جنگنده هامقایسه

جایگاه جنگنده گرپین در بین رقیبان

کمپانی ساب همیشه جنگنده های خوبی طراحی  میکند  دست کم برخی از انها در بین هم نسل هایشان  خود واقعا عالی بودند ولی از انجای که فروش سلاح نیاز به متحد سیاسی دارد چیزی که سوئد نداشت و یا کم داشت هرگز موفقیت بزرگی به دست نیاورد . برای نمونه جنگنده جی 35 پرنده فوق العاده ای  ولی تنها  در چند کشورها شمال اروپا به خدمت گرفته شد . ویگن  پرنده خوبی بود عملا نسل چهارم بود و نه سوم ولی چون چند منظوره نبود (یک نسخه شکاری یک نسخه تهاجمی و یک نسخه شناسایی داشت) مشتری به دست نیاورد. در دهه 1980 سوئد به دنبال یک پرنده نسل چهارم چند منظره  می گشتند، پرنده ای که بتواند با اف16 و یا میراژ 2000 رقابت کند .  در مرحله  اول خرید اف16 و اف18 بررسی شد ولی باز به سراغ یک طرح ملی رفتند  که در نهایت گرپین نام گرفت. گرپین  جنگنده ای است که بخش های مختلف ان  در امریکا ، انگلستان  و سوئد تولید می شود  اگرچه الکترونیک ان عمدتا سوئدی است ولی بخش های انگلیسی  نیز دارد  و موتور امریکایی است

برای اشنایی با گرپین اینجا را کلیک کنید

گرپین  در سال 1987 به عنوان یک نسل چهارم    اولین پرواز خود را انجام داد شد  و در سال 1997  وارد خدمت شد  . عملا دیرتر  از همه نسل چهارم ها وارد خدمت شد

این جنگنده از نظر مشخصات  دست کم از رقیبان غربی خودش پاینتر بود ویا برتری مشخصی نداشت. در واقع در مرحله اول به نظر می رسد به درد کشوری چون سوئد ویا کشوری با سیاست  های دفاعی مشابه می خورد. این پرنده رقیبانی داشت که  تک موتوره بودند همچون خود گرپین .پرنده های چون اف16 و میراژ 2000  و یا حتی اف18 ولی استریک ایگل  اصلا در کلاس ان نبود زیرا سنگینتر  و تهاجمی تر بود. در شرق در ان زمان اصلا رقیب نداشت  زیرا میگ29 و یا سوخو27  شکاری رهگیر بودند و توان تهاجمی نداشتند(گرپین  چند منظوره بود)

AIR_JAS-39C-D_Hungary_lg

گرپبن دارای  یک موتور اف404 بود. این موتور در سوئد  با نام  ار بی 12 تولید می شود  و همان موتور نسبت شده روی اف18 هورنت بود. موتور دارای  رانش 12100 پاوند  بدون پس سوز  و 18100 پاوند رانش با پس سوز بود .  میراژ 2000 با  موتور ام 53 به ترتیب  14500 و 21400 پاوند  رانش در اختیار داشت   ویا اف16  به ترتیب  17155 پاوند و 28600 پاوند رانش. البته اینها فقط  نیروی تولید شده موتور بودند وقتی به وزن نگاه میکنید میبینید که گرپین دو تن از اف16 و  کمتر از یک تن از میراژ 2000 سبکتر بود این مسئله باعث شده بود تا رانش به وزنش چندان هم بد نباشد و  رانش کمتر موتور جبران شود  . رانش به وزن گرپین 0.96  بود ولی اف16 عدد 1.09 و میراژ 2000  عدد  0.87  بود.

هر سه از  نظر بیشترین سرعت برابر بودند اگرچه میراژ 2000 از ان دو دیگر سریعتر بود .

گرپین دار بال دلتا بود که با کمک دو  کانارد زاویه حمله را کنترل میکرد. پرنده چالاکی  بود و کوچکتر  از هر دو پرنده دیگر ولی از سلطان داگ فایت غرب یعنی اف16 چالاکتر نبود و دست کنم بر اساس نمایش های هوایی میراز  2000 بعد از اف16 چالاکترین بود. در کل گرپین بین جنگندهای غربی و شرقی جنگنده ای با سطح چالاکی متوسط بود

گرپین در نسخه تولید سی و دی دارای رادار PS-05/A سوئدی ساخت اریکسون بود.این رادار با 156 کیلوگرم وزن یک رادار پالس داپلر   چند منظوره  بود. توان کامل هوا به زمین  و دریا داشت  و میتوانست  حتی اهداف زمینی  را کشف و یا اهداف متحرک را کشف کند. بیشترین بردش بر علیه یک جنگنده 120 کیلومتر بود  اگرچه بیشترین برد ان به 160 کیلومتر می رسد . این رادار توان  رهگیر ده هدف و درگیر با دو هدف را داشت و میتواند دست به قفل موشک امرام بزند. در سال 1987 زمانی که این رادار وارد خدمت شد این رادار با راداری ای پی جی 68 جنگنده اف16 سی و دی بلوک 30 ویا 40 (البته نه نسخه های که در دهه 1990 امد)   رادار ای پی جی 73 جنگنده اف18 هورنت و یا رادار RDI میراژ 2000 سی و یا ام برابر بود و کارایی کلی خوبی داشت و در  شرق هم بی رقیب بود اگرچه رادار سازلون میگ31 کارایی بسیار  بهتری داشت(خیلی هم بهتر بود) ولی  توان هوا به زمین  نداشت و رادار ان 019 میگ29 و یا 001 سوخو27 هم که  نه برد  این رادار را داشتند ، نه توان هوا  به زمین  و نه توان هدایت موشک رادار فعال و نه توان درگیر  همزمان  با دو هدف .

ولی خوب مشکل در دهه 1990 و دهه بعد ان شروع  شد زمانی که نسل  جدید ای پی جی 68(وی9)  ویا رادار اریه فازی سوپر هورنت، رادار ارایه فازی غیر فعال  سوخو30 و 35  وارد  میدان شد. این رادار دست  کم از نظر برد و توان کشف در سطح مقطعی از رادار گرپین برتر بودند.  حتی رادار میراژ 2000 سری 5 و 9 یا همان رادارRDY  برتری زیادی  بر رادار PS-05/A گرپین داشت.

واقعیت این بود که رادار گرپین در دهه 1980 جا مانده بود

در زمینه رادار عملا از تمامی نسل چهارم ها برتر بود بیشتر شبیه یک نسل چهارم نیم  با سه نمایشگر  بزرگی رنگی خود بود…..

کابین گرپین نسخه سی
کابین گرپین نسخه سی
گرپین مسلح به چهار امرام و دو سایدواندر و یک مخزن سوخت
گرپین مسلح به چهار امرام و دو سایدواندر و یک مخزن سوخت

در زمینه تسلیحاتی

 گرپین در نسخه تولید A تاD دارای  هشت جایگاه خارجی بود  که البته تنها در هفت جایگاه سلاح حمل میکرد. این جایگاه ها  شامل دو جایگاه  زیر هر بال و یک جایگاه زیر بدنه  و یک جایگاه  نوک هر بال بود که در مجموع 4.2 تن سلاح حمل میکرد. این میزان کمتر از اف16 با 11 جایگاه بود که البته در هشت جایگاه  جایگاه سلاح حمل  میکرد و میتوان 7.7 تن محموله حمل کند  ویا میراژ 2000 که 9 جایگاه   با 6.2 تن سلاح داشت  .

برای نمونه در یک گشت هوایی گرپین توان حمل شش موشک هوا به هوا شامل چهار امرام و دو سایدواندر  را دارد ولی تنها یک مخزن سوخت خارجی حمل می کند که برد ان را به 700 کیلومتر محدود میکند در حالی که اف16 به همین مقدار سلاح تا سه مخزن سوخت حمل میکند و بسته به مدل بین 960 تا 1100 کیلومتر برد دارد ویا میراژ 2000 توان حمل شش موشک و سه مخزن سوخت البته با برد 850 تا 1100 کیلومتر دارد

در زمینه حملات هوا  به زمین  هم برای حمل مخزن سوخت و میزان سلاح قابل حمل محدودیت دارد تنها در این زمینه  میگ29 در بین هم نسل ان از گرپین پاینتر بود

 البته در زمینه تنوع تسلیحاتی گرپین  واقعا عالی است.گرپین  سلاح های  هوا  به هوای چون سایدواندر ، IRIS-T  و اسرام(تقریبا تمام برتری ها  رزم هوایی نزدیک جهان غرب) ویا موشک های رادار  فعال چون  امرام  و یا میتئور(که بسیاری ان را بهترین موشک رزم  هوایی رادار جهان می دانند) و  میکا را دارد.  از این رو از میراژ 2000 سر تر است و حتی میتواند اف16 را پشت سر بگذارد و در میان هم نسل های  شرقی خود یعنی  میگ29 و سوخو27 برتری کامل دارد(میگ29  و سوخو27 متکی به ار 27 و ار 77 بودند اگرچه نسخه های ارتقا یافته  ار 77 حمل میکند ولی باز تنوع تسلیحاتی گرپین را ندارد که خوب طبیعی است زیرا گرپین هر سلاح غربی را حمل میکند زیرا دسترس دارد)

در زمینه  تسلیحات هوا به زمین  هم گرپین چیزی کم ندارد. میتوان انواع تسلیحات هدایت لیزری و اپتیک را حمل کند بلکه حتی توان حمل موشک های  کروز  دوربرد چون تاروس با برد 500 کیلومتر ، بریمستون، موشک ضد رادار هارم ویا موشک  ضد کشتی سوئدی ار بی اس 15 را حمل کند که یک موشک رادار فعال  است  و نسخه های جدید ان حتی توان تهاجم  زمینی تا برد 200 کیلومتر را دارند. از این رو باز از اف16 ، اف18 و یا میراژ 2000 چیزی کم ندارد و باز از رقیبان شرقی خود برتر است (البته نسخه های ارتقا یافته  سوخو27 و میگ29 توان  حمل برخی تسلیحات هوا به زمین را دارند ولی در شرق ما مشابه تاروس ویا بریمستون  را نداریم و باز البته بر نسخه های روسی ایرادی نیست زیرا گرپین به همه تسلیحات غربی دسترسی دارد )

JAS 39A Gripen 39-101 with 4 Maverick AGM 65 missiles on Nato Pylons. Photographer:Jonas TIllgren. Image Rights:All images contained in the Gripen Image Base are the exclusive intellectual property of Gripen International KB and/or the respective photographer and are protected by copyright. All images are free to download and use for non-commercial purposes. If any image is to be published in any printed material (eg magazines, journals, newspapers) or digital media (eg websites and web pages) the words 'Copyright Gripen International' must appear on, or alongside the image. In addition, the name of the photographer must also appear on, or alongside the image. Any failure to comply with the above is considered a breach of copyright.

در تصویر زیر ورودی هوا جایگاهی مخصوص غلاف نشان گذار لیزری ویا جنگ الکترونیک یدده می شود. این جایگاه برای حمل سلاح نیست برای حمل غلاف است
در تصویر زیر ورودی هوا جایگاه مخصوص غلاف نشان گذار لیزری ویا جنگ الکترونیک دیده می شود. این جایگاه برای حمل سلاح نیست برای حمل غلاف است
گرپین و هشت بمب مارک 82
گرپین و هشت بمب مارک 82

 

ولی مشکل اینجا  است که وقتی به برد نگاه می کنید  متوجه می  شود توان تسلیحاتی گرپین  در برد کوتاه و یا با پشتیبانی   سوخت رسان هوایی  مناسب  است

  گرپین دارای  برد انتقالی 3200 کیلومتر با سه مخزن سوخت خارجی است (برخی منابع 3000 کیلومتر) این میزان برای اف16  در نسخه بدون مخزن سوخت تطبیقی 3700 کیلومتر و برای میراژ 2000 عدد 3300 کیلومتر است . گرپین برد انتقالی بیشتر از میگ29 ولی کمتر از سوخو27 دارد.

در یک پرواز رزمی توان حمل مخازن سوخت زیر بال، معمولا فدای حمل سلاح می شود. برای نمونه در یک عملیات  بمب باران معمولی گرپین  توان حمل هشت بمب مارک 82 با وزن  هر یک 225 کیلوگرم رادار که دو عدد زیر هر جایگاه  زیر بال  حمل می شود(یعنی کل چهار جایگاه زیر هر دو بال با هشت بمب اشغال می شود). در این رو  گرپین دو موشک   هوا به هوا سر بال و یک مخزن زیر بدنه حمل میکند. یک اف16 میتواند تا شش بمب سقوط  ازاد  زیر بال(سه عدد زیر هر بال)   چهار  موشک هوا به هوا  و سه مخزن سوخت حمل کند. میراژ 2000 در یک لود سنگین توان حمل  دو موشک زیر هر بال دو موشک زیر بدنه، چهار بمب زیر بدنه(در خط مرکزی) دو بمب زیر هر بال و دو مخزن سوخت(یکی زیر هر بال) حمل کند. حتی گرپین  در قیاس  با  اف18 هم کم است ویا سوخو27  و تنها  باز از میگ29 برتر است . از این رو گرپین خوب است ولی زمانی که سوختگیری هوایی داشته  باشید ویا خیلی نخواهید در عمق  خاک دشمن نفوذ کند(البته بستگی به مساحت کشور هم دارد) .

خوب تا اینجا دیدید که گرپین  در نسخه  پاییه A تا D  از نظر توان رزمی با اف16 و میراژ 2000 قابل رقابت نیست دست کن در توان تهاجمی  زیرا بردش کم است و توان حمل تسلیحات  کمتری دارد ولی بدون شکل در درگیری  هوایی هیچ چیز  از رقیبان غربی خون حتی  اف18 هورنت یا اف15 ایگل کم ندارد رادارش کارایی لازم را دارد  و تسلیحات بسیار مناسبی  حمل میکند(کلا تنها مشکل گرپین توان حمل محدودتر سلاح و برد کمتر است  ولی از نظر قابلیت تهاجمی و رزم هوایی چیزی کم ندارد). تنها در شرقی نسخه های ارتقا یافته میگ29 مانند اس ام تی ،  اس ام و ای اس ایی ویا سوخو27  اس ام در رزم هوایی توان مقابله و یا مشابه  گرپین را دارند اگرچه باز روسها سلاح های به خوبیIRIS-T ندارند(دست کم فعلا ندارند)

البته گرپین  هزینه عملیات کمتری نسبت به دیگر جنگنده ها دارد برای نمونه حتی یک سوم  هزینه عملیاتی رافال و تایفون  و یا حتی نصف جنگنده های روسی است  ولی قیمت ان تفاوت چشمگیر با اف16 و  حتی سوپر هورنت  ندارد(البته بسته به ابشن های   سوپر هورنت تا 20 میلیون  هم ممکن است اختلاف داشته باشد) ولی بدون شک بسیار  ارزان تر  رافال (بسته به نسخه)تایفون (باز بسته به نسخه) هستند که قیمت بالای  90   میلیون دلار  دارد.. ولی در کل کشوری که در دهه 1990 و یا دهه بعد گرپین را خرید(نسخه پاییه) باید به غیر از  توانایی چیزی دیگر را نیز مد نظر می گرفته  زیرا  تنها با پولی کمی بیشتر شما می توانید  بلوک های اخر اف16 را خریداری کنید  که توان بیشتری داشت   و یا سوپر هورنت (از میراژ 2000 بگذریم زیرا خط تولید ان تمام شده است)

(((((البته هزینه هر فروند از یک جنگنده تا  20 % ویا 30% برای کشورها متفاوت  است از ابشن ها  که بگذریم یک کشوری که میخواهد برای اولین بار یک جنگنده را به خدمت بگیرد باید هزینه  بسیار بیشتری را  بدهد زیرا باید زیر بنای لازم در کشور ایجاد شود خدمه اموزش ببینند مهمات و قطعات خریداری کنند ولی همان کشور در سفارش های  سری بعدی  قیمت کمتری را میدهد زیرا بسیاری  از موارد فوق در کشور دیگر موجود است )))))

AIR_JAS-39_Gripens_AGM-65_RBS-15_Taurus_Frontal_lg
در تصویر هر دو گرپین مجهز به ماوریک هستند ولی یکی دو موشک ضد کشتی ار بی اس 15 و دیگری مجهز به موشک تاروس با برد 500 کیلومتر هستند

 ولی خوب قرار نبود گرپین تا قیامت با برخی ضعف های خود ادامه دهد

کمپانی ساب با  ورود رقیبانی  جدید مواجه  بود که در دهه 1990 توسعه یافتند  و در دهه  اول قرن  جدید وارد خدمت شدند. رافال  دارای  رادار ارایه  فازی غیر فعال بود که مشخصات برتری نسبت به رادار گرپین دست و البته این  همه داستان نبود رافال از نظر برد انتقالی  و رزمی  بسیاری بهتر از گرپین بود   و سلاح بیشتری حمل می کرد ویا تایفون  که در رادار کاپتور ان کارایی بسیار بهتری نسبت  به رادار کنونی  گرپین داشت و در اینده نیز مجهز به رادار ارایه  فازی می شد  و بماند که ان نیز از نظر ویژگی پرواز برتر از گرپین بود. سوپر هورنت و اف16 نسخه های مجهز به مخازن سوخت تطبیقی به سرعت  فاصله خود را با  گرپین افزایش دادند و جانور جدید با نام اف35 امد که شاید از بسیاری از موارد مانند رادار گریزی  قابلیت رادار و در کل در رزم هوایی از رقیبان غربی برتر بود به غیر   از اف35 که نسل پنجم  است همه رقیبان گرپین نسل 4.5 بودند ولی گرپین در نسل چهار مانده بود

حالا بماند که رقیبان شرقی هم بودن   برای نمونه سوخو30 و 35 از سوخو27 مشتق شده بودند رادار  ارایه  فازی غیر فعال داشتند  و از نظر تسلیحات و برد رزمی برتر از  گرپین بودند و میگ35 نیز در راه بود . (البته جنگنده های روسی هرگز رقیبی برای جنگنده های غربی در بازار نبودند زیرا کشورهای که تا کنون از غرب  خرید می کردند همچنان از غرب خرید  میکنند  زیرا سیستم اینها غربی است  الا که مشکل  سیاسی  داشته باشند زیرا غرب متحدین خود را دارد همان طور که شرق  اینچنین است)

ساب دست به کار  شد و نسخه جدید با نام گرپین ان جی را توسعه داد. این برنامه برای ارتقا گرپین به یک نسل 4.5 بود . این نمونه مجهز به نسخه ارایه فازی فعال همان رادار پی اس 05 البته با نام ES-05 بود.   بیشترین برد این رادار به 350 کیلومتر نیز میرسد  ولی برد ان بر ضد یک  هدف یک متر مربعی  150 کیلومتر است و  گفته شده توان درگیر با هشت هدف را دارد و میتواند بدون  حرکت میکانیکی دیش رادار تا 60 درجه در هر سمت و با حرکت مکانیکی دیش تا 100 درجه در هر سمت را پوشش دهد .  این رادار حتی توان نقشه برداری سه بعدی را دارد و بر اساس دادهای روی  کاغذ این رادار به خوبی رادار های  موجود ارایه  فازی فعال است   دست کم از نظر کارایی کلی از رادار فعلی تایفون ، رافال، سوخو30 و 35 و همچنین اف16 سی  بلوک 50+ برتر است

تصویری از رادار ارایه فازی فعال گرپین در نسخه ایی و اف
تصویری از رادار ارایه فازی فعال گرپین در نسخه ایی و اف

همچنین این نسخه   مجهز به یک کاونده تصویر ساز حرارتی برای کشف غیر فعال اهداف هوایی و البته به شکل محدودتر زمینی  در دماغه شده است.این سامانه  امید گرپین برای کشف اهداف  پنهانکار دست کن در برد زیر 50 کیلومتر است و در جلوی  شیشه کابین قرار دارد

  این نمونه دارای موتور جنرال الکترونیک اف414 است همان موتوری که روی سوپر هورنت نسب است. این موتور با رانش 13000 پاوند بدون پس سوز و 22000 پاوند با پس سوز توان ابر کروز به گرپین میدهد(توان عبور از  دیوار صوتی بدون پس سوز)  توانی که در غرب تنها رافال و اف35 و اف22  و در غرب پاکفا از ان  بهره می برد. این کار در مصرف سوخت در حالت رزمی تاثیر بسیار دارد. این موتور رانش به وزن  گرپین را بهبود  داده و دست من 15% کم مصرف تر از موتور قبلی است

همچنین این نسخه  سوخت بیشتری دارد   زیرا توان حمل یک مخزن سوخت خارجی بیشتر را دارد و سوخت داخلی نیز کمی افزایش یافته است . نسخه ان جی حتی توان حمل مخازن سوخت تطبیقی  را  نیز در پشت بدنه دارد ولی از قرار معلوم فعلا نسخه اصلی به این نمونه تجهیز نمی شوید .

همان طور که گفته شده از نظر تنوع  تسلیحاتی گرپین جنگنده کاملی است ولی جایگاه خارجی کمتری دارد  ولی این نسخه  دو جایگاه زیر بدنه بیشتر دارد . برای نمونه نسخه  قبلی توان حمل  چهار بمب هدایت لیزری داشت که شامل دو بمب زیر هر بال بود  ولی این نسخه   توان حمل تا هشت بمب لیزری را دارد زیرا نتنها دو جایگاه زیر بدنه افزوده شده بلکه   نزدیک ترین جایگاه زیر بال هم دو شعبه  دارد  میتواند دو بمب حمل کند . از این رو در حالی که نسخه قبلی در یک ترکیبی رزمی می توانست   دو بمب هدایت لیزری (یک بمب زیر هر بال ) دو موشک رادار فعال(یک موشک زیر هر بال) و دو موشک حرارتی(یکی بر نوک هر بال) و یک مخزن سوخت حمل کند  ولی این نسخه  میتواند  دو بمب زیر بدنه، دو موشک رادار زیر بال(یکی  زیر هر بال) دو موشک حرارتی(یکی نوک هر بال) و دو  مخزن سوخت خارجی شامل  یکی زیر هر بال   حمل کند. همچنین نسخه قبلی توان حمل سه مخزن سوخت داشت ولی این نسخه توان حمل چهار مخزن دارد و در واقع  به جای یک مخزن زیر بدنه ، دو  مخزن حمل میکند

jas-39ng-004 (1)

در تصویر دو جایگاه زیر بدنه مشخص است. این نسخه نمونه NG است
در تصویر دو جایگاه زیر بدنه مشخص است. این نسخه نمونه NG است

همچنین این نسخه  میتواند به غیر از دو موشک رادار فعال زیر هر بال در نسخه قبلی ، سه عدد نیز زیر  بدنه حمل کند  و در یک ترکیب میتواند دو مخزن(زیر بدنه) و شش موشک هوا به هوا(شامل دو عدد زیر هر بال و یکی نوک هر بال) و یا دو مخزن(یکی زیر هر بال) و هفت موشک( شامل  سه عدد زیر بدنه و یکی زیر هر  بال و یکی نوک  هر بال) حمل کند

از این رو قابلیت  رزمی  و میزان سوخت و سلاح قابل  حمل در این نسخه  بسیار افزایش یافته است . همچنین  این نسخه توان حمل بمب های ماهواره ای از جمله اس دی بی نیز یافته است

 پروژه  ان جی در قالب  نسخه E و F  تولید می  شود و به غیر از  ارتقا تعدادی از گرپین ها  موجود سوئدی برای برزیل نیز تولید می شود

همان طور که گفته شد در رزم هوایی گرپین  از میگ29 و سوخو27 برتر بود (به دلیل ضعف راداری این دو ) و با اف18، اف16 و میراژ 2000 برابر بود و تنها توان تهاجمی محدودتر داشت که ان هم به برد و سلاح کمتر بر می گشت

این داستان برای گرپین ان جی در برابر میگ35، سوخو30 و 35 ( و البته این سه  جنگنده نسبت به میگ29  و سوخو27 پیشرفته های زیادی در برابر گرپین کردند) ، سوپر هورنت ویا اف16 در بلوک های بالا و رافال تایفون  نیز صدق میکند . اگر در رزم هوایی از همه انها برتر نباشد چیزی کم ندارد

گرپین ایی
گرپین ایی
گرپین ایی
گرپین ایی

این نسخه  نتنها میتئور و میکا بلکه امرام نسخه سی و با برد 105 کیلومتر و به زودی امرام نسخه دی با برد 180 کیلومتر حمل میکند  و توان  حمل موشک بی نظری مانند  IRIS-T ان را در رزم هوایی نزدیک را دارد(البته نسخه های موجود نیز   توان حملش را دارند ) بر اکثر رقیبان از جمله مدلهای شرقی به دلیل نبودن موشک مشابه  برتر کرده است . ولی همچنان از نظر تهاجمی  دست کم در برابر رافال و یا تایفون در زمینه  میزان سلاح قابل حمل در برد پاینتر  است(حتی نسخه ان جی اگرچه فاصله را توانسته کم کند ولی از بین نبرده است)

خوب دو مورد است که بد نیست به ان اشاره کنم

اول  اینکه قائدتا   نزدیک ترین رقیب گرپین در حال حاظر جنگنده های چون اف16 است تا تایفون  و رافال. بدون شکل گرپین  ان جی از اف16 در بلوک های اخر در زمینه   الکترونیک  برتر و یا دست کم چیزی کم ندارد و  هزینه عملیاتی ان بسیار کمتر  است و جنگنده اینده است .  در شرق  میگ35 و جی 10 نزدیک  ترین رقیب گرپین  هستند. میگ35 با وجود کارایی بالا با در  نظر گرفتن  رادار ولی واقعا قابل قیاس با گرپین نیست. گرپین  در نسخه ایی و اف از نظر برد و میزان سلاح و سوخت بر میگ35 برتری دارد و از طرفی کلا برتری گرپین بر تمامی جنگنده های روسی  تنوع تسلیحاتی بالا ان است که تقریبا  هر سلاح بلوک غرب را حمل میکند و سلاح های چون بیرمستون  اس دی بی، و تاروس حمل میکند که در روسیه نظیر ندارد. در  قیاس با جی 10 و یا جی 10 بی خوب از انجایی   که اطلاعات  زیادی از جی 10 از جمله در زمینه  الکترونیک نیست نمی توان به خوبی اظهار نظر گرفت ولی جی 10 موتور قویتری دارد  و تسلیحات استاندارد چینی  را حمل میکند ولی بدون شک در زمینه کیفیت تولید به پای گرپین نمی رسد  وهمچنین باز تنوع تسلیحاتی تهاجمی گرپین را ندارد(نسخه مسخره  ماجرا این است که جی10 سلاح های چینی مشابه تاروس و اس دی بی ویا ای جی ام 154 را حمل میکند که میگ35 نمی تواند حمل کند دلیل ان نیز الگو برداری چین از اکثر طرح های غربی و تلاش به ساخت نسخه های مشابه است).

یک رقیب دیگر نیز است و ان جی اف17 چینی پاکستانی است. جی اف17  از برخی جنبه های قابل  قیاس با گرپین نسخه پاییه است ولی تنها کافی است به جدول پایین مقاله نگاه کنید تا جایگاه ان را در برابر نسخه ایی و اف دریابید

در کل گرپین از جمله در نسخه ان جی  از  هیچ  جنگندهای متعارف (غیر  نسل پنج) از جمله  در  رزم هوایی کم ندارد  شاید برخی جنگنده رادار دوربردتر داشته باشند  ولی در بحث رزم هوایی واقعی برتری خاصی  بر  گرپین ان جی ندارد(از جمله اینکه گرپین سطح مقطعی کمتر از 2 متر مربع دارد) از این رو گرپین برای کشوری که سیاست  دفاعی دارد واقعا گزینه مناسبی است  ولی در بحث تهاجمی بدون شک به دلیل برد کمتر و توان حمل سلاح کمتر برتری با رافال و تایفون است اگرچه این برتری هم انچنان  نیست از این رو برای کشورهای با مساحت کم ویا دشمنان با مساحت کم گرپین بسیار مناسب است

البته خرید گریپن برای همه کشورها  سفارش نمی شود . گرپین دارای موتور  امریکایی است و برخی از تجهیزات دیگر نیز امریکایی و انگلیسی  هستند  از این رو مشتریان  ان باید اجازه امریکا را دشته باشند با وجود این این پرنده تا کنون  توسط 5 کشور سفارش داده سده و در اینده با ورود نسخه ان جی که هزینه مناسب  نیز از جمله در زمینه  عملیاتی دارد مشتریان بیشتری خواهد داشت

کابین گرپین ان جی
کابین گرپین ان جی

(مثلا رافال همه چیز ان فرانسوی است   و یا تایفون  که اکثر تجهیزات انگلیسی ایتالیای است ولی باز هم بیاد برای خرید انها با امریکا رابطه خوبی داشت  زیرا امریکا انها را تحت فشار میگذارد و انها  هم برای فروش ده ها  فروند  جنگنده رابطه اقتصادی  چند صد میلیارد  دلاری خود با کشوری  چون امریکا که صاحب  بسیاری  فناوری های  کلیدی  است  که در تمامی  محصولات غربی  به کار رفته به خطر نمی اندازند . ارتش های غربی حتی فرانسه و انگلستان به امریکا رابطه زیادی دارند و از فناوری های  ان استفاده میکنند و فروختن سلاح به دشمن امریکا به معنی محروم  ماندن خودشان از تجارت  و تبادل  فناوری در هر زمینه ای است. برای نمونه فرانسه و اسرائیل را بطه نظامی خود را با چین و ویتنام اغاز نکردن جز با چراغ سبز امریکا ) .

نام گرپین نسخه ایی جی 10 بی اف16 بلوک 52+ جی اف17 بلوک1
طول 14.2 متر 16.43 متر 15.06 متر 14.93 متر
بلندی 4.5 متر 5.73 متر 4.88 متر 4.72 متر
وزن خالی 7.6 تن 9.7تن 8.5 تن 6.5 تن
بیشتری وزن برخاستن 16.5 تن 19.2 تن 19.2تن 12.5 تن
سوخت داخلی 4221 لیتر ؟ 7390 لیتر با مخزن سوخت تطبیقی 4000 لیتر
موتور یک موتور جنرال الکترونیک جی 414 یک موتور لیولکا AL-31FN یک موتور جنرال الکترونیک اف110 یک موتور اردی 93
قدرت موتور 14217/ 21900 19000/29000 17550/28900 11106/19000
بیشترین سرعت 2 ماخ 2.2 ماخ 2 ماخ 1.6 ماخ
برد انتقالی 3500 کیلومتر با چهار مخزن سوخت خارجی و با  مخازن سوخت تطبیقی 4070 کیلومتر 3000 کیلومتر 4220 کیلومتر با مخازن سوخت  تطبیقی 3000 کیلومتر
برد رزمی 1300 کیلومتر با شش  موشک و دو  مخزن سوخت با چهار  موشک و سه مخزن سوخت خارجی  1300 کیلومتر 1600 کیلومتر با شش موشک و سه مخزن سوخت خارجی 1000  کیلومتر با دو   موشک و سه مخزن سوخت خارجی
سقف پرواز 16000 متر 18000 متر 15000 متر 17000 متر
میزان سلاح قابل حمل ده جایگاه با توان حمل 5.2 تن سلاح 11  جایگاه با توان حمل 7تن سلاح 11 جایگاه با توان حمل 7.7تن سلاح 7 جایگاه با 3.6 تن
رادار ارایه فازی فعال ارایه فازی فعال پالس داپلر پالس داپلر(در نسخه های اینده ارایه فازی)
قیمت 100 میلیون دلار 30 تا 40 میلیون  دلار 60 تا 70 میلیون دلار 20 تا 30 میلیون دلار

گرداوری:عبدالحمید تارخ

نوشته های مشابه

‫8 نظرها

    1. سلام خوب بیشتر بر میگرده به توان سیاسی سوئد در فروش اگرچه مشتری هم بد نداشت

  1. استاد کاش یاد آور میشوید که هزینه هر ساعت پرواز ش نصف هزینه f 16 است دوم اینکه به نظرم. قیمت گریپین رو خیلی بالا نوشتی تو ویکی پدیا60 میلیون دلار درج شده

    1. سلام نگاه کنید قیمت هر جنگنده بستگی به خریدار هم داره مثلا یک کشوری که اصلا سلاح غربی نداشته باشه و یا زیر ساخت درست باید خیلی پول بده تا کلی تجهیزات تعمیر و نگهداری سلاح پشتیبانی بگیره

  2. پرسشی داشتم آیا کشور های قفقاز مانند آذربایجان و گرجستان با روابط قوی با آمریکا و اسرائیل می توانند جاس 39 خریداری کنند

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن