریاضی

کشور ما تاریخچه جالبی در به کار گیری اسلحه های کمری اعم از تپانچه نیمه اتوماتیک یا رولور دارد. از زمان زمامداری رضا شاه پهلوی تا جمهوری اسلامی انواع این سلاح توسط نیروهای مسلح و انتظامی کشور خریداری و در مواردی در داخل کشور تولید شده است. در این مطلب شما دوستان را با انواع سلاح های کمری موجود در کشور از دوران پهلوی اول تا دوران کنونی اشنا می کنیم. لازم به ذکر است که در کشور ما طیف وسیعی از اسلحه های کمری وجود داشته و دارد که بسیاری از موارد به صورت اندک وارد خدمت نیروهای مسلح کشورمان شده اند. نکته مهمی که می بایست به آن اشاره کرد، تپانچه هایی که پس از انقلاب اسلامی وارد سازمان رزم نیروهای مسلح ما شدند، اطلاعات دقیقی مبنی بر سال خرید و سایر اطلاعات مربوطه از آن ها وجود ندارد و اطلاعات بر اساس تصاویر موجود تدوین شده است. نکته دیگری که در آخر می بایست به آن اشاره کنم استفاده از واژه های اشتباه در زبان عامیانه و حتی نیروهای مسلح کشورمان درباره سلاح های کمری به خصوص در بحث تپانچه ها می باشد که به اشتباه کلت نامیده می شوند. کلت نام شرکت اسلحه سازی می باشد نه دسته بندی کلی یک نوع سلاح.

تپانچه ها

تپانچه نیمه اتوماتیک لوگر P08

پس از آنکه رضا شاه پهلوی ، زمامداری کشور را در دست گرفت، برای نوسازی نیروهای مسلح کشور دست به خرید و ایجاد خط تولید سلاح های سبک در کشور زد. همزمان با ورود تفنگ های بولت اکشن برنو به نیروهای مسلح کشور، اسلحه کمری نیمه خودکار لوگر P08 کالیبر ۹ میلیمتری پارابلوم نیز به کشور وارد شد. این اسلحه کمری در سه نوع مختلف با لوله های ۴.۷ اینچی، ۳.۹ اینچی و ۷.۹ اینچی ( این مدل معروف به Artillery Luger بود) توسط ایران در دهه ۱۹۳۰ میلادی سفارش داده شدند که همگی توسط شرکت ماوزر ساخته شده بودند. اسلحه های کمری لوگر سفارش ایران در بین دوستداران اسلحه به نام Persian Lugerشناخته می شود و چیزی که آن را با دیگر مدل های تولید شده متمایز می سازد، نشان شیر و خورشید و مارکینگ های فارسی بر روی آن می باشد. نکته جالب درباره واژه پارابلوم نیز استفاده متداول افسرهای قدیمی نیرو از این واژه برای نامیدن تپانچه ها بود که دلیل آن وارد شدن اولین تپانچه نیمه خودکار به کشورمان یعنی لوگر P08 شلیک کننده مهمات ۹ میلیمتری پارابلوم بود.

تپانچه نیمه اتوماتیک والتر PP

یکی از تپانچه های تاریخی وارد شده به کشور محسوب می شود که ۲۰۰ قبضه از آن به سفارش دولت ایران در سال ۱۹۳۹(۱۳۱۸)توسط کارخانه والتر ساخته شد. این مدل از PP که وارد کشور شد مهمات کالیبر ۹ در ۱۷ میلیمتری والتر شلیک می کرد و توسط شهربانی مورد استفاده قرار گرفت.

تپانچه والتر PP سفارشی ایران

تپانچه نیمه اتوماتیک M1911A1

پس از پایان جنگ جهانی دوم و شروع جنگ سرد، ایالات متحده دست به رساندن اقتصادی و نظامی به متحدان این کشور در سطح جهان زد. کشور ما نیز تعداد زیادی تسلیحات آمریکایی دریافت کرد که اکثرا سلاح های مازاد نیروهای مسلح آمریکا بودند. روند تحویل این سلاح ها پس از کودتای ۲۸ مرداد سریع تر انجام شد و در بین سلاح های تحویل داده شده، تعداد بسیار زیادی تپانچه نیمه اتوماتیک M1911A1 کالیبر ۴۵. وارد کشور شده که تبدیل به سلاح کمری استاندارد ارتش ایران گردید. تپانچه های موجود در کشور ساخت شرکت های سازنده ای چون کلت، اوتو اردننس( Auto Ordnance )، کارخانه Ithaca یا اسپرینگ فیلد می باشد( شرکت هایی که M1911A1 را در طول جنگ جهانی دوم برای متفقین تولید کردند). هم اکنون این تپانچه افسانه ای هنوز در نیروهای مسلح ما مشغول به خدمت می باشد و توسط واحدهای مختلف ارتش جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

تپانچه نیمه خودکار 1911A1 مورد استفاده ارتش جمهوری اسلامی ایران

تپانچه نیمه اتوماتیک برونینگ HP35

از دیگر تپانچه های موجود در کشور که ورود آن به دوران حکومتی محمد رضا شاه پهلوی بازمی گردد، تپانچه ۹ میلیمتری نیمه اتوماتیک برونینگ HP35 ساخت کشور بلژیک می باشد. این تپانچه در کنار M1911A1 ، اسلحه کمری استاندارد نیروهای مسلح ارتش ایران بود ولی پرتعداد نبود. تپانچه برونینگ در زمان حکومت پهلوی توسط اکثر واحدهای نیروهای مسلح مورد استفاده قرار گرفت و هنوز به خدمتش ادامه می دهد. از جمله کاربران کنونی که با این تپانچه دیده شده اند می توان به تکاوران دریایی ارتش و واحدهای عملیات ویژه نیروی دریایی سپاه پاسداران موسوم به S.N.S.F اشاره کرد.

تپانچه نیمه خودکار برونینگ HP35

تپانچه نیمه اتوماتیک برتا ۹۲ و مدل ۱۹۵۱ و تپانچه تائوروسPT92

در اینکه چه تاریخی دقیقا تپانچه برتا ۹۲ وارد کشور شده، اطلاعات دقیقی منتشر نشده ولی بر اساس ادعای برخی منابع در رژیم گذشته، تصمیم گرفته شده بود تا برتا ۹۲ کالیبر ۹ میلیمتری خریداری و جایگزین تپانچه های M1911A1 شود. بیشتر مدل های برتا ۹۲ موجود در خدمت سپاه پاسداران هستند و مدل های اولیه تولیدی و تعداد محدودی مدل های S و F نیز در کشور وجود دارند. اما جالب ترین مدل برتا موجود در کشور، مدل ۱۹۵۱ موسوم به طارق می باشد. این تپانچه ۹ میلیمتری در اصل مدل ۱۹۵۱ می باشد که تحت امتیاز در کشور عراق و در زمان رژیم صدام در این کشور تولید شد و یکی از تپانچه های مورد استفاده ارتش این کشور بود که تعدادی از آن ها در دوران جنگ تحمیلی به غنیمت نیروهای ایران در آمد و در سازمان رزم ما وجود دارد. نسخه برزیلی تپانچه برتا که توسط شرکت Taurus به نام PT92 تولید شده نیز در کشور وجود دارد که تفاوت های اندکی با نسخه ایتالیایی دارند که می توان به محل قرار گیری اهرم ایمنی سلاح اشاره کرد.

تپانچه برتا ۹۲
نسخه اولیه تپانچه برتا ۹۲
تپانچه برتا مدل 92F
تپانچه تائوروس PT-92
تپانچه طارق ساخت عراق ( کپی عراقی مدل ۱۹۵۱ برتا )

تپانچه لاما

از دیگر تپانچه های خریداری شده در زمان رژیم پهلوی می توان به تپانچه لاما ساخت کشور اسپانیا اشاره کرد. این تپانچه که در طراحی اش از ۱۹۱۱ افسانه ای الگو برداری شده از مهمات ۷.۶۵ میلیمتری ( کالیبر ۳۲. ) ساخته شد گرچه در مدل های صادراتی در کالیبرهای ۴۵. و ۹میلیمتری لارگو نیز عرضه شده بود. لازم به ذکر است که نمونه وارد شده به کشورمان از مهمات کالیبر ۳۲. بهره می برد.

تپانچه لاما کالیبر ۳۲.

تپانچه نیمه اتوماتیک CZ.75

تپانچه CZ.75 پس از انقلاب اسلامی و در دهه ۱۳۶۰ شمسی در تعدادی نامشخص وارد کشور شد و بیشتر توسط واحدهای عملیات ویژه ارتش و برخی واحدهای سپاه پاسداران مورد استفاده قرار می گیرد. مورد دیگری نیز که می بایست به آن اشاره کنم نمونه های ترکی CZ.75 ساخت شرکت Sarsilmaz نیز در کشور وجود دارند و در برخی واحدهای کشورمان مورد استفاده قرار می گیرند اما به عنوان تپانچه استاندارد شناخته نمی شوند.

تپانچه CZ 75 Pre-B

تپانچه نیمه اتوماتیک سیگ سائر P225 و P226

تپانچه های ۹ میلیمتری P225 و P226 ساخت شرکت Sig Sauer در دهه ۱۳۶۰ شمسی وارد کشور شدند. بیشترین نمونه موجود در کشور مدل P226 و نسخه تولید داخل آن یعنی تپانچه زعاف می باشد که برای اولین بار در سال ۱۳۶۹ شمسی وارد خط تولید شد. تپانچه های سیگ و نسخه ایرانی اش بیشتر توسط واحدهای نیروی انتظامی مورد استفاده قرار می گیرند گرچه در دیگر واحدهای نیروهای مسلح نیز دیده شده اند.

تپانچه زعاف
تپانچه سیگ P226 ساخت آلمان غربی سابق

تپانچه های ۹ میلیمتری Glock

در سال های اخیر تعداد قابل توجهی تپانچه ۹ میلیمتری Glock از مدل های ۱۷ و ۱۹ وارد کشور شده اند و بیشتر توسط نیروهای سپاه پاسداران مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به اینکه کشور عراق تعداد بسیار بالایی از این تپانچه را خریداری کرده احتمال می رود که مبدا بسیاری از این تپانچه ها کشور عراق باشد. در طراحی تپانچه بومی ۹ میلیمتری کاوه نیز از Glock الگو برداری شده است.

یکی از تپانچه های Glock 19 وارد شده به کشور

رولورها

رولورهای ساخت شرکت اسمیث وسن

قبل از انقلاب اسلامی و دوره محمد رضا پهلوی تعداد بسیار زیادی از رولورهای ساخت شرکت شهیر Smith & Wesson وارد کشور شدند. بیشترین مدل های موجود در کشور که برخی از آن ها هنوز در خدمت نیروی انتظامی هستند مدل های ۱۰ و ۲۰ ساخت این شرکت هستند که از مهمات کالیبر ۳۸. استفاده می کنند. مدل های لوله کوتاه رولورهای یاد شده که به نام snub noseمعروف هستند نیز خریداری شده و توسط واحدهای اعمال قانون کشورمان در زمان رژیم پهلوی و پس از انقلاب مورد استفاده قرار گرفتند. جالب است بدانید تعدادی از این رولورها به سفارش شهربانی کل کشور توسط شرکت Smith & Wesson ساخته شدند که علامت شیر و خورشید که توسط رژیم سابق مورد استفاده بود روی بدنه سلاح های سفارشی درج شده بود. لازم به ذکر است که مدلهای دیگر ساخت شرکت اسمیث وسن وارد کشور شده بودند که هیچ کدام در تعداد بالا مانند مدل های ۱۰ و ۲۰ خریداری نشدند.

رولور اسمیث وسن مدل ۱۰ Snub Nose سفارشی زمان حکومت پهلوی سابق
رولور اسمیث وسن مدل ۱۰ با لوله ۴ اینچی ، کالیبر ۳۸.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن