هوانوردی غیر نظامی

هواپیما ایرباس ای-350

هواپیما ایرباس ای-350

هواپیما ایرباس ای-350

مترجم و نویسنده محسن امیریان
هواپیما ایرباس ای-350 یکی از مدرن ترین هواپیماهای جهان و جدیدترین محصول غول هواپیماسازی جهان ایرباس است داستان ای-350 به اوایل قرن 21 برمیگردد زمانی که شرکتهای ایرباس و بویینگ با تولید دو هواپیمای پهن پیکر میان رده خود یعنی ایرباس ای-330 و بوئینگ 767 در اوج بودند و پهن پیکرهایی هم مانند بوئینگ777 و ایرباس ای-340 و ایرباس ای-380 سهم خود را از بازار داشتند اما این هواپیماها به هیچ وجه جوابگوی نیاز بازار نبود بازار تشنه یک هواپیمای پهن پیکر میان رده برد بلند بود تا بتواند در سه کلاس پروازی 250 تا 310 مسافر را به برد 15000 هزار کیلومتری ببرد پاسخ بوئینگ به بازار 787 دریم لاینر بود. ایرباس ابتدا دریم لاینر را تهدیدی جدی نمی دید و آن را صرفا رقیبی برای ای-330 میدانست ولی فروش خیره کننده دریم لاینر از یک طرف و فشار مشتریان ایرباس از طرف دیگر باعث شد ایرباس به فکر تولید یک هواپیمای جدید بی افتد پاسخ ایرباس یک ای330 با بال های جدید و کابینی بروز شده بود که موتورهایی شبیه به موتور دریم لاینر داشت که در نمایشگاه هوایی سال2004 فرانبورگ رونمایی شد ولی بازار به این هواپیما روی خوش نشان نداد ایرباس دست به جیب شد و چهار میلیارد یورو صرف توسعه هواپیمای جدید کرد بر اساس طرح ارائه شده قرار شد .

سری 200
ایرباس 330 سری200

هواپیمای جدید در دو مدل 800 که با 245 صندلی به برد15900 کیلومتری برسد سری 900 هم با 285 صندلی به برد 13900 کیلومتری برسد قرار شد هواپیمای جدید بدنه ای مشترک با ایرباس ای-330 داشته باشد بالها از مواد کامپوزیتی و فیبرکربن ساخته شود شرکت جنرال الکتریک هم وظیفه تهیه موتور را برعهده داشت شرکت هواپیمایی قطر ایرویز اولین مشتری هواپیما شد و ندید 60 فروند را سفارش داد شرکت معظم امارات هم اعلام کرد به دنبال یک هواپیمای جدید و پیشرفته هست و تعهد کرد این هواپیما را سفارش دهد اما مشتریان بزرگ ایرباس مانند شرکت سرمایه گذاری و لیزینگ آی ال اف سی و همچنین هواپیمایی سنگاپور اعلام کردند چندان مشتاق خرید این هواپیما نیستند ایرباس مجبور شد استراتژی خود را عوض کند و دوباره دست به جیب شد و یک هواپیمای کاملا جدید طراحی کرد درمورد میزان هزینه تولید آمارهای متفاوتی هست ولی رقم درست حدود 15 میلیارد دلار است هواپیمای جدید در نمایشگاه هوایی 2006 معرفی شد.

سنگاپور ایرلاین 30 فروند خرید و حق انتخاب 30 فروند را هم گرفت هواپیمای جدید پهن پیکرتر بود و میتوانست در یک کابین فشره تا ده ردیف صندلی را جا دهد و ظرفیت 475 صندلی را داشت در صورتی که بدنه ای-330 میتوانست هشت ردیف صندلی را درخود جا دهد دربرابر دیریم لاینر میتواند تا نه صندلی و بوئینگ777 میتواند تا ده صندلی را در خود جا دهد کابین ای-350 حدود 13سانتی متر از دریم لاینر پهن تر است ولی باریک تر از777 هست در ژانویه سال2008 برای طراحی و تولید بخش هایی همچون تجهیزات ناوبری تثبیت کننده افقی و سرگرمی کابین قراردادهایی با تالس فرانسه هانیول راکول کالینز بی ام دبلیو و پاناسونیک امضا شد همچنین برای تولید قطعات جدید ایرباس 10کارخانه جدید در غرب اروپا و آمریکا احداث کرد انتخاب موتور برای ای-350 یک چالش بزرگ بود ابتدا جنرال الکتریک مدنظر بود ولی رولزرویس هم با سری ترنت آمده بود دو مدل ترنت 900 ایرباس ای سیصدوهشتاد یا ترنت 1000 دریم لاینر اما ایرباس دنبال یک موتور جدید برای ایرباس ای سیصدوپنجاه ایکس دبلیو بی بود موتور نهایی موتوری با نام رولز رویس ترنت ایکس دبلیوبی بود که در چهار مدل است که قدرتی معادل 75000 پوند تا 97000 پوند ارائه میدهند این موتورها طوری طراحی شده تا با آب و هوای گرم و شرجی خلیج فارس سازگار باشد.

1629815
بوئینگ777 سری300

تا مورد پسند شرکت های متمول عربی مانند شرکتهای امارات قطر و اتحاد باشد بدنه از 53درصد کامپوزیت ساخته شد و در تولید بالها از الیاف کربن استفاده شد ایرباس در راستای یکسان سازی کاکپیت محصولات خود برای کاهش هزینه های شرکتها برای تربیت خلبان از ساختار کلی کاکپیت ای-380 استفاده کرد ولی تغییراتی در راستای بهبود عملکرد آن داد تعداد نمایشگرها از ده عدد ای-380 به شش عدد کاهش یافت ضمن اینکه یک نرم افزار جدید کنترل و مدیریت جدید به نام آی ام آ طراحی کرد که بر 40 عملکرد هواپیما از قبیل سوخت و بالابر و ردیابی آتش کنترل دارد و باعث کاهش هزینه تعمیر و نگهداری میشود پشت کاکپیت مکانی با دو تخت خواب برای خلبان ها وجود دارد ابتدا قرار شد این هواپیما در سه مدل 800 و 900 و1000 تولید شود اما پس از کش و قوس های فراوان تولید مدل800 به خاطر در خطر بودن ایرباس ای-330 نئو کنار گذاشته شد سرعت هواپیما 950 کیلومتر است اما سرعت بهینه 905 کیلومتر درساعت است ارتفاع هواپیما 17.05 متر و عرض کابین همه مدل ها ثابت است و از درون کابین 5.61 متر است این عرض میتواند در یک کلاس اقتصادی استاندارد 9 صندلی 45 سانتی متری را به صورت3.3.3 قرار گیرد و میتواند به صورت فشرده تا 10 صندلی باچیدمان 3.4.3 با صندلی های 41سانتی هم افزایش یابد ایرباس ای-350 هواپیمایی مدرن دوربرد و بسیار پیشرفته است ولی به نظر بسیاری از کارشناسان صنعت هوانوردی دریم لاینر شرکت بوئینگ طرحی انقلابی تر و نوآورانه تری دارد

ایرباس 350

ورود به خدمت
ساعت 10صبح 14 ژوئن 2013 با حضور هزاران علاقه مند ایرباس ای-350 از باند 32ال تولوز به هوا برخاست تا برگی زرین از صنعت هوانوردی جهان ورق بخورد در 15ژانویه سال 2015 ایرباس ای-350 مدل900 اولین پرواز تجاری خود را انجام داد افتخار اولین پرواز با این هواپیما را شرکت قطر ایرویز به دست آورد که یکی از بزرگترین کاربرهای این مدل است اولین پرواز تجاری این هواپیما از دوحه به مقصد فرانکفورت بود سه سال بعد در 2018 هم مدل 1000 باز توسط قطر ایرویز وارد خدمت شد و اولین پرواز را در مسیر دوحه به لندن انجام داد

مدل800
مدل 800 قرار بود یک هواپیما با ظرفیت 280 مسافر در سه کلاس پروازی با برد 15200 کیلومتر باشد قرار بود این هواپیما جانشین هواپیمای موفق ایرباس ای-330-200 و رقیب مستقیم هواپیمای بوئینگ787 دریم لاینر سری 9 باشد طول آن 60.5متر و حداکثر وزن آن 248 تن بود ولی تا سال2010 این مدل نتوانست بیش از 182 سفارش داشته باشد سال2014 ایرباس اعلام کرد این مدل به نفع هواپیمای ایرباس ای-330نئو کنار رفته خطوط هواپیمایی یمن!!! ایرفلوت آسیانا و هاوایی که مشتری این مدل بودند یا تغییر مدل دادند یا مانند هواپیمایی هاوایی ای-330نئو را انتخاب کردند

مدل900
مدل 900 ای-350 دارای حداکثر وزن برخاست 280 تن و ظرفیت 350 مسافر در یک کلاس و 276 مسافر را در سه کلاس است و میتواند به برد 15000 هزار کیلومتری برسد طول هواپیما 66.8 متر است که رقیب مستقیم هواپیمای بوئینگ 777 سری 200 دریم لاینر سری 10 و جانشین ایرباس ای340 مدل300 است ایرباس مدعی است این هواپیما 16 درصد سوخت کمتری نسبت به مدل بوئینگ777 سری 200 مصرف میکند و هزینه عملیاتی آن نسبت به هر صندلی 25درصد کمتر است مدل 900 خود چند زیر شاخه دارد از جمله آنها مدل 900 اچ جی دبلیو با برد بیشتر و حداکثر وزن برخاست بیشتر خطوط هوایی فیلیپین از این مدل در مسیر مانیل به نیویورک بدون محدویت بار استفاده میکند طول این پرواز 13712 کیلومتر است مدل بعدی ای-900 یو-ال-آر که مخفف لانگ رنج به مفهوم برد گسترده است ظرفیت سوخت هواپیما افزایش یافته و میتواند تا نوزده ساعت پروازز بدون توقف داشته باشد و به برد 18هزار کیلومتری برسد .

ایرباس 350 سری900

این مدل به سفارش شرکت معظم سنگاپور ایرلاینز تولید شد تا بتواند پروازهای مستقیم خود به نیویورک و همچنین ساحل غربی آمریکا را که پیشتر با هواپیماهای پهن پیکر ایرباس ای-340-500 انجام میداد و در 2013 متوقف شده بود را از سر بگیرد به سفارش شرکت سنگاپور این هواپیماها برای پرواز به نیویورک فقط از دو کلاس پریوم و بیزنس با ظرفیت 160 تا170 نفر چیدمان شد و کلاس اکونومی ندارد چون میخواهند هواپیما سبک باشد تا به برد بیشتری برسد درتاریخ 12اکتبر 2018 شرکت سنگاپور ایرلاینز دوربرد ترین پرواز ثابت تجاری جهان تا آن زمان را توسط یک فروند ایرباس ای-350 سری 900 یو-ال-آر از فرودگاه چانگی سنگاپور به فرودگاه لیبرتی نیوآرک واقع در ایالت نیویورک آمریکا انجام داد این پرواز 16561 کیلومتر بود و در زمان 17ساعت 22دقیقه طول کشید البته شرکت های متمول حاشیه خلیج فارس هم به این نسخه ابراز علاقه کردند ایرباس بر اساس این مدل نسخه ویژه بیزنس من ها را تولید کرد که به جت های مخصوص افراد مهم اطلاق میشود که میتواند به برد باور نکردنی 20هزار کیلومتری برسد و عملا این مدل را دوربردترین هواپیمای تجاری جهان میکند این مدل قرار است جانشین هواپیماهای دوربرد ایرباس ای340-500 و همچنین بوئینگ 777-200 ال آر شود

ایرباس ای350 مدل1000 را باید طویل ترین هواپیمای دو موتوره تجاری جهان با طول 73.80 دانست که البته بزودی این رکورد توسط هواپیمای جدید بوئینگ 777 ایکس9 که76.7 متر طول دارد شکسته خواهد شد البته این رکورد دردست 777ایکس9 هست تا زمانی که شرکت بوئینگ بتواند شرکت امارات را راضی کند تا ابر هواپیمای مسافربری جهان را یعنی بوئینگ 777 ایکس10 را سفارش دهد تا با طول 80 متری خط پایانی باشد بر تمام هواپیماهای دراز جهان. ایرباس ای-350 سری1000 میتواند 320تا410 مسافر را در سه کلاس پروازی به برد 16100 کیلومتری ببرد این یعنی عملا ای-350-1000 دوربردترین هواپیمای تجاری جهان است که به صورت استاندارد تولید شده و پسوند برد گسترش یافته ندارد البته این رکورد بزودی توسط بوئینگ 777 ایکس8 شکسته میشود حداکثر ظرفیت این هواپیما در یک کلاس پروازی 480 نفر میباشد شرکت قطر ایرویز در فوریه 2018 اولین فروند از این نوع هواپیما را دریافت کرد و بلافاصله در مهمترین مقصد شرکتهای خاورمیانه یعنی لندن استفاده کرد ایرباس ای-350 مدل1000 یک وجه تمایز مهم دارد این مدل به دلیل ظرفیت بالای مسافر و حداکثر وزن برخاست308 تنی که دارد مانند بوئینگ 777 از ارابه های فرود شش چرخی استفاده میکند هدف از تولید ایرباس ای-350 جایگزینی آن با هواپیمای پهن پیکر ایرباس ای-340-600 و رقابت با نسل جدید بوئینگ 777ایکس است ایرباس مدعی هست ای350-1000 بهینه تر از نسل جدید بوئینگ777 هست و هزینه عملیاتی هر صندلی آن کمتر است البته طبق معمول بوئینگ هم همین ادعا را دارد درسال 2017 شرکت کانتاس از ایرباس درخواست کرد مدل برد گسترده سری 1000 را توسعه دهد تا کانتاس بتواند پروازهای مستقیم خود از استرالیا به قاره اروپا را راه اندازی کند جزئیات این طرح مشخص نیست ولی ایرباس اعلام کرده این مدل برای سال2023 آماده پرواز میشود


سفارشات
با تولید هواپیمای ایرباس ای-350 همواره رقابت تنگاتنگی بین این دو غول هواپیماسازی جهان برای فروش ای-350 و دریم لاینر بوجود آمده هست و همواره سعی میکردند مشتریان رقیب را متقاعد کنند که هواپیمای آنها را بخرد طبق معمول بزرگترین مشتری هواپیماهای پهن پیکر جهان شرکت امارات در صدر توجه بوده و همواره شرکتها سعی کردند این غول هواپیمایی جهان را که خیلی خوب دست به جیب میشود و مثل نقل و نبات پهن پیکر سفارش میدهد را به سمت خود جلب کنند این شرکت درنوامبر 2007 سفارش 70 فروندی را تحویل ایرباس داد اما در 2014 این سفارش را لغو کرد شیح احمد بن سعید آل مکتوم مدیرعامل امارات اعلام کرد در سال 2017 تصمیم خود برای سفارش نسل جدید هواپیماهای خود را اعلام میکند البته این شرکت پیش تر سفارش 150 فروندی بوئینگ 777 ایکس را تحویل بوئینگ داده بود در نمایشگاه 2017 دبی شرکت امارات متعهد شد 40 فروند دریم لاینر سری10 را سفارش دهد اما در اوایل سال2019 امارات به دلیل عملکرد موتور در هوای گرم دبی این سفارش را لغو کرد البته امارات یکبار هم تعهد کرده بود 70 فروند ای-350 بخرد ولی لغو کرده بود در سال 2019 امارات اعلام کرد برای ناوگان پهن پیکر میان رده خود دو مدل ایرباس ای-330 نئو و ای-350-900 را انتخاب کرده است این سفارش شامل 40 فروند ای-330 و 30 فروند ای-350-900 به ارزش 21 میلیارد دلار است سرانجام پس از کش و قوس های فراوان و ملاحضات سیاسی قراداد قطعی برای خرید 50 فروند ایرباس ای350-900 و 30 فروند بوئینگ 787-9 بسته شد وقتی صحبت از بوئینگ777 یا ایرباس ای-380 میشود نام شرکت امارات وسط میاید اما بدون شک نام ای-350 با شرکت قطر ایرویز عجین شده بزرگترین کاربر این نوع هواپیما و اولین کاربر آن است که تا کنون بیش از 80 فروند از این هواپیما را سفارش داده و ستون اصلی ناوگان قطر ایرویز است .

هواپیمایی سنگاپور هم سال 2006 قرارداد خرید 30 فروند را امضا کرد ضمن اینکه حق خرید 30 فروند دیگر را هم محفوظ کرد در مجموع این شرکت 67 فروند از این هواپیما را سفارش داده است یونایتد ایرلاینز هم 45 فروند سری 900 را سفارش داده است لوفتانزا 43 فروند از مدل 900 را برای سال 2027 سفارش داده است شرکت کاتای پسفیک هم سفارش 46 فروندی از هر دومدل را تحویل ایرباس داده علاقه مندان ترکیش هم بدانند که روند تحویل ای 350 های ترکیش که یک سفارش بزرگ 25 فروندی هست شروع شده ولی اگر میخواهید به عمق عقب افتادگی صنعت هوانوردی کشور پی ببرید باید بدانید کشور فقیر اتیوپی هم سفارش ناوگانی 22 فروندی از این هواپیما را داده که بیش از نیمی از آن را تحویل گرفته البته هواپیمایی اتیوپی ایرلاینز سفارش 29 فروند دریم لاینر را هم به بوئینگ داده و تحویل هم گرفته است تا به همراه تعدادی بوئینگ 777-300 ایی آر ناوگان پهن پیکرهای این کشور کامل شود شاید جالب باشد بدانید این کشور شش فروند هم هواپیمای فوق دوربرد بوئینگ 777-200

ال-آر هم دارد البته فقط اتیوپی نیست شرکت های هواپیمایی ویتنام یمن سریلانکا موریس فیلیپین و دو شرکت هوایی از کشور جنگ زده لیبی جزء سفارش دهندگان ایرباس ای-350 هستند

این هواپیما پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به هواپیمای وی آی پی بخصوص برای سران کشورها را هم دارد نیروی هوای آلمان اولین مشتری بود که این هواپیما را برای سفرهای صدراعظم و دیگر سران دولتی خریداری کرد تا جانشین دو فروند ایرباس ای-340 قبلی صدراعظم آلمان شوند در مجموع تا زمان نگارش متن 959 فروند از این هواپیما سفارش داده شده که 295 فروند آن تحویل داده شده است مدل 900 این هواپیما مشتریان بیشتری دارد و هشتاد درصد سفارشات را شامل میشود چون بازار هواپیماهای 250 تا 300 نفره جذاب تر از دل های بزرگتر است مدل 1000 هواپیمای ای-350 رقیبی قدر به نام بوئینگ 777 دارد که فعلا شرکتهای بزرگ 777 را جذاب تر میدانند که دلیل آن را باید در ظرفیت آن دانست ایرباس ای-350-1000 با توجه به اینکه طول بیشتری از 777 سری 300 دارد ولی به دلیل محدودیت درب های خروجی حداکثر ظرفیت آن در یک کلاس پروازی 480 نفر است اما رقیب آن بوئینگ 777-300 ایی آر میتواند در یک چیدمان تک کلاسه تا 550 نفر گنجایش داشته باشد که در مدل 777 ایکس 9 بیشتر هم هست البته چنین هواپیماهایی چندان با یک کلاس پروازی چیدمان نمیشوند با این حال هستند شرکت هایی که بوئینگ های 777 مدل سیصد آنها در دو کلاس تا 510 نفر گنجایش دارند البته همیشه مشخصات فنی دلیل خریدن یک نوع از هواپیما نیست شرکت های هواپیمایی بعضی مواقع مجبورند بر اساس ملاحظات سیاسی خریدهای خود را انجام دهند
ایرباس ای 350 در ایران
علاقه مندان صنعت هوانوردی کشور تاریخ 27 دسامبر سال 2016 را فراموش نمی کنند روزی که هواپیمایی ایران ایر سفارش 16 فروندی هواپیمای ایرباس ای-350-1000 را با ایرباس نهایی کرد در تاریخ 1 اسفند 1394 هم یک فروند ایرباس ای-350 از طرف ایرباس وارد فرودگاه تهران شد تا در معرض دید خبرنگاران و علاقه مندان قرار گیرد اما متاسفانه در جلوی این سفارش ایران ایر نوشته شده به دلیل تحریم های آمریکا لغو شد سفارش ایران هوشمندانه و از مدل فوق دوربرد مدل 1000 بود و عملا به ایران توانایی پرواز به تمام نقاط جهان را میداد در زمان نگارش مطلب در مهر 1400 گویا رایزنی هایی با ایرباس و بوئینگ شده تا به محض لغو مجدد تحریم ها روند تحویل هواپیماها به ایران شروع شود اما چیزی که مشخص هست صنعت هوانوردی ایران تبدیل به موزه ای از هواپیماهای ره خارج شده و اصلا شایسته کشوری که مدعی فرهنگ 2500 ساله و زمانی شرکت حامل پرچمش جوایز سازمان های هوانوردی را درو میکرد نیست برای پی بردن به عمق فاجعه خوب است بدانید شرکت های ایرانی برای خرید هواپیماهای بالایی 23 سال سن باید با چند واسطه و ایجاد شرکت های صوری یک هواپیمای اسقاطی را به چند برابر قیمت بخرند وارد کشور کنند و بعد از کلی هزینه تعمیر چند ماهی یا سالی با هزینه های گزاف پرواز دلهره آور انجام بدهد بعد هم به خاطر نبود یک قطعه کوچک زمینگیر شود اما در عوض چندی پیش شرکت سنگاپور ایرلاین تعدادی از بوئینگ های 777 خود را با سن کمتر از بیست سال بازنشسته کرد و به دلیل نبود مشتری اسکرپ (اسقاط) کرد

اولین سفر ایرباس350 به ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن