بالگرد

بالگرد چند منظوره زد8 و زد18 ساخت چین

بالگرد چند منظوره زد8 و زد18 ساخت چین

سوپر فریلون یک بالگرد  دریایی فرانسوی بود که برای نقش ضد زیر دریایی و گشت دریایی توسعه یافت ولی نسخه نیروی زمین  برای حمل نقل ترابری نیز ساخته شد.این بالگرد در فرانسه در شرکت  Sud Aviation  در دهه 1960 ساخته شد ولی بعدها تولید ان به Aérospatiale  داده شد . این بالگرد با وزن خالی بیش از 6.5 تن و و طول 18  متر اولین بالگرد بزرگ اروپایی ها بود و مشتریان زیادی نیز  برای خود دست پا کرد. سوپر فریلون دارای دو موتور توربوشفت  Turboméca Turmo IIIC با توان 1570 اسب بخار بود و میتوانست 27 تا 37  سرباز  را بسته به مدل  را حمل کند و میزان بار حمل ان نیز بسته به من بین 4 تا 7 تن بود .

بالگرد سوپر فریلون

بالگرد دارای ارابه فرد ثابت بود  و از ملخ پنج  تیغ بهره میبرد و در اکثر مدل ها دارای  درب بارگیری شیب دار بود که به طرف پایین باز می شد و در سمت چپ بدنه نیز یک درب بزرگ کشویی داشت. سوپر فریلون در مدلهای زیاد ساخته شد ولی نسخه ضد زیر دریایی و گشت دریایی ان در دماغه دارای یک رادار  برای جستجوی دریایی  بود و میتوانست موشک ضد کشتی اگزوست را حمل کند . در کل سوپر فریلون که تا سال 1981 به میزان 110 فروند تولید شد در واقع میل8 اروپایها بود ولی با ورود محصولاتی چون  پوما دیگر به چشم نمی امد

در دهه 1970 چین واقعا در زمین بالگرد دچار مشکل بود. مشکل انجا بود که چین نه با غرب رابطه داشت و نه با شرق و از طرفی  ناوگان بالگرهای ان نیز شامل  بالگردهای قدیمی  روسی  با موتور پیستونی یعنی بالگرد میل 4 میشد که در چین تولید می شد. در اواخر دهه 1970 با بهبود رابطه با غرب این کشور توانست  13 فروند بالگرد سنگین فرانسوی   SA 321 Super Frelon را به دست اورد

چین 13 فروند سوپر فریلون را در دهه 1970 تحویل گرفت که 4 فروند نسخه ضدزیر دریایی و ما بقی نسخه ترابری  بود  و با رضایت از عملکرد این بالگرد دست به تولید تحت امتیاز این بالگرد در چین زد که شامل 12 فروند نسخه SA-321G  برای عملیات  ضد زیر دریایی که در قالب  Z-8C  تولید شد و 54 فروند نسخه ترابری برای نیروی زمینی که در قالب چند  نمونه مختلف تولید شد

زد8 نیز مانند سوپر فریلون  دارای  بدنه انگلیسی با دمی در بالای  بدنه و درب عقب است. این بالگرد مدلهای بسیار در ارتش  چین دارد که به انها در زیر خواهیم پرداخت

Z8A:  یک نسخه ترابری  ساخته شد در چین که در سال1999 توسعه یافت  ولی به دلیل  مشکلاتWZ-6A که در واقع نسخه چینی موتور نسخه فرانسوی  بود این طرح تا سال 2005 نیز وارد  خدمت نشد. این نسخه یک نسخه ترابری  با توان حمل  تا 27 سرباز را دارد و مجهز به یک برجک دوربین دید  حرارتی زیر بدنه برای ماموریتهای ویژه و یک رادار اب و هوا و ناوبری در دماغه است. نسخه چینی  این موتور قدرت بیشتری دارد 1500 اسب بخار قدرت فراهم میکند

z8a

Z-8K: نسخه بهبود  یافته نسخه قبلی که مجهز به سامانه هشدار دهنده راداری، پرتاب کننده فلر و چف  و کابین دیجیتال تر با شش نمایشگر رنگی شده و در سال 2010  میلادی وارد خدمت شده است.یک نسخه از این بالگرد  با نام Z-8KH برای نیروی هوایی چین  در نقش جستجو و نجات ساخته شده است

z8k

Z-8J: نسخه  ترابری  مشابه نسخه Z-8A برای نیروی دریایی چین ..این نسخه در خدمت تفنگداران دریایی چین برای حمل  سربازان به  ساحل است

z8j

Z-8B: یک نسخه برای نیروی دریایی که البته توسط نیروی زمینی نیز از قرار به خدمت گرفت شده است. این نسخه  دارای  یک سطح زیر قایق شکل برای فرود روی اب است گفته شده این نمونه  از دو موتور پرات اندویتنی  کانادا پی تی6 استفاده میکند و احتمالا تعداد محدودی از ان ساخته شده و در نهایت با زد 18 جایگزین خواهد شد

Z-8JH: نسخه بهبود یافته  نسخه قبلی  باز در نقش ترابری  در خدمت نیروی  دریایی چین که دارای  یک سامانه دید حرارتی زیر دماغه  رادار ناوبری و همچنین  دو غلاف راکت در دو طرف بدنه برای شلیک راکت و پشتیبانی مسلح است.نسخه ای دیگر  نیز برای نیروی دریایی با کد JA در خدمت است که دارای  توان بیشتر در پرواز شبانه است

z-8jh

Z-8S: نسخه جستجو و نجات این بالگرد برای نیروی  دریایی که مجهز به رادار   جستجو در دماغه است که البته  تنها جلو را پوشش داده و سامانه دید حرارتی.

Z-8AEW: نسخه هشدار دهنده زودهنگام این بالگرد برای نیروی دریایی که دارای یک رادار جمع شونده در قسمت زیر بالگرد است که در عقب بالگرد جمع شده و  قابلیت جستجو 360 درجه را دارد . جزئیات این رادار مشخص  نیست ولی گفته شده این دارای  ارایه فازی  دارای  برد کشف حدود 200 کیلومتر است

نسخه هشدار دهنده راداری زذ8

Z-8C: همان طور که گفته شد این نسخه  برای نقش ضد زیر دریایی ساخته شد و در واقع تولید تحت امتیاز خود نسخه فرانسوی بود و نه یک نسخه چینی . این نسخه مجهز به سونار فروبرده در اب از نوع HS-12  ساخت فرانسه بود و میتواند تا دو ازدر عمقی ضد زیر دریایی  و یا موشک های ضد کشتی چون سی802 و سی803را  کنار بدنه حمل کند

Z-18

زد 18 نسخه پیشرفته تر زد است البته یک بالگرد جدا است که بر اساس زد8 ساخته شد. این نسخه دارای ویژگی ها ظاهری مشابه با زد8 است ولی کاملا قابل قیاس است و در سال 2014 میلادی برای اولین بر رونمایی شد. زد18 قرار است جایگزین برخی نسخه های  فعلی زد8 از جمله نسخه های فرانسوی که در دهه 1980 وارد خدمت شدند بشود . در ساخت بدنه و  تیغه ها به شدت از مواد کامپوزیت استفاده شده است .این نسخه از سه موتور  WZ-6C استفاده میکند  که یک موتور بیش از  در نسخ قبلی یعنی زد8 دارد از این رو قدرت بیشتری دارد. میتواند تا 27 سرباز مسلح و یا 13 تن بار در مجموع حمل کند که شامل یا 7 تن بار خارجی و یا 6 تن بار داخلی است.دارای درب بگیری عقب با یک سطح شیب دار برای سوار کردن خودرو است و در سمت راست بدنه نیز داری یک درب مجهز به پله است.بالگرد دارای هشدار دهنده راداری  و جیمینگ فروسرخ  روی دم برای کاهش احتمال قفل موشک فروسرخ  است و دارای  کابین دیجیتال با هفت نمایشگر رنگی است. این نسخه که ستون فقرات اینده بالگردهای سنگین ارتش چین ی را تشکیل میدهد دارای چندین مدل است

Z-18J بت: نسخه هشدار دهنده زودهنگام  دارای  یک رادار جمع شونده ارایه فازی فعال با توان جستجو 360 درجه است که مشابه رادار نصب شده بر روی نسخه مشابه  روی بالگرد زد8 است.این نسخه  در خدمت نیروی دریایی چین است

Z-18J

Z-18F سی ایگل:نسخه جستجو و نجات و ضد زیر دریایی  این بالگرد که دارای یک  رادار با توان جستجو  360 درجه برای جستجو روی سطح اب زیر دماغه است و از یک پاییه زیر  بدنه مجهز به یک دوربین دید حرارتی میباشد  .دارای یک سناور فروبرنده در زیر بدنه برای جستجو زیر اب به دنبال  زیر دریایی به شکل فعال و غیر فعال است و دارای دو پایه برای حمل سلاح در هر سمت است زیر هر پایه دو جایگاه حمل سلاح است که در مجموع میتواند تا چهار اژدر عمقی ضد زیر دریایی و یا موشک  ضد کشتی چون YJ-9  با برد 25 کیلومتر را حمل کند را حمل کند

Z-18F

Z-8G:

از اواخر سال 2014  نیروی زمینی چین در حال ارزیابی نسخه خود Z-18 (Z-8G) برای عملیات در ارتفاع بالا در تبت بوده است. این هلیکوپتر همچنین از توربوشفت های وارداتی PT6B-67A نیرو می گیرد. برد آن حدود 1000 کیلومتر است. در مقایسه با Z-18 نیروی دریایی، نسخه ارتشی دارای  بینی گرد تر است که شبیه Mi-171E روسی است . کابین دارای کابین شیشه ای و رادار تعقیب زمین است که در زیر دماغه نصب شده است. انتظار می‌رود Z-8G جایگزین Z-8A/B شود که در حال حاضر در نیروی زمینی چین  در خدمت است

Z-8L:این ن جدیدترین نوع پهن پیکر Z-8G (Z-8L) برای اولین بار در پایان سال 2017 پرواز کرد. به نظر می رسد این هلیکوپتر شباهت هایی با NH-90 اروپایی و S-92 آمریکایی( این بالگرد بسیار شبیه اس92 میباشد)  با دو برامدگی بزرگ برای سوخت در دو طرف بدنه باشد . در نتیجه فضای بار داخلی آن با جابجایی مخازن سوخت داخلی افزایش یافته است.برای اهداف عملیاتی ویژه، برخی از Z-8Lها دارای حسگرهای هشدار دهنده راداری و هشدار دهنده فروسرخ نزدیک شدن موشک است که در چهار سمت بالگرد نصب شده است . این بالگرد دارای سیستم جیمینگ فروسرخ و همچنین پرتاب کننده فلر و چف برای فریب موشک است.این نمونه ترابری برای  نیروی زمین  ساخته شده و دارای توان حمل 27 سرباز  و 7 تن بار خارجی است

Z-8L

سری بالگردهای زد 8 و زد 18 بالگردهای ترابری  سنگین چین هستند و این کشور نیز دست به توسعه مدل های بسیاری از  انها برای انجام عملیات های  مختلف زده است. در هر سه نیرو خدمت میکنند و عمل از نظر سطح کاربرد ار ان را میتوان با بالگرد شینوک در ارتش امریکا قیاس کرد. این بالگرد امید ارتش چین در ترابری سنگین و بخش هوا دریا است

عبدالحمید تارخ

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن