رادار و الکترونیک

سیستم دفاعی ایجیس

نامش را مطمئنم زیاد شنیده اید . این سیستم قدرتمند و یک پارچه که وظیفه دفاع از هر ناوی که بروی آن نصب شده است بر عهده دارد . این سیستم قدرتمند در واقع بیشینه ای طولانی دارد .
در دهه 50 میلادی و با گسترش استفاده از موشک ها در امر ضد کشتی ایالات متحده خواهان یک سیستم دفاع یک پارچه برای ناو های خود میشود .
در این گیر دار در اواخر دهه 50 برنامه سیستم دفاع تایفون آغاز میشود .
سیستم تایفون شامل یک رادار آرایه فازی با برد بیش از 200 کیلومتر بود و در دسته رادار های چند منظوره دسته بندی میشود وظیفه این رادار کشف اهداف ، دسته بندی و هدایت آتش به سوی اهداف بود . برای این رادار موشک جدیدی نیز طراحی میشود ، نام این موشک ریم-50 تایفون بود . این موشک پدافند بردی بیش از 100 کیلومتر داشت و مختص سیستم تایفون طراحی شده بود .
در این زمان خطری جدی نیروی دریایی ایالات متحده را تهدید میکرد . شوروی سابق از موشک های هوا پرتاب دور برد اتمی برای مقابله با ناوگان های غرب استفاده میکرد . درواقع ضعف و شکاف سنگین روس ها در ناوگان سطحی باعث شده بود شوروی دست به دامن بمبر های استراتژیک و موشک های ضد کشتی اتمی شود با این حال این استراتژی فقط یک استراتژی دفاعی بود و توانایی های تهاجمی نداشت از سوی دیگر رکن اصلی تهاجمی ایالات متحده ناوگان های دریایی بود .
وظیفه تایفون در حالت اصلی رفع تهدیدات در یک تهاجم دریایی به شوروی بود ، وظیفه تایفون مقابله با بمبر ها نبود بلکه مقابله با موشک ها بود ، تایفون موشکی کوچکتر ، چابکتر و سریع تر نسبت به موشک های ضد کشتی شوروی بود و این نقطه قوت یک موشک پدافند نسبت به هدف خود است.
برای اولین بار سیستم تایفون بروی ناو حامل هواپیما های دریایی یو اس اس نورتون سُند (موش آزمایشگاهی تسلیحات آمریکا در دهه پنجاه تا هشتاد) در سال 1962 جهت انجام تست های میدانی نصب میشود و نتایج تغریبا رضایت بخش است.

یو اس اس نورتون سُند و رادار اس پی جی 59

با این حال پروژه تایفون بخاطر هزینه های سنگین تحقیق توسعه در نهایت در 1963 لغو میشود .

با لغو پروژه تایفون ایالات متحده همچنان نیازمند یک سیستم یک پارچه دفاعی باقی می مانند تا اینکه در 1969 و با روی کار اومدن پروژه ساخت موشک ریم-66 طراحی و ساخت یک سامانه جدید در دستور کار قرار میگیره ، سامانه جدید علاوه بر موشک های ریم-66 وظیفه مقابله با تهدیدات موشکی وظیفه درگیری با هواگرد ها را نیز داشت ، علاوه بر تهدیدات هوایی در این زمان تهدیداتی زیرسطحی نیز همانند موشک ها ناوگان های آمریکا را تهدید میکنند ، سیستم جدید توسعه داده میشود تا درمقابل تهدیدات زیرسطحی نیز فعالیت کند . توسعه سیستم جدید تا امروز همچنان ادامه دارد .
سیستم دفاعی ایجیس دارای دو حالت کلی است
تهدیدات هوایی و تهدیدات زیرسطحی

در بعد تهدیدات هوایی این بار علاوه مقابله با موشک ها ، مقابله با هواگرد ها نیز مد نظر گرفته میشود ، در بعد هوایی هسته مرکزی کشف را رادار آرایه فازی اس پی وای-1 برگردن دارد این رادار بیشینه عقب گرد به خود رادار اس پی جی-59 با لغو پروژه تایفون پروژه توسعه رادار های آرایه فازی برای نیروی دریایی ادامه پیدا میکند و به رادار پروژه اسکن فار میرسد ، رادار های آرایه فازی پروژه اسکن فاز شامل دو رادار اس پی اس-32 و رادر اس پی اس-33 میشود هر کدام از این رادار ها دارای یک وظیفه خاص بود ، رادار اس پی اس-32 وظیفه کشف اهداف و در آوردن مختصات آن بود این داده ها با داده های رادار اس پی اس-33 که وظیفه کشف مختصات ارتفاع هدف را داشت منطبق میشد و یک هدف یابی 3 بعدی انجام شود . این سیستم راداری برای اولین بار بروی ناو هواپیمابر یو اس اس اینترپرایز و رزمناو یو اس اس لانگ بیچ نصب میشود اما این رادار نیز همانند اس پی جی-59 به جایی نمی رسد و درنهایت بعنوان یک پروژه شکست خورده خاتمه میابد اما تجربیات با ارزش زیادی را در اختیار طراحان خود قرار میدهد.

رزمناو یو اس اس لانگ بیچ و رادار های پروژه اسکن فار

با درس گیری از پروژه تایفون و اسکن فار راداری جدید طراحی میشود ، رادار جدید خود یک رادار 3 بعدی و آرایه فازی است و نیازی به صفحه مجزا ندارد قدرت و برد کشف بیشتری نیز دارد .
رادار جدید اس پی وای-1 است این رادار قدرتمند قلب تپنده سیستم ایجیس را تشکیل می‌دهد این رادار قدرتمند نیز یک رادار چند منظوره بود و بردی بالا داشت این رادار قرار بود با یک موشک دوربرد تر به نام ریم-67 در کنار ریم-66 مسلح شود ، ریم-67 نسخه دوربرد موشک ریم-66 بود و هدف ساخت آن اینبار علاوه بر مقابله با موشک های ضد کشتی بله با حاملان آن نیز بود در این زمان موشک هایی همچون اگزوست بردی نهایت 70 کیلومتری داشتند و به واسطه برد کم موشک قبل از رسیدن به برد شلیک موشک اگزوست وارد محدوده پدافندی شده اند .
برای اولین بار رادار اس پی وای-1 بروی نوتون سُند در 1973 نصب میشود و اصلاحات اساسی در آن انجام میشود همچنین در این برهه پروژه سامانه دفاع نزدیک فالانکس نیز آغاز میشود و ایجیس با فالانکس نیز به عنوان آخرین خط دفاعی ناو منطبق میشود . همچنین سیستم های جنگ الکترونیک مخصوص برای ایجیس طراحی میشود ، چف و فلر و اهداف کاذب نیز کم کم برای ایجیس تعریف میشود از مهمترین سیستم های تعریف شده برای ایجیس مارک-59 نولکا است ، این پرتابه با منتشر کردن امواج راداری مشابه امواج بازگشتی از ناو باعث گمراه شدن موشک های هدایت فعال راداری میشود . در نهایت قرار به عملیاتی شدن سامانه ایجیس با ورود به خدمت ناوشکن تیکاندراگو میشود این ناو شکن ها در 1987 دستور طراحی و ساخت گرفتند تا آینده نیروی دریایی ایالات متحده باشند این ناو ها قرار بود حامل سیستم ایجیس باشند و وظیفه اصلی دفاع از ناوهای هواپیمابر ایالات متحده را بر عهده بگیرند .
ناوشکن های کلاس تیکاندراگو دارای دو لانچر ستونی دوتایی مارک-26 بودند این لانچر ها توانایی شلیک موشک های پدافند هوایی ریم-66 و ریم-67 را داشتند و نرخ آتش 4 موشک در 10 ثانیه را داشت . همچنین به دو توپ دومنظوره 127 میلیمتری ، دو سامانه دفاع نزدیک فالانکس نیز برای دفاع مجهز بود.

اما دیری نپایید که لانچر مارک-41 پا به عرصه گذاشت با انجام اولین تست های لانچر مارک-41 بروی ناو نورتون سُند و با اثبات توانایی های بالای لانچر های عمودی مارک-41 ناوشکن های تیکاندراگو مورد اصلاح و باز طراحی قرار میگیرند به واسطه این طراحی مجدد هر ناوشکن تیکاندراگو به دو لانچر 61 سیلوی مارک-41 مجهز شدند (مجموعا 122 سیلو عمودی) بعد از این ارتقا بخاطر افزایش چشمگیر توانایی های رزمی ناو ، از ناوشکن به رزمناو تغیر ماهیت داد.
اولین رزمناو تیکاندراگو مجهز به لانچر های مارک-41 در 1986 بانام یو اس اس بانکر هل وارد خدمت میشود ، در طول زمان تسلیحات منطبق با لانچر های عمودی مارک-41 زیادی معرفی و عملیاتی شده اند به عنوان مثال
ریم-156 ، ریم-162 ، ریم-174

و اس اس بانکر هل (سی جی-52)

خوب تا اینجا در بعد دفاع از ناو درمقابل تهدیدات موشکی گفتیم ، حالا اگر بخوام تکی تکی توضیح بدم مسئله خیلی پیچیده میشه و سردرگم خواهید شد از این رو با یک مثال ساده شما رو با عملکرد ایجیس امروزی که راداری طیف گسترده ای از تسلیحات هستش آشنا میکنم

ابتدا اینکه هر رزمناو و یا ناوشکن آمریکایی علاوه داشتن رادار آرایه فازی اس پی وای-1 معمولا دارای سه الی چهار رادار کنترل آتش اس پی جی-62 است این رادار قدرتمند یک رادار بسیار دقیق جهت هدایت آتش است اما خود رادار اس پی وای-1 نیز توانایی هدایت آتش دارد اما با دقت کمتر .

یک ناو شکن یا رزمناو آمریکایی در بعد دفاع پدافندی امروزه به

ریم-66 استاندارد بلاک 3ای یا بلاک 3بی این موشک ساخت ریتون در نمونه های امروزه خود دارای 160 کیلومتر برد است و هدایت نیمه فعال راداری دارند .

ریم-156 استاندارد بلاک4 ، ریم-67 رو یادتونه در قسمت قبل معرفی کردیم ، ریم-156 هم نسخه توسعه داده شده ریم-67 هستش و تا 180 کیلومتر برد داره و هدایت نیمه فعال راداری بهره منده. اینم ساخت ریتون

ریم-174 استاندارد 6 ، این موشک معظم هم ساخت شرکتی ریتون و حاصل توسعه خاندان بلند آوازه استاندارد است ، این موشک هدایت فعال راداری دارد و از همان رادار موشک مشهور آمرام نسخه سی استفاده میکند این موشک طبق گفته ها بیش از 240 کیلومتر برد دارد.

ریم-162 ایسم ، ایسم حاصل توسعه موشک سئی اسپارو است ، این موشک نیز ساخته ریتون است و از هدایت نیمه فعال راداری بهره مند است و تا 50 کیلومتر برد دارد

هر ناوشکن و یا رزمناو آمریکایی دارای یک الی دو سامانه دفاع نزدیک فالانکس
و یک الی دو توپ دومنظوره اصلی است

خوب حالا ک بصورت خلاصه از تاریخچه و تسلیحات ایجیس آشنا شدید بریم سروقت شیوه عملکرد ایجیس
در ابتدا یک ناوشکن آرلی بروک رو فرض کنید این ناو شکن دارای 2 لانچر عمودی مارک-41 است (یک 64 سیلوی در سینه ناو و یک 32 سیلوی پشت جزیره ناو) یک سامانه دفاع نزدیک فالانکس و یک توپ اصلی دو منظوره 127 میلیمتری.
این ناوشکن دارای چهار صفحه راداری از نوع اس پی وای-1 دی است ، این رادار ها بیش از 300 کیلومتر برد دارن و با همکاری کنار هم یک پوشش 360 درجه را برای ناو به ارمغان می آورن ، همچنین ناوشکن های کلاس آرلی بروک دارای 3 رادار کنترل آتش اس پی جی-62 نیز هستند.

در سمت مخالف یک جنگنده و یا یک ناو مهاجم را فرض کنید .
این ناو عملا در دریا با رادار خود نمی تواند یک ناو دیگه را از فاصله بیش از 120 کیلومتر کشف کند ، دلیل این اتفاق زاویه و گردی زمین است لذا ناو در این برد خودش نیز در برد رادار ناوشکن آرلی بروک قرار میگیرد (غیر از اینکه ناو مهاجم از سری ناوهایی باشد که از اصل اختفا راداری بهره میبرند) ، از این نظر هر دو ناو بر هم آتش میکنند .
تو آسمون یکم وضع فرق داره تو دریا دو هدف با بیشترین تاثیر گردی زمین بودن اما تو آسمون این مشکل هست اما کمتره .
جنگنده مهاجم برای شناسایی ناوشکن آرلی بروک نیازمند پرواز در ارتفاع بالا است اکثر رادار های نصب شده بروی جنگنده ها بر علیه یک ناوشکن معمولا 100 الی 190 کیلومتر برد دارن اما یک مشکل کوچولو شما در این ارتفا پروازی تا رسیدن به این برد توسط رادار اس پی وای-1 کشف شده اید (غیر از اینکه یک جنگنده رادار گریز باشید) اکثر موشک های ضد کشتی هوا پرتاب کمتر 100 تا 280 کیلومتر برد دارن (در برد های بیشتر و کمتر هم داریم ، اما برد بیشتر بدون کشف هدف ب چه دردی میخوره ؟ ن ک نمیخوره میخوره اینجا زیاد به برد موشک ها مد نظر نیست و بحث موشک های ضد کشتی برد بلند جداست) خلاصه که برای آتش موشک خود در برد رادار های ناوشکن آرلی بروک قرار گرفته اید و شلیک شدن موشک های ریم-174 ، 156 و 66 دور از انتظار نیست .

هدایت موشک های استاندارد در این برد توسط خود رادار اس پی وای-1 انجام میشود .
راه حل هدف قرار نگرفتن توسط موشک های خانواده استاندارد پرواز در ارتفاع پست است اما مشکل پشت مشکل ، با پرواز در ارتفاع پست یا به قول معروف سینه مال رادار شما را محدود میکند ، رادار جنگنده ها یک رادار کوچک است و در ارتفاع پست بر علیه یک هدف سطحی بردی کمتر از پرواز در ارتفاع بالا دارد . به گونه ای که جنگنده متخاصم باز هم قبل از کشف ناو در برد راداری ناو قرار میگیرد و بازم روزی از نو ریم-66 ، 156 ، 147 از نو
با کشف هواگرد مهاجم الگو پروازی و توسط مغز قدرتمند ایجیس تجزیه تحلیل میشود با محاسبه الگوی رفتاری چندین احتمال تحرک شما توسط سیستم معرفی مشخص میشود ، سپس دو الی 3 الی بیشتر(بیشتر مواقع فقط دوتا) موشک از خانواده استاندارد به سمت شما شلیک میشه ، هر لانچر مارک-41 ناوشکن آرلی بروک ریتم آتش 10 تیر موشک رو در 10 ثانیه داره اما این حجم از موشک باعث فشار زیاد به لانچر میشود معمولا به 4~6 موشک در 10 ثانیه خلاصه میشود .
هر ناوشکن کلاس آرلی بروک همان گونه که گفته شد دارای 96 سیلوی عمودی است و اگر بر فرض مثال از این 96 سیلو ، 40 سیلو با موشک های ریم-156 و 20 سیلو توسط موشک ریم-147 مسلح باشد ، رادار اس پی وای-1 توانایی شناسایی رهگیر همزمان 200 هدف را دارد .

جنگنده متخاصم در برد راداری قرار دارد و اگر بر فرض مثال از آتش سنگین پدافندی دور برد جان سالم ب در ببرد ، معمولا هر جنگنده دو الی چهار موشک ضد کشتی حمل کند ک ما اگر بهترین حالت را فرض کنیم این جنگنده چهار موشک ضد کشتی به سمت ناوشکن آرلی بروک شلیک میکند ، این شلیک در ارتفاع بالا انجام میشه معمولا احتمالا از فاصله بیش از 100 کیلومتری ، موشک بلافاصله در این ارتفاع توسط رادار کشف تعقیب و شلیک خانواده استاندارد دور از انتظار نیست .
و اما اگر موشکی سینه مال و خارج از برد راداری شلیک شود ، بخاطر پرواز در ارتفاع پست طبق ادعا سازندگان ایجیس این گونه موشک ها در برد 30~25 کیلومتری کشف میشوند.

ریم-174 استاندارد6 و ریم 161 استاندارد3
سیستم موشک های ضد کشتی دور برد .

قبلا در متن ایجیس توضیح دادیم که رادار های ناو بیش از 120 کیلومتری توانایی کشف یک ناو دیگر را ندارد همچنین معمولا رادار های جنگنده ها نیز بین 100 الی 190 کیلومتر برای کشف یک ناوشکن برد دارن (برای ناو های کوچکتر همچون ناو های محافظ و ناوچه های موشک انداز این برد کمتر نیز میشود) با این حال ما موشک های ضد کشتی هوا پرتاب و سطح پرتاب با بردی حتی فراتر از 300 کیلومتر نیز داریم .
بدون کشف هدف این برد بدرد نخور ب نظر میرسد اما یکم قضیه پیچیده تره .
معمولا دو ناو بسیار گران هستند و جنگنده ها هم ارزان نیستند با این حال فرستادن یک ناو ب برد رزمی یک ناو دیگر و یا فرستادن حجم زیادی جنگنده به سمت یک ناوگان و یا یک ناو بشدت محافظ شده هزینه های سنگینی در بر خواهد داشت از این نظر سه راه وجود دارد .
هواپیما های گشت دریایی
آواکس ها
یک هواگرد شناسایی

هواپیما های گشت دریایی علاوه بر داشتن تجهیزات ضد زیردریایی و گاهی ضد کشتی دارای رادار های پایین نگر قدرتمند نیز هستند این رادار های قدرتمند توانایی کشف یک ناو گروه را در 300 کیلومتری و یک رزمناو و یا ناوشکن را در برد 150 الی 230 کیلومتر برد دارن و این تضمین را دارند که قبل ورود به محدوده های پدافند ناو را شناسایی کنند سپس به یک ناو دیگر و یا یک هواگرد حامل موشک که خارج از محدوده قرار دارد با یک لینک امن اطلاع دهد و با تجزیه تحلیل مسیر حرکت ناو اقدام به هدف گیری و شلیک موشک از ناو و یا هواگرد حامل موشک کند ، به این واسطه ناو و هواگرد مهاجم خارج از برد ناو هدف قرار دارد و هزینه پایان نبرد کمتر .
اما یک مشکل هواگرد ها گشت دریایی بزرگ هستند و در فرود گاه ها برای پرواز استفاده میکنن و یا ب عبارت صحیح تر این یک سیستم دفاعی هستش و فقط در نزدیکی آب های خودی قابل اجرا و جنبه تهاجمی ندارد (غیر اینکه دو کشور متخاصم همسایه های دیوار ب دیوار هم باشند)

آواکس ها ، از نظر بردی و شیوه عملکرد همانند هواپیما های گشت دریایی هستند با این تفاوت که ما آواکس ناو نشین نیز داریم ، ائی-2 هاوک ، از این ترکیب در یک تهاجم نیز استفاده کرد .

هواگرد های شناسایی اعم از پهباد ، جنگنده و بمبر های شناسایی و هلیکوپترها ، این گونه شناسایی ها یا با پاد شناسایی و یا رادر انجام میشود اما احتمال نابودی هواگرد نیز قبل از رسیدن ب هدف هست ، این شیوه نیز جنبه دفاعی دارد و از حالت تهاجمی ب دور .

این شیوه یک مشکل نیز دارد ، هواگرد با کشف ناو یا ناوگان و ارسال مختصات به هواگرد و یا ناو حامل ، ناو و یا هواگرد حامل به نقطه ای موشک را شلیک میکند که تحلیل های هواگرد کاشف انجام داده است ، این موشک ها از هدایت فعال رادری و یا کاونده فروسرخ بهرهمند هستند . موشک ها بعد از رسیدن به محل مورد نظر با کاوش محل اهداف را کشف و به سمت آنها حمله میکنند ، حال به حر دلیلی ناو و یا نام گروه از مسیر خود خارج شوند موشک ها خطا میروند ، از این نظر معمولا این موشک ها دارای کلاهک اتمی هستند تا خطای احتمالی خود را جبران کنن.

بمب افکن استراتژیک توپولف-22ام و موشک خا-22 این موشک بسته ب مدل 400~600 کیلومتر برد دارد و از یک کلاهک اتمی با قدرت 350 هزار تن تی ان تی و یا یک مگاتن تی ان تی استفاده میکند

اگر موشکی خارج از برد راداری شلیک و از خاصیت گردی زمین استفاده و از دست رادار فرارکنند نهایت در برد 25 الی 30 کیلومتر توسط اس پی وای-1 کشف میشود . اگر سرعت موشک را 2ماخ (دو برابر سرعت صوت) در نظر بگیریم و رادار در برد 25 کیلومتر کشف کند با محاسبه ساده جمع تقسیم موشک تا رسیدن به ناو 36 ثانیه بعد از کشف طول میکشد [343.2متر بر ثانیه = سرعت صوت ، دو برابر سرعت صوت = 2×343.2=686.4 متر بر ثانیه . 25000 متر فاصله تا ناو تقسیم بر 686.4 =36.42 ثانیه] تمام موشک های ضد کشتی برای فرار از گزند سامانه های دفاعی به مانور های سنگین دست میزنند ، اگر زمان صرف این مانور ها را 4 ثانیه فرض کنیم سیستم ایجیس 40 ثانیه زمان واکنش دارد.
ایجیس بلافاصله بعد از کشف موشک یا موشک ها اقدام به تحلیل الگو های حرکتی موشک میکند در این عمل که فقط در چیزی کمتر چند ثانیه انجام میشود به سرعت به موشک های ریم-162 ایسم ختم میشود ، ایسم 50 کیلومتر برد دارد . پیشتر در متن 60 سیلو از مجموع 96 سیلو ناو را با موشک های خانواده استاندارد پر کردیم حال 16 سیلوی دیگر را به موشک های ایسم پر میکنیم هر سیلو 4 موشک ایسم را پذیرایی میکند ، ناو با این لود 64 موشک ایسم در اختیار دارد ، ایجیس برای نابودی هر موشک میتواند 2 الی 3 الی بیشتر موشک ایسم را روانه کند (طبق ادعا سازندگان ایسم ، این موشک ضریب موفقیت بالای 50% دارد و از این نظر معمولا فقط 2 موشک شلیک میشود) پس از شلیک موشک ایسم هدایت را میتوان هم رادار اس پی وای-1 انجام دهد ، هم رادار اس پی جی-62 و این گونه است که یک ناوشکن میتواند با تعداد زیادی موشک هم زمان درگیر شود . (اعداد دقیق نمیتوان داد زیرا عداد تایید نشده زیاد موجود است) اگر ریتم آتش مارک-41 را در این وضع 6 موشک در 10 ثانیه فرض کنیم [آرلی بروک دو لانچر مارک-41 دارد] (ریتم معمول برای موشک های پدافندی) ایجیس در هر 10 ثانیه ناو 12 موشک شلیک میکند که با 6 هدف درگیر شوند و در پایان 30 ثانیه ناو با 18 موشک درگیر شده است. اما به اینجا خلاصه نمیشه ، ایجیس توانایی دادن ضریب خطر به موشک هاست و ابتدا به موشک هایی با ضریب خطر بیشتر برای ناو مقابله میکند ، همچنین در همان ب بسم الله ایجیس ایجیس مکان احتمالی برخورد موشک را تخمین میزند همچنین در این موقع به سامانه دفاع نزدیک فالانکس و توپ اصلی ناو نیز به حالت آماده باش در آمده اند ، به محض فرود موشک به برد آتش فالانکس و توپ آتش میکنند (به موازات ایسم) هدایت فالانکس بر عهده خودش است و از کشف تا هدایت توسط رادار و الکترواپتیک خود فالانکس انجام میشود ، توپ اصلی نیز توسط رادار اس پی جی-62 کنترل آتش میشود .
به موازات این دو ناو اقدام به شلیک چف و نولکا میکند ، چف باعث اختلال در کشف هدف در موشک میشود و نولکا با ساطع کردن امواج شبیه به امواج را راداری بازگشتی از ناو موشک را به اشتباه میاندازد .
همچنین سیستم جنگ الکترونیک نیز به سرعت اقدام میکند و وظیفه این سیستم نیز همانند چف بروی رادار موشک تاثیر منفی میگذارد تا ناو توسط رادار موشک کسب نگردد

و اما موشک ها فقط هدایت راداری ندارن ، برخی موشک ها دارای کاونده فروسرخ حتی در نسل جدید موشک ها ، کاونده تصویر ساز فروسرخ اند . ناو ها در این حالت از فلر برای گمراه کردن موشک استفاده میکند اگر چه موشک های نسل جدید و کاونده های تصویر ساز فروسرخ اختلال در کشف کمتری در مقابل فلر دارند. این موشک ها در مقابل جنگ الکترونیک مقاومت کامل دارند (راداری نیست که روش اخلال انجام بشه) .

تصویری از موشک پنهان کار ضد کشتی ان اس ام نروژی ، این موشک برای کسب هدف خود بجای استفاده از رادار فعال از یک کاونده تصویر ساز حرارتی استفاده می کند

تا اینجا با عملکرد و توانایی های گسترده سامانه دفاعی ایجیس در بعد دفاع در مقابل هواگرد ها و موشک های ضد کشتی آشنا شدید . اما چیزی در بطن ایجیس وجود دارد که آنرا قدرتمند تر نیز میکند و آن جنگ شبکه محور است ، ما تا اینجا به نبرد یک تنه یک ناوشکن پرداختیم اما ایجیس با قرار گیری کنار چندین ناو شکن و رزمناو حتی اگر آمریکایی هم نباشند (کشور های زیادی ازجمله ، استرالیا ، ژاپن ، اسپانیا و … از سیستم دفاعی ایجیس در ناوگان های خود استفاده میکند) با استفاده از لینک های امن (شناخته شده به نام لینک 11 و در آینده با لینک 16 جایگزین میشود) اقدام به تبادل اطلاعات کند ، به عنوان مثال دو ناوشکن با فاصله 10 کیلومتر از هم حرکت میکنند ، هدفی در رادار یکی از ناو شکن ها کشف و رهگیری میشود اما ناو مذکور فاقد موشک مورد نیاز برای رفع تهدید از این رو میتواند به همکاری ناوشکن دوم ، از ناوشکن دوم به عنوان سکوی آتش استفاده کند و هدایت آتش را بر عهده بگیرد . اما اگر این ناو گان یک ناوگان ضربت باشد ، ناوگان دارای یک کاشف قدرتمند در آسمان نیز میشود (آواکس ناو نشین ائی-2 هاوک) این آواکس قدرتمند و اسکورت جنگنده های توانمند خود در بردی بیشتر از برد رادار های اس پی وای-1 توان کشف موشک های ضد کشتی شلیک شده از خارج از برد ناوگان و یا کشف جنگنده ها و ناو های متخاصم قبل از ورود به محدوده راداری ناو گروه رادار ، لذا میتواند با با استفاده از لینک امن به ناو گروه اخطار دهد و یا از ناو گروه به عنوان سکوی آتش استفاده کند و خود هدایت موشک را بر عهده بگیرد ، یا به اسکادران اسکورت خود را برای مقابله رهبری کند .
و این گونه است که ایجیس از یک ناو و یا ناوگان محافظت میکند.
اما ایجیس در سال های گذشته مورد ارتقا قرار گرفته است ، این ارتقا شامل مقابله ایجیس با موشک های بالستیک در فاز ترمینال (فاز آخر ، فاز حمله) است ، این زمان مشکل ترین زمان برای مقابله با یک موشک بالستیک است زیرا موشک در این فاز به سرعت های بسیار زیاد بیش از 14 ماخ میرسد ، با این حال سازندگان ایجیس از توانایی های بالای این موشک برای مقابله با موشک های بالستیک سخن میگویند ، اسلحه ایجیس برای این نبرد موشک ریم-161 است ، موشکی دیگر از خاندان باند آوازه استاندارد .
این موشک در نمونه های اولیه خود دارای 500 کیلومتر برد ، و در نسخه جدید 700 کیلومتر (نسخه ای با برد 2000 کیلومتر نیز در دست توسعه قرار دارد) ارتفاع درگیری این موشک در نسخه های عاتی 500 کیلومتر عنوان شده است با این حال این موشک در سال 2009 یک ماهواره را در ارتفاع 247 کیلومتری مورد اصابت قرار میدهد.
و همچنان ادامه دارد …

خوب در ادامه مبحث ایجیس ، در قسمت قبل به سیستم دفاع ضد بالستیک ایجیس پرداختیم ، اما رادار اس پی وای-1 نهایتا 310 کیلومتر برد دارد و پس چگونه با موشک های بالستیک مقابله میکند ، جواب به شیوه عملکرد باز میگردد ، این سامانه قرار است در فاز ترمینال با موشک ها درگیر شود پس پوشش لازم را بر مناطقی احتمال میرود مورد حمله قرار بگیرد را دارد ، اما این سیستم نیز بر مبنای جنگ شبکه محور ساخته شده و برای رهگیری نابودی موشک های بالستیک میتوان ب طیف گسترده ای از رادار های هشدار زود هنگام و سامانه های دفاع بالستیک منطبق شود ، همانند سامانه تاد .
موشک ریم-161 دارای کلاهک برخورد مستقیم است ، به این معنی که فقط با برخورد مستقیم با هدف میتواند آنرا نابود کند و فاقد کلاهک ترکش شونده مجاورتی است.
سیستم ایجیس ضد بالستیک امروزه توانایی درگیری با موشک های بالستیک کوتاه برد و میان برد و برد بلند تا برد 5000 کیلومتر را دارد و در ادامه توسعه این سیستم توانایی درگیری با موشک های بالستیک قاره پیما را نیز بدست می آورد ، در کنار موشک جدید ، رادار جدیدی نیز در دست است و توسعه قرار دارد ، این رادار جدید اس پی وای-6 نام دارد و در باند ایکس فعالیت میکنند و قرار آیت بروی ناو شکن های کلاس آرلی بروک فلاگ3/نسخه3/بلاک3 (می کشن آدمو با این همه اسم) عملیاتی شود همچنین مغز قدرتمند ایجیس نیز همواره در حال توسعه است و همواره ارتفاع داده میشود .
و تا اینجا ایسنست خلاصه واری و فعالیت ایجیس در مقابل موشک ها .

س پی وای-6 و رادار اس پی کیو-9بی بالای آن در حال تست

‍ ‍ رادار اس پی کیو-9
این رادار یک رادار چند منظوره است که برای نیروی دریایی ایالات متحده طراحی ساخته شده است و در باند ایکس فعالیت میکنند ، این رادار در واقع وظیفه جست جوی ارتفاع پست را برگردن دارد و تا 37 کیلومتر برد دارد .
این رادار توانایی کشف و رهگیری موشک های ضد کشتی در حال پرواز در ارتفاع پست تا سرعت 3 ماخ را دارد .
این رادار برای اولین بار بروی موش آزمایشگاهی نیروی دریایی ایالات متحده یعنی نوترون سُند نصب میشود? و پایان تست های خود بروی اکثر ناو های جنگی ایالات متحده نصب میشود از جمله ناو های هواپیمابر کلاس نمیتز و رزمناو های کلاس تیکاندراگو و ناوشکن کلاس کید و غیره
نسخه جدید این رادار که اس پی کیو-9بی نام دارد امروزه به صورت کامل جانشین نسخه ابتدایی آن در رزمناو های کلاس تیکاندراگو ایالات متحده شده است .

تا اینجا در خصوص رزم هوایی ضد موشک ایجیس را مورد برسی قرار دادیم ، اما حال به تهدیدات زیرسطحی نگاهی بیندازیم .

در بعد جنگ ضد زیردریایی ناوگان معمولا هدفش نابودی حامل اژدر قبل از رسیدن به برد مورد نیاز جهت شلیک اژدر است ، از این نظر هر ناو شکن و یا رزمناو کلاس آرلی بروک و تیکاندراگو میتواند پذیرای یک الا دو هلیکوپتر باشند ، این هلیکوپتر از نوع اس اچ-60 سئی هاوک هستند ، نسخه ضد زیردریایی این هلیکوپتر اس اچ-60اف اوشن هاوک نام دارد.
اوشن هاوک دارای حسگر های الکترومغناطیسی ، و یک سونار است ، سونار توست یه کابل بدرون آب انداخته میشود تا برد های دور تر از ناو و یا ناوگان زیردریایی کشف و نابود شود ، این هلیکوپتر برای نابودی هدف خود دارای 2~3 اژدر ار نوع مارک-50
مارک-50 یک اژدر کوچک و سبک ساخت ایالات متحده است ، این اژدر کوچک کالیبر 324 ، دارای 2.9 متر طول ، 360 کیلوگرم وزن است و تمام پلت فرم های اژدر افکن استاندارد ناتو قابل پرتاب است ، این اژدر 74 کیلومتر در ساعت سرعت و بردی 10 کیلومتری دارد و میتواند به یک هدف در عمق 560 متری حمله کند (در 8 دقیقه به حداکثر برد خود میرسد[یک تناسب ساده کار زیاد سختی نیست]) این اژدر در نوک پیکان خود یک سونار بسته به مدل فعال و یا غیر فعال دارد .

اس اچ-60اف اوشن هاوک

یک پله دیگه ، یادتون هست که ناوشکن فرضی را چگونه بار گذاری کردیم ، 60 سیلو توسط موشک های خانواده استاندارد ، 16 سیلو توسط موشک ایسم مجموع این دو میشه 76 و حال 20 سیلوی دیگر خالی داریم و می توانیم این 20 سیلو را با موشک های ضد زیردریایی رآم-139 مسلح کنیم این موشک ضد زیردریایی از هدایت ایرسایی تا رسیدن به هدف استفاده میکند و دو مرحله سوخت جامد دارد این موشک در قسمت کلاهک ، به جای کلاهک های مرسوم یک موشک دارای یک اژدر مارک-46 و یا مارک-54 است ، این دو اژدر سبک نیز بر مبنای استاندارد ناتو هستند و تمام پلت فرم ها قابلیت شلیک دارند ، مارک-46 دارای 10 کیلومتر برد ، 230 کیلوگرم وزن ، 2.6 متر طول و سرعت آن 74 کیلومتر در ساعت است و دارای یک سونار فعال و یا غیر فعال است .
خود موشک نیز 22~28 کیلومتر برد دارد که با ترکیب با مارک-46 به 32~38 کیلومتر میرسد .
اژدر مارک-54 به تازگی عملیاتی شده است اطلاعات زیادی از آن در دست نیست ، اما امکان استفاده از آن از تمام پلت فرم های اژدر استاندارد ناتو وجود دارد خود ناو شکن ها و یا رزمناو های کلاس آرلی بروک و تیکاندراگو دارای یک سونار قدرتمند هستند ، این سونار که اس کیو اس-53 نام دارد و میتواند به صورت فعال و غیر فعال اقدام به کشف اهداف کند ، این رادار قدرتمند در حالت فعال دارای برد کشف 31 کیلومتری وو در حالت غیر فعال دارای برد کشف 120 کیلومتری است . هر ناوشکن و یا رزمناو دو لانچر 3 تیوپه 324 میلیمتری مارک-32 دارد که میتواند انواع اژدر های استاندارد ناتو را پذیرایی کند.

علاوه بر آن برای مقابله با اژدر های که بتواند از تمام لایه های دفاعی برد بلند عبور کنند یک فریبنده توسط خود ناو یدک کشیده میشود (یک الی سه تا دیده شده) این فریبنده اس ال کیو-25 نام دارد .
اژدر ها معمولا اقدام به جستجوی غیر فعال علیه یک ناو میزنند به این معنی که پاشنه ناو و محل تولید انبوه صدا یعنی شفت ها نقطه مورد علاقه اژدر ها برای اصابت است . کار اس ال کیو-25 تقلید صدای شفت هاست تا نظر اژدر ها را به خود جلب کند .

و این گونه است که ایجیس یک ناو و یا ناوگان را در مقابل هرگونه خطر هوایی ، سطحی و زیرسطحی حفظ میکند اما یادمان باشد هیچ کشتی غیر قابل غرق کردن نیست اما غرق کردن یک کشتی دارای سیستم دفاعی ایجیس کار بسیار دشواری است ، در پایان شما را به دانلود و تماشای کلیپی منتشر شده از شرکت لاکهید مارتین  دعوت میکنم که در آن عملکرد ایجیس در دفاعی هوایی و ضد بالستیک را به نمایش گذاشت اس

برای دانلود ویدیو مذکور «اینجا» کلید و یا لمس کنیدت.

 

سئوالات و نظرات خود را می‌توانید با نویسنده مقاله با ایمیل omara.elyas@gmail.com و یا با مدریت سایت با ایمیل jangaavaran@Yahoo.com در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن