ارتش ها

بررسی تجهیزات ارتش لبنان

بررسی تجهیزات ارتش لبنان

با تشکیل جمهوری لبنان در اواخر جنگ جهانی دوم ،در یک اوت سال1945 ارتش لبنان شکل گرفت البته ارتش لبنان بعد از اینکه امپراتوری عثمانی فروپاشید و قیمومیت این کشوربرای مدتی به دست فرانسه افتاد توسط فرانسوی ها که قدرت و نفوذی سیاسی و اقتصادی و فرهنگی زیادی در لبنان داشتند شکل گرفت ولی به عنوان ارتش یک کشور مستقل به همان سال1945 بر میگدد

در طول جنگ جهانی دوم، نیروهای لبنانی وابسته به فرانسه در لبنان با نیروهای فرانسوی دولت ویشی علیه نیروهای آزاد فرانسوی و بریتانیایی جنگیدند.حکومت ویشی حکومتی دست نشانده المان نازی در فرانسه بود که بعد از اشغال فرانسه به دست نازیها تاسیس شد و بسیار از مستعمرات فرانسه به دست انها افتاد. انها از ارتش مستعمراتی خود میخواستند علیه نیرویهای فرانسه ازاد به رهبری ژنرال مشهور دوگل بجنگند. پس از تسلیم نیروهای ویشی در خاورمیانه در ژوئیه 1941، داوطلبانی از لبنان در نیروهای فرانسوی آزاد نام نویسی کردند و در نبردهای ایتالیا، شمال آفریقا و جنوب فرانسه شرکت کردند.این نبردها ضد نیرویهای محور بود که المان و ایتالیا عضو ان بودند.در سال 1943، قبل از اعلام استقلال لبنان، تمامی واحدهای نظامی در یک تیپ به نام تیپ پنجم به فرماندهی ژنرال فواد شهاب ترکیب شدند. در روز اعلام استقلال لبنان، هنگ سوم پیاده لبنان به منظور حفظ امنیت در اختیار دولت لبنان قرار گرفت. در ژوئن همان سال، فرانسوی‌ها واحدهایی ارتش جدید لبنان را بازسازی کردند که سپس به نیروهای بریتانیا در خاورمیانه متصل شدند. اکثریت نیروهای مسلح لبنان بخشی از ارتش فرانسه در لبنان باقی ماندند.

پس از به دست آوردن استقلال در سال 1943، دولت لبنان در سال 1944 یک هیئت رسمی برای مذاکره با فرانسوی ها در مورد شرایط مربوط به تحویل فرمانده ای ارتش لبنان را به حکومت لبنان تشکیل داد. پس از نزدیک به سه هفته گفتگو، فرماندهی مشترک فرانسه و بریتانیا حکم داد که مسئولیت واحدهای مسلح تحت کنترل فرانسه به دولت مستقل لبنان واگذار شود.در ان زمان واحد لبنانی ارتش فرانسه 3000 نفر عضو داشت. در 1 اوت 1945 در ساعت 00:00، این نیرو ها تحت اختیار کامل دولت ملی لبنان قرار گرفت. این روز هر ساله به عنوان روز ارتش لبنان گرامی داشته می شود.

پس از ایجاد اقتدار بر ارتش در سال 1945، دولت لبنان عمداً نیروهای مسلح خود را به دلیل سیاست داخلی منحصر به فرد این کشور کوچک و ضعیف نگه داشت. سیاستمداران مسیحی می ترسیدند که مسلمانان از نیروهای مسلح به عنوان وسیله ای برای به دست گرفتن قدرت در یک کودتای نظامی استفاده کنند. همچنین به نظر می‌رسید که آنها تمایلی به متحمل شدن هزینه نگهداری یک ارتش بزرگ مجهز نداشتند..در طول دهه‌های 1950 و 1960، لبنان هرگز بیش از 4 درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف بودجه نظامی نکرد. بسیاری از مسیحیان لبنانی نیز نگران بودند که ارتش بزرگ به ناچار لبنان را به درگیری اعراب و اسرائیل کند. با این حال، سیاستمداران مسلمان نیز نگران بودند که ارتش قوی علیه منافع مسلمانان استفاده شود زیرا توسط مسیحیان فرماندهی می شود. در عین حال، آنها تمایل داشتند که احساس کنند ارتش باید به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند در مبارزه اعراب و اسرائیل نقش داشته باشد. علاوه بر دو دیدگاه متضاد اصلی، سیاستمداران برجسته لبنانی از مذاهب مختلف در لبنان نیز تمایل دارند که جنگ سالاران فئودالی باشند که شبه‌نظامیان خصوصی خود را فرماندهی می‌کنند و می‌ترسند که ارتش قوی قدرت شخصی آنها را به خطر بیندازد. در سال 1948، هنگ سوم پیاده نظام لبنان با نیروهای اسرائیلی که روستای لبنانی ملکیه در شمال جلیل را اشغال کرده بودند، جنگید و آنجا را به تصرف خود درآورد .این اولین عملیات رزمی بزرگ برای نیروهای مسلح لبنان تحت حکومت مستقل لبنان بود.

“”” جنگ داخلی لبنان  یک جنگ داخلی چند وجهی بود که از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ بطول انجامید و در حدود ۱۲۰۰۰۰ نفر تلفات بر جای گذاشت. تا سال ۲۰۱۲ حدوداً ۷۶۰۰۰ نفر همچنان آواره بودند بر اثر این جنگ همچنین یک میلیون نفر لبنان را ترک کردند

قبل از جنگ لبنان یک کشور چند فرقه ای بود که در شهرهای ساحلی اکثراً سنیها و مسیحیان، در جنوب و دره بقاع در شرق عمدتاً شیعیان و در نواحی کوهستانی بیشتر دروزیها و مسیحیان ساکن بودند و دولت لبنان تحت تأثیر قابل توجه نخبگانی از مسیحیان مارونی اداره می‌شد.. پیوند بین سیاست و مذهب در دوران قیمومیت فرانسه بر لبنان در سالهای ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۳ و ساختار پارلمان به نفع برتری جمعیت مسیحیان پایه‌گذاری شد. اگرچه کشور جمعیت بزرگی از مسلمانان داشت و بسیاری از جریانات پان عربیسم و چپ به مخالفت با دولت طرفدار غرب برخاستند. پایه‌گذاری اسرائیل و آوارگی صدها هزار مهاجر فلسطینی در فاصله سالهای ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۷ باعث برهم خوردن تعادل جمعیتی بنفع مسلمانان شد. جنگ سرد تأثیر عمیقی بر تجزیه لبنان داشت که عمدتاً به علت قطبی شدن شرایط سیاسی بود که پیش از آن در بحران سیاسی ۱۹۵۸ خود را نشان داده بود. بطوریکه مارونیها به طرفداری از غرب و جنبشهای پان عربی به طرفداری از کشورهای عرب متحد شوروی پرداختند.

مبارزه میان مارونیها و فلسطینیها (عمدتاً سازمان آزادیبخش فلسطین) از سال ۱۹۷۵ شروع شد. سپس چپها، پان عربها و گروهای مسلمان لبنانی اتحادی با فلسطینیها تشکیل دادند. در طول دوران جنگ اتحادها بسرعت و به‌طور غیرقابل پیش‌بینی تغییر می‌نمود. علاوه بر آن قدرتهای خارجی همچون سوریه و اسراییل درگیر جنگ شده و در کنار طرفهای مختلف جنگ مبارزه می‌کردند. همچنین نیروهای حافظ صلحی مانند نیروهای چند ملیتی در لبنان و یونیفل نیز در لبنان مستقر بودند.

در سال ۱۹۸۹ معاهده طائف آغازگر پایان درگیرها بود. در ژانویه ۱۹۸۹ هیئتی از اتحادیه عرب شروع به فرمول بندی راه حل‌های مناقشه نمود. در مارس ۱۹۹۱ پارلمان قانون عفو عمومی را برای تمامی جنایات قبل از این تاریخ به تصویب رساند.در می ۱۹۹۱ تمامی گروه‌های شبه نظامی به استثنا حزب‌الله منحل شدند و ارتش لبنان بازسازی خود را به عنوان یک سازمان غیرفرقه ای آغاز نمود.با این حال تنشهای مذهبی مابین شیعیان و سنی‌ها به قوت خود باقی ماند””””””

این بخش از جنگ داخلی لبنان از ویکی پدیا فارسی گرفته شده

با تشدید جنگ داخلی، شبه نظامیان لبنانی قوی تر شدند و به زودی از ارتش پیشه گرفتند. این امر به سرعت اقتدار دولت مرکزی را تضعیف کرد. توانایی دولت برای حفظ نظم نیز به دلیل ماهیت ارتش لبنان کم بود. ارتش لبنان یکی از کوچکترین ارتش ها در خاورمیانه بود که بر اساس نسبت ثابتی از مذاهب تشکیل شده بود . با فرار اعضای شبه نظامیان فرقه ای، ارتش در نهایت قادر به مهار گروه های شبه نظامی، مهار ساف یا نظارت بر نفوذ خارجی نیست. از آنجایی که دولت، به ویژه افسران این ارتش ، تحت سلطه مسیحیان بود، اعتماد مسلمانان به نهادهای مرکزی، از جمله ارتش، کم بود. فروپاشی ارتش لبنان در نهایت توسط فراریان مسلمان این ارتش آغاز شد و اعلام کردند که دیگر از ژنرال های مارونی (مسیحی)دستور نمی گیرند.

در 4 ژوئیه 1991، به دنبال شکست مذاکرات خلع سلاح، طبق توافق طائف، ارتش لبنان به مواضع فلسطینیان در جنوب لبنان حمله کرد. این تهاجم شامل 10000 سرباز علیه حدود 5000 شبه نظامی، 3 روز به طول انجامید و با تسلط ارتش در تمام مواضع فلسطینی ها در اطراف صیدا به پایان رسید. در توافقنامه ای که به دنبال آن تمام سلاح های سنگین تسلیم شد

از دسامبر 1999 تا ژانویه 2000، یک گروه اسلامی ، قیام ناموفقی را علیه مقامات لبنانی در منطقه دینیه به راه انداخت. در یک دوره 8 روزه درگیری در کوه های پوشیده از برف در شرق بندر شمالی طرابلس، 14 سرباز و 25 شورشی کشته شدند.

در جنگ لبنان در سال 2006، ارتش لبنان درگیر مستقیم با ارتش اسرائیل نشد، علیرغم اینکه تهدید به تلافی در صورت پیشروی بیش از حد ارتش اسرائیل به سمت شمال به سمت لبنان کرده بود . با این حال، اسرائیل چندین پایگاه نظامی لبنان را بمباران کرد. نیروهای لبنانی ضمن ارائه کمک به غیرنظامیان، به برقراری نظم در خیابان‌های شهر کمک کردند، پناهندگان را به مناطق امن‌تر هدایت کردند.در چندین نوبت، نیروهای لبنانی سلاح های ضد هوایی را به سمت هواپیماهای اسرائیلی شلیک کردند، اما هیچ خسارتی ثبت نشد. در مجموع، 49 سرباز لبنانی کشته شدند.

از زمان آغاز درگیری ها در سوریه(جنگ داخلی سوریه) ارتش لبنان برای جلوگیری از درگیری های سنی و شیعه در شهر طرابلس و همچنین در سایر مناطق پرتنش مانند عرسال و مرکز شهر بیروت مستقر شده است. گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره پایگاه هایی در مرزهای کوهستانی شرقی لبنان با سوریه دارند که از آنجا علیه ارتش لبنان و حزب الله عملیات می کنند. ارتش لبنان به دلیل سرایت درگیری های سوریه به آن سوی مرزها تحت فشار شدید قرار گرفته است.

در 23 ژوئن 2013، درگیری شدید در صیدا بین پیروان واعظ سنی سلفی احمد الاسیر و نیروهای لبنانی رخ داد. در پی این درگیری ها، ارتش لبنان برای تسخیر مقر شیخ اسیر در ابره و دستگیری وی اعزام شد. یگان‌های ارتش لبنان در نبردی که منجر به کشته شدن دست‌کم ۱۶ سرباز لبنانی و زخمی شدن دست‌کم ۵۰ نفر شد، به مدت دو روز با شبه‌نظامیان طرفدار اسیر جنگیدند. اگرچه نیروهای ارتش توانستند پیروزی به دست اورند اما اسیر توانست فرار کند و تنها در 16 اوت 2015 در حالی که تلاش می کرد با گذرنامه جعلی از کشور فرار کند، دستگیر شد.

در 2 اوت 2014، پس از دستگیری یکی از فرماندهان جبهه النصره، ابو احمد جمعه؛ تروریست های النصره و داعش در شهر عرسال به نیروهای مسلح لبنان حمله کردند و کنترل این شهر را به دست گرفتند. در 7 آگوست، آتش بس شکننده ای برقرار شد، زیرا نیروهای داعش و النصره نیز از شهر عقب نشینی کردند و در امتداد مرز با سوریه مستقر شدند. مخفیگاه آنها در آنجا متعاقباً توسط نیروی هوایی سوریه بمباران شد. دو روز بعد، ارتش لبنان با قدرت کامل وارد عرسال شد و کنترل پست های بازرسی را که ستیزه جویان قبلاً تصرف کرده بودند را پس گرفت

ماموریت های اولیه نیروهای مسلح لبنان شامل دفاع از لبنان و شهروندان آن در برابر تهاجم خارجی، حفظ ثبات و امنیت داخلی، مقابله با تهدیدات علیه منافع حیاتی کشور، مشارکت در فعالیت های توسعه اجتماعی و انجام عملیات امدادی با هماهنگی نهادهای مردمی و بشردوستانه است.

نیروهای مسلح شامل 84200 پرسنل فعال دارد که در این میان نیروی زمینی متشکل از حدود 80000 نیرو، نیروی هوایی 2500 پرسنل و 1700 نفر پرسنل در نیروی دریایی می باشد. پرسنل باقی مانده فرماندهان، مشاوران، مهندسان و اعضای نیروهای ویژه هستند. وزارت دفاع معمولا از مسیحیان لبنان تشکیل می شود .این کشور دارای شش دانشکده و مدرسه نظامی است. افسران لبنانی برای دریافت آموزش های تکمیلی به کشورهای دیگر مانند ایالات متحده، روسیه یا سایر نقاط اروپا اعزام می شوند.

تجهیزات

تپانچه برونینگ های پاور با کالیبر 9 م م طی 50 سال گذشته تپانجه اصل این ارتش بوده و همچنان جایگاه خود را حفظ کرده ولی طی یک دهه گذشته تپانچه 9 م م برتا92 و گلاک17 نیز به ان پیوسته است

سلاح اصلی و سازمانی ارتش لبنان سلاح امریکایی ام16 است. دست کم 150.000 قبضه این سلاح ام16 از انواع ای2 و ای4 تحویل شده که از این میزان 70000 قبضه ان از نسخه ام16 ای4 اخرین مدل این سلاح است تحویل ارتش لبنان شده که البته بیش از 10000 قبضه نیز ام4 برای نیرو های ویژه تحویل داده شده است .به ندرت برخی واحدها از سلاح AKM استفاده میکند برخی نیروها نیز دارای سلاح فرانسوی فاماس هستند

سلاح ام4 در دستان نیرویهای زمینی لبنان

مسلسل اصلی متوسط این ارتش مسلسل بلژیکی اف ان مگ است که دست کم15000 قبضه ان تحویل شده ولی مسلسهای چون ام60 و یا ام جی3 نیز در خدمت هستند

مسلسل سنگین 12.7 م م برونینگ ام2 به شکل گسترده ای در خدمت است که همگی به شکل نو و دست دوم از امریکا تحویل شده که روی نفربرهای ام113 و خودروی های هاموی نیز نصب می شوند

چندین نمونه راکت ضد تانک در لبنان است . تا دهه1990 راکت ار پی جی7 راکت ضد تانک اصلی بود ولی همکنون راکت ای تی4 نسخه امریکا در خدمت است که 1000 قبضه ان تحویل ارتش لبنان شده است ولی همچنان تعداد زیادی راکت کوچک لاو که اهدا شده  امریکا به این ارتش نیز در خدمت است

یک سرباز لبنانی یک ام16 در دست و یک راکت انداز ام4 در کنار خود دارد

در زمینه سلاح های ضد تانک بزرگ. طی جنگ داخلی لبنان تعداد زیادی توپ ضد تانک 105 م م ام40(تفنگ 106) از امریکا دریافت کرد ولی با ورود تعداد زیادی موشک ضد تانک دیگر از انها استفاده نمی شود

موشک ضد تانک تاو  پرتعداد ترین موشک ضد تانک لبنانی  ها است که طی دورهای مختلف از امریکا دریافت شده است .حدود 2500 تیر موشک تاو طی چند دهه از امریکا دریافت شده که سری اخر شامل1500 تیر موشک از نوع تاو2 نسخه دو مرحله ای تاو بوده است که به شکل رایگان نیز تحویل شده بود. تاو از خودروهای تاکتیک هاموی و یا نفربر های ام113 و برادلی و یا روی چیپ های دیگر شلیک می شود

یک ام113 لبنانی در حال شلیک یک موشک ضد تانک تاو

موشک ضد تانک فرانسوی میلان نیز طی چند دوره تحویل شده است . حدود 700 تیر میلان تحویل شد که هنوز در خدمت است ولی تاو جایگزین بخشی از موشکهای شلیک شده میلان نیز شده است.ارتش لبنان 700 تیر موشک ضد تانک هات2 نیز در سال2016 دست دوم از فرانسه برای شلیک از خودروهی زره کوب حامل موشک VAB-VCAC که ان نیز فرانسوی است دریافت کرده است

زره کوب VAB-VCAC

توان اصلی توپخانه ای لبنان را هویتزرهای امریکایی تشکیل دادند که همگی نیز به شکل دست دوم تحویل لبنان شده اند

هویتز 155 م م کششی ام198 پرتعداد ترین هویتزر این کشور است که طی چهار سری در مجموع 195 عراده ان همگی به شکل دست دوم تحویل لبنان شد.این هویتزر تا برد 30 کیلومتر توان اجرای اتش دارد.دو هویتزر کششی دیگر امریکا هویتزر ام 102 و ام114 است که ام 102 یک هویتزر 105 م م و ام114 یک هویتزر 115 م م است که تقریبا از هر دو کمتر از 15 عراده در خدمت است

تصویری از اهدای هویتزر های ام198 و خوروی هاموی به لبنان از طرف امریکا در بندر بیروت

حدود 60 هویتزر 130 و 122 م م ساخت شوروی از دوران جنگ داخلی در لبنان باقی مانده که همگی از مجموع دارای ارتش سوریه بوده است ولی از کم کیف عملیات بودن انها اصلا اطلاعی در دست نیست

تنها هویتزر خودکششی لبنانی ها که پیشرفته ترین هویتزر انها نیز می شود ام109 امریکایی است که باز به شکل دست دوم و البته به شکل کمک نظامی تحویل شده..بر اساس دادهای سازمان صلح تنها 20 دستگاه هویتزر ام109 ای2 تحویل شده ولی بر اساس شواهد و گفته منابع مختلف حدود 50 تا70 دستگاه نسخه ام109 ای5 نیز به شکل دست دوم در سال2017 تحویل لبنان شده است

ام109

لبنان 1000 گلوله هدایت لیزری ام712 نیز از امریکا در 2015 تحویل گرفت

بین 20 تا 30راکت انداز122 م م گراد با برد40 کیلومتر تنها راکت انداز توپخانه ای ارتش لبنان است که ان نیز باز مانده از دوران حضور سوریه در لبنان در دهه1980 است

در بخش خودروهای تاکتیکی ، خودروی هاموی و به حدود 2000 دستگاه که از امریکا دست دوم به لبنان رسیده که حدود 300 دستگاه انها زره پوش و دارای مقاومت در برابر مهمات سلاح های تهاجمی است پرتعدادترین خودرو تاکتیکی لبنایها است ولی همچنان حدود 1000 چیپ ام151 امریکا قدیمی در ارتش وجود دارد. اکثرا کامیون های این ارتش ساخت امریکا هستند اگرچه کامیون های روس کاماز نیز در خدمت میباشند

ام113 امریکا پرتعداد ترین نفربر لبنایها است . به غیر از تعدادی که از اردن و بلژیک تحول شده بقیه از امریکا امد حدود 1200 تا1400 دستگاه از این نفربرزرهی در خدمت است و در لبنان این نفربرها به موشک ضد تانک تاو، مسلسل برونینگ 12.7 م م و حتی در بسیاری از مواقع با نصب توپ23 م م دفاع هوایی روس البته در نقش  حمله به زمین و یا با سامانه ضد هوایی روسی زد پی یو14 که شامل 4 مسلسل سنگین14.5 م م است تجهیز شدند. ام113 هم نقش نفربر و هم نقش خودروی پشتیبانی را در ارتش لبنان بازی میکند

ام113 لبنانی..یکی مجهز به 4 مسلسل سنگین 14.5 م م و یکی مجهز به یک دو لول 23 م م

نفربر وی ای بی (VAB) دیگر نفربر پرتعداد لبنایی ها است که حدود 100 دستگاه ان تحویل لبنان شده . لبنان در سال 2017 از فرانسه 25 دستگاه VAB-VCAC نسخه زر کوب این خودرو را دریافت کرد که دارای 4 موشک ضد تانک هدایت سیمی نیم خودکار هات هستند و برای انها همان طور که گفته شده 600 تیر موشک هات نیز دریافت شده است .

در بخش خودروهای جنگی پیاده نظام

لبنان32 نفربر برادلی به شکل دست دوم از امریکا دریافت کرد . برادلی های تحویلی از نوع ام2 ای2بودند که دارای زرهی واکنشی برای مقابله با حملات راکتی هستند و از یک توپ 25 م م خودکار، یک مسلسل 7.62 م م و موشک ضد تانک استفاده میکند که بهترین خودروی زرهی مسلح انها است

برادلی در رزه نیروهای لبنانی
تصویری از مراسم اهدای نفربری های برادلی از طرف امریکا به لبنان

22 دستگاه نفربر مسلح AIFV از بلژیک تحویل انها شده که باز به شکل دست دوم میباشد. AIFV نسخه مسلح تر و زره پوش تر ام113 است که دارای یک برجک با یک توپ 25 م م خودکار و مسلسل 7.62 م م است

لبنان در دهه1970 موفق به دریافت 74 دستگاه خوروی شناسایی مسلح چهار چرخ پنهارد ای ام ال از فرانسه شد. پنهارد یک خودرو 4 چرخ با یک برجک با توپ 90 م م برای پشتیبانی اتش و مسلسل 7.62 م م هماهنگ با توپ اصلی است .تعدادی در جنگ داخلی از بین رفت ولی هنوز حدود40 تا 50 دستگاه ان در خدمت است

پرتعداد ترین تانک ارتش لبنان تانک تی55 است .تی55 از ارتش سوریه به لبنان رسید.بر اساس دادهای سازمان صلح دست کم180 دستگاه تی55 در اوائل دهه1990 از طرف سوریه به لبنانیها تحویل شد .این تانک بعید است به شکل فعالی دیگر در خدمت باشد

دیگر تانک لبنانیها که پیشرفته ترین تانک انها است تانک امریکا ام60 است .66دستگاه تانک ام60 ای3 دست دوم در سال 2010 از طریق اردن به لبنان داده شد.ام60 ای3 دارای رایانه کنترل اتش ، سامانه دید حرارتی هستند و توان رزم شبانه را به خوبی دارند

تانک ام60

لبنان تعداد60 تانک ام48 ای5 از اردن در دهه1980 و 100 دستگاه از امریکا در همان دهه به شکل دست دوم با توپ105 م م دریافت کردند ولی مشخصا همکنون دیگر به عنوان تانک ذخیره از انها استفاده می شود .لبنان همچنین به عنوان یکی از کاربران تانک سبک فرانسوی ای ام ایکس13 بود که با انها نیز دیگر در خدمت نیستند

در زمینه پدافند هوایی برد کوتاه در خدمت نیروی زمینی لبنان

تنها تعداد نامشخص سامانه قدیمی شانه پرتاب فروسرخ استرلا در خدمت انها است که از سوریه به انها رسیده و هیچ سامانه موشکی دیگر در دسترس نیست و تکیه انها به توپ 23 م م دولول روسی و مسلسل های 14.5 م م است که هر سه البته هیچ تاثیر در جنگ های امروزی ندارند

نیروی هوایی لبنان

نیروی هوایی لبنان در سال 1949 به فرماندهی سرهنگ دوم امیل بوستانی که بعداً فرمانده ارتش شد تأسیس شد. بلافاصله پس از تأسیس، تعدادی هواپیما توسط دولت های بریتانیا، فرانسه و ایتالیا به ان اهدا شد. در سال 1953، با دریافت 16 جت دی هاویلند ونوم وارد دوران جنگنده های جت شدند. جت هاوک هانتر در سال 1959 وارد شد و تا سال 1977 توسط جنگنده های مازاد از همین نوع تقویت شد در سال 1968، 12 فروند میراژ3 ایی ال از فرانسه تحویل داده شد اما در اواخر دهه 1970 به دلیل کمبود بودجه زمین گیر شدند. در سال 2000، میراژهای زمین گیر شده به پاکستان فروخته شد.

نیروی هوایی لبنان از سال 1958 سابقه طولانی با عملیات با جت هاوکر هانتر دارد. یک هاوکر هانتر لبنانی در اوایل دهه 1960 یک جت اسرائیلی را بر فراز کیرمیشکی سرنگون کرد و خلبان آن توسط نیروهای مسلح لبنان دستگیر شد ولی همین جت در روز اول جنگ شش روزه توسط میراژ 3 نیروی هوایی اسرائیل سرنگون شد. هاوکر هانتر از 17 سپتامبر 1983 هیچ پرواز جنگی انجام نداده است. این در زمانی بود که فرانسوی ها و آمریکایی ها در حال بازسازی ارتش لبنان بودند. تنها سه فروند انها توان پرواز داشت . از آنجا که فرودگاه اصلی، پایگاه هوایی رایاک، توسط نیروهای سوری گلوله باران شده بود، هانتر ها مجبور شدند از یک فرودگاه در بیبلوس عملیات کنندهانتر ها سرانجام در سال 1994 زمینگیرشدند و هشت فروند از انها ذخیره باقی ماند ولی دیگر پرواز نکردند .

نسخه اموزشی هانتر که دارای دو کابین در کنار هم بود در خدمت لبنان

در طی عملیات در اردوگاه نهر البارد در شمال لبنان، بدون هیچ گونه هواپیمای جنگی ، ارتش لبنان چندین هلیکوپتر هیویی را اصلاح کرد تا امکان حمل بمب های 225 کیلویی مارک 82 و 450 کیلویی مارک 83 که بمب‌های آهنی هدایت‌نشده بودند را پیدا کنند. همچنین غلاف راکت 68 م م ماترا ساخت فرانسه نیز که روی جنگنده هانتر نصب می شد روی انها نصب شد.البته ارتش دارای بالگرد فرانسوی گازل مسلح به غلاف مسلسل و توپ و موشک ضد تانک هات نیز بود

نیروی هوایی لبنان نقش تعیین کننده ای در عدم سرایت جنگ داخلی سوریه در لبنان ایفا کرد و عملیات های نظارتی و حملات دقیق را علیه گروه های تروریستی جبهه النصره و دولت اسلامی عراق و شام که در سال 2014 به شهر مرزی عرسال حمله کرده بودند و پس از آن انجام داد. مواضع ارتش را در امتداد حومه عرسال و القاع حفظ کرد و آنها را از خود دور نگه داشت و مانع حرکت آنها شد. انها استفاده بسیار موثری از هواپیمای ای سی208 و موشک های هلفایر کردند و موفق شدند شبها زمانی که نیروهای النصر انها را نمیدیدند دست به نابودی انها بزنند

دارای

نیروی هوایی لبنان هیچ هواپیما جت مسلحی ندارد. بعد از خروج از خدمت جنگنده انگلیسی هانتر دیگر جتی بخدمت انها در نیامد. تنها دو هواپیما مسلح در خدمت ارتش لبنان است. یکی هواپیمای ای سی208 که نسخه نظامی مسلح هواپیمای توربوپراپ غیر نظامی سسنا208 است. ای سی208 یک هواپیما بال ثابت با بالی در بالای بدنه چرخهای ثابت است که دارای یک سامانه اپتیکی زیر بدنه و توان حمل تا 4 موشک ضد تانک هلفایر که شامل دو عدد زیر هر بال است . گرچه این پرنده توان خاص ندارد ولی برای جنگهای چریکی بسیار به کار می اید در حال مسلح حدود هشت ساعت مداومت پرواز دارد و با سامانه اپتیکی خود میتواند در شب نیز به خوبی تحرکات دشمن را رصد کند یا دست به شلیک موشک ضد تانک هدایت لیزری هلفایر بزند. این هواپیما تاثیر بسیار طی جنگ داخلی سوریه داشت و نگذاشت تا نیرو های جبهه النصر وارد خاک لبنان بشوند و شب و روز انها را هدف قرار میداد .3 فروند از این هواپیما تحویل لبنان شد و این کشور برای تجهیز انها 1270 تیر موشک هلفایر دریافت کرد که بزرگترین محموله ان دریافت 1000 تیر در سال 2017 بود

سی 208

سوپر توکانو دیگر هواپیمای لبنانی ها است . سوپر توکانو ای29 یک هواپیما توروپراپ دو کابینه است که دارای سامانه دید حرارتی و کابین هماهنگ با دوربین دید در شب است و میتواند انواع راکت ،بمب و موشک هلفایر و مسلسل داخلی 12.7 م م را حمل کند .6 فروند از انها بین سال2015 تا2017 تحویل لبنان شد که در برزیل ساخته شده بود .لبنان برای تجهیز انها 2000 تیر راکت هدایت لیزری امریکا WGU-59 APKWS را نیز تحویل گرفته است.این هواپیما توان حمل موشک هلفایر را نیز دارد

در بخش بالگرد پرتعداد ترین بالگرد انها یو اچ1 هیویی است که چهار دهه برای انها خدمت کرده و یک بالگرد مسلح برای انها به حساب اید .لبنان اولین بار در سال1994 دست به دریافت بالگرد یو اچ1 اچ از امریکا به میزان16 فروند زد. و بعد از رضایت از عملکرد ان تصمیم به خرید تعداد بیشتر گرفت. در مجموع طی چند سری 39 فروند هیویی تحویل شد که بیش از 30 فروند هنوز در خدمت است اخرین بار در سال 2021 لبنان 3 فروند یو اچ1 تحویل گرفت. تمام هیویی ها دست دوم تحویل شدند.این بالگرد در لبنان به دلیل نبود جنگنده در دهه 1990 مسلح به دو بمب 250 و حتی 450 کیلوگرمی شد و به ندرت البته روی ان راکت و غلاف مسلسل نیز نصب شد

بالگرد پوما ساخت فرانسوی بزرگترین بالگرد ارتش لبنان است .6 فروند از این بالگرد طی دهه1970 و 1980 تحویل لبنان شد که همکنون سن بالای دارند ولی هنوز پرواز میکنند .دست کم 10 فروند پوما به شکل دست دوم از امارات در سال 2010 تحویل شده و گفت شده 6 فروند پوما دیگر نیز در دهه1990 دست دوم از رومانی تحویل شده است.مشخص نیست چند فروند از پوماها عملیات هستند ولی برخی منابع 12 تا15 فروند را اعلام میکنند

بالگرد ام دی500 بالگرد کوچک شناسایی و مسلح که بسیار چالاک و سریع است از جمله بالگردهای ارتش لبنان است. شش فروند از این بالگرد طی کمکهای نظامی امریکا به لبنان در سال2021 تحویل لبنان شد که در تصاویر مسلح به غلاف راکت 70 م م و غلاف مسلسل سنگین 12.7 م م است . هر شش فروند دارای یک سامانه دید حرارتی نظارتی نیز دماغ هستند

چهار فروند بالگرد گازل در سال 1980 تحویل لبنان شد و البته نه فروند نیز گازل دست دوم از امارت در سال 2007 میلادی رسید مشخص نیست چند فروند عملیات هستند ولی این بالگرد مسلح به موشک ضد تانک نیم خودکار هات ساخت فرانسه  با برد 4000 متر تنها بالگرد مسلح به موشک ضد تانک در ارتش لبنان است که توان حمل تا چهار موشک ضد تانک را دارد

در بخش پهپاد

شش فروند پهپاد کوچک اسکان ایگل برای شناسایی  و4  فروند پهپاد متوسط چرخ دار فالکو ساخت ایتالیا از جمله پهپادهای لبنان هستند .

نیروی دریایی لبنان

نیروی دریایی لبنان در سال 1950 تشکیل شد و در پایگاه دریایی بیروت، اولین پایگاه دریایی لبنان مستقر شد. نیروی دریایی لبنان که در حال حاضر فاقد تعداد تجهیزات مناسب است، دارای تعداد تقریباً 69 شناور در اندازه ها و نقش های مختلف است. با این حال، نیروی دریایی در تلاش است تا خود را مدرن کند و اندازه  و تناژ خود را افزایش دهد.

دولت لبنان در 16 ژانویه 2009 با درخواست وزارت دفاع لبنان مبنی بر ساخت پایگاه دریایی جدید در سواحل اردوگاه آوارگان فلسطینی نهر البارد در شمال لبنان موافقت کرد.

این نیرو هیچ کشتی جنگی مسلحی ندارد و هیچ کدام از شناورهای انها موشک حمل نمیکنند و  تنها دارای تعدادی شناور تندرو گشتی  مجهز به توپ خودکار 20 اورلیکن ومسلسل 12.7 م م است و بقیه شناورها لجستیکی هستند

مقالات مشابه

نخستین جنگ لبنان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن