هواپیماهای ترابری و سوخت رسان

هواپیمای ترابری انتنوف-70

هواپیمای ترابری انتنوف-70

هواپیمای ترابری انتنوف-70

شوروی در دهه 1960 دست به تولید  انتنوف12 زد. یک توربوپراپ چهار موتوره  در کلاس سی130 هرکولس امریکایی  که توان حمل تا 20 تن بار را داشت . این  هواپیما یک ترابری تاکتیکی بود که در زمین های ناهمواره نیز فرود  می امد. در سال 1974 با ورود به خدمت ایلیوشین76 خط تولید  ان قطع شد زیرا ایلیوشین  76 با چهار موتور جت نتنها سریعتر بود  بلکه توان حمل دو برابر بار را داشت  ولی به زودی روسها فهمیدند ایلیوشین  هرگز  توان پر کردن جای انتتنوف 12  را ندارد زیرا ایلیوشین76  توان نشست و برخاست از باند ناامده را به درستی نداشت  و از طریفی نیاز به یک هواپیما با وزن و توانایی انتنوف 12  برای ماموریتهای تاکتیکی  با یک هواپیمای کوچکتر بود

برای اشنایی با انتنوف12 اینجا را کلیک کنید

برای اشنایی با ایلیوشن76 اینجا را کلیک کنید

انتنوف12 نیروی هوایی روسیه

در اواخر دهه 1970 انتنوف برنامه برای  جایگزینی انتنوف12  داشت ولی تا میانه دهه1980 به شکل رسمی به دنبال ان نرفت. در سال 1987 نیروی هوایی شوروی رسما نیاز خود را اعلام کرد ، و خواهان  یک هواپیمای ترابری با توان حمل بین30 تا 35 تن بار شد که بتواند در باندهای کوتاه ناامده فرود بیاد وهزینه بسیار کمتری  در زمینه عملیاتی نسبت به ایلیوشین 76 داشته باشد

از سال 1989 برنامه اغاز شد ولی با فروپاشی شوروی برنامه کند شد تا اینکه در سال 1993 ، اکراین که صنایع انتنوف  در ان کشور دیگر جا مانده  بود   با روسیه بر سر تولید این پرنده به توافق  رسید و قرار شد 80 درصد بودجه لازم را روسیه پرداخت کند. این طرح با نام انتنوف70  نامیده شد

ساخت اولین نمونه از سال 1991 اغازشد بود  و قرار شد اولین نمونه در اواخر سال 1992 پرواز  کند ولی مشکلات ناشی از فروپاشی بسیار برای انتنوف بسیار  جدی بود به شکلی که  حتی مدتی از پرداخت حقوق کارمندان خود عاجز مانده و سرانجام با جمع شدن دست پای انتنوف  ، انتنوف70 اولین پرواز خود را 16 دسامبر سال 1994 انجام شد

اولین نمونه انتنوف70

انتنوف70 یک هواپیما ترابری تاکتیکی است که میتواند نقش یک هواپیما ترابری راهبردی قاره پیما را نیز بازی کند . هواپیما دارای  بالی در بالای  بدنه و در بارگیر در انتهای خود است که شامل دو درب دو لنگه که به طرف چپ و راست  باز می شوند و یک سطح شیب دار برای سوار کردن خودرو که در پشت سر این  دو درب قرار میگرد. هواپیما  در هر سمت بدنه جلوی بال دارای درب است و میتواند  از انها  برای پیاده کردن چتر باز استفاده کند

دارای سه ارابه فرود است. ارابه فرود جلوی  دو چرخ است ولی دو ارابه  فرود  عقبی که در دوطرف بدنه نصب شده اند هر یک دارای شش چرخ است و ارابه های فرود قابلیت  تنظیم  سطح ارتفاع تا زمین را دارند

هواپیما دارای چهار موتور توربوپراپ است. این موتورها از نوع دی 27 ساخت صنایع Ivchenko-Progress اکرایین است که از جمله قدرتمندترین صنایع  تولید موتور پراپهای  بزرگ در جهان است. موتور دی 27  در واقع بر اساس موتور توربوفن دی 36 ساخته شد که روی انتنوف74  نصب شده و  هر موتور دارای قدرتی برابر با 13800 اسب بخار است گر چه قابلیت رسیدن به قدرت 18000اسب بخار را نیز دارد. موتور دارای 16 ملخ پشت سر هم است که به شکل هشت به هشت پشت  سر هم قرار گرفته است  که بر خلاف هم میچرخند . این روش اگرچه باعث افزایش  رانش  و کاهش مصرف سوخت می شود  ولی صدای بسیاری ایجاد  میکند

در جنگاوران بخوانید  هواپیمای ترابری C-295

تصویری از ملخ های موتور انتنوف و نحوه قرارگیری انها

هواپیما با این موتور میتواند به سرعت 780 کیلومتر در ساعت برسد اگرچه سرعت بهینه  750 کیلومتر بر ساعت است. این سرعت بالای است  و عملا تنها توربوپراپ ترابری  است  که به این سرعت میرسد ،  ایرباس اطلس  است.  هواپیما میتواند در یک تکه باند 600 متری  با 25 تن بار برخیزد  . هواپیما توان  حمل باری به وزن 47 تن را دارد که ده تن بیشتر از ایرباس اطلس  است و میتواند با 35 تن بار به برد 5000 کیلومتری برسد  و با 47 تن بار دارای  برد 1500 کیلومتر  و با 17 تن بار به برد 8000 کیلومتری می باشد  از این رو این هواپیمای به خوبی توان بازی نقش یک هواپیمای ترابری راهبردی را نیز دارد

هواپیما دارای  بخش باری با طول 22.4 متر است ولی بخشی  که بار میتواند در بار ان جا داد 19.1 متر  طول  دارد. بخش بار دارای  عرض 4.4 متر و ارتفاع 3.2 متر است  که عملا بخش بار حدود دو متر از بخش بار اطلس  بزرگتر است. از این رو انتنوف 70  نتنها بار بیشتری نسبت به اطلس حمل میکند بلکه بار بزرگتری را نیز میتواند حمل کند

هواپیما دارای  سیستم هدایت دیجیتال سه کاناله است قرار است در نسخه تولید به شش کانال اضافه شود. درون کابین  دارای دو خدمه   است که دارای  شش نمایشگر رنگی چند منظوره است  و هر دو خلبان  دارای  اچ یو دی یا همان هاد است و دارای  دو فرمان سنتی است. هواپیما دارای هشدار دهنده راداری است و در دومین نسخه تولید دارای یک سامانه دید حرارتی  و   دوربین دید حرارتی مدار بسته زیر دماغه است و در دماغه دارای  راداراب و هوا است و دارای سامانه ناوبری ماهواره ای میباشد

تصویر از انتنوف .در این تصویر به خوبی دو درب کناری در اسمان باز است که برای پرتاب چطر باز است
کابین
درب عقب بارگیری

انتنوف  70 داستان پرفراز و نشیبی داشت

اولین فروند که در سال 1994 پرواز کرد طی یک تمرین در روسیه دچار اتش سوزی  و انفجار شد اگرچه سقوط نکرد. دومین پیش نمونه در سال 1996 پرواز کرد . در سال 1999 حدود 2.5 میلیارد برای این هواپیما هزینه شد و قرارشد  20 تا25 فروند را در سری اول با قیمت هر فروند 200 میلیون دلار میشد

مشکلات مالی روسها ، باعث شد تا بزرگترین خریدار این هواپیمای مدتها تعلل کند  و اکراین به سراغ کشورهای دیگر رفت. در سال 2000 مدتی ان را با المان پیشنهاد  داد تا المان برای جایگزینی  هواپیماهای سی 160 ، ان را خریداری کند ولی در نهایت المان ایرباس اطلس را انتخاب کرد. جالب اینکه المانیها  به برتری  این هواپیما بر اطلس اعتراف کردند   ولی اطلس  متعلق به ایرباس بود و المان خود جز ایرباس  از این رو بخشهای زیادی  از اطلس در داخل تولید می شد

در جنگاوران بخوانید  هواپیمای ترابری ایلیوشین 76 کاندید

در سال 2001 روسها باز برگشتند و اعلام کرد  160 فروند انتنوف 70  را تا سال 2018 میخرند و قرار شد سفارش  اولیه 70 فروند باشد و اکراین نیز 5 فروند را سفارش  داد  و در سال 2002 قرار شد تا خط تولید راه اندازی  شود  ولی در همان سال فرمانده نیروی  هوایی روسیه اعلام  کرد این هواپیما  گران است و روسها ان را نمیخرند ولی در همان سال پوتین طی دیداری  از اکراین اعلام کرد روسیه همچنان در این طرح شریک است ولی سرانجام  درسال 2006 معلوم شد روسها هرگز پول خرید حتی 40 فروند از انتنوف  را ندارد و از این رو بعد از کلی وعده  به اکراین از برنامه خارج شدند

در سال 2008 با درگیر شدن  روسها در نبرد گرجستان، مشخص شد که ایلیشون  76 نمیتواند  نقش یک هواپیمای ترابری تاکتیکی   را بازی کند و انها  نیاز  به یک توربوپراپ بزرگ دارند از این رو دوباره برگشتند روسها  خواهند تولید 60 فروند از ان در روسیه شدند ولی در نهایت با قطع رابطه اکراین  و روسیه در پی انقلاب در اکراین  روسها دستشان  از انتنوف 70 کوتاه شد

تاکنون تنها دو فروند انتنوف 70  ساخته شده است که قیمت هر فروند65 میلیون دلار است. این پرنده بسیار شایسته است و قیمت ان نیز بسیار عالی است ولی مشکل سر این است این پرنده  در روسیه خریداری  ندارد زیرا روسها با اکراین بهم زده اند و  دولت اکراین هم پول خرید چنین هواپیمای را ندارد و البته نیازی  هم ندارد به چنین طرحی. انتنوف  از  تولید این هواپیما ناامید  شده و به طرف طرحهای چون انتنوف 178 رفته که امید  بیشتر به ان دارد و البته به تولید شده و مشتری هم دارد زیرا کوچکتر بوده و در بخش غیر نظامی  هم کاربرد دارد

به نظر میاید  اننتوف 70 در پایان  را است  و به دلیل نداشتن  مشتری دیگر تولید نشود اگرچه همچنان در نمایشگاه های هوایی بازیابی میشود . اکرئین  هنوز امیدوار است ولی نیاز به دست کم 50 سفارش  دارد تا خط تولید را راه اندازی کند و عملا چنین سفارشی وجود ندارد

مشخصات

طول:40.7 متر

بلندی:16.38 متر

وزن خالی:66 تن

بیشترین وزن برخاستن:145تن

موتور: چهار دستگاه موتور توربوپراپ Progress D-27  با توان 13880 اسب بخار

بیشترین سرعت:780 کیلومتر بر ساعت

برد انتقالی:8000 کیلومتر

برد با 20 تن بار رقم 7400 کیلومتر با 30 تن بار رقم 5000 کیلومتر برد با 47 تن بار  رقم 1350 کیلومتر

بار قابل حمل: تا47 تن بار و یا 300 سرباز

عبدالحمید تارخ

نوشته های مشابه

‫50 نظرها

  1. برای ایران باید خیلی مناسب باشه
    اگر با تکنواژی ساخت وارد بشه که………

    1. تکنلوژی چنین چیزی وارد کردن ارزش نداره الا که تعداد زیاد تولید بشه ..بهترین حالت شراکت با خود شرکت سازنده است که به دلایلی دور از ذهن است

      1. هنوز یادمان نرفته آن موقعی که اوکراینیها پول نداشتند در پروژه آنتونف 140 سرمایه گذاری کردیم و بعد از کلی فراز و نشیب (که هردو طرف مقصر بودند. ایرانیها پول نقد نداشتند و اوکراینیها اراده عملیاتی) و بعد از کلی تحقیر فنی ایرانی ها (به ایرانی ها میگفتند شما تحریم هستید و تنها با کمک ما میتوانید هواپیمادار شوید پس نیازمندید هر چه گفتیم عمل کنید) ناگهان به سمت غربی ها چرخیدند و ایران را ناکام گذاشتند و یادمان نرفته که سعودیها برای کوتاه کردن دست ایران به اوکراینیها قول سرمایه گذاری مالی و شراکت دادند و بعد از اینکه به هدف خود رسیدند از شراکت با آنتونف سرباز زدند. البته جای داشت در این مقاله از پروژه جدید شرکت آنتونف با نام آنتونف 188 (آنتونف 70 با موتورهای توربوفن) نیز صحبتی به میان می آمد

  2. سلام ممنون از مقاله خوبتون ….خرید هواپیماهای ترابری هم ایا طبق قطع نامه تسلیحاتی ممنوعه؟؟؟
    البته شرایط الان بگونه که مسافربری هم نمیدن !!اگه میشد بااکراین همکاری و تولید این هواپیما را بدست میاوردیم خیلی عالی بود چون ما هم کشور پهناور و پر چالشی داریم که واقعا نیازه وهرکولس ها هم که فرسوده و کم تعداد!!

    1. سلام همان طور که میدانید اکراین متهد غرب و دوست امریکا است و امریکا در نبرد در شرق اکراین ازش حمایت میکنه بعید است با ایران همکاری بکنه

  3. چند سال پیش من تو تلویزیون دیدم که هند از روسیه مترو خریده بود نمی دونم هشت واگن یا هفت واگن با لوکوموتیوش که یک فروند آنتونف از مسکو به دهلی اونرو انتقال داد .اگر اشتباه نکنم آنتونف صدوبیست و پنج هم باید باشه که غول ترابری دنیاست.

        1. اخه همون225 هم در شرکت هوایی انتنوف مربوط به خود شرکت انتنوف است و به همه جهان سرویس میده هر جا لازم باشد

  4. در گوگل آنتونف ۲۲۵را سرچ کنید. که بزرگترین هواپیمای ترابری نظامی دنیاست. هزار و پانصد نفر درونش جا می شوند و ۱۲۵تن بار می زند شانزده خدمه دارد واقعا یک غول پرنده است هفت بویینگ ۷۳۷درونش جا می شوند بدون بال

    1. چه خبره هفت تا بویینگ نکنه با یک ابر نفتکش اشتباه گرفتی
      منظور وزنی معادل 7 بویینگ بود نه؟ و تناژ 225 بهتره بگیم تا 250 تن

  5. اگه بشه یه نسخه مسافری ازش در آورد که کمی بزرگتر از BAEشرکت ماهان باشه نسخه گشت دریایی و آواکس هم داشته باشه با انتقال تکنولوژی گزینه مناسبی هست

  6. حالا تصور کنید شوروی،تجزیه نشده بود!!!
    دهه هشتاد میلادی آنتونوف 225 میساخت،الان چی تولید میکرد؟!!!!!

    1. سلام نمیشه گفت چون تو دهه1980 انتنوف 225 ساختند الان یک چیز بزرگتری میساختند.. کما اینکه در دهه1960 میگ25 با سرعت 3 ماخ و امریکا اس ار 71 با سرعت3.3 ماخ ساختند ولی هیچ کدوم هواگرد سرنشین دار سریعتر نظامی بعد این تاریخ نساختند

        1. اما مهمتر از اين،چقدر خلبان هاى ايرانى دهه پنجاه خوب آموزش ديده بودند كه با اف-٥ ميگ-٢٥ هاى عراقى رو زمينگير كردن

          1. سلام البته این بیشتر شانس بوده که میگ زخمی شده توسط اف14 تونسته تو ارتفاع کم گیر بیاره

  7. پس به نظرتون با شرایط الان بهترین هواپیمای ترابری توربوپراپ موجود برای ایران جیه که بتونه با انتقال تکنولوژی داخل تولید کنه؟ و اینکه کلا بهترین ترابری امروز کدومه؟ ایرباس اطلس؟!

    1. سلام نگاه کنید خیرد از غرب برای ما ممکن نیست چه اکراین چه ایرباس
      در بهترین حالت خرید مستقیم از چین مثل وای9
      حالا چرا انتقال تکنلوژی و تولید… مگه الان سی130 و یا الیوشین76 ما تولید نکردیم مشکلی داشته؟

      1. متشکرم بابت پاسختون، و گفتم انتقال تکنولوژی به دلیل اینکه در نهایت و بلند مدت میتونه باعث پاگرفتن صنعت هوانوردی در ایران بشه و هم یکجور قدرت سیاسی حساب میشه و هم ارز آوری داره. ضمن اینکه ایرانم تجربه تلخ تحریم رو داره و ما یک جورایی شبیه آفریقای جنوبی در دهه 80 هستیم و باید صنایع خودمونو بسازیم. باز هم متشکرم.

  8. خوبه اگر قیاسی بین جت ای ام ایکس واف۱۶بزارین کشور های فقیر کدومو باید بخرند؟

  9. به نظر شما آیا ما می تونیم این نوع هواپیما های ترابری سنگین رو برای امور اورژانس و امداد خریداری کنیم

  10. سلام آقای تارخ آنتونوف 124 هنوز تولید میشه یا بعد از تجزیه ی شوروی تولیدش دیگه لغو شد؟بعد شما در مقاله این هواپیما گفتید که روسها قصد دارند تا سال 2020 چند فروند از آنتونوف124 های خودشون رو ارتقا بدن الان که روابط روسها و اوکراین که تیرست پس چطور میخوان ارتقا بدن؟یعنی خود روسیه زیرساخت های لازم رو داره؟باتشکر.

    1. سلام دیگه انتنوف124 تولید نمیشه. ارتقا روی انانوف توسط روسها انجام میشه نیازی به خود اکرائین نیست واقعا بیشتر جنبه مهندسی و الکترونیکی داره

      1. آخه گفتید این ارتقا برای حمل 30 تن بار بیشتره که بدون شک باید بخش های حساس هواپیما همچون موتور تغیر پیدا کنه.

    1. سلام بدون شک اف16 باز بهتر است حتی از نظر قیمتی اگرچه گرانتر است ولی کارای ان چند برابر است

  11. نظرها رو خوندم بعضی دوستان می گفتن تکنوژی این هواپیمای ترابری اوکراینی توسط ایران خریداری بشه . جهت اطلاع عزیزان کشور ترکیه برای خرید تکنوژی این هواپیما وارد مذاکره با اوکراین شد ولی به توافق نرسیدن چون طرف اوکراینی تمایلی برایفرئش تکنوژی این هواپیما نداشت . به خاطر همین ارتش ترکیه هواپیمای اطلس معروف رو انتخاب کرد و این هواپیماها در داخل خاک ترکیه ساخته شد و به ارتش ترکیه تحویل داده شد چند فروند از هواپیمای اطلس هم چند ماه دیگه تحویل ارتش ترکیه خواهد شد. این رو در نظر داشته باشید روابط ترکیه و اوکراین بسیار نزدیک هستش و پروه های نظامی زیادی بین ترکیه و اوکراین در حال انجام هستش با این حال اکراین در مورد این هواپیمای ترابری اوکراینی راه نه امد .این داستان گفتم که بدونید مساله خرید تکنوژی نظامی به این سادگی ها نیست . ایران باید درامد 20 سال قروش نفت بده برای خرید تکنوژی ای هواپیمای اوکراینی . اون هم اوکراین قبول کنه نکنه . پس به این ساده گی ها نیست

  12. نه قرار نیست کلی گفتم مثلا برای کشوری مثل آمریکا یا هرکشوری تفات خاصی که نداره؟

  13. سلام.ببخشید نمیشه روسیه موشک کورنت با توان نفوذ ۱۳۰cmدر زره فولادی را ارتقا و کلاهک و قدرت نفوذشو زیاد کنن ؟؟خب کورنت ۶۰۰۰دلاره در صورتی که برادرش هلفایر ۶۸۰۰۰دلار باتوان نفوذ فقط ۱۰cmبیشتر .اصلا قیمتش برسه به جاولین ۱۰۶۰۰۰دلاری فقط خیال مارو بعد از خریدش راحت کنه ..

دکمه بازگشت به بالا
بستن