هواپیماهای گشت دریایی

هواپیمای اب نشین US-2

هواپیمای اب نشین US-2

ژاپن در دهه 1970 دست به طراحی یک هواپیمای اب نشین Shin Meiwa PS-1 زد که با نام US-1A  نیز شناخته می شد. این هواپیما  در نقش گشت دریایی و ضد زیر دریایی مورد استفاده قرار گرفت و دارای چهار موتور توربوپراپ  امریکایی  بود که در ژاپن تولید شد

این هواپیما دو زیست بود و در خشکی و دریا میتوانست فرود بیاید و برد  پروازی ان به به 3800 کیلومتر می رسید   و می توانست بمب های ضد زیر دریایی 150 کیلوگرمی و راکت ضد زیر دریایی حمل کند. 43 فروند از این هواپیما ساخته شده .

یو اس-1

هواپیما اب نشین دو زیست پدیده جدید نیست. این نوع هواپیما عملا از همان دهه اول ساخت هواپیما در جهان به وجود امدند که معمولا با نصب دو شناور پر از هوا زیر بدنه هواپیما به جای چرخ ساخته می شوند. دو نوع اب نشین وجود دارد. نوع اول هواپیماهای معمولی که معمولا هواپیماهای کوچک یک و یا دو موتوره هستند که مجهز به شناور زیر بدنه برای فرود روی اب می شوند و دسته دوم هواپیماهای که به شکل خاص برای این کار ساخته می شوند

بین دو جنگ جهانی برای گشت دریایی و عملیات ضد زیر دریایی استفاده از هواپیماهای دو زیست اهمیت بالای داشت زیرا برد هواپیماهای معمولی کم بود و برای گشت زنی در اقیانوس دو زیستها میتوانستند حتی از یک کشتی روی اب نیز با فرود روی اب سوختگیری کنند. عملیات گشت دریایی برای یافتن شناورها از جمله  ماموریتهای دو زیستها بود ولی برخی از انها مجهز به تجهیزات ضد زیر دریایی نیز شدند . با وجود این بعد از جنگ جهانی دوم با افزایش برد هواپیماهای گشت دریایی و ضد زیر دریایی اهمیت دو زیستها کم شد اگرچه همچنان تولید شدند و می شوند. امروزه دوزیستها به غیر از گشت دریایی و عملیات ضد زیر دریایی وظیفه عملیات اتش نشانی را نیز دارند زیرا انها تنها با یک خزش چند دقیقه ای روی اب مخزن عظیم اب خود را پر کرده و به سرعت به منطقه ای که اب است مراجعه میکنند . این کار برای یک هواپیمای معمولی که باید فرود بیاید و مخزنش پر شود شاید تا یک ساعت هم زمان ببرد

در دهه 1990 ژاپن تلاش کرد تا طراحی برای جایگزینی این هواپیما(یو اس 1) اجرا کند ولی  نهایت در ان دوران بودجه لازم تامین  نشد . شرکت که در این زمینه در ژاپن کار میکند شرکت ShinMaywa  است که در سال 1949 تشکیل  شده و تاکنون چندین هواپیمای دو زیست نظامی و غیر نظامی  طراحی کرده است

یو اس2

در سال 1996 قرار شد تا این شرکت در نهایت روی اب نشین جدید کار کند و دو شرکت فوجی و کاوزاکی هم به عنوان همکار انتخاب کرد  ولی بعد مشخص شد که برخی از اعضای دولت برای تامین بودجه ساخت این طرح رشوه  گرفته اند و برای مدتی در پی جنجال های سیاسی  و بازداشت برخی از اعضا  برنامه مدتی رها شد تا اینکه در سال 1999 باز برنامه پیگیری شد

هواپیمای جدید  در سال 2001 میلادی منتاژ  شد و اولین پرواز خود را در 18 دسامبر سال 2003 اول پرواز خود را انجام شداد  و در سال 2007 میلادی  وارد خدمت شد

یو اس-2 شباهت  زیادی به طرح قبلی یو اس 1 دارد  ولی در ساخت بنده ان از فناوریهای  مدرنی استفاده شده است. هواپیما دارای بالی در بالای بدنه و دمی T شکل بود  که از چهار موتور شامل دو موتور زیر هر بال استفاده میکند

هواپیما دارای  بدنه  قایق شکل با توان  شناور ماندن روی موج های تا ارتفاع 3 متر است و دارای سه  ارابه فرود  برای فرود امدن  روی زمین  است . چرخ های  عقبی در کنار بدنه باز شده و 90 درجه چریخیده  تا به طرف زمین  قرار بگیرند . هواپیما زیر هر بال دارای  یک غلاف  برای حفظ تعادل  بر روی اب است و دارای  درب بزرگی در هر سمت برای پرتاب قایق نجات  برای بازماندگام روی اب است

هواپیما دارای سامانه پروازی دیجیتال با سیم بود و از یک کابین به روز شامل  شش نمایشگر رنگی و اچ یو دی  برای هر خلبان است و برای  پرواز نیاز به دو خلبان دارد اگرچه کادر پروازی شامل 11 نفر است. هواپیما دارای  یک خلبان خودکار پیشرفته برای فرود اوردن هواپیما حتی روی اب است   و از سامانه ناوبری ماهواره ای  بهره میبرد

کابین کاملا تحت فشار است. در پی اس 1 کابین تحت  فشار نبود و  در  زمانی که هواپیما برای ماوریت های امدادی  ارسال  می شد و افراد مسدوم  را سوار میکرد نداشتن کابین تحت فشار باعث مشکلات جدی برای مسدمین می شد ولی  یو اس 2 اینچنین  نیست

هواپیما از چهار موتور توبوپراپ انگلیسی Rolls-Royce AE 2100  استفاده میکند که روی هواپیمای سوپر هرکولس نیز نصب است و هر کدام 4591 اسب بخار قدرت فراهم میکنند و هر موتور دارای  یک  ملخ شش تیغه  از جنس مواد کامپوزیت است هواپیما میتوند در 210 متر اب فرود امده و در 310 متر اب  به هوا برخیزد . بیشترین سرعت این هواپیما 560 کیلومتر بر ساعت است و برد انتقالی ان به 4700 کیلومتر میرسد

هواپیما دارای یک رادار جستجو  در دماغه است که از نوع ارایه  فازی است ولی جزئیات ان مشخص  نیست  و همچنین از یک دوربین دید  حرارتی جمع شونده در کنار درب بقلی استفاده میکند.

این  پرنده میتواند  تا 20 مسافر و یا 12 برانکار را حمل کند و توان اب گیری و فروریختن اب را فعلا ندارد ولی در صورت سفارش مشتری میتوان نسخه اتش نشان ان را نیز طراحی کرد(نسخه فعلی در ژاپن گشت دریایی است)

همچنین نسخه فعلی تنها برای  گشت دریایی استفاده می  شود و  مسلح نیست ولی در صورت سفارش مشتری میتوان را  به اژدر و موشک و بمب زیر بال  برای عملیات  ضد زیر دریایی و سامانه های چون سونار مجهز کرد. در حال حاظر نیز تمرکز  ژاپنها در بازار یابی ان در این بخش است

هند به دنبال خرید این هواپیما است  و قرار است طی قراردادی 12 تا 18 فروند از این هواپیما را برای عملیات  جستجو و نجات سفارش دهد . گفته شده قیمت هر فروند 113 میلیون دلار است . اندونزی  و تایلند  هم به دنبال این هواپیما هستند

مشخصات

  • خدمه : 11
  • نفرات قابل حمل : 20 passengers or 12 stretchers
  • طول: 33.46 m
  • دهنه بال : 33.15 m
  • ارتفاع : 9.8 m
  • وزن خالی: 25,630 kg
  • بیشترین وزن برخاستن : 47,700 kg
  • موتور : 4 × Rolls-Royce AE 2100Jturboprop, 3,424 kW (4,592 hp) each
  • بیشترین سرعت: 540 کیلومتر بر ساعت
  • سرعت کروز: 480 km/h
  • برد: 4,700 km
  • سقف پرواز : 7,195 m
  • فاصله برای بلند شدن از روی زمین: 490 متر
  • فاصله برای بلند شدن از روی زمین : 1,500 m
  • بلند شدن از روی اب : 280 m
  • فرود روی اب: 330 m

عبدالحمید تارخ

منابع

https://en.wikipedia.org/wiki/ShinMaywa_US-2

https://www.shinmaywa.co.jp/aircraft/english/us2/us2_capability.html

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن