جنگ جهانی دومجنگنده ها

جنگنده هورتن 229

جنگنده هورتن 229

Horten Ho 229

محمد جواد عسگر پور

هورتن یک پیش نمونه از هواپیمایی جنگنده بمب افکن که توسط برادران هورتن طراحی شده و در اواخر جنگ جهانی دوم توسط کمپانی gothaer waggonfabrik ساخته شد ،هورتن اولین هواپیمای بال پرنده مجهز به موتور جت بود .
طرح هورتن یک جواب به اعلام نیاز نیروی هوایی آلمان به یک بمب افکن سبک که بتواند ۱۰۰۰ کیلوگرم بمب حمل کند و بردش به ۱۰۰۰ کیلومتر برسد و سرعتش به ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد .برای رسیدن به این سرعت به موتور جت نیاز بود ولی مسئله اینجا بود که موتور های جت در آن زمان بسیار پر مصرف بودند .
هورتن که یک طرح بال پرنده بود هیچ گونه سطوح کنترلی اضافی نداشت تا درگ کاهش یابد .هورتن تنها طرحی بود که نزدیک به نیاز نیروی هوایی بود .
در دهه ۱۹۳۰ برادارن هورتن بر روی طرح های گلایدر بال پرنده کار کردند در آن زمان دولت آلمان از طرح های گلایدر و حتی هواپیما های مجهز به موتور حمایت میکرد و این در حالی بود که ساخته و طراحی این هواپیما ها طی قرارداد ورسای برای آلمان ممنوع شده بود .طرح بال پرنده نیازی به سکان عمودی و بالچه های اضافی نداشت و این هواپیما دارای بدنه ای نازک برای تولید درگ کمتر بود نتیجه منجر به ساخت هورتن H.IV شد.
در سال ۱۹۴۳ قرمانده نیروی هوایی آلمان نازی هرمان گورینگ نیاز به یک هواپیما با توانایی حمل ۱۰۰۰ کیلوگرم بمب و سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت و برد ۱۰۰۰ کیلومتر اعلام کرد که این درخواست 3×1000 نامیده شد
در آن زمان بمب افکن هایی که آلمان داشت مثل هاینکل he111 نیتوانست به مراکز قوای متفقین در بریتانیا حمله کند ولی این بمب افکن ها در مقابل جنگنده های قوای متفقین آسیب پذیر بودند ،در همین زمان موتور توربوجت یونکرس 004 میتوانست هواپیما را به سرعت درخواستی برساند ولی در مقابل مصرف سوخت بالایی هم داشت .

هورتن229

برادارن هورتن معتقد بودند بال های پرنده به علت ابجاد درگ کمتر امکان رسیدن به برد درخواستی را فراهم میکنند و در ادامه پروژه HIX را استارت زدند .هورتن با توجه به سرعت بالایی که داشت دولت آلمان درخواست نصب توپ های ۳۰ میلی متری بر روی این هواپیما را مطرح کرد که با این توپ ها هورتن به یک شکاری سرعت بالای مناسب تبدیل شود .
طرح هورتن دارای بدنه ساخته شده از فولاد بود که جوشکاری شده بود و تیرک های اصلی بال که اسپار نامیده میشوند از چوب ساخته شده بود و خود بال هواپیما از کربن اشباع شده چند لایه ساخته شده بود بال دارای یک اسپار اصلی بود که داخل ورودی هوا نفوذ کرده بود و دارای یک اسپار ثانویه بود که elevon ها را به یکدیگر متصل ساخته بود و ضریب ضخامت به کورد بال در ریشه بال ۱۵ درصد بود و در نوک بال ۸ درصد ،هواپیما دارای ارابه فرود های سه گانه بود که از هواپیمای he177 به ارث برده بود و هواپیما دارای چتر ترمز بود و خلبان بر روی یک صندلی پرتاب شونده قرار میگرفت و موتوری که در وحله اول برای هواپیما در نظر گرفته شده بود موتور BMW003 بود ولی این موتور در آن زمان آماده نبود لذا موتور یونکرس ۰۰۴ برای این هواپیما در نظر گرفته شد
سطوح کنترلی هواپیما شامل elevon میشد که ترکیبی از elevator و aileron بود که هم در جهت پیتچ و هم در جهت رول هواپیما را کنترل میکرد و هواپیما دارای اسپویلر ها برای هدایت در جهت YAW بود .

بعد از جنگ ریمار هورتن شرح داد که او ترکیب گرده ذغال چوب را با چسب چوب مخلوط کرد تا امواج راداری رادار های هشدار دهنده زودهنگام بریتانیایی را جذب کرده و در نتیجه پنهان کار شود رادار های انگلیسی در بین فرکانس ۲۰ تا ۴۰ مگاهرتز کار میکردند
بعد از جنگ یک تیم از کمپانی نورثروپ گرومن کار تست های الکترومغناطیسی را بر روی یک مخروط از نسخه V3 آغاز کردند فرکانس امواج در تست بین ۱۲تا ۱۱۷ هرتز بود و خود مخروط مورد آزمایش دارای یک روکش چوبی به ضخامت ۱۹ میلی متر بود
نتیجه آزمایشات بدین شکل بود که امواج راداری با ورود به چسب چوب و مخروط چوبی با عبور از آن ضعیف تر میشود .
طرح هورتن چون بال پرنده بود که بالها با بدنه یکی شدند و همچنین هواپیما از موتور جت بهره میبرد و فاقد ملخ و سکال عمودی بود به همین علت دارای سطح مقطع راداری پایین تری نسبت به هواپیما های معمول بود
در اوایل سال ۲۰۰۸ کمپانی نورث روپ گرومن یک مستند تلوزیونی ساخت و در آن اعلام کرد که عملا هواپیمای هورتن اولین هواپیما به معنای واقعی رادار گریز بود و شرکت نورث روپ گرومن یک نسخه اندازه واقعی از هورتن ساخت و بر خلاف نمونه اصلی نسخه ساخته شده نورثروپ گرومن فاقد سازه ها و روکش چوبی بود .
کمپانی نورثروپ گرومن حدود ۲۵۰ هزار دلار برای ساخت هورتن جدید هزینه کرد و ساخته آن ۲۵۰۰ ساعت کار طول کشید و هواپیما از فولاد ساخته سده بود و در ادامه هواپیما راهی کالیفرنیا برای تست های سطح مقطع راداری شد
که در آشیانه آزمایش این هواپیما بر روی یک سکوی ۱۵ متری قرار گرفت از جهات مختلف امواج HF و VHF بدان تابیده شد و طی تست هایی که انجام شد مشخص شد که هواپیما دارای ۴۰ درصد سطح مقطع راداری مسرشمیت bf109 بود .

هورتن در موزه هوانوردی امریکا

تاریخچه عملیاتی
پیش نمونه V.IX V1 که فاقد موتور بود و در اصل یک گلایدر بود در اول مارس ۱۹۴۴ اولین پرواز خود را انجام داد طراحی هواپیما توسط براداران هودتن انجام گرفته بود که طرح به شرکت waggonfabrik تحویل داده شده بود .
و خود تیم شرکت یک سری تغییرات در هواپیما ایجاد کردند که شامل افزودن صندلی پرتاب شونده شد که این مسئله خود باعث افزایش وزن هواپیما شد و همچنین طراحی ورودی هوا تغییر کرد و در ادامه سیستم خنک کننده گاز های خروجی موتور بدان افزوده شد پیش نمونه اول در دسامبر ۱۹۴۴ با موتور یونکرس ۰۰۴ پرواز خود را انجام داد و برای پیش نمونه دوم ترجیه داده شد از موتور BMW003 استفاده شود که این موتور در دسترس نبود . ژندال گورنیک که فرمانده نیروی هوایی آلمان نازی بود بسیار تحت تاثیر هواپیمای هورتن قرار گرفت و در حالی که هنوز هورتن با موتور پرواز نکرده بود گورینگ ۴۰ فروند از این هواپیما را سفارش داد و همچنین پیش نمونه دوم در دوم فوریه ۱۹۴۵ اولین پرواز خود را انجام داد و در همین حین برادران هورتن درگیر پروژه بمب افکن آمریکا که یک بمبر با برد کافی برای رسیدن به آمریکا بود ،بودند. پیش نمونه دوم با توجه به اینکه هواپیما پایداری خوبی هم داشت خود هواپیما دارای کنترل پذیری خوبی بود و حتی در یک تست داگفایت بین مسرشمیت me262 که خود اولین هواپیمای موتور جت عملیاتی بود ، هورتن توانست به me262 غلبه کند .

اگرچه هورتن نخستین هواپیما جت با بال پرنده بود ولی امریکا با  ساخت هواپیما موتور پیستونی ان1 ام نخستین کشوری بودند که بال پرنده را ساختند و ان را به پرواز در اوردند . کمپانی  نروث روپ در امریکا از اول روی روی بال پرنده کار میکرد و ب2 ساخت این کمپانی است

در پرواز سوم که دو هفته بعد در ۱۸ فوریه ۱۹۴۵ صورت گرفت هواپیما بر اثر آتش سوزی در یکی از موتور ها سقوط کرد و خدمه آن کشته شدند و در ادامه با پیش روی نیروی های آمریکایی از رود راین هواپیما به قسمتی دیگر به دور از دسترس متفقین منتقل شد و خود نسخه V3 دارای موتور های junkers 004c است که این موتور ۱۵ درصد رانش بیشتر را فراهم می کند و توپ ۳۰ میلی متری مارک ۱۰۸ سلاح اصلی هورتن بود در ادامه نسخه های V4 و V5 نسخه های دوکابینه شب پرواز مجهز به رادار لیختن اشتاین بودند که این رادار قبل از این بر روی هواپیما های مسرشمیت BF110 و یونکرس Ju88 نصب شده بود و پیش نمونه V7 هم نسخه دو کابینه آموزشی بود در ادامه نیرو های آمریکایی به پیش نمونه گلایدر V3 دست یافتند و این نمونه موتور نداشت لذا موتور جت انگلیسی با کمپرسور سانتفیوژی با قطر بیشتر بجای کمپرسور محور خطی آلمانی روی پیش نمنه نصب شد و آمریکایی ها هم موتور توربوجت خودشان تحت عنوان J30 را تولید کردند .امروزه پیش نمونه V3 در ایالات متحده بسر میبرد.

یک طرح در ابعاد واقعی از هورتن

نسخه ها
نسخه V1 نسخه بدون موتور بود که در اصل یک گلایدر بود یک فروند از این هواپیما ساخته شد
نسخه V2 نسخه ای مجهز به موتور جت بود که مجهز به دو موتور یونکرس ۰۰۴ بود .
نسخه V3 نسخه ای بود با جیگاه قرار گیری موتور متفاوت یک فروند از این نسخه در خط تولید بود که توسط متفقین غنیمت گرفته شد
نسخه V4 هم تکمیل نشد
نسخه V5 نسخه دو کابینه بود
نسخه V6 نسخه شکاری بود که دارای توپ های متفاوت بود.
این هواپیما مجهز به دو موتور توربوجت یونکرس ۰۰۴ بود که میتوانست تا ۱۹۵۶ پوند رانش فراهم کند و سرعت هواپیما را به ۹۷۷ کیلومتر بر ساعت برساند
هواپیما دارای دو توپ ۳۰ میلی متری بود و میتوانست تا دو بمب ۵۰۰ کیلوگرمی حمل کند و یا مجهز به راکت های R4 شود.
تنها نمونه موجود از این هواپیما که بک نسخه از V3 است توسط آمریکایی ها غنیمت گرفته شد و امروزه در موزه ای در میالت مریلند به نمایش در آمده است

مقالات مشابه

بمب افکن های بال پرنده شرکت نروث روپ

بمب افکن ب2

نوشته های مشابه

‫50 نظرها

  1. سلام جناب تارخ
    از پروژه ماهواره بر قائم اطلاعاتی دارین
    اخرین و میشه گفت شاید مهمترین پروژه شهید تهرانی مقدم بوده که اینجور که صحبتش هست یه موشک چهار مرحله ای سوخت جامد بوده
    الانم بنابر گفته مسئولان فضایی تو ارتفاع بالای 500کیلومتر از ماهواره برهای سریر و سروش نام میبرند.اما اسمی از ماهوارخ بر قائم نیست
    امکانش هست در همون انفجار بیدگنه بکلی پروژه ازبین رفته باشه …؟

      1. میشه یه اطلاعاتی بگیرین
        اخه فرمانده وقت سپاه بعد مدتی گفتن که پروژه ی شهید تهرانی مقدم دنبال میکردن به ثمر نشسته..
        احتمال داره که اون پروژه چیز دیگه ای بوده باشه؟

        1. سلام میگن ایشون روی یک ماهواه بر بزرگ کار میکردند که یک موشک قاره پیما بوده از قرار

          1. تو اون حادثه از دست رفت یا داریمش..!!

            خب اگه همچین ماهواره بری داریم پس چرا همچنان از سیمرغ و … استفاده میکنیم که جز پرتابه های ناموفق خاصیت دیگه ای نداشتن؟

          2. سلام والا اصلا مشخص نیست داستانش ولی خوب سیمرغ هم باید بارها تست بشه تا نتیجه بده

          3. خب چرا بدون ماهواره سیمرغ تست نمیکنن که در صورت موفق نبودن تست ماهواره ازدست نره؟!

          4. سلام خوب بیشتر بر میگرده به این داستان که خود موشک از ماهواه گرانتر است

    1. سلام در هر زمینه ای یک برتر است برتری مطلق ندارند به هم دست کم روی کاغذ

  2. سلام آقای تاریخ
    سردار حاجی زاده فرمودن به تمام کدها وفرکانس های پهپاد گلوبال هاوک دست پیدا کردیم وبعد گفتن که دیگه ما این پهپاد رو نه از فاصله ۱۰۰ کیلومتر بلکه از همین تهران تا چند هزارکیلومتر می تونیم بی اثر بکنیم میشه توضیح بدین یعنی چه ؟

    1. یه نظر بنده این نوع بیان بیشتر جنگ تبلیغاتی هستش با توجه به اینکه ایران عملا وعده انتقام سخت موکول به خروج امریکا از عراق کرده که واقعا غیر ممکن هستش این بیانیه ها برای چاشنی کار لازم دیدن البته از نظر فنی نمیشه نظری داد

  3. سلام از ناوشکن زاموالت تعداد بیشتری ساخته نمیشه؟ اخه ۳ نا که کمه جایگزینی نداره چون خیلی پیشرفتس و واسه ی نسل دیگس

      1. سلام جناب تارخ عزیز؛ به نظر شما اگر کیفیت آموزشی و فنی خلبانان پرنده های روسی در حد آموزش خلبانان غربی باشه شانس پیروزیشون در نبردهای هوایی مقابل غربی ها چقدره؟؟؟ در نبرد جنگنده هایی مثل سوپر فلانکر یا سوخو سی مقابل استرایک ایگل و سوپر هورنت و فالکن بلاک شصت و امثال اینها؟؟

  4. آقا تارخ زود زود مقاله بزار،همه مقالات سایت خوندم بعضی هاش ده بار بعضی ها حفظ شدم،درباره بازدارنگی ایران بنویسید یا استراژیک منطقه ای ایران یا خواستین میتونم کمک کنم رشتم علوم اجتماعی پژوهشگری بوده کارم انجام تحقیق و پژوهش و پایانامه اس

  5. سلام آقای تارخ
    میگم افزایش ضربه مغزی خفیف سربازای آمریکایی و اینکه برخی اخبار داره منتشر میشه که داخل نقاط مختلف دنیا سربازای آمریکایی تلفات میدن نشون از تلفات داشتن حمله به عین الاسد نیست
    از طرفی چون خود آمریکا گفته تلفات یا همون ضربه مغزی ها رو دادیم فرضیه‌ی خالی بودن پایگاه منتفی میشه چقد احتمال دادن تلفات سنگین وجود داره

    1. با سلام به نظر میرسه این قضیه ضربه مغزی بی ارتباط با داستان استیضاح ترامپ و انتخابات پیش رو نباشه یعنی تیم ترامپ میخواد با گفتن این مسایل ضمن توجیح سیاست های خودش در قبال ایران حس میهن پرستی امریکایی ها تحریک کنه تا هم ارای ببیشتر جمع کنه و هم تمرکز دمکرات ها به هم بزنه در مورد خالی بودن با توجه به گفته های سایر نیروهای ناتو مستقر در پایگاه ظاهرا همه چیز هماهنگ شده بوده ولی به هر حال موشک هستش و با وجود ایمن سازی موج انفجار جراحتی در حد همان چیزی که گفتن ایجاد کرده باشه مسله اصلی نوع بیان و استفاده از این حربه در زمان خودش است

  6. سلام. راجع به پهباد فطرس اطلاعاتی دارین . الان درچه وضعیه، عملیاتی شده؟
    با توجه به اندازه بزرگتر وسقف مداومت بیشتر نسبت به شاهد و…. چرا تولید انبوه نشد؟

  7. سلام پهباد های روسی و چینی از لحاظ تکنولوژی و پیشرفتگی در حد امریکایی ها هست؟

  8. سلام.با تشکر از فعالیت شما.امکان داره یه مقاله درباره شبکه پدافندی کشور شامل رادار های اخطار و رهگیری کشور بزارید.بعد امکانش هست موشک امرام از طریق هواپیمایی اف ۱۶ اماراتی ساقط شده در یمن دست ایران افتاده باشه وایران چیزی از روش تولید.کنه چون بنظر هلفایر دست ایران افتاده.باتشکر از پاسختون.

    1. سلام واقعا اطلاعات درستی در مورد شبکه پیدافندی ایران وجود ندارد

    2. اصلا افتاده باشه دست ایران ،ایران مگه تکنولوژی ساخت این موشکارو داره؟ مگه rq170افتاد دستایران تونست بسازه از روش؟

  9. با سلام
    ضمن تشکر ، میدونم مطلب بنده خارج از بحث باشه -خواهشمندم درمورد ارتش اکراین به خصوص نیروی هوایی و زمینی این کشور مطلبی رو تهیه فرمایید
    با سپاس

  10. آقای تارخ . ماکه دارای نیروی هوایی وهوانیرو فرسوده ایم وهمونطور که میدونید برتری رقیبان مون هم مث امریکا ورژیم اسرائیل تونیروی هوایی یه آیا نیروی زمینی گسترده مون باجنگ غیرمتعارف میتونه.تووضعیت برتری هوایی بادشمن.کاری ازپیش ببره

  11. سلام با وجود اینکه روس ها سوخو۳۵ رو با قرارداد کتبی مهندسی معکوس نکردن به چین فروختن که البته چین دیگه نیازی به مهندسی معکوسش نداشت چون جی ۲۰ رو ساخته بود به نفع ایرانه که به سمت ساخت نمونه های مشابه سوخو ۳۵ بره یا از طریق ونزوئلا یا عراق دست مهندسی معکوس اف۱۶ بزنه برای ۱۰ سال اینده نیروی هواییش؟؟اصلا ممکنه روس ها در رسوندن تکنولوژی سوخو۳۵ کمک کنن

    1. دوست عزیر اگر مهندسی معکوس انقدر احت بود همه کشورها الان داشتن هر چیزی کپی میکردند

  12. اقای تارخ .درباره ژنرال گودریان به نظر شما بهترین ژنرال تاریخ نیست

    1. سلام بنظرتون تعدا ۱۷۸ جنگنده f22 که امریکا داره کافی هست براش؟ چرا بیش تر نساخته

  13. سلام مقاله خوبی بود اما کامل نه..
    اشاره نکردید برای پایداری این هواپیما هورتن نازی ها از چه تکنولژی استفاده میکردن در ان زمان همان طور که اطلاع دارید پایداری هواپیما تمام بال بدون سکان عمودی تکنولوژی بالای میخاد بمب افکن ب ۲ از کامپیوتر برای این منظور استفاده میکنه و این که در سال ۱۹۴۵ نازی ها از چه تکنولژی استفاده میکردن جاش تو مقاله خالی بود و فقط بر رادار گریزی تاکید کرده بودید که در ان سال ها اصلا رادارگریزی اهمیتی نداشت

  14. ساخت یک پهپاد مثل ار کیو ۱۷۰ قطعا پیچیده تر از یه موشک مثل امرام هست.ایران موشک های زیادی ساخته شاید بتونه اینم بسازه .البته نه به خوبی نمونه های غربی.ولی بهتر از اسپارو.

    1. سلام الان نه ولی ده سال اینده دست کم خطر حملات بالستیک میان برد به بالا برای امریکا تا حد زیادی دفع میکنه

  15. آنطور که بنظر میرسه آمریکایی ها حسابی ذوق کردن بعد از اینکه دست پیدا کردن به این هواپیما …

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن