تسلیحات نیروی های پیاده و سلاح های انفرادی

تپانچه یارگین ساخت روسیه

تپانچه یارگین ساخت روسیه

سلاح کمری یاریگین، تپانچه سازمانی روسها

نویسنده : امیرحسین شهریاری

میدانید که روسیه در دو ماه اخیر به اوکراین حمله کرده است. ارتش روسیه در این جنگ از سلاح کمری نسبتا جدید خود که از سال ۲۰۱۵ در نیروهای هوابرد به کار برده می شود به صورت گسترده بهره برده است.

در دهه ۱۹۵۰ روسها تپانچه جدید خود را آزمایش کردند که در نهایت به نام ماکاروف به یگان های ارتش روسیه و نیروی انتظامی این کشور تحویل داده شد.

ماکاروف یک تپانچه کوچک با طول ۱۶۱ میلی متر و وزن کامل ۷۳۰ گرم است. این سلاح، محبوب ترین تپانچه بین نیروهای روس بود و هم اکنون نیز همچنان از استفاده می شود، زیرا از استحکام بالایی برخوردار بود و در آتش کارایی خوبی داشت و در کل بسیار ساده بود.

تپانچه ماکاروف
تپانچه ماکاروف

در سال ۱۹۹۰، وزارت دفاع اتحاد جماهیر شوروی رقابتی را برای ارائه یک سلاح کمری جدید اعلام و برگزار کرد. برنامه تحقیق و توسعه Grach نام گرفت که برای جایگزینی تپانچه های در حال خدمت بود. از جمله ماکاروف زیرا الزامات مدرن را برآورده نمی کرد. برنامه این بود که شرکت کنندگان یک تپانچه بسازند که از مهمات کافی برای نفوذ به زره بدن با سطح حفاظت پایین برخوردار باشد.

روسها روی ماکاروف از کالیبر 9 م م با طول پوکه 18 م م استفاده میکردند که به این کالیبر 9 ماکاروف میگویند. این کالیبر قدرت کمتری از کالیبر غربی مشهور 9 م م با طول پوکه19 م م دارد. دست کم بین100 تا150 ژول قدرتش کمتر بود ولی روسها تصمیم گرفتند در سلاح جدید کالیبر 9*19 غربی استفاده کنند. 9*19 نتنها  قدرت بیشتری دارد بلکه به دلیل سرعت دهانه بالاتر دارای برد موثر بیشتری است. در ماکاروف برد موثر حدود 25 متر بود ولی در یارگین به 50 متر رسیده است

در سال ۱۹۹۳ یک تپانچه توسط دفتر طراحی یاریگین طراحی شد و در مسابقه شرکت کرد و طبق نتایج آزمایش این سلاح، در سال ۲۰۰۰ با نام ام.پی- ۴۴۳ برنده شد و در سال ۲۰۰۳ تحت نام تپانچه یاریگین (PYa) با کالیبر سازمانی توسط نیروهای مسلح فدراسیون روسیه پذیرفته و به خدمت گرفته شد.

از ابتدای سال ۲۰۱۰، تپانچه های Yarygin با واحد های نیروهای مسلح، نیروهای داخلی، واحد های ویژه وزارت امور داخلی و سایر سازمان های مجری قانون، شروع به خدمت کرد. در سال ۲۰۱۱، تولید انبوه PY برای واحد های ویژه ارتش روسیه راه اندازی شد. همچنین در سال ۲۰۱۲، غربی ها تسلط خود را بر این سلاح جدید، پیدا کردند.

عملکرد اتوماسیون PY “Rook” بر اساس سیستم کلت – برونینگ بر اساس پس زدن با یک حرکت لوله کوتاه است. لوله دارای ۶ خان گردش به راست است. دگمه رها کردن خشاب در سمت چپ و در همان سمت برگه ناظم اتش و دگمه رها کردن گلنگدن قرار دارد

ساختار تمام فلزی استحکام مکانیکی، قابلیت اطمینان و دوام اسلحه را فراهم می کند، با این حال، قابلیت ساخت را کاهش می دهد و جرم تپانچه را اندکی افزایش می دهد.این در حالی است که تمامی سلاح های مدرن غربی از جمله تپانچه های چون برتا92 ای4 و یا گلاک و یا پی320 از پلیمر سخت ساخته شده که هم استحکام بالای دارند و  همچنین سبک وزن هستند این مسئله به عقب بودن روسها در بخش پلیمر با کیفیت بر میگردد

روی این تپانچه تجهیزاتی چون :

– ریل بافنده برای نصب لوازم جانبی سلاح

– چراغ قوه تاکتیکی زیر بشکه / نشانگر لیزری با امکان نصب روی ریل ویور (2PS Kleshch از Zenit، X300 از Surefire و غیره)

قابل نصب است.

مدل های مختلف :

MP-446 “Viking” : یک مدل تجاری با قاب پلاستیکی و دید قابل تنظیم، مجهز به خشاب های ۱۸ گلوله ای. برای صادرات عرضه می شود.

MP-446C Viking : یک تپانچه ورزشی با قاب پلاستیکی است که برای مطابقت با مقررات IPSC اصلاح شده است. ۱۰ گلوله ظرفیت خشاب.

MP-446C «VIKING-M»: توسعه بیشتر تپانچه MP-446S برای تیراندازی عملی. قاب تپانچه با ریل پیکاتینی تکمیل شده است، عمر لوله افزایش یافته است و از وسایل دید که با تپانچه های گلاک قابل تعویض هستند استفاده شده است. لوله تپانچه ضخیم شده است، طول آن به ۱۲۰ میلی متر افزایش یافته است. به گفته سازنده، USM نیز برای افزایش نرمی فرود اصلاح شده است. واحد قفل بهبود یافته است – هندسه شیار جزر و مد زیر بشکه تغییر کرده است. تعادل تپانچه تغییر کرده است که باعث می شود به دلیل پرتاب کمتر پوکه، سرعت شلیک افزایش یابد. خشاب نیز دستخوش تغییراتی شده اند و دارای خروجی تک ردیفی هستند. خروجی تک ردیفی به خشاب اجازه می داد تا گلوله با تلاش کمتری وارد شود و ورود آن به پنجره دریافت کننده را آسان می کرد. شکل شیب دار تغذیه برای استفاده از ژورنال های جدید با کارتریج در یک ردیف و موارد قدیمی تنظیم شده است. افزایش دکمه قفل خشاب و ماشه. با توجه به سخت شدن تعدادی از قطعات و اصلاح اجزای جداگانه، عمر تپانچه به ۵۰۰۰۰ شلیک افزایش یافت. این مدل در چندین پیکربندی ارائه می شود. این مدل به صورت گسترده در نیروهای ویژه استفاده می شود.

محفظه PY برای 9×21 میلی متر : یک نمونه نمایشی در سال ۲۰۱۳ در نمایشگاه اسلحه روسیه Arms Expo-2013 در نیژنی تاگیل نمایش داده شد.

MP-353 : تپانچه ضربه ای محفظه ای برای لاستیک ۰.۴۵، خشاب برای ۹ گلوله. تولید شده از سال ۲۰۱۰.

MP-356 – تپانچه ضربه ای محفظه ای برای 10x28T. خشاب ۱۰گلوله.

MP-472 “Vintuk” : مدلی که در محفظه ۱۰ × ۲۳ میلی متری حمل می شود. ظرفیت خشاب ۱۶ گلوله است، قاب تپانچه از پلاستیک آبی رنگ ساخته شده است.

MP-655K : یک تپانچه گازی ۴.۵ میلی متری با هوا است که از سال ۲۰۰۸ تولید شده است.

LT-110PYA : آموزش “تپانچه لیزری یاریگین” بر اساس تپانچه MMG Yarygin (با تابش لیزر LT-510 – پرتو قرمز قابل مشاهده، حالت عملکرد پالسی). تولید شده توسط Rubin-Tir LLC (نووسیبیرسک، روسیه).

معایب :

– وزن زیاد

– چندین خطا در هنگام شلیک.

این تپانچه دارای دو نوع خشاب گلوله غیر قابل تعویض است.

لبه‌های تیز اسفنج‌های ژورنال وقتی به کارتریج مجهز می‌شوند، سبب زخم انگشت ها می شود.

در خشاب های تپانچه، لب ها بسیار به سمت یکدیگر خم می شوند. به همین دلیل، کارتریج ها در هنگام شلیک به تاخیر می افتد. گاهی خشاب ها کاملاً از می پاشند.

خیلی راحت یا قابل اعتماد نیست. از بسیاری از قطعات کوچک تشکیل شده است که احتمال خرابی را افزایش می دهد.

هنگام شلیک، تاخیرهای مکرری وجود دارد که به سختی قابل حذف هستند. مواردی وجود دارد که در حین شلیک، یک جعبه فشنگ مصرف شده در محفظه گیر کرده و اجازه شلیک بعدی را نمی دهد.

کاربران –

روسیه : در مارس ۲۰۰۳، توسط نیروهای مسلح فدراسیون روسیه تصویب شد. از دسامبر ۲۰۰۵، این سلاح نیز یک سلاح درجه یک بوده است.

در سپتامبر ۲۰۰۶، توسط دادستانی فدراسیون روسیه به عنوان سلاحی برای محافظت شخصی از دادستان ها و بازرسان به تصویب رسید.

در 9 اکتبر ۲۰۰۸، وزارت امور داخلی روسیه انتقال از تپانچه ماکاروف به تپانچه یاریگین را به عنوان یک سلاح استاندارد اعلام کرد. در اکتبر ۲۰۰۹، توسط سرویس ضابطان فدرال پذیرفته شد. همچنین توسط نیروهای ویژه فدرال به تصویب رسید.

از اوت ۲۰۱۲ تعداد معینی وارد خدمت نیروهای داخلی شدند.

این تپانچه نیز برای صادرات عرضه می شود.

ارمنستان : در خدمت NSS (سرویس امنیت ملی). همچنین توسط فدراسیون تیراندازی عملی (IPSC) استفاده می شود.

بلاروس : فقط ۱۵ قبضه تپانچه PY برای مرکز آموزشی داخلی جمهوری بلاروس خریداری شد.

قزاقستان : از سال ۲۰۰۳ به عنوان یک سلاح ورزشی و آموزشی گواهینامه دریافت کرده است، از سال ۲۰۰۷ به عنوان سلاح کارمندان دولتی گواهینامه دریافت کرده است.

قرقیزستان : این کشور مقداری یاریگین برای مسلح کردن نیروهای خود، خریداری کرد.

لیتوانی : در خدمت برخی از گاردهای امنیتی خصوصی.

PYa یک تپانچه نیمه اتوماتیک با ظرفیت بالا، دو عمل و با پس زدن کوتاه است . قفل بشکه/ اسلاید یک طرح ساده شده Colt – Browning است، مشابه آنچه در بسیاری از تپانچه های مدرن (به عنوان مثال خانواده تپانچه های گلاک) یافت می شود. انتهای برش اسلحه به جای گرد، مستطیل شکل است و در شیارهای قفلی منطبق در داخل اسلاید، نزدیک درگاه جهش قرار می گیرد. اهرم توقف اسلاید را می توان در دو طرف اسلحه نصب کرد تا هم کاربران چپ دست و هم راست دست را در خود جای دهد. به همین ترتیب، ایمنی دستی دوسویه است، با گیره های ایمنی در دو طرف سلاح، جایی که با انگشت شست دستکاری می شود. روی قاب، زیر شیارهای کشویی عقب و مستقیماً در پشت اهرم توقف کشویی نصب می شود. چکش تا حدی در کناره ها پنهان شده است تا از گیر کردن لباس ها و تجهیزات جلوگیری شود. گیره آزاد کننده خشاب در پایه محافظ ماشه در سمت چپ قرار دارد، جایی که می توان آن را با انگشت شست (کاربران راست دست) یا اشاره یا وسط (کاربران چپ دست) دستکاری کرد. دید جلوبه عنوان قسمت ثابت اسلاید تشکیل شده و غیر قابل تنظیم است. دید عقب قابل تنظیم برای بادج (نوع دم کبوتر) است، اما این به یک ابزار نیاز دارد. هر دو دارای عناصر کنتراست سفید برای سهولت هدف گیری در شرایط کم نور هستند. ظرفیت ژورنال استاندارد ۱۷ گلوله است که خشاب های این تپانچه با ظرفیت ۱۸ فشنگ بعد از سال ۲۰۰۴ تولید شدند.

اگرچه دستگیره‌های تپانچه پلیمری است ، اما این سلاح عمدتاً از فلز ساخته شده است ( فولاد ضد زنگ برای لوله، فولاد کربنی برای قاب و اسلاید).

گلوله های یاریگین، فشنگ ۹×۱۹ میلی‌متری 7N21، است که مشابه فشنگ های ماکاروف ولی با کارایی بالاتر است. این سلاح همچنین می‌تواند از فشنگ‌های استاندارد ۹×۱۹ میلی‌متری Parabellum/9mm Luger/9×19mm ناتو ، استفاده کند.

MP-443 Grach
نوع تپانچه (سلاح کمری)
سازنده طرح اولیه : اتحاد جماهیر شوروی / تولید انبوه : فدراسیون روسیه
سال های خدمت ۲۰۰۳- تاکنون
طراح VA Yarygin
سال طراحی ۱۹۹۳-۲۰۰۰
سازنده شرکت اسلحه سازی کلاشنیکف
جرم ۸۷۰ تا ۹۵۰ گرم بسته به مدل
کالیبر ۹×۱۹ میلی متر
نرخ آتش ۴۰-۴۵ گلوله در دقیقه
برد موثر حدود ۵۰ متر
سیستم تغذیه خشاب های ۱۷ و ۱۸ گلوله ای

نوشته شده برای سایت جنگاوران

برای عضویت در اینستاگرام جنگاوران اینجا را کلیک کنید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن