ارتش هاسلاح های غیر متعارف

برنامه اتمی حکومت آپارتاید افریقای جنوبی

برنامه اتمی حکومت آپارتاید افریقای جنوبی

برنامه اتمی حکومت آپارتاید افریقای جنوبی

نویسنده:MSH

در آغاز  یک ماهواره نظارتی اتحاد جماهیر شوروی دو گودال 250 متری را در اوت 1975شناسایی کرد و شوروی آمریکا را از کشف آنها مطلع کرد. آفریقای جنوبی در برابر فشارهای دیپلماتیک آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی و فرانسه مجبور به لغو آزمایشات هسته ای شد. این ازمایشات در صحرای کالاهاری انجام شد

یعد ها بر فراز اقیانوس هند چیز عجیبی که شبیه نور انفجار هسته ای بود  توسط ماهواره امریکایی کشف شد ان هم 4 سال بعد از واقعه هسته ای افریقای جنوبی در سپتامبر 1979 شناسایی شد که مشکوک به یک آزمایش هسته ای بود که احتمالاً توسط اسرائیل یا آفریقای جنوبی، به تنهایی یا ترکیبی انجام شده است. دولت کارتر گروهی از دانشمندان دانشگاهی را برای بررسی داده ها تشکیل داد. پس از بررسی  داده ها به این نتیجه رسیدند که نمیتوان از این دادها نتیجه گرفت که یک ازمایش هسته ای در وسط اقیانوس انجام شده است جای که چند روز پیش محل تردد شناورهای اسرائیلی و افریقای جنوبی بوده است . این داده ها می‌گوید که فلاش نور شدید می‌تواند در اثر ترکیبی از رویدادهای طبیعی، به‌ویژه برخورد ریزشهاب‌سنگ و به دنبال آن ذرات کوچکی که در نتیجه برخورد به بیرون پرتاب می‌شوند، ایجاد شده باشد.(دولت امریکا در ان زمان نتوانست تایید کند که یک ازمایش بمب اتمی انجام شده یا خیر)

بعد ها گذارش هایی نیز منتشر شدند که اسرائیل با کمک دولت افریقای جنوبی به بمب اتم دست یافت ولی هیچ وقت تایید و یا رد نشد .اصلا چیزی در موردش اعلام نشد وقت گذارشی در برخی رسانه ها منتشر شد و بعد ها هم از اکثر انها پاک شد

24 آوریل 1991. آفریقای جنوبی معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا کرد

و به تنها کشوری تبدیل شد که سلاح هسته ای ساخت و سپس آنها را نابود کرده است. آفریقای جنوبی. شش بمب اتمی با قدرتی مانند بمبی که در هیروشیما منفجر شد ساخت که حدود 800 میلیون دلار هزینه داشت .

برای اولین بار در تاریخ یک کشور آفریقایی این توانایی را داشت که کل یک شهر را از بین ببرد و میلیون ها نفر را بکشد. با اینکه بار ها اعلام شد اسرائیل به افریقای جنوبی در ساخت بمب اتم کمک کرد اما بار ها از طرف مقامات دو کشور رد شد افریقا جنوبی اعلام کرد که خود بمب اتم را با برنامه ای کامل  بومی توسعه داد. افریقای جنوبی در زمان امضا پیمان منع گسترش سلاح هسته ای اعلام کرد بیش از 1000 نفر روی این برنامه کار کردند، اما تنها 10 نفر در کشور از برنامه اطلاع داشتند.

تلاش آفریقای جنوبی برای بازدارندگی هسته ای با تحقیق در مورد مواد منفجره هسته ای صلح آمیز (PNEs) در سال 1969 آغاز شد. اگرچه افریقای جنوبی در ابتدا تایید نکرد که در حال توسعه یا در اختیار داشتن تسلیحات هسته ای است، اما دارای ذخایر طبیعی بزرگ اورانیوم و همچنین تاسیسات غنی سازی اورانیوم بود و زیرساخت های فنی لازم برخوردار بود ، تا اواخر دهه 1980 آفریقای جنوبی ترس عمیقی از دشمنان و ناامنی در مورد مرزهای خود داشت که مشوق های مهمی در برنامه هسته ای این کشور بود.

آفریقای جنوبی به دلیل اعمال آپارتاید، سال ها از تعامل و فعالیت با اکثر کشورهای توسعه یافته جدا بود. این انزوا به ویژه در زمینه های انرژی هسته ای و کاربردهای آن صادق بود. آفریقای جنوبی اول یک چرخه کامل سوخت هسته ای و تکنیک دفع پیشرفته ان را توسعه داد. آفریقای جنوبی از دو راکتور انرژی هسته ای (ساخته شده توسط فرانسوی ها، اما بر اساس طرح وستینگهاوس) در کوبرگ نزدیک کیپ تاون بهره می برد.(وستینگهاوس یک شرکت امریکایی است که در زمینه های موتور نیروگاه رادار و تجهیزات برقی انقلاب های رقم زد به ویژه در زمان جنگ سرد)

با این حال، در سال 1989، زمانی که مشخص شد که دولت آپارتاید در حال پایان اجتناب‌ناپذیری هستند، دولت تصمیم گرفت تسلیحات هسته‌ای خود را از بین ببرد.سفید پوستان اپارتاید احتمالاً نمی خواست یک دولت سیاه پوست جدید وارث سلاح های هسته ای آن باشد.

با امضا پیمان بمب ها خنثی شدند و اورانیوم های بسیار غنی شده آنها به یک مرکز امن سری منتقل شد و
طرح های بمب اتم آنها در سال 1991 سوزانده شد(طرح ها قرار نوبد سوزانده شوند ولی دولت اپارتاید به دلایلی انها را سوزاند). آفریقای جنوبی هنوز 485 پوند اورانیوم در یک مرکز تحقیقات هسته ای دارد.

دولت تمام اختیارات اتمی و توسعه و …. را به شرکت نیمه دولتی هسته ای افریقای جنوبی منتقل کرد این کار تا قبل از ازبین رفتن اپارتاید انجام گرفت که در اینده هر دولتی چه سیاه پوست و چه سفید پوست روی کار امد نتواند بمب اتم داشته باشد

شرکت نیمه دولتی هسته ای آفریقای جنوبی، شرکت انرژی اتمی (AEC)، که در سال 1990 فعالیت

خود را از بازدارندگی هسته ای به نیازهای صنعتی و اقتصادی تغییر داد، در اواسط دهه 1990 به بازاریابی بیش از 150 محصول و خدمات کمک کرد. این محصولات در معادن و توسعه هوافضا، تولید مواد غذایی، حمل و نقل و حفظ محیط زیست کاربرد دارند. برخی از نمونه ها فیلتر هوا برای وسایل نقلیه موتوری، یک دستگاه اندازه گیری برای فرآیندهای شناورسازی صنایع معدنی، ایزوتوپ های رادیویی برای مصارف پزشکی و صنعتی و یک واحد بیوگاز برای بازیابی متان از زباله برای استفاده به عنوان سوخت خودرو هستند. بر اساس گزارش های رسمی، این شرکت با توان و دانش هسته ای خود بین مارس 1993 و مارس 1994 بیش از 28 میلیون دلار به اقتصاد افریقای جنوبی کمک کرد.

اگر در این مقاله گلمه اپارتید براتون سوال بود باید بگم اپارتید دولت نیست اندیشه ای است که با مهاجرت هلندی ها به افریقای جنوبی و ساخت حکومت خود شد که اوایل مثل کمپانی هند شرقی انگلیسی ها بود اما بعد ها افریقای جنوبی به دست انگلستان افتاد و بعد از جنگ جهانی دوم نیز افریقای جنوبی برای خود استقلال گرفت و سفید پوست ها به حکومت رسیدند و اندیشه ای معروف به اپارتید را در قانون رسمی افریقای جنوبی وارد کردند که باعث برتری خود نسبت به 80 درصد سیاه پوست ها میشد سفید پوست ها با این قانون خیالشون راحت شد و تمرکز را گذاشتند روی توسعه افریقای جنوبی اما قانون دوام نیاورد و در سال 1991 این قوانین شروع به از بین رفتن کردند تا سال 1994 تمامی قوانین اپارتید از بین رفتند و نلسون ماندلا با رای اکثر سیاه پوستان به قدرت رسید

برای عضویت در اینستاگرام جنگاوران اینجا را کلیک کنید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن