ناوهای ابی خاکی و بالگرد بر و تداروکاتی

ناو آبی خاکی کلاس ایوان گرن

ناو آبی خاکی کلاس ایوان گرن

میناگلرو

ناو آبی خاکی کلاس ایوان گرن تلاش روسیه برای دستیابی به یک ناو آبی خاکی و بالگرد بر است و سنگین ترین شناور رزمی سطحی است که روسیه طراحی کرده است

روسیه در ضمینه ساخت شناورهای سنگین خیلی با تجربه نیست اگر چه شوروی یکی از قطبهای جهانی در ساخت رزم ناو ها و شناورهای سنگین بودولی روسیه فاقد این قابلیت برجسته پدر خود است

زیرا اگرچه درزمان خود ، میتوان شوروی را دومین کشور صاحب فن اوری های پیشرفته در ساخت سازه های غول پیکر دربایی بحساب آورد ولی بدلیل اینکه اغلب فعالیت های شوروی در این ضمیه در صنایع کشتی سازی نیکلایف در جمهوری اکراین متمرکز بود لذا این فناوری ها در اختیار اکراین بود و پس از فروپاشی شوروی نیز به این کشور رسید

سوای از ان کارخانجات ساخت پیشرانه توربین گازی هم در اکراین است و روسیه جدای از مشکلات عدیده ای که با ان در راه طراحی و تولید ناوهای سنگین روبرو است مشکل پیشرانه مناسب هم افزوده میشود

ولی ارزش رزمی فوق العاده بالا و توان راهبردی این نوع شناورها آنقدر با اهمیت است که روسیه برای بخدمت گرفتن این نوع ناو‌تمام تلاش خود را متمرکز کند

اولین نسخه عملیاتی ناو ابی خاکی ایوان گرن با شماره بدنه 135

روسیه در جنگ آبخازیا با گرجستان ، فقدان ناو های آبی خاکی بالگرد بر و خلا آن را احساس بخوبی احساس کرد لذابصورت جدی ابتدا تلاش خود را نمود تا بتواند بصورت بومی طراحی و تولید کند ولی انقدر طرح دچار فراز و نشیب شد که روسیه بدنبال یک نمونه خارجی مدرن رفت و در سال 2010 اعلام کرد که بدنبال خرید 2 ناو آبی خاکی و بالگرد بر کلاس میسترال از فرانسه که در نوع خود یکی از بهترین ناوهای آبی خاکی عملیاتی در جهان بود رفت و در نهایت با امضای توافقنامه ای با فرانسه قرار بر ساخت و تحویل دو ناو شد ولی در زمانیکه ناو اول اماده تحویل و ناو دوم نیز در شرف أماده شدن بود جنگ کریمه باعث تیره شدن روابط غرب و روسیه که تا پیش از ان در بالاترین سطح خود از بعد از جنگ جهانی دوم رسیده بود شد و با وضع تحریمهایی بر علیه روسیه ناوهای مسترال سفارش روسیه هم شامل تحریمها شدهو  هر دو ناو روسیه مدتی بلاتکلیف در فرانسه ماند و پس از ان عربستان هر دو ناو‌ را خریداری کرد و به مصر تحویل داد تا خیال همه را راحت کند که ماجرای دک ناو را تمام شده بدانند

ولی روسیه همچنان برنامه ناو های آبی خاکی را دنبال میکرد و در نهایت تصمیم به دنبال نمودن برنامه ساخت و فعال نمودن دوباره برنامه ساخت بومی در روسیه گرفت

ولی مسئله این بودکه روسیه تجریه ساخت شناورهای آبی خاکی بالگرد بر را که پس از ناوهای هواپیمابر سنگین ترین کشتی های رزمی هستند را نداشت و حداکثر ناو هایی تا تناژ ۳۰۰۰ تن را ساخته بود بهمین دلیل سعی کرد اولا زیاد ریسک نکند و از ان گذشته ناو جدید را بر پایه شناورهایی که پیشتر تجریه ساختشان را داشت توسعه دهد، و در نهایت پروژه 11711 توسط نیروی دریایی روسیه جهت طراحی و ساخت ناو آبی خاکی مورد نیاز این کشور آغاز شد

در جنگاوران بخوانید  ناو آبی خاکی و بالگرد بر اوشن

کارطراحی ناو های کلاس ایوان گرین در سال 2004 آغاز ولی بدلیل مشکلات مالی از یکسو و مشکلات ریز ودرشت در مسیر ساخت از سوی دیگر یک وقفه 8 ساله در پروژه انداخت ولی درسال 2012 دوباره ادامه برنامه از سر گرفته شد و در سال 2017 اولین کشتی از این کلاس به نیروی دریایی روسیه تحویل گردید و وارد خدمت در ناوگان شمال روسیه شد

در سال 2010 دومین فروند از این کلاس هم سفارش داده شد که در سال 2015 با نام پتر مورگانوف کارساخت آن شروع شد و انتظار میرود تا سال 2020 عملیاتی شودو ناو دوم هم در ناوگان شمال روسیه به

خدمت گرفته خواهد شد

ودر نهایت دو ناو هم برای ناوگان اقیانوس آرام در نظر گرفته شده است

در ابتدا روسیه برنامه بخدمت گرفتن 6 فروند از این ناو را در داشت ولی در نهایت به دلیل مشکلات اقتصادی به 4 فروند کاهش یافت

مورد گفتنی در مورد این ناو این است که در ساخت آن تلاش شده با استفاده از طراحی صاف و بدون پستی بلندی و نقاط زاویه دارد در بدنه ان از سطح مقطع راداری ان کاهش دهند ولی در کل ناو های آبی خاکی هیچکدام ناو پنهانکار بحساب نمی آیند زیرا اصلا ماموریتی که الزام‌به رادار گریزی داشته باشد برای این ناوها تعریف نشده

ویژگی های ناو کلاس ایوان گرین

ناوهای ایوان گرن یک ناو چند منظوره بحساب می ایند که بیشتر میتوان انرا از نظر طراحی و ساختمان و سازه یک ناوشکن با توان حمل و نقل نیرو و تدارکات دانست

ناو دارای حداکثر تناژ جابجایی 5000 تن است و دارای 120 متر طول ، 16/5 متر عرض با 3/6 متر آبخور است

ناو در سال 2018 ,رسما وارد خدمت شد و دارای 1000 نفر خدمه است و از استقامتی برابر با 30 روز بدون توقف و یکسره در دریا برخوردار است

درب جلوی ناو برای پیاده و سوار کردن خودرو های ابی خاکی در ساحل و دریا

در بخش پیشرانه بدلیل عدم دسترسی روسها به موتور توربین گازی که تولید کننده ان اکراین است از دو موتور دیزل دو ایکس با توان 5000 اسب بخار قدرت برای هرکدام بهره گرفته شده است که ناو را به حداکثر سرعت 18 گره دریایی میرساند که تقریبا 25 کیلومتر در ساعت  میشود و حداکثر برد انهم 6480 کیلومتر در سرعت 16گره دریایی است ناو دارای یک درب دو لنگه در سینه ناو بهمراه یک سطح شیب دار تنظیم شونده برای خارج شدن تفنگداران است که سطح شیب دار نقش یک پل را بازی میکند و یک درب بزرگ هم در عقب دارد که دارای سطح شیب دار است تا خوروهای دو زیست از ان وارد ویا خارج شوند

ظرفیت ناو هم شامل 300 تفنگدار دریایی معادل یک گردان استاندارد ، بهمراه 13 تانک تا حداکثر وزن 60 تن یا 36 خودروی زره پوش سبک و ناوگان هواگردهای ناو را هم دو فروند کاموف 29 تشکیل میدهد

سیستم سلاح :

ناو قرار بود ابتدا جهت پشتیبانی از عملیات ساحلی مجهز به توپهای دوقلوی 100میلی متری شود و یک سیستم موشکی دفاع هوایی و ضد کشتی هم ور نظر گرفته شود ولی در نهایت بدلیل عدم تامین بودجه مناسب تمامی این تسلیحات از لیست تجهیزات ناو حذف شد و تنها با یک سیستم دفاع نزدیک AK-630 M-2  که شامل دو توپ شش لول 30 م م با مجموع سرعت اتش ده هزار گلوله بر دقیقه است  و درجلوی ناو قرار دارد و دو سیستم AK-630M که در عقب ناو قرارگرفته است ، تجهیز شد و دو مسلسل سنگین 14/5 میلیمتری نیز در اختیار دارد

در جنگاوران بخوانید  ناو بالگرد و ابی خاکی کلاس وسپ
نمایی عقب ناو که عرشه فرود بالگرد و البته دریب عقب ناو برای ورود و خروج هواناو و یا شناورهای کوچک است

کارایی کلی و نقاط ضعف و‌قوت

خب جهت بررسی توان و قابلیت ناوهای کلاس ایوان گرین ابتدا نگاهی به وظیفه و نقشی که برای این ناوهاتعریف شده میکنیم و بعد به قابلیت این ناوها در هر بخش میپردازیم

ناوهای آبی خاکی در واقع به دو دسته کلی تقسیم میشوند دسته اول ناوهایی که برای نقش پشتیبانی از عملیات تفنگداران دریایی و عملیاتهای ساحلی بعنوان ماموریت اصلی و ماموریت دوم انها پشتیبانی از عملیات سایر شناورها و حمل و جابجایی تجهیزات برای سایر واحدها در نظر گرفته شده که بعنوان مثال ناوهای آبی خاکی کلاس فریدوم و ایندیپندنت را میتوان از این دسته نام برد این دسته از ناوهای آبی خاکی از سیستم تسلیحاتی سنگینی برخوردارند ولی در مقابل ناوگان هواگردهای انها کم شمار بوده و هواپیماهای بال ثابت را پشتیبانی نمیکنند

دسته دوم ناوهای پشتیبانی هستندکه وظیفه اول انها پشتیبانی هوایی از سایر واحدها ‌بعنوان ماموریت اول و حمایت از عملیات ساحلی بعنوان ماموریت دوم تعریف شده ویژگی شاخص این دسته آشیانه بزرگ تعداد هواگردهای بالا و عدم دارا بودن تسلیحات سنگین است

ولی در کل تمامی این ناوها از چند ماموریت اصلی پشتیبانی میکنند که شامل حمل و جابجایی تفنگداران دریایی ، انتقال تجهیزات و ادوات نیمه سنگین و سنگین و تدارکات مورد نیاز نیروهای عملیاتی ، و سوم پشتیبانی خدماتی از عملیات دیگر واحدها بشکل استفاده بعنوان بیمارستان شناور ، عملیات ضد زیر دریایی و خدمت بعنوان ناو پرچمدار و سرفرماندهی است

در کل ناوهای کلاس ایوان گرین در میان ناوهای آبی خاکی موجود در رتبه پایینی قرار میگیرند این ناو ها بسیار سبک هستند و ظرفیت پایینی دارند از ان گذشته امکانات ناو بسیار محدود و در حد یک ناو شکن است بعید میدانم ناو توان خدمت بعنوان ناو سرفرماندهی را داشته باشد

از ان گذشته ناو گان هواگردهای ان را دو بالگرد کاموف تشکیل میدهد که بسیار کم تعداد است برد ناو هم بسیار پایین است و تسلیحات ناو هم بسیار ضعیف است تنهاویژگی برجسته ناو توان حمل تانک های اصلی میدان رزم است که اغلب ناوهای آبی خاکی فاقد چنین قابلیتی هستند

ناوهای کلاس ایوان گرین

1-ایوان گرین سال شروع طراحی 2004 ، سال ورود بخدمت 2018 وضعیت : عملیاتی

۲-پتر مورگونف‌سال شروع ساخت 2015 سال ورود بخدمت احتمالا 2020 وضعیت : در دست ساخت

۳-ولادیمیر آندریف شروع ساخت : 2019 ورود بخدمت احتمالا 2023

۴-واسیلی تروشین شروع ساخت 2019 ورود بخدمت احتمالا 2023

نوشته های مشابه

‫28 نظرها

  1. اقای تارخ دیگه تاریخ روابط روسیه وایران رو نذارید تو سایته جنگ اوران ما به تاریخ چیکار داریما لطفا نذارید طرفداران سایتتون رو میاره پایین

    1. دوست عزیز این بخش هم طرفداران خودشو داره..به هر حال ما که نگفتیم بیاید صد درصد این مقاله تاریخی بخونید..دوستان میتونن بخش نظامی دنبال کنند

  2. اقای تارخ ناو ۳۰ هزار تنی خارک ایران توان تبدیل شدن به ابی خاکی رو داره

  3. چرا گفته میشه ایران به دنبال ایوان گرین هست؟؟
    آیا این ناو برای ایران مناسبه؟؟؟

    1. سلام من نشنیدم این موضوع را ولی کلا وضعیت ناوگان تدارکاتی ما داغون است

  4. شلام آقای تارخ. سما مس دونید قیمت هر تیره موشک اس 300 پی ام یو 2 و پاتریوت پک3 چقدره؟

    1. سلام والا قیمت هر تیر موشک پاتریوت حدود 2.5 میلیون است ولی اس300 خیر نمیدونم

  5. با سلام-لطفا در خصوص ناوی که خود ترکیه طراحی و ساخته مقاله ای خم مقاله تحریر فرمایید.با تشکر

  6. ببخشید میدونم ربطی نداره ولی تو حوزه بازی های استراتژیک نظامی چه بازی خوبه؟؟؟معرفی می کنید؟

    1. به نظرم بازی supreme commander2 و command and conqure 1 بازی های جالبی اند.البته من اولی رو بازی کردم که خیلی هم ازش خوشم اومد.

  7. با تشکر از سایت و کانال خوبتون
    می خواستم بپرسم اگه ایران بخواد بک ناو پشتیبانی ابی خاکی بخره
    ایوان گرن برای ایران بهتره یا تایپ071 چینی؟

    1. سلام والا گفتنش سخته واقعا ما به هر دو کلاس نیاز داریم تایپ چینی بزرگتر است و توان رزمی بیشتری داره ولی کلا محصول چینی است دیگر مشخص نیست توش چی در بیاد

  8. سلام آقای تارخ. سوالم اینه که از بودجه نظامی چند صد میلیارد دلاری آمریکا چه مقدارش به عنوان کمک های نظامی به کشور های دوست تعلق میگیره و دوم اینکه بودجه نظامی چین در سال 2020 چقدره؟

  9. ببخشید .خوبه یک بخش سایت رو برای روبات های جنگی بزارید. چیز جالبیه.

دکمه بازگشت به بالا
بستن