بالگرد

بالگردضد زیر دریایی و گشت دریایی کاموف25 و کاموف27

بالگردضد زیر دریایی و گشت دریایی کاموف25 و کاموف27

شوروی در میانه دهه 1950 نیاز به یک بالگرد ضد زیر دریایی داشت. شرکت  کاموف  که تنها سازنده بالگرد برای نیروی دریایی شوروی بود دست به کار شد توسعه  یک بالگرد جدید بر اساس کاموف 15 ولی بزرگتر شد .بالگرد مانند طرح های قبلی کاموف دارای  دو پروانه که خلاف جهت هم می گشت  و فاقد پروانه  دوم بود. دارای  دو موتور از  نوع جی تی دی -3  توربوشفت بود که در واقع  نسخه  تغییر یافته موتور توربوپراپ تی وی دی 10 بود که برای هواپیمای ترابری انتنوف 28 ساخته بودند.در زیر دماغه دارای یک رادار جستجوی سطحی بود و در نوک  بالچه های کوچک خود  موشک هدایت رادیویی حمل می کرد . این طرح جدید کاموف 20 نام گرفت ولی  نیروی دریایی شوروی به این بالگرد این ایراد  اساس را گرفت که فاقد توان ضد زیر دریایی است . کاموف 20 در سال 1960 پرواز کرد ولی به تولید نرسید  ولی پاییه ای برای توسعه طرح جدید با نام کاموف 25 شد.ناتو به بالگرد جدید لقب هورمونی داد.

کاموف 25 شکل کلی کاموف 20 را به ارث برد و مانند ان دارای  سه سکان عمودی  بود  حتی  موتور تغییر نکرده  و تنها نسخه ارتقا  یافته جی تی دی 3 اف روی ان نصب شد که  983 اسب بخار قدرت فراهم میکرد   و در ورودی هوا  دارای  سامانه گرمایشی  برای جلوگیری از عدم یخزدگی   دهانه ورود در عملیات در دریایی شمال بود.البته  برخی از سری های تولید  هم از موتور جی تی دی 3 ام بهره بردند که 1000 اسب بخار قدرت داشت . این موتور از سال 1972 به بعد روی نسخه های تولید نصب شد

دارای  1150 کیلوگم سوخت داخلی  بود ولی می توانست  تا دو مخزن سوخت 200 لیتری را نیز  در زیر بالچه های بیروی  حمل کند و از چهار ارابه  فرود جمع شونده استفاده  می کرد. ارابه های فرود در درون بدنه جمع نمی شدند   تنها بالا می امدند

کاموف 25. برامدگی زیر دماغه محل قرار گرفتن رادار است
کاموف 25. برامدگی زیر دماغه محل قرار گرفتن رادار است

دارای  دو پروانه هر کدام به سه تیغه بود که بر خلاف هم می چرخیدند از این رو گشتاور هم دیگر را خنثی می کردند تا نیازی به پروانه دم نباشد . هر تیغه  دارای  سامانه گرمایشی الکترونیک برای جلوگیری از یک زدگی بود . برای  هدایت   پروانه ها و همچنین ارابه های جمع شونده از  دو سامانه هیدرولین  ای ار اس 10 بی و یک سامانه هیدرولیک  یدکی ای اس پی 10 وی استفاده میکرد  .

بالگرد توان فرود بر روی عرضه   کشتی را داشت و به دلیل داشتن دو پروانه بر روی هم  توان بهترین نصب به بالگردهای با پروانه متعارف در فرود ایمنتر در شرایط متلاطم  دریا را داشت و میتوانست    بر روی یک شیب دار  10 درجه با سرعت باد 18 متر بر ثانیه فرود بیاید.

برای مواقع اضطراری و فرود بر روی اب هر چهار چرخ دارای  بالشتک  هوا  بود که توسط یک پمپ باد سه سیلندر  در عرض شش ثاینه باد می شد . پمپ   با کمک  برق کار میکرد  و نیاز  به روشن بودن موتور نیز نداشت .

بالگرد  دارای  دو ژنراتور برق بود یکی به عنوان ژنراتور اصلی  و دومی به عنوان ژنراتور  یدک .ژنراتور اصلی از نوع جی اچ اس 40 یو با توان 40 کیلوات  قدرت بود

از جمله سامانه های الکترونیکی  کاموف 25 می توان به   ارتفاع یاب رادیویی ، هشدار دهنده برخورد با زمین  در سرعت بالا،قطب نمایی رادیویی، یک سامانه ناوبری خودکار که محل ناو خودی را مشخص می کند و ژیرسکوپ بود . یک سیستم خلبان خودکار  این اجازه را میدهد تا سرعت و ارتفاع پروازی را تنظیم کرد و نیاز به هدایت دستی  بالگرد در مسافت طولانی  نبود  و می توان با برنامه ریز ان از مبدا به طرف مقصد  به صورت خودکار پرواز کند .همچنین یک سامانه ارتباطی پی 860 میتواند ارتباط  رادیویی را تا برد صد کیلومتر تامیین  کند .این ارتباط می توانست  شامل  ارسال صوت  و یا داده های سنسورهای مختلف مانند رادار باشد

توان حمل بمب واژدر عمقی در خارج بدنه را دارد . اژدر ای تی 1 اصلیترین  سلاح این بالگرد دارای  وزن 550 کیلوگرم  بود  و می توانست  تا عمق 200 متری اب  دست به عملیات بزند.همچنین توان حمل بمب  ضد زیر  دریایی عمقی تا وزن 250 کیلوگرم با توان انفجار در عمق 300 متری را داشت.

مدل های مختلف

کاموف 25:اولین نسخه  که در تیراژ کم برای ازمایش این بالگرد تولید شد

کاموف 25 پی ال با نام ناتو هورمون ای: نسخه اصلی ضد زیر دریایی با  توان گشت  و نابودی زیر  دریایی دشمن در برد 250 کیلومتری از ناو . این نمونه در پشت سر بالگرد دارای  یک سونار اپ سی وی 2 اوکا است که با کابل به درون اب برده شده . همچنین یک سانوبوی (سونار هوا پرتاب) بر  روی یک پاییه در سمت چپ بالگرد نصب می شود و در انتهای دم دارای یک اشکار ساز مغناطیسی بود   . یک رادار جستجوی سطحی Mushroom با برد 150  کیلومتر بر ضد یک کشتی  بزرک و 90 کیلومتر بر ضد یک زیر دریایی  به روی اب امده در زیر دماغه داشت و تصاویر  رادار بر روی یک صفحه سی ار تی تک رنگ به کاربر نشان داده می شد.همچنین یک لینک  ارتباط داده  می توانست  تصاویر  رادار را به ناو یا یک واحد دیگر منتقل کند.275 فروند  از این نمونه تولید شد

کاموف 25 تی هورمون بی:این نسخه برای هدایت موشک  های دوربرد ضد کشتی  شوروی ساخته  شده بود. شوروی در دهه 1960 موشک  های با  برد 300 تا 700 کیلومتر را در نقش ضد کشتی ساخت که به روش رادار فعال  شلیک می شدند . از انجای که لازم بود تا موقعیت هدف در مرحله نخست  در اختیار  موشک قرار بگیرد و بعد شلیک شود و ممکن بود  هدف دور از دسترس  واحد شلیک موشک باشد از این را این مدل وظیفه   کشف  دشمن با رادار خود و دادن اطلاعات هدف به منبع شلیک کننده موشک  بود. از این رو  بدون اینکه مثلا  بمب افکن،  ناو یا زیر دریایی خود توسط  رادار خود هدف را کسب کنند، توسط رادار کاموف 25 هدف را کسب و با ان درگیر می شدند. این نمونه دارای  رادار  Big Bulge  بود که برای  بمب افکن توپلوف 995 و 142 طراحی شده بود. این رادار دارای  برد 250  کیلومتر بود و می توانست  اطلاعات  رادار خود را تا برد 250 کیلومتری برای هر منبعی ارسال کند. این نمونه فاقد هر گونه تجهیزات جنگ  ضد زیر دریایی و اژدر  بود.50 فروند از این نمونه تولید شد

کاموف 25 پی ال . درب کشویی در سمت چپ از جمله ویژگی هر دو نمونه کاموف25 و 27 بود
کاموف 25 پی ال . درب کشویی در سمت چپ از جمله ویژگی هر دو نمونه کاموف25 و 27 بود

کاموف 25 پی اس:” نسخه جستجو  و نجات کاموف 25  دارای  12 صندلی  برای مسافران و همچنین بالابر برای  بالا  کشیدن افراد  … این نمونه دارای   رادیویی غیر  نظامی در کنار رادیویی نظامی  و انتن های  جهت دریافت علائم  کمک از کشتی های مختلف است .

کاموف 25کا: نسخه ای غیر نظامی برای حمل نقل  مسافر

چندین نسخه  دیگر نیز از کاموف 25 ساخته شدند  که هرگز از ده فروند بیشتر تولید نشدند . بین سال 1965 تا 1975 در مجموع  460 فروند کاموف 25 ساخته شد که به غیر از شوروی  در هند، یوگسلاوی، ویتنام، سوریه، اکرایین و بلاروس خدمت کرد ولی امروزه از خدمت خارج شده است

کاموف 27

در سال 1973 نیکولای کاموف در گذشت و جای وی را سرگی میخایولیچ گرفت . وی  تصمیم گرفت به در خواست  نیروی دریایی نسخه بزرگتر کاموف 25 را توسعه دهد. البته کار بر روی نسخه  بزرگتر کاموف 25 از سال 1969 اغاز شده بود ولی در سال 1973 تبدیل به بالگرد  جدید شد و اولین پرواز خود را با نام کاموف27 در تاریخ 24 دسامبر سال 1973 انجام داد ولی تا سال 1982 وارد خدمت نشد.کاموف 27 از نظر  ظاهری کاملا مشابه کاموف25 بود فقط بزرگتر بود و از دو موتور توربوشفت تی وی 3-117 که بر روی  بالگردهای روسی چون میل24/میل8 و بعدها  میل28 و کاموف50 و 52 نصب شده بهره می برد .هر کدام از موتورها 2190 اسب بخار  قدرت فراهم می کردند   ولی بعد ها  نسخه تی وی3-117 وی با توان 2200 اسب بخار روی بالگرد نصب شد.

دارای  سوخت بیشتر بود و به جای سه سکان عمودی در کاموف25 دارای  دو سکان بود و واحد  برق ژنراتور قدرتمند تری  در اختیار داشت .در عقب بدنه سمت چپ دارای  یک درب کشوی بود(کاموف 25 هم چنین دربی داشت) که تنها درب به غیر از درب دو خلبان بود.می توانست  دو دو طرف بدنه به بالچه های قبل جمع شدند برای حمل تسلیحات  ضد کشتی وضد زیر دریایی مجهز شود. همچنین  این مدل دارای دو بالشتک هوا در دو طرف بدنه برای فرود بر روی اب بود .

کاموف 27 پی اس نسخه جستجو و نجات دارای بالا برد با توان حمل 300 کیلوگرم
کاموف 27 پی اس نسخه جستجو و نجات دارای بالابر با توان حمل 300 کیلوگرم

دارای  سه خدمه شامل  خلبان  کمک خلبان و افسر  جنگ ضد زیر دریایی  بود . دارای  یک  اشکار ساز مغناطیسی  در میان دو  سکان عمودی بود ، یک رادار جستجوی  سطحی  Osminog در زیر دماغه داشت  که بسته به  سطح پرواز بین 5 تا  180   کیلومتر برد داشت ، سونار  ار جی بی 16 برای جستجوی اهداف  تا برد 8 کیلومتر و عمق صد متر  اب در قسمت عقب  بالگرد مانند کاموف 25  قرار داشت . همچنین  این مدل می توان  انوع بمب و ازدر  عمقی  ضد زیر دریایی را در درون بدنه  و یا زیر بالچه  حمل کند و نسخه  در خدمت ارتش  روسیه حتی توان حمل  موشک  هدایت رادیویی خا 23 را برای درگیری با کشتی های دشمن را داشت .این بالگرد دارای یک دهلیز داخلی برای حمل تا دو بمب و یا یک اژدر ضد زیر دریایی است

مدلهای مختلف

کاموف 27 چی ال:نسخه ضد زیر دریایی که در بالا به ان اشاره  شد

کاموف پی اس:نسخه جستجو و  نجات  با دارا  بود چهار خدمه مجهز به یک بالابر  با توان تحمل 300 کیلوگرم بار ،رادر جستجوی  در زیر دماغه   ولی فاقد  سونار و اشکار ساز مغناطیس  است. همچنین  این نمونه دارای رادیو و سامانه ناوبری پیشرفته تر  برای انجام گشت های  دوربرد تر است  و از سوخت بیشتر حمل میکند و در درون بدنه دارای  دو قایق  بادی نجات است   . برای عملیت جستجو  و نجات در شب دارای  چهار نورافکن  1000 واتی  است که دوتا از  انها در کنار در های جلوی  قابل هدایت  توسط خدمه هستند.

کاموف 27 پی دی: نمونه دیگر جستجو و نجات  دارای  برد بیشتر

با توسعه کاموف 27 در دهه 1970 کاموف 32 ساخته شد. این نسخه در مرحله اول برای انجام تحقیقات در قطب شمال ساخته شده بود ولی بعدها تبدیل به نسخه غیر نظامی کاموف 27 شد. این نمونه دارای  بدنه بزرگتر و موتور قویتر بود و توان حمل بار بیشتری را داشت  . با وجود اینکه کاموف 32 غیر نظامی  بود ولی چند  نسخه نظامی از ان نیز توسعه  یافت   که شامل  کاموف  32 ای 7 نسخه گشت  دریایی با توان حمل راکت انداز اس 8 و موشک ضد کشتی خا 35  دارای  رادار درگیر در زیر دماغه  بود ، کاموف 32 ای 2 نسخه جستجو و نجات  و دیگری  کاموف 32 اس نسخه جستجو  و نجات  و ترابری  که دارای  رادار جستجوی سطحی نیز بود .

همچنین  به نسخه صادراتی کاموف 27، کاموف 28 میگویند

به غیر از روسیه کاموف 27 در الجریزه، هند،پرتقال،سوریه، اکرایین، کره جنوبی در نقش نظامی خدمت میکند  و کاموف 32 نیز در نقش غیر نظامی در چند شرکت به خدمت گرفته شده است . خط تولید کاموف 27 و 32 فعال است.

بالگردضد زیر دریایی و گشت دریایی کاموف25 و کاموف27
پرتاب اژدر از دهلیز داخلی
پرتاب بمب از دهلیز داخلی
در تصویر سونار کاموف 27 که از پشت بالگرد در حال پایین امدن با کابل برای شنیدن صدای زیر دریایی به صورت فعال و غیر فعال است دیده می شود
در تصویر سونار کاموف 27 که از پشت بالگرد در حال پایین امدن با کابل برای شنیدن صدای زیر دریایی به صورت فعال و غیر فعال است دیده می شود

بر اساس کاموف 27 بالگرد کاموف 29 ساخته شد. این نسخه  در دهه 1970 توسعه یافت  و هدف از طراحی ان  به کار گیری  یک بالگرد ناونشین  برای تفنگ داران دریایی بود که توان حمل سربازان  و بار را داشته باشد  و بتوان با  حمل سلاح نیز در خارج بدنه دست به پشتیبانی  هوایی نزدیک بزند. اولین پرواز  این  نمونه در سال 1976 انجام شد و بین سال های 1984  تا 1991 در خط تولید بود.از جمله تفاوت های این مدل با کاموف 27 میتوان به سه پنچره در هر سوی بدنه ،  توان حمل تا 16 سرباز مسلح  ،توان حمل تا 4000 کیلوم بار خارجی  را داشت و توسط  دو بالچه جدا شونده در دو طرف می می توانست  تا چهار راکت  انداز 20 لول 80 م م ویا تا هشت موشک ضد تانک ای تی 6 اشتروم و غلاف توپ های 23 و 30 م م در زیر بال حمل کند .59 فروند از این مدل تولید شد

کاموف 32
کاموف 29
بالگرد کاموف 25 کاموف 27
طول 9.75 متر 11.3 متر
ارتفاع 5.37 متر 5.5 متر
کمترین وزن 4763 کیلوگرم 6500 کیلوگرم
موتور دو دستگاه موتور جی تی دی -3 اف دو دستگاه موتور تی وی 3-117 وی
توان موتور 900 اسب بخار 2200 اسب بخار
بیشترین سرعت 209 کیلومتر بر ساعت 270 کیلومتر بر ساعت
برد رزمی 400 کیلومتر 980 کیلومتر
تجهیزات رادار، سونار، کاونده مغناطیسی ،سانبویو رادار، سونار، کاونده مغناطیسی ،سانبویو
سلاح اژدر و بمب اژدر و بمب و موشک

 ترجمه:عبدالحمید تارخ

کاموف 27 و بالشتک هوا در دو طرف برای فرود روی اب
کاموف 27 و بالشتک هوا در دو طرف برای فرود روی اب

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن