تسلیحات نیروی های پیاده و سلاح های انفرادی

آشنایی تپانچه FN Five Seven

آشنایی تپانچه FN Five Seven

تپانچه FN Five Seven ساخت شرکت فابریک نشنال بلژیک

ترجمه با اندکی تغییر: محمدهادی مرادی

تپانچه Five Seven توسط شرکت بلژیکی Fabrique Nationale (FN) طراحی شده است. گاهی اوقات با الهام از املای حروف اول نام سازنده به عنوان Five-seveN نیز نوشته می شود(ما هم در این مقاله اسلحه را Five-seven خطاب میکنیم). اعداد در نام این تپانچه (5-7) نیز نشان دهنده یک فشنگ 5.7 میلی متری غیر معمول است که به نسبت کالیبر جدیدی است. هدف اصلی ساخت یک تپانچه با توان نفوذ بیشتر در برابر جلیقه های ضد گلوله و در عین حال با ابعاد، وزن و لگد معقول بود. این تپانچه برای اولین بار در سال 1996 معرفی شد. در اصل این تپانچه فقط برای فروش نظامی و انتظامی (سازمان های پلیس) در دسترس بود. Five-seven اولین بار در سال 2000 توسط گارد ملی قبرس مورد استفاده قرار گرفت ، در نهایت بسیار محبوب شد. در حال حاضر Five-seven در خدمت نیروهای نظامی و مجری قانون در بیش از 40 کشور از جمله ایالات متحده هستند. یک نسخه غیرنظامی نیز در سال 2004 به بازار معرفی شد.

این تپانچه برای مهمات جدید سرعت بالای SS190 با کالیبر 28×5.7 میلی متری ساخته شده است. این فشنگ توسط Fabrique Nationale در اواخر دهه 1980 ساخته شد و برای اولین بار بر روی یک مسلسل P90 استفاده شد. این کالیبر شبیه یک کالیبر رمینگتون استاندارد ناتو با ابعاد 45×5.56 میلی متر است. این گلوله بزرگتر از مهمات تپانچه و مسلسل دستی سنتی است، اما در مقایسه با مهمات تفنگ های تهاجمی کوچکتر است. این مهمات دارای سرعت بسیار بالایی هستند. گلوله 28×5.7 میلی متری دو برابر سریعتر از گلوله 19×9میلی متری حرکت می کند. به دلیل سرعت بالا و نوک تیز گلوله، نفوذ آن در مقایسه با گلوله 19×9 میلی متر افزایش یافته است و توان نفوذ در جلیقه ها ، کلاه خودها و عینک های محافظ چشم را بخوبی دارد. در فاصله نزدیک نفوذ چشمگیری دارد و در برابر جلیقه با الیافت کولار و تیتانیوم در برد 100 متر و جلیقه PAGST (این جلیقه ها و کلاه خودها در سال 2000 از خدمت در ارتش آمریکا خارج شدند اما کماکان مورد استفاده دیگر ارتش ها میباشد.)در برد 300 متر نفوذ می کند(البته این اعداد و ارقام برای پی 90 با طول لوله 263 میلیمتر است برای Five-seven با طول لوله 122 میلیمتر کمتر است و به 100 متر کاهش میابد). گلوله های مختلفی از جمله گلوله های استاندارد، رسام و گلوله هایی با سرعت مادون صوت موجود است. Five Seven تنها تپانچه ای است که برای این کالیبر منحصربفرد در نظر گرفته شده است.

مقایسه ابعاد کالیبر28×5.7 میلیتری با کالیبر19×9 میلیمتری پرابلم

با همه این ها این فشنگ تنها نوآوری در این تپانچه است. در غیر این صورت دارای طراحی سنتی با عملیات برگشت تاخیری است (امثال والتر سی سی پی و هکلر اند کخ پی 7 و… از این مکانیزم استفاده میکنند). این سلاح دارای یک ماشه دابل اکشن (double-action ) است (مانند گلاک 19) . بنابراین اسلحه را می توان با یک خشاب پر با سطح ایمن بالاتر نسبت به انواع قدیمی تر حمل کرد. نسخه ای با ماشه سینگل اکشن(single-action) نیز وجود دارد.

یک سوئیچ ایمنی دوسویه وجود دارد که در بالای ماشه نصب شده است. همچنین دارای پین ایمنی شلیک داخلی است. مدل های اولیه Five Seven فقط دارای پین ایمنی شلیک بدون ایمنی دستی بودند. تپانچه را می توان به راحتی به 4 قسمت اصلی جدا کرد.

سلاح یک خشاب دو ردیفی 20 فشنگه دارد. دکمه آزاد کردن خشاب را می توان از سمت چپ دسته به سمت راست منتقل کرد.

تپانچه دارای سایت نشانه گیری آهنی ساده تا برد 50 متر و برد آتش موثر نیز 100 متر است(احتمالا به خاطر محدودیت دید انسان و اینکه نیازی به برد بیش از 50 متر برای یک تپانچه نیست)

میتوان اندازه دسته تپاچه ای سلاح را با نصب یک قطعه که در اندازه های مختلف وجود دارد تنظیم کرد ، بنابراین می توان تپانچه را طوری تنظیم کرد که تقریباً در هر دستی به خوبی جا بیفتد. یک ریل جانبی زیر لوله وجود دارد که می توان از آن برای نصب چراغ قوه تاکتیکی یا نشانگر لیزری استفاده کرد. این تپانچه با سرکوب کننده صدا(صدا خفه کن) قابل کاربری است. پس از نصب سرکوبگر صدا، باید از گلوله های مخصوص با سرعت زیر صوت استفاده کرد.

Pin auf Auto Pistol

عضویت در کانال تلگرامی جنگاوران برای آگاهی از آخرین مقالات و مطالب نظامی

مشخصات کلی:

کالیبر 28×5.7 میلیمتر

وزن خالی 618 گرم

وزن در حالت بارگزاری شده 744 گرم

طول لوله 122 میلیمتر

ظرفیت خشاب 20 فشنگ

سرعت دهانه 650 متر بر ثانیه

بیشنه فاصله سایت هدف گیری 50 متر

برد موثر 100 متر

منبع:

http://www.military-today.com/firearms/fn_five_seven.htm

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن